پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران

تعداد صفحات: 190 فرمت فایل: word کد فایل: 2318
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۴۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند ، اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است . یکی از اجزای دارایی نامشهود سرمایه فکری می باشد که تاثیر مهمی بر عملکرد و پیاده سازی استراتزیک سازمان دارد از این رو  شناسایی ، اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری دارای اهمیت خاصی است  و منجر به مشاهده ارزش واقعی سازمان ها می شود.

    برای سنجش سرمایه فکری طبقه بندی های مختلفی ارایه شده است که یکی از این طبقه بندی ها توسط پالیک[1] به نام (ارزش افزوده سرمایه فکری)[2] مطرح شده که از سه جزء کارایی سرمایه فیزیکی، کارایی  سرمایه انسانی و کارایی سرمایه ساختاری می باشد. در این پژوهش ابتدا براساس مدل (ارزش افزوده سرمایه فکری) ، ارزش سرمایه فکری شرکتهای  پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 7 ساله 1380 الی 1386 محاسبه و سپس ارتباط بین مولفه های سرمایه فکری و بازده مالی شرکتها مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت محاسبه عملکرد مالی از هشت شاخص عملکرد مالی مالی در پنج گروه معرف ارزش بازار ، سودآوری، فعالیت ، بازده سرمایه ، مبتنی بر ارزش آفرینی استفاده شده است.در تحقیق حاضر ، روش آماری استفاده شده جهت تجزیه و تحلیل داده ها ، رگرسیون چند گانه و ضرایب همبستگی می باشد. نمونه انتخابی شامل 73 شرکت بصورت پیوسته برای بازه زمانی 7 ساله بوده که اندازه شرکت بعنوان متغیر کنترلی در نظر گرفته شده است.

    یافته ها حاکی از رابطه معنادار مثبت بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتها و تاثیر مثبت اندازه شرکت بر روی سطوح برخورداری از سرمایه فکری و عملکرد مالی می باشد. باتوجه به این نتایج می توان توجه مدیران ، سهامداران ، سرمایه گذاران و سایر گروه های ذینفع را به منابع و توانمندیهای درون سازمانی جلب و بهره گیری از این مدل برای کسب بازده مالی بالاتر و دسترسی به ارزش واقعی شرکتها ،پیشنهاد کرد. 

    وازه های کلیدی: سرمایه فکری ،عملکرد مالی ،اندازه شرکت ،رگرسیون چندگانه، بورس اوراق بهادار تهران

     

     

    مقدمه:

    با ورود به اقتصاد دانشی، دانش در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین ، سرمایه ، ماشین آلات و...  از ارجحیت بیشتری برخوردار شده است . بطوری که در اقتصاد ، دانش به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب می شود و از آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها یاد می شود . همچنین با پیشرفت سریع تکتولوژی برتر ، بویژه در زمینه ارتباطات ، کامپیوتر و مهندسی بیولوژی ، از دهه 70 الگوی رشد اقتصادی جهان بطور اساسی تغییر کرد و به دنبال آن ،  دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین سرمایه های پولی و فیزیکی شد (چن و همکاران ،2005،ص388) [3] .  یکی از ویژگی های دانش این است که نامشهود است یعنی غیرقابل لمس و غیر محسوس است و ارزشگذاری و اندازه گیری آن خیلی سخت و منمودار است در صورتی که درگذشته سازمان ها با استفاده از روش های حسابداری قادر بودن تا ارزش و اندازه تولید خود را به طور کامل محاسبه کنند ولی امروزه این روش حسابداری دارای کارایی لازم نیستند. دانش به عنوان یکی از مهمترین اجزای دارایی های نا مشهود محسوب می شود اگر در گذشته بیشتر دارایی های سازمان ها مشهود بودند ولی امروزه قسمت اعظم دارایی های سازمان ها نامشهود هستند (سالیوانو همکاران،2002،ص9) [4]  .

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1)مقدمه

    تایلز [5]( 2004) دارایی نامشهودی که به وسیله ی قانون حمایت شده اند وبه آنها عنوان مالکیت معنوی[6] را داده اند و شامل حق الامتیاز و کپی رایت و فرانشیزها و علائم و مارکهای تجاری است ، برخی موارد از آنها در ترازنامه منعکس می شود ولی سایرداراییهای نامشهود که شامل سرمایه فکری است و تحت اصول اقتصاد فراوانی عمل می کنند یعنی با استفاده بیشتر از ارزش آنها کاسته نمی شود ، معمولا در ترازنامه منعکس نمی شود (چان ،2009،ص9)[7] . فاصله زیاد بین ارزش دفتری[8] و ارزش بازاری[9] شرکت ها ، توجه زیاد شرکت ها را نسبت به کشف ارزش دارایی های نامشهود حذف شده از صورت مالی ،ایجاد کرده است ( لیو ،2002،ص14)[10].

    طبق نظر "بونتیس [11]" اکثر کشورهای مختلف دنیا ( از جمله صنایع ایران) در حال استفاده از روشهای سنتی حسابداری مالی  هستند که قرنها پیش برای یک محیط کسب و کار مبتنی بر کارهای یدی و دارایی ملموس مثل تجهیزات و ساختمان ایجاد شده بودند در حالیکه محیط کسب و کار مبتنی بر دانش ، نیازمند مدلی است که دارایی های ناملموس جدید سازمانی مثل دانش و شایستگی نیروی انسانی ، نوآوری ، روابط مشتری ، فرهنگ سازمانی ، سیستم و فرایندها ، ساختار سازمانی و غیره را در بر گیرد.بنظر می رسد  گزارشات حسابداری سنتی بطور ناقص ارزش حقیقی بوجود آمده در شرکتها را منعکس کند ، شکاف بوجود آمده بین ارزش دفتری و بازار در بسیاری از شرکتها از جمله نارسایی های سیستم حسابداری سنتی در تقویم و انعکاس ارزش سرمایه فکری  بوده که موجب بروز اختلاف یاد شده گردیده است (چان ،2009،ص5) [12]  .

    در این رابطه ، سرمایه فکری [13]توجه روز افزون محققان دانشگاهی و دست اندر کاران سازمانی را به خود جلب کرده است. کلیه مدیران وکارگزاران  وسرمایه گذاران در شرکتهای پذیرفته شده دربورس باتوجه به نتایج این  تحقیق  می توانند  با سنجش سرمایه فکری به ارزش ذاتی شرکت نزدیک شده و با اطلاع از میزان برخورداری شرکتها  ازسرمایه فکری می توانند بازده مالی مالی مورد نظر را مناسب ترپیش بینی کنند.

     

    2-1) بیان مسئله تحقیق

    در طول دهه 1980، مفروضات و عقاید نئوکلاسیک ها از سوی نگرش مبتنی بر منابع به چالش کشیده شد. بنابر اظهارات "پن روس[14]" مزیت رقابتی تنها با ترکیبات مختلفی از محصولات و بازارها در یک صنعت معین به دست نمی آید ،  بلکه عمدتاً از تفاوت در انواع مختلف منابع سازمانی نشاٌت می گیرد .از آنجایی که منابع همیشه قابل انتقال ، قابل تقلید و یا جایگزینی نمی باشد؛ ضروری است تا برای شناسایی منابع واقعی و پایدار به جای توجه به بیرون ، توجه جدی به درون شرکت ها به عمل آورد. سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند.اقتصادی که درآن دانش و دارایی های نامشهود [15]به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها شناخته شده است. امروزه نحوه ی استفاده از دارایی های نامشهود تاثیر بسیار مهمی در موفقیت وبقای سازمان ها دارد به طوری که این موضوع باعث به وجود آمدن حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی جدیدی در مدیریت شده است.در یک طبقه بندی ساده دارایی های نامشهود به دو دسته تقسیم می شود که یکی از مهمترین اجزاء آن سرمایه فکری است که تاثیر مهمی بر روی عملکرد و پیاده سازی استراتژی های سازمانی دارد . از این رو شناسایی و اندازه گیری و مدیریت این سرمایه فکری دارای اهمیت خاص است (گلدی صدقی ،1386،ص25)4.

    از سوی دیگر اغلب سرمایه های حسابداری فعلی از نقش و اهمیت فزاینده حق مالکیت معنوی و دانش در سازمانهای عصر نوین قافل بوده و از توان سنجش ارزش واقعی دارایی ها در محاسباتشان قاصرند. در حقیقت صورت های مالی در تشریح ارزش واقعی شرکت ها از محدودیت های بسیاری برخوردار هستند. در جوامع دانش محور کنونی ، بازده سرمایه فکری به کار گرفته شده بسیار بیشتر از بازده سرمایه های مالی به کار گرفته شده اهمیت یافته است؛

     

     این به این معناست که در مقایسه با سرمایه های فکری، نقش و اهمیت سرمایه های مالی در تعیین قابلیت سود آوری پایدار،کاهش چشمگیری یافته است.بنابر این سرمایه فکری مظهر راهبرهای ارزش غیر محسوس شرکتها است و نقش فزاینده ای در عملکرد مشترک عوامل تولید(عامل چهارم) ایفا می نماید(چان،2009،ص12)[16] .

      در حقیقت مساله اصلی این پژوهش بررسی نقش و اهمیت سرمایه فکری در بازده مالی شرکت ها است. در حقیقت این پژوهش تلاشی برای ارزشگذاری سرمایه فکری در صورت های مالی به شمار می آید که به دنبال پاسخ به سولات اساسی به شرح زیر می باشد:

    آیا بین سرمایه فکری و ارزش بازار[17] بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت رابطه ای وجود دارد ، این رابطه چگونه است؟

    آیا بین سرمایه فکری و نسبت های سودآوری[18] بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت رابطه وجود دارد ، این رابطه چگونه است؟

    آیا بین سرمایه فکری و نسبتهای فعالیت [19] بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت رابطه وجود دارد ، این رابطه چگونه است؟

    آیا بین سرمایه فکری و بازده سرمایه[20] بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت رابطه وجود دارد ، این رابطه چگونه است؟

    آیا بین سرمایه فکری و شاخص مبتنی بر ارزش آفرینی بعنوان معیار عملکرد مالی شرکت رابطه وجود دارد و این رابطه چگونه است؟

    آیا بین هر یک از مولفه های سرمایه فکری و هریک از شاخص های عملکرد مالی شرکت آنها رابطه وجود دارد ، این رابطه چگونه است؟

    و در نهایت اینکه تاثیر اندازه شرکت بر سرمایه فکری  و عملکرد مالی شرکت چگونه است ؟

     

     

    3-1) چارچوب نظری

    "دراکر"[21](1993) اندیشمند معروف مدیریت می گوید: ما در حال وارد شدن به یک جامعه دانشی هستیم که در آن منابع اقتصادی اصلی، دیگر سرمایه بیشتر،منابع طبیعی  ونیروی کار بیشتر و... نیست  .منابع اقتصادی اصلی دانش خواهد بود قرن 21 ، قرن اقتصادی دانشی است. قبل از اقتصاد دانشی ،اقتصاد صنعتی حاکم بوده که در این اقتصاد عوامل تولید ثروت اقتصادی، یکسری دارایی های فیزیکی و مشهود مانند زمین ، نیروی کار، پول و ماشین آلات و... بوده و از ترکیب این عوامل اقتصادی ،ثروت تولید می شود.در این اقتصاد،استفاده از دانش به عنوان عامل تولید ، نقش کمی داشته است اما در اقتصاد دانشی ، دانش یا سرمایه فکری به عنوان یک عامل تولید ثروت درمقایسه با سایردارایی های مشهود فیزیکی،ارجحیت بیشتری پیدا می کند  دراین اقتصاد، داراییهای فکری بخصوص سرمایه انسانی جزو مهمترین دارایی های سازمان محسوب میشود و موفقیت  بالقوه سازمانها ریشه درقابلیت های فکری آنها دارد تا دارایی های مشهود (گلدی ،1386،ص105)2. 

    در طی دهه گذشته کسب و کارها ، اهمیت مدیریت دارایی های نامشهود خود را درک کرده اند و توسعه مارک ها ، روابط سهامداران ، شهرت و فرهنگ سازمان ها را به عنوان مهمترین منابع مزیت پایدار تجاری خود در نظر گرفته اند. در این اقتصاد توانایی خلق و استفاده از ارزش این دارایی های نامشهود ، یک شایستگی اصلی را برای سازمان ها بوجود می آورد (کینگ هانگ ،2009،ص10)3.

    کندریک4 یکی از مشهورترین اقتصاددانان مطرح آمریکاست، می گوید که در سال 1925، نسبت سرمایه های تجاری نامشهود به سرمایه های تجاری مشهود 30 به 70 بوده است ولی این نسبت در سال 1990 به میزان 63 به 37 رسیده است؛ همچنین "لئو" مطرح می سازد که فقط در حدود 10 تا 15 درصد کل ارزش بازاری شرکت ها را تشکیل می دهند که هنوز هیچ کاری در مورد اندازه گیری انها صورت نگرفته است)همان منبع).همچنین یکسری مطالعات انجام شده در سال 1999 در زمینه ترکیب دارایی های هزاران شرکت غیرمالی در طی سال های 1978 تا 1998 نشان داد که رابطه بین دارایی ها نامشهود و مشهود 20 به 80 بوده و در سال 1998 ، این نسبت تقریبا به 80 به 20 رسیده است. این تغییرات قابل ملاحظه باعث  ایجاد یکسری روش ها برای محاسبه ثروت شرکت هایی شده است که مهمترین دارایی های آنها ، دارایی های نامشهود بویژه فکری و دانش بوده است .

    امروز سازمان ها نیاز دارند تا بتوانند دارایی های خود را از نو و دوباره طبقه بندی کنند و باید این موضوع را درک کنند که چگونه این دارایی ها می توانند اهداف استراتژیک آنها را حمایت کنند و سهم آنها را از ارزش سازمان بصورت کمی در آورند و بتوانند این دارایی های خود را با دارایی های رقبای خود مقایسه کنند. برای این منظور بایستی ابتدا طبقه بندی جدیدی از دارایی های سازمانی را در این عصر ارائه کنیم.بی شک این دارایی های نامشهود دارای ارزش هستند چون وقتی شرکت ها (کسب و کارها) فروخته می شوند و بخشی از ارزش آنها بصورت سرقفلی نامگذاری و برچسب می خورد.بر طبق تفکر "هوریب " سرقفلی، تفاوت بین ارزش واقعی (بازاری) شرکت وارزش دفتری آن است (بونتیس ،2000، ص18) [22] .

    سرمایه فکری ، مجموع داراییهای ناملموس سازمان اعم از دانش(بخشی از سرمایه انسانی) [23] ، سرمایه  ساختاری[24] ، سرمایه ارتباطی ، سرمایه سازمانی ، سرمایه داخلی و سرمایه خارجی[25] است "بونتیس" ابتدا به سه نوع سرمایه انسانی ، ساختاری ، مشتری اشاره کرد و در سال 2000 طبقه بندی خود را به صورت سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری ، سرمایه ارتباطی و دارایی یا مالکیت معنوی تغییر داد.

    یک تفاوت کلیدی مابین تعاریف ومدلهای مختلف اندازه گیری سرمایه فکری برمی گردد به اولویتی که هر یک از آنها به اندازهگیری سرمایه انسانی و اجتماعی داخلی و خارجی میدهند. برخی از این مدلها تمایل دارند که بر سرمایه مشتری تاکید کنند در حالیکه برخی دیگر بر سرمایه انسانی درون سازمانی توجه می نمایند و برخی دیگر یک نگرش کل نگر در خصوص مدلهای موجود اندازه گیری دارائیهای دانش به همراه مقایسه تطبیقی آنها فراهم میکند .

     

    4-1 ) اهمیت وضرورت پژوهش

     در چند دهه گذشته فرایند تولید بسیاری از کالاها و خدمات دچار دگرگونی و تحولات زیادی شده است. علاوه بر آن در اقتصاد دانش محور امروز ، موفقیت سازمانها در گرو توانایی مدیریت داراییهای نامشهوداست براساس نظرمر[26]وهمکارانش دلایل توجه سازمانها به مدیریت سرمایه فکری عبارتند از :

     

    1-

    2-

    3-

    4-

    5-

    6-

    اهمیت  اساسی انجام تحقیق حاضر، وجود نداشتن اقلامی به عنوان سرمایه فکری در صورت های مالی شرکت ها و پنهان بودن این اقلام در صورت های مالی شرکت ها می باشد و ازجمله دلایل دیگر انجام تحقیق میتوان به فاصله زیاد بین ارزش بازاری و ارزش دفتری شرکت ها اشاره کرد که تحقیقات را به سوی کشف عواملی ایجاد کننده این فاصله می باشد،می کشاند. در گذشته بیشتر دارایی هایی سازمان ها مشهود بودند ولی امروزه قسمت اعظم دارایی های سازمان ها نامشهود هستند پس در اقتصاد امروزه موفقیت سازمان ها به توانایی مدیریت این دارایی های نا مشهود بستگی دارد.

    Abstract:

    Organizations are getting into a knowledge-based economy are economic, in which knowledge and intangible assets as the most important competitive advantage of organizations are recognized. One of the components of intangible assets intellectual capital is an important effect on performance and implementation of strategic organization is therefore to identify, measure and manage intellectual capital has particular importance and value to all organizations is.

    Measure intellectual capital categories are presented, one of these categories by Palyk (PULIC) called VAIC (value-added intellectual capital) proposed that three components of physical capital efficiency, effectiveness and efficiency of human capital investment is structured be. In this study, based on the model first VAIC, the value of intellectual capital in listed companies in Tehran Stock Exchange for seven-year period 1380 till 1386 and then calculated the relationship between intellectual capital components and the efficiency of financial companies has been assessed. To calculate the financial performance of the eight financial indicators of financial performance in five groups representing the market value, profitability, activity, investment returns, based on value creation has been used. In this study, statistical  methods used for data analysis, multiple regression and correlation coefficients are. Includes 73 companies selected as a continuous period of 7 years for which firm size as control variable is considered.

    Results indicated a significant positive relationship between intellectual capital and corporate financial performance and positive impact on levels of firm size having intellectual capital and financial Mlmrd is. Considering these results can be attention managers, shareholders, investors and other interest groups to attract resources and capabilities within the organization and utilization of this model for higher financial returns and access to value companies, proposed.

    Key words: intellectual capital, financial performance, firm size, multiple regression, Tehran Stock Exchange

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول:کلیات تحقیق

    1-1)مقدمه 4

    2-1) بیان مسئله تحقیق. 5

    3-1) چارچوب نظری. 7

    4-1 ) اهمیت وضرورت پژوهش.. 8

    5-1) اهداف پژوهش.. 9

    1-5-1) اهداف علمی تحقیق. 9

    2-5-1)اهداف کاربردی تحقیق. 10

    6-1 )فرضیه های تحقیق. 10

    7-1) تعاریف واژه ها واصطلاحات  پژوهش : 11

    فصل دوم :مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2- مقدمه 16

    2-2 ) بخش اول : نظریه های مربوط به سرمایه فکری. 18

    1-2-2 ) تعاریف مختلف سرمایه فکری. 20

    3-2)بخش دوم : مدل های طبقه بندی سرمایه فکری. 21

    1-3-2) ادوینسون و مالونه  22

    2-3-2)روس و همکارانش.. 23

    3-3-2) بونتیس.. 23

    4-3-2) بروکینگ... 24

    5-3-2) سویبی. 25

    6-3-2) استوارت.. 26

    7-3-2) یوستک و همکارانش.. 26

    8-3-2) پتی. 27

    9-3-2) چن و همکارانش.. 27

    10-3-2) پتی و گویتر. 29

    11-2-2) هانناس و لوونداهل. 30

    12-3-2) طبقه بندی مر و اسچوما 32

    13-3-2) لیم و دالیمور. 32

    14-3-2) طبقه بندی نورتون و کاپلان. 33

    15-2-2) طبقه بندی کنفدراسیون اتحادیه های تجاری دانمارک. 33

    4-2)بخش سوم: روش های اندازه گیری سرمایه فکری: 34

    1-4-2) طبقه بندی روش های اندازه گیری سرمایه فکری. 34

    1-1-4-2) ارزش افزوده اقتصادی: 35

    2-1-4-2) کارت نمره متوازن: 35

    3-1-4-2) ترازنامه نامرئی: 36

    4-1-4-2) کنترل دارایی های ناملموس: 36

    5-1-4-2) روش جهت یابی تجاری اسکاندیا: 37

    6-1-4-2) شاخص سرمایه فکری: 37

    7-1-4-2) نرخ بازده دارایی ها : 38

    8-1-4-2) روش تشکیل سرمایه بازار: 38

    9-1-4-2) کارگزار تکنولوژی : 39

    10-1-4-2) روش سرمایه فکری مستقیم: 39

    11-1-4-2) روش های مالی و مراحل اندازه گیری مالی سرمایه فکری: 40

    12-1-4-2) مدل مدیریت سرمایه فکری. 40

    13-1-4-2) کیوی توبین 42

    14-1-4-2) هوش سرمایه انسانی. 43

    15-1-4-2) مدل کارگزار فناوری. 43

    16-1-4-2)روش ارزشگذاری جامع. 44

    2-4-2) ارزیابی تحلیلی – تطبیقی و مدل های سنجش سرمایه فکری. 44

    3-4-2) طبقه بندی شیوه های اندازه گیری سرمایه فکری از دید کلاینت و دارن. 46

    1-3-4-2) روش های محاسبه مستقیم سرمایه فکری. 46

    2-3-4-2) روش های برآورد ارزش بازاری سرمایه 46

    3-3-4-2) روش های برگشت دارایی ها 46

    4-3-4-2) روش های کارت امتیاز. 47

    5-2) نحوه محاسبه سرمایه فکری (با استفاده از مدل پالیک) و شاخصهای عملکرد مالی شرکتها 53

    1-5-2) محاسبه سرمایه فکری با استفاده از مدل پالیک. 53

    2-5-2)  شاخصهای عملکرد مالی. 55

    6-2) بخش پنجم: سوابق تحقیق. 65

    1-6-2) پژوهش های مشابه انجام شده در داخل. 65

    2-6-2) پژوهش های مشابه انجام شده در خارج از کشور. 71

    3-6-2) تفاوت تحقیق حاضر با تحقیقات مشابه داخلی. 76

    فصل سوم :روش اجرای تحقیق

    1-3 )مقدمه 79

    2-3) روش تحقیق. 79

    3-3) قلمرو تحقیق. 80

    4-3 )روش های گردآوری اطلاعات.. 80

    5-3 )ابزارگردآوری اطلاعات.. 81

    6-3) مدل مفهومی تحقیق. 82

    6-3 )جامعه  آماری تحقیق. 83

    7-3) آزمون فرضیه ها 84

    8-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها 85

    1 -8-3) آزمون همبستگی. 85

    2-8-3 )رگرسیون چندگانه 86

    3-8-3 ) آزمون نرمال بودن (کولموگروف- اسمیرنوف) 86

    4-8-3 ) آزمون خود همبستگی(دوربین –واتسن) 87

    5-8-3 )چند هم خطی 87

    9-3 )شیوه اندازه گیری متغیرهای پژوهش : 88

    10-3 ) متغیر های تحقیق : 97

    فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها

    1-4) مقدمه 99

    2-4 )شاخص های توصیفی متغیرها 100

    3-4) روش آزمون فرضیه های تحقیق. 102

    1-3-4) بررسی اعتبار مدل. 103

    4-4) تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق. 104

    1-4-4) بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای وابسته: 105

    2-4-4) تجزیه و تحلیل فرضیه اول: 106

    1-2-4-4 )آزمون فرضیه فرعی اول : 107

    2-2-4-4) آزمون فرضیه فرعی دوم : بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت Tobin q شرکت از شاخصهای ارزش بازار رابطه وجود دارد. 111

    3-2-4-4 )آزمون فرضیه فرعی سوم : بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت  ارزش بازارهر سهم به عایدی(P/E) شرکت از شاخصهای ارزش بازار رابطه وجود دارد. 114

    4-2-4-4) آزمون فرضیه اصلی اول : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری وشاخصهای ارزش بازار بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 119

    3-4-4)فرضیه اصلی دوم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری ونسبت سودآوری  بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت  وجود دارد. 120

    4-4-4 )آزمون فرضیه اصلی سوم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبت های فعالیت بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 124

    5-4-4) آزمون فرضیه اصلی چهارم: ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبتهای بازده سرمایه بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 128

    1-5-4-4) آزمون فرضیه فرعی چهارم: بین  مولفه های سرمایه سرمایه فکری و شاخص ROE  از معیارهای بازده سرمایه رابطه وجود دارد. 128

    2-5-4-4 )آزمون فرضیه فرعی پنجم : بین  مولفه سرمایه سرمایه فکری و شاخصASR از معیارهای بازده سرمایه رابطه وجود دارد . 132

    3-5-4-4) نتیجه آزمون فرضیه اصلی چهارم : ارتباط معنی داری بین مولفه های سرمایه فکری و نسبتهای بازده سرمایه بعنوان شاخص عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 136

    6-4-4 )آزمون فرضیه اصلی پنجم:ارتباط معنی داری بین مولفه هایسرمایه فکری و شاخص مبتنی برارزش آفرینی EVAبعنوان معیارنوین عملکرد مالی شرکت وجود دارد. 137

    7-4-4 )آزمون فرضیه اصلی ششم : بین اندازه شرکت  بامیانگین سرمایه فکری و عملکرد مالی رابطه معنی داری  وجود دارد. 142

    8-4-4 )خلاصه نتایج آزمون فرضیه ها 144

    فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5 )مقدمه 146

    2-5) ارزیابی و تشریح نتایج آزمون فرضیه ها طبق شرایط متغیرها 146

    1-2-5 )نتیجه فرضیه فرعی اول 147

    2-2-5) نتیجه فرضیه فرعی دوم 147

    3-2-5 )نتیجه فرضیه فرعی سوم 148

    4-2-5 )نتیجه فرضیه اصلی اول. 149

    5-2-5 )فرضیه اصلی دوم 149

    6-2-5) نتیجه فرضیه اصلی سوم 150

    7-2-5)فرضیه اصلی چهارم 150

    8-2-5 )نتیجه فرضیه فرعی چهارم 151

    9-2-5)فرضیه فرعی پنجم 151

    10-2-5) نتیجه فرضیه اصلی چهارم 152

    11-2-5 )نتیجه فرضیه اصلی پنجم 152

    12-2-5 )نتیجه فرضیه اصلی ششم: 153

    3-5 )نتیجه گیری کلی تحقیق. 154

    4-5) پیشنهادهایی مبتنی بریافته های تحقیق. 154

    5-5 )پیشنهادهایی برای تحقیق های آتی. 155

    6-5 )محدودیت های تحقیق. 155

    پیوست ها

    پیوست الف) اسامی شرکتهای نمونه انتخاب شده و میانگین سرمایه فکری محاسبه شده: 158

    پیوست ب) خروجی های آماری از نرم افزار SPSS. 161

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 174

    منابع لاتین: 176

    چکیده انگلیسی: 178

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

     

    انوری رستمی ، ع و حسن سراجی ،1384، "سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه میان سرمایه فکری و ارزی بازر سهام شرکتهای بورس اوراق بهادار" ، بررسی های و حسابرسی،شماره 39، صفحه 49- 62.

    انوری رستمی ، ع،  1384،"سنجش سرمایه فکری و برسی روابط میان سرمایه فکری و ارزش بازار سهام شرکت های بورس اوراق بهادار تهران" ،  بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 39 ، صفحه 49-62.

    انوری رسمتی ، ع و همکاران،1382 ، "ارزیابی مدل ها و روش های سنجش و ارزشگذاری سرمایه فکری شرکت ها" ، بررسی های حسابداری و حسابرسی،شماره 34 ، صفحه 51-75.

    جعفری ، م و همکاران، 1387 ، "بازنگری مدلهای اندازه گیری سرمایه فکری : یک رویکرد کل نگر"،چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت ، صفحه 1 الی 13.

    حافظ نیا ،م.ر.، 1386،"مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی" ، چاپ چهارم ، انتشارات سمت.

    خاکی ، غ.م.، 1388، "روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی" ، چاپ پنجم ، انتشارات بازتاب.

    رهنمای رودپشتی  ، ف و هدا همتی، 1388، "بررسی ارتباطبین سرمایه فکری با متغیر های نوین سنجش عملکرد مبتنی بر ارزش آفرینی" ،مطالعات مالی، شماره دوم ، ، صفحه 111 الی 134.

    فلاحتی ،ع،1386 ، "بررسی محتوای اصلاعاتی سود حسابداری به عنوان معیار سنتی ارزیابی عملکرد در برابر سود باقیمانده و ارزش افزوده اقتصادی بعنوان معیارهای اقتصادی"، پایان نامه ،استاد راهنما دکتر خوش طینت ،موسسه عالی بانکداری ایران، ارشد حسابداری.

    گلدی صدقی، ا ، 1386،"بررسی رابطه میان سرمایه های فکری و بازده مالی شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه ،  دانشگاه علی آباد کتول ، ارشد مدیریت دولتی.

    مدهوشی ، م و مهدی اصغری نژاد امیری  ، 1388، "سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکتها، برررسی حسابداری و حسابرسی" ،شماره 57 ، صفحه 101 الی 116 .

    نمازی ، م و شهلا ابراهیمی، 1388 ، "بررسی تا ثیر سرمایه فکری برعملکرد مالی جاری و آینده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار" ،تحقیقات حسابداری ، شماره چهارم ، صفحه 4 الی 25.

    یزدانی، ح.ر،1385،"بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه های فکری (سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه مشترک ) و اثرات سرمایه ها برعملکرد شعب بانک ملت استان تهران" ، پایان نامه ، دانشگاه ترتبیت مدرس ،ارشد مدیریت دولتی.

    منابع لاتین:

     

    Appuhami R. ,2007, “The impact of intellectual capital on investors Capital Gain On Shares: An empirical investigation in Thai banking finance & insurance sector”. Journal of internet Banking and commerce, April 2007, Vol.12, No.1,www.arraydev.com /commerce/jibe/,

    Bontis, N. ,1998,, “Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models” ,Management Decision, Vol. 36 No. 2,pp.63-76.

    Bontis, N. ,2000,, “Assessing knowledge assets: a review of the models used to measure intellectual capital”. Available at: www.business.mcmaster.ca ,accessed 22 June 2004,.

    Brooking, A. 1997. Management of intellectual capital. Long Range Planning 30 ,3,: 364-5.

    Chen Goh P.,2005,, “intellectual capital performance of commercial banks in Malaysia” ,Journal of intellectual Capital, Vol.6, No.3, 2005 pp.385-396 ,www.emeraldinsight.com /1469-1930.htm,

    Chin Chen M. , Ju Cheng S. Hwang Y, ,2005,, “An empirical investigation of the relationship between intellectual capital and firms” market value and financial performance” Journal of intellectual Capital, Vol.6, No.2,2005 pp.159-176 ,www.emeraldinsight.com /1469-1930.htm,

    Edvinsson, L, Malone,M.S ,1997,.Intellectual capital: Realizing your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brainpower. Harper Business, New York. 

    Kaplan, R.S, and D,P.norton. 1996. Using the balanced scorecard as a strategic management system.  Harvard Business Review ,January February,: 75-85.

    King Hang Chan , ,2009,  "Impact Of Intellectual Capital On Organizational  Performance",Emerald,Vol.16, No.1,2009,pp.4- 21 ,www.Eemeraldisight.Com /0969-6474.Htm,

    Kujansiveu P, Lonnqvist A. ,2005,, “The value inefficiency of intellectual Capital, update January 23.2006.

    Lev,B,2001,, Intangibles. Management, Measurement, and Reporting, Brookings Institution Press, Washington. D.C.

    Marr ,B, Schiuma, G. ,2001, Measuring and managing intellectual capital and knowledge assessing new economy organizations. In Bourne, M.,ed,. Handbook of performance Measurement. GEE Publishing Ltd, London.

    Petty. R. and J. Guthrie. 2000. “Intellectual capital literature review: measurement, reporting and management” Journal of Intellectual Capital, 1 ,2,, pp. 155-176

    Pew Tan H. Plowman D. Hancock P.,2007,, “Intellectual capital and financial returns of companies”, Journal of intellectual capital , Vol.8. No.1, 2007 pp. 76-95 ,www.eemeraldisight.com/1469-1930.htm,

    Pulic , A , ,2002,, "an accounting tool for ic management"available at : http://www.measuring-ip.at/papers/ham99txt.html

    Pulic, A.2000.MVA and VAICTM Analysis of randomly Selected Companies from FTSE 250. Austrian Intellectual capital Research center, Graz-London.

    Sullivan P. ,2000,, Value-driven Intellectual Capital: How to convert intangible corporate assets into market value, Wiley.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های موجود در بازار سرمایه ایران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت