فهرست و منابع پایان نامه تأثیر متقابل ادبیات داستانی مدرن و تئاتر نو
فهرست:
بخش نظری :
( تأثیر متقابل ادبیات داستانی مدرن و تئاتر نو )
موضوع............................................................................................................................................... شماره صفحه
فصل اول : ادبیات مدرن ؛ تعریف و ویژگیها..............................................................................................7
مقدمه ................................................................................................................8
1-1- سبک گریزی.................................................................................................. 14
1-2- برجسته سازی ِسبک......................................................................................21
1-3- شیئ گرایی.......................................................................................................23
1-4- انسانیت زدایی..................................................................................................27
1-5- فرم گرایی..........................................................................................................31
1-6- علم گرایی..........................................................................................................35
1-6-1- وسواس.................................................................................36
1-6-2- تسکین دهندگی................................................................37
1-6-3- عینیت گرایی......................................................................38
1-6-4- چند گانگی..........................................................................38
1-6-5- ادبیات در مقام شاخه ای از دانش.................................41
فصل دوم : تأثیر ادبیات مدرن بر تئاتر نو.................................................................................................42
مقدمه...................................................................................................................43
2-1- تعریف تئاتر نو ........................................................................................... 44
2-2- سبک گریزی؛ «گذشته؟...گذشته ای وجود نداشته است!.»..................46
2-3- برجسته سازی سبک در تئاتر نو..................................................................61
2-3-1- تلمیح،تقلید،هزل...............................................................62
2-3-2- چند گانگی زبان در تئاتر نو............................................63
2-3-3- کاربست زیبایی شناسی پراکنده....................................65
2-3-4- تکنیک ضرباهنگ............................................................ .66
2-4- شیئی گرایی؛ « هنوز کیفم هست...چه دلخوشی هایی! »......................69
2-5- انسانیت زدایی؛ « این رقص بی قرار با تو می گوید:دوستم بدار!.»........73
2-6- علم گرایی؛ « قوانین طبیعت؛بی خیال...فریبنده! »؛....................................75
فصل سوم : تأثیر متقابل تئاتر نو بر ادبیات مدرن.....................................................................................80
مقدمه..................................................................................................................81
3-1-تأکید بر بدن.....................................................................................................85
3-2-اهمیت مکان.....................................................................................................87
3-3-نفی زمان...........................................................................................................88
3-4-جنبش نگاری...................................................................................................90
3-5-خود ویرانگری.............................................................................................. 91
3-6-گرایش به گفتگو...........................................................................................93
پیوست فصل سوم : تأثیر تئاتر نو بر آثار« مارگریت دوراس» ...........................................95 نتیجه گیری..............................................................................................................105
فهرست منابع............................................................................................. 107
بخش عملی :
نمایشنامه : چه کسی لباسهای مرا بر تن می کند ؟ 115
چکیده انگلیسی........................................................................................ 155
منبع:
1- ارسطو؛ فن شعر، ترجمه : عبدالحسین زرّین کوب ، تهران: انتشارات امیر کبیر،1381
2- آرتو، آنتونن؛ تئاتر و همزادش ، ترجمه : نسرین خطاط؛ تهران: نشر قطره، 1383
3- آداموف، آرتور؛ همان طور که بوده ایم ،ترجمه : رضا کرم رضایی،[بی.ن.] ،1349
4- اسلین، مارتین ؛ بررسی آثار پینتر، ترجمه : فرشید ابراهیمیان و لیلی عمرانی، تهران:جهاد دانشگاهی،1366
5- آلبی، ادوارد؛ چه کسی از ویرجینیا ولف می ترسد؟ ، ترجمه : عبدالرضا حریری تهران : (بی.ن.2536)
6- آلبی، ادوارد؛ سه زن بلند بالا ، ترجمه : هوشنگ حسامی؛ تهران:نشر تجربه،1378
7- آلوارز،آ. ؛ بکت، ترجمه : مراد فرهاد پور؛ تهران: طرح نو، 1381
8- اوبر، رنه ریس؛ «ردیابی بنگ» ، ترجمه : منوچهر ربیعی؛ فصلنامه سمرقند، سال دوم، شماره ششم، تابستان 1383
9- ایگلتون، تری؛ پیش درآمدی بر نظریه ادبی، ترجمه : عباس مخبر؛ تهران: نشر مرکز، 1380
10- ایبسن، هنریک؛ جان گابریل بورگمن، ترجمه : ناصر ایرانی؛ تهران: سروش، 1375
11- بارت، رولان؛ اتاق روشن، ترجمه : فرشید آذرنگ، تهران: نشر ماه ریز، 1379
12- بکت، ساموئل؛ آخر بازی، ترجمه : نجف دریابندری؛ تهران: شرکت سهامی جیبی،
2536
13- بکت، ساموئل؛ آخرین نوار کراپ، ترجمه : نجف دریابندری؛ تهران: شرکت سهامی جیبی، 2536
14- بکت، ساموئل؛ خلواره، ترجمه : نجف دریابندری؛ تهران: شرکت سهامی جیبی، 2536
15- بکت، ساموئل؛ آه!ای روزهای خوش، ترجمه : نجف دریابندری؛ تهران: شرکت سهامی جیبی، 2536
16- بکت، ساموئل ؛ در انتظار گودو، ترجمه : نجف دریابندری؛ تهران: شرکت سهامی جیبی، 2536
17- بکت، ساموئل؛ مالون می میرد، ترجمه : مهدی نوید؛ تهران: پژوهه، 1383
18- بکت، ساموئل؛ بنگ، ترجمه : منوچهر ربیعی؛ فصلنامه سمرقند، سال دوم، شماره ششم، تابستان 1383
19- بکت، ساموئل؛ صدای پا، ترجمه : مراد فرهاد پور؛ فصلنامه سمرقند، سال دوم، شماره ششم، تابستان 1383
20- بکت، ساموئل؛ نفس، ترجمه : محمد رضا خانی؛ فصلنامه سمرقند، سال دوم، شماره ششم، تابستان 1383
21- بکت، ساموئل؛ چی کجا، ترجمه : تینوش نظم جو؛ تهران: نشر تجربه، 1381
22- برونل، پی یر؛ مرگ گودو، ترجمه : مازیار مهیمنی؛ تهران: انتشارات نمایش، 1379
23- پاینده، حسین؛ نظریه رمان (مجموعه مقالات)، تهران: نشر نظر، 1374
24- پاینده، حسین و مریم خوزان؛ زبان شناسی و نقد ادبی، تهران: نشر نو، 1381
25- پینتر، هارولد؛ درد خفیف، ترجمه : غلامرضا صراف، تهران: دات، 1382
26- پینتر، هارولد؛ مستخدم ماشینی، ترجمه :غلامرضا صراف، تهران: دات، 1382
27- پینتر، هارولد؛ سرایدار، ترجمه : منصور پورمند، پرویز صیاد؛ تهران: مرکز نمایش پدید،1347
28- پینتر، هارولد؛ بازگشت به خانه، ترجمه : اختر شریعت زاده، تهران: آگاه، 2536
29- جویس، جیمز؛ دوبلینی ها، ترجمه : پرویز داریوش، تهران: انتشارات اساطیر؛ چاپ سوم،1371
30- چایلدز، پیتر؛ مدرنیسم، ترجمه : رضا رضایی؛ تهران: نشر ماهی، 1382
31- چخوف، آنتوان؛ مجموعه نمایشنامه ها، ترجمه : سعید حمیدیان، کامران فانی؛ تهران: نشرقطره،137
32- ژان، رمون؛ درباره رمان، ترجمه : رضا سید حسینی؛ تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1383
33- دوراس، مارگریت؛ باغ گذر، ترجمه : قاسم روبین؛ تهران: نیلوفر، تهران، 1378
34- دوراس، مارگریت؛ گفتا که خراب اولی؛ ترجمه : قاسم روبین؛ تهران: نیلوفر،1381
35- دوراس، مارگریت؛ نوشتن_ همین وتمام_ ابان، سابانا، داوید؛ ترجمه : قاسم روبین؛ تهران:نیلوفر، 1376
36- روز-اَونز، جیمز؛ تئاتر تجربی، ترجمه : مصطفی اسلامیه؛ تهران: سروش، 1376
37- ساروت، ناتالی؛ عصر بدگمانی، ترجمه : اسماعیل سعادت؛ تهران: کتاب پرواز، 1381
38- سجودی، فرزان؛ ساختگرایی،پسا ساختگرایی و مطالعات ادبی ؛ تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری، 1380
39- سلدن، رامان؛ نظریه ادبی و نقد عملی، ترجمه :جلال سخنور و سیما زمانی، تهران: فرزانگان پیشرو، 1375
40- سلدن، رامان و پیتر ویدوسون؛ راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه : عباس مخبر؛ تهران: طرح نو ، 1372
41- فلچر، جان و ملکم براد بری؛ مدرنیسم و پسا مدرنیسم در رمان، ترجمه : حسین پاینده؛ تهران: روز نگار،1383
42- کافکا، فرانتس؛ درباره مسخ، ترجمه : فرزانه طاهری؛ تهران: نیلوفر، 1380
43- کامیابی مسک، احمد؛ «آیا کرگدن بی معناست؟»، فصلنامه هنر، شماره 54، زمستان 1381
44- کامیابی مسک، احمد؛ یونسکو و تئاترش، تهران : انتشارات نمایش، 1382
45- کامیابی مسک، احمد؛ «تئاتر موقعیت»، مجلّه نمایش، شماره 10،1376
46- دیویس،کان و لاری فینک؛ نقد ادبی نو، ترجمه : هاله لاجوردی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارغنون: شماره 4، 1383
47- کنان، ریموند؛ «مولفه زمان در روایت»، ترجمه : ابوالفضل حرّی؛ فصلنامه هنر، شماره 53، پاییز 1381
48- کالوینو، ایتالو؛ شش یادداشت برای هزاره بعدی، ترجمه : لیلی گلستان تهران:کتاب نادر،1375
49- کوندرا، میلان؛ هنر رمان، ترجمه :پرویز همایون پور، تهران: نشر گفتار، چاپ چهارم ، 1377
50- لاج، دیوید؛ پسامدرنیسم در ادبیات، ترجمه : حسین پاینده؛ تهران: روز نگار،
1383
51- لبلی، فردریک؛ دوراس یا شکیبایی قلم، ترجمه افتخار نبوی نژاد؛ تهران: نشر و پژوهش فرزان روز، 1380
52- لوکاچ، جورج؛ جامعه شناسی رمان، ترجمه : محمد جعفر پوینده؛ تهران: نشر تجربه، چاپ دوم،1375
53- گشایش، فرهاد؛ سبک و مکتب های هنری، تهران: عفاف، 1380
54- گلدمن، لوسین؛ جامعه شناسی رمان، ترجمه : محمد جعفر پوینده؛ تهران: نشرتجربه، 1371
55- ناظرزاده کرمانی، فرهاد؛ تئاتر پیشتاز: تجربه گر و عبث نما، همراه با ترجمه نمایشنامه نقاشی اثر اوژن یونسکو؛ تهران: دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی 1365.
56- ویر کندله، آلن؛ حقیقت و افسانه: سیری در احوال و آثار مارگریت دوراس، ترجمه قاسم روبین؛ تهران: نیلوفر، 1380
57- هولتن، اورلی؛ مقدمه ای بر تئاتر آینه طبیعت، ترجمه : محبوبه مهاجر، تهران: سروش، 1376
58- لینتن، نوربرت؛ هنر مدرن، ترجمه : علی رامین؛ تهران: نشر نی، 1382
59- یونسکو، اوژن؛ خانم آوازه خوان کله تاس، ترجمه : محمد تقی غیاثی، تهران: پیام، 1352
60- یونسکو، اوژن؛ صندلی ها، ترجمه : مهدی زمانیان؛ شیراز: خانه کتاب، 1353
61- یونسکو، اوژن؛ مستأجر جدید، ترجمه : سحر داوری، تهران: نشر تجربه، 1380
62- یونسکو، اوژن؛ نقاشی، ترجمه : فرهاد ناظرزاده کرمانی، تهران: دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی 1365.
63- یونسکو، اوژن؛ آمده،یا چطور از شرش خلاص شویم؟، ترجمه : پری صابری، تهران: تئاتر تلویزیون،1352
64- یونسکو، اوژن؛ بداهه گویی آلما، ترجمه :سحر داوری، تهران: نشر تجربه، 1376
65- یونسکو، اوژن؛ کرگدن، ترجمه : جلال آل احمد، تهران: دنیای کتاب، 1350
66- Abrams,M.H.; A Glossary of Literary Terms ,
London & new york: Harcourt brace college publishers, 1993
67-Aronson, Arnold; American Avant-garde Theatre, London & NewYork: Routledge press, 2000
68- Lodge, David; Modern Criticism and Theory, London: Longman, 1988
69- Howthorn, Jeremy; A Glossary of Contemporary literary Theory, London & NewYork, Arnold publishers, 1998
70- Hutcheon, Linda; the Politics of Postmodernism , London & newYork,Routledge : 2nd edition, 2003
71- Travers, Martin; European Literature from Romanticism to postmodernism, London & NewYork : continuum publishers, 2001
72- Carlson, Marvin; Theories of Theatre, Ithaca & London: Cornell university press, 1984
73- Leitch, Vincent B.; The Norton Anthology of Theory and Criticism, London & NewYork :w.w.Norton & Company, 2001
74- pattie,David; The Complete Critical Guide to Samuel Beckett, London & NewYork:Routledge press, 2000
75- Worton, Michael; waiting for Godot and Endgame; Theatre as Text, at:"The Cambridge Companion to Beckett", edited by : John Pilling , Cambridge University press, 1996
76- Finter, Helga; Antonin Artaud and The Impossible Theatre: The legacy of the theatre of cruelty, at: Antonin Artaoud;edited by Edward Scheer, London & NewYork: Routledge, 2004
77- Foucault, Michel; Political Body, at: Performance Analysis, edited by; Colin Counsell and Laurie Wolf, London & NewYork: Routledge,2001
78- Fortier,mark; Theory/Theatre, London & NewYork: Routledge, 4th edition , 2004