فهرست و منابع پایان نامه مقایسه سبک های دلبستگی ، سلامت روان مادر کودکان دچار اختلال توجه بیش فعالی ADHD و سالم
فهرست:
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1-مقدمه. 3
1-2-بیان مسئله. 6
1-3-اهمیت وضرورت پژوهش.... 8
1-4-اهداف پژوهش.... 9
1-4-1-هدف اصلی: 9
1-4-2-اهداف فرعی: 9
1-5-فرضیه های تحقیق.. 9
1-5-1-فرضیه اصلی.. 9
1-5-2-فرضیه های فرعی.. 9
1-6-تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 10
1-6-1-تعاریف مفهومی.. 10
1-6-2-تعریف عملیاتی.. 11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
2-مقدمه. 13
2-1-اختلال بیش فعالی کم توجهی.. 13
2-1-1-علائم بیش فعالی.. 16
2-1-2-مرز تشخیص کودکان بیش فعال با بچههای بازیگوش... 17
2-1-3-تشخیص.... 17
2-1-4-علت ایجاد بیش فعالی.. 19
2-1-5-عوامل مستعد کننده برای ابتلا.. 19
2-1-6-درمان. 19
2-1-7-در مان با ورزش... 20
2-1-8-درمان با نورو فیدبیک.... 21
2-1-9-تعداد و مدت زمان جلسات... 23
2-2-مفهوم سلامت روان. 24
2-2-1-تاریخچه سلامت و روان در جهان. 25
2-2-2-تاریخچه سلامت روان در ایران. 27
2-2-3-سلامت روان از دیدگاههای مختلف... 30
2-2-4-سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف: 31
2-2-4-1- مکتب زیست گرایی.. 31
2-2-4-2- مکتب رفتار گرایی.. 32
2-2-4-3- مکتب روانکاوی.. 32
2-2-4-4-مکتب انسانگرایی.. 33
2-2-4-5-مکتب بومی شناسی.. 33
2-2-5-اصول سلامت روانی.. 33
2-2-5-1- اعتماد به نفس و احترام به شخصیت خود و دیگران. 34
2-2-5-2- شناختن قدرت و شایستگی ها و محدودیت ها در خود و افراد دیگر. 34
2-2-5-3- دانستن این حقیقت که رفتار انسان معلول عواملی است... 35
2-2-5-4- آشنایی به اینکه رفتار هر فرد تابع تمامیت وجود اوست... 35
2-2-5-5- شناسایی احتیاجات و محرکهای که سبب ایجاد رفتار و اعمال انسان می گردد. 35
2-2-6-هدف ایجاد سلامت روان. 36
2-2-7-پیشگیری اولیه. 36
2-2-8-پیشگیری ثانوی(درمان). 37
2-2-9-پیشگیری ثانوی متضمن رعایت موارد ذیل است... 37
2-2-10-پیگیری ثالث... 37
2-2-11-مکانیزم روانی و نقش آن در سلامت روان. 38
2-2-11-1-مکانیسم سرکوبی.. 38
2-2-11-2-مکانیسم برون فکنی.. 39
2-2-11-3-مکانیسم جایه جایی.. 39
2-2-11-4-مکانیسم بازگشت... 39
2-2-11-5-مکانیسم واکنش سازی.. 39
2-2-11-6-مکانیسم تصعید. 40
2-2-11-7-مکانیسم عذر تراشی(دلیل تراشی). 40
2-2-11-8-مکانیسم همانند سازی.. 40
2-2-11-9-مکانیسم جبران. 40
2-2-11-10-مکانیسم انکار. 41
2-3-سبک دلبستگی.. 47
2-3-1-تعریف دلبستگی.. 48
2-3-2-انواع سبک های دلبستگی در بزرگسالان. 51
2-3-3-نگرش ها و باور های مربوط به دلبستگی.. 51
2-3-4-مفروضههای اساسی نظریه دلبستگی.. 52
2-3-5- ارتباط نظریه دلبستگی با نظریات دیگر. 54
2-3-5-1- نظریه روان تحلیل گری.. 54
2-3-5-2-نظریه رفتار گرایی.. 55
2-3-5-3-دیدگاه کردار شناسی.. 56
2-3-5-4-پژوهشهای هارلو. 58
2-3-6-دلبستگی و آسیب شناسی روانی.. 58
2-3-7-نظریه درمانی دلبستگی.. 59
2-4-پژوهش های انجام شده در داخل و خارج کشور. 59
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1-روش پژوهش.... 65
3-2-جامعه آماری.. 65
3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 65
3-4-روش گرد آوری اطلاعات... 65
3-5-ابزارگرد آوری اطلاعات... 66
3-5-1-پرسشنامه سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و رید: 66
3-5-2-پرسشنامه سلامت عمومیGHQ.. 68
3-5-3-مقیاس درجه بندی نشانه های اختلال کم توجهی بیش فعالی.. 69
3-6-روش تجزیه و تحلیل داده ها 69
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1-مقدمه. 71
4-2-ویژگی های جمعیت شناختی.. 71
4-3-یافته های توصیفی.. 74
4-4-یافته های استنباطی.. 75
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1-بحث و نتیجه گیری.. 83
5-2-محدودیت های پژوهش.... 87
5-3-پیشنهادهای پژوهش.... 87
5-4-پیشنهادات کاربردی.. 87
منابع. 88
منبع:
منابع
احمدوند، محمد علی(1382). بهداشت روانی تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور
احمدی و کریمی، دانشپور(1390).، رابطه سبک های دلبستگی و افسردگی در دانشجویان دانشگاه آزاد تهران، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار دوره 18 شماره 3
اخوان کرباسی صدیقه، گلستانی مطهره، فلاح راضیه و صدر بافق مهدخت بررسی شیوع اختلال بیش فعالی کمبود توجه و تمرکز در کودکان 6 ساله شهر یزدمجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی شهید صدوقی یزد، 1386؛ 15(4).: 34-29.
افخم ابراهیمی ا، بیرشک ب، مکنون ن(1387) شیوه های دلبستگی و ارتباط آن با مدل های خود و دیگران و صفات شخصتی دانشجویان دانشکده های مختلف علوم پزشکی تازه های علوم شناختی، 10، 3؛ 44-34
آناستاری آ(1371).اصول روان سنجی و روان آزمایی براهنی، محمد تقی چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران
باعزت ف، ایزدی فرد ر، پیوسته نگر م(1388) مقایسه سبک های دلبستگی دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاری، نارساخوان و عادی مجله علوم رفتاری، 3(3).، 236-231
بشارت، محمدعلی؛ شریفی، ماندانا؛ وایروانی، محمد؛(۱۳۸۰).بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و مکانیسمهای دفاعی؛ مجله روانشناسی شماره ۱۹، ص ۴۵-۳۳
بنیامین؛ جمیز؛ خلاصه روانپزشکی؛ ترجمه پورافکاری، نصرتاله؛ جلد اول؛ انتشارات شهرآب؛ ۱۳۸۴
بهرامی، باقری(1388). رابطه بین سبک های دلبستگی با نوع هویت و زندانیان 15 تا 30 ساله تهران: فصلنامه روانشناسی کاربردی سال سوم شماره 3(1).
بهزادی پور س، پاکدامن ش، بشارت م ع(1389).رابطه بین سبک دلبستگی و نگرانی های مربوط به وزن در دختران نوجوان مجله علوم رفتاری، 4، 1؛ 76-69
پشت مشهدی م، محمدخانی م، پورشهباز ع، خوشابی ک(1389).اثربخشی مداخله ترکیبی درمان دلبستگی و آموزش فرزندپروری در مادران دلبسته ناایمن بر نشانه های کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/ نارسایی توجه مجله روانشناسی بالینی ؛1(3). 76- 63
پوافکاری نصرت الله(1383). فرهنگ جوامع روانشناسی روانپزشکی انگلیسی به فارسی، تهران فرهنگ معاصر
توزنده جانی حسن و اکبری بهمن و همکاران(1383). درآمدی بر روانشناسی عمومی، چاپ سوم، انتشارات شهر فیروزه
توکلی زاده جهانشیر، بوالهری جعفر، مهریار امیرهوشنگ و دژکام محمود همه گیر شناسی اختلالات رفتار ایذایی و کمبود توجه در دانش آموزان دبستانی گناباد فصلنامه اندیشه و رفتار، 1376: 1(2).؛ 40-51
تهمتن، کلثوم (1377 ). 'بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین و انگیزش پیشرفت در دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهرستان فسا'، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
حسینی سید ابولقاسم(1373) بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی چاپ دوم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
دلاور، علی(1385) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، ویرایش دوم؛ تهران: نشر رشد138- 116
دلاور، علی(1383). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی چاپ چهارم، تهران، مؤسسه نشر ویرایش
دلبستگی و مشکلات شخصی، مجله اندیشه و رفتار سال هشتم شماره 4، صفحات 81- 74.
رابط، رحیم؛ رابطه بین سبکهای دلبستگی با هوش هیجانی و اضطراب امتحان در دانشآموزان پسر
شاملو، سعید(1367). مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت، چاپ ششم، تهران، انتشارات رشد.
شاملو، سعید(1369). بهداشت روانی، تهران انتشارات رشد.
شعبانی مینا و یادگاری امیر بررسی شیوع اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه در دانش آموزان دبستانی شهر زنجان در سال تحصیلی 84-83 مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، 1384؛ 13:(51).: 48-42 .
شهیم سیما، مهر انگیز لیلا و یوسفی فریده شیوع اختلال بیش فعالی کم توجهی در کودکان دبستان شهر شیراز مجله بیماری های کودکان ایران، 1386؛ 17: 211-216.
شیوا خوش نسب(1386).، بررسی ارتباط بین سبک های دلبستگی و پایگاه هویت در نوجوانان، نشریه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سال 39، شماره 2
طاهری م(1388) رابطه سبک دلبستگی مادران و بلوغ اجتماعی دانش آموزان عقب مانده ذهنی پسر مقطع راهنمایی شیرازپایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه بهزیستی و توانبخشی
عارف نظری م، مظاهری م ع(1384).سبک های دلبستگی و شیوه همسر گزینی(چندهمسری- تک همسری) خانواده پژوهی، 1(4).، 405-395
علیشاهی محمد جواد، ده بزرگی غلامرضا و دهقان بهرام میزان شیوع اختلال کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان دبستان شهر شیراز مجله طبیب شرق، 1382؛ 5(1).: 61 تا 67.
فخریان، بهجت- فولادی، سکینه بررسی همه گیر شناسی اختلالات روانی در بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان نیشابور، خردادماه(1375). پایان نامه کارشناسی آموزش ابتدایی مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان آموزش و پرورش شهرستان نیشابور شماره ثبت 84
کاپلان، هارولد و همکاران(1375). خلاصه روانشناسی و روان پزشکی جلد اول، ترجمه پور افکاری، نصرت الله، چاپ اول، تهران، انتشارات شهر آب
کاویانی، فردوس و همکاران(1380).، روشهای مصاحبه و آزمون های بالینی، چاپ اول، تهران، انتشارات سنا
گنجی، حمزه،(1376) بهداشت روانی، تهران، انتشارات ارسباران
محرری، محمد رضا(1373). فصل نامه اندیشه و رفتار، مجله روان پزشکی و روانشناسی بالینی، سال اول، شماره 2 و 3، پاییز و زمستان(1373).
مرادی علی، خباز خوب مهدی، آگاه تهمینه شیوع بیش فعالی – نقص توجه(ADHD ) در کودکان دبستانی شهر نیشابور طی سال تحصیلی 86-1385مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 1387؛ 10( 2).: 43-37.
مقربی، مهدی، طباطبایی، حسن، بررسی عوامل مرتبط با وضعیت روانی براساس پرسشنامه SCL25 در افراد بالای 15 سال در ساکنین منطقه ی کوی امیر مشهد تابستان(1383).، پایان نامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درجه دکترای پزشکی، شماره ثبت(5506).
میلانی فر، بهروز(1370). بهداشت روانی، تهران، انتشارات قومس
ناصرنیا، شیرین، بررسی عوامل مرتبط با سلامت روانی در زنان 8-6 هفته بعد از زایمان در سال تحصیلی 83-82، پایان نامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درجه دکترای پزشکی، شماره ثبت(5481).
ولی اله رمضانی و همکاران(1385). بررسی پیامدهای هیجانی سبک های دلبستگی در دانشجویان: پژوهش در سلامت روانشناختی، دانشگاه تربیت معلم تهران، قطب های روانشناسی استرس، دوره اول شماره اول
یوسفی فائق بررسی شیوع اختلال نقص توجه همراه با بیش فعالی و رابطه آن با برخی ویژگی های دمو گرافیک خانواده در دانش آموزان ابتدائی شهر سنندج مجله علمی علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 1387؛ 3: صفحه 7-12.
Abidin RR Introduction to the special issue: The stresses of parenting J Clin Child Psychol 2008;19: 298-301
Adewuya AO, Famuyiwa OOAttention deficit hyperactivity disorder Among Nigerian primary school children: prevalence and co-morbid conditions .europian child and adolescence psychiatry,2007 ; 16: 10-15.
American Academy of Pediatrics(AAP).Diagnosis and evaluation of the child with ADHD(AC 0002).Ped 2000;105: 1158–70.
American Psychiatric Association(2000).Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th edText revisionAuthor Washington, DC.
American psychiatric association Diagnostic and statistical manual of mental disorders Text revision4th ed Washington DC: American psychiatric association press; 2000: 312-25
Anastopoulos AD, Guevremont DC, Shelton TL, Dupaul GJ Parenting stress among families of children with attention deficit hyperactivity disorder J Abnorm Child Psychol 2010; 20(5).: 503-20
Barkley RA, Fischer M, Edelbrock C, Smallish L The adolescent outcome of hyperactive children diagnosed by research criteria I: An 8 year prospective follow-up study J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1990; 29: 456-557
Baumaertel A, Worlraich ML, Deietrich MComparisin of diagnostic criteria for Attention deficit disoRder in a German Elementary School sampleJournal of American child and Adolescence psychiatry,1995; 37: 629-38.
Biederman J, Mick E, Faraone SV, Braaten E, Doyle A, et alInfluence of gender on ADHD in children referred to a psychiatric clinicAmerican Jounal of Psychiatric Clinic 2002; 159: 36–42.
Biederman J, Mick E, Faraone SV, Braaten E, Doyle A, Spencer TInfluence of gender on attention deficit hyperactivity disorder in children referred to a psychiatric clinicAm J Psychiatry, 2002; 159: 36–42
Biederman J, Milberger S, Faraone SV, Kiely K, Guite J, Mick EImpact of adversity on functioning and comorbidity in children with attention-deficit hyperactivity disorderJournal of American Academy of Child and Adolescence Psychiatry, 1995; 34: 1495–1503.
Bottonari, K A, Roberts, J E, kelly, M A, Kashdan, T B & Ciesla, J A(2010). A prospective investion of the impact of affachment style on stress generation among clinically depressed individuals Behaviour Research Therapy 45(1).: 179- 88
Dean, C., Myors, K., & Evans, E(2003).Community-wide implementation of a parenting program: The South East Sydney positive parenting projectAustralian ejournal for the Advancement of mental Health2(3).
evaluation of brief, preventive behavioral family intervention in a primary care setting [On-line]Available: http: //www.elsevier.com.
Faraone SV, Sergeant J, Gillberg C, Biederman J The worldwide prevalence of ADHD: is it an American condition? World Psychiatry, 2003; 2: 104–113.
Froehlich TE, Lanphear BP, Epstein JN, Barbaresi WJ, Katusic SK, Kahn RS Prevalence, recognition, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in a national sample of US childrenArchives of Pediatric Adolescence Medicine, 2007; 161: 857–864.
Gallucci F, Bird HN, Beradic, Ket alSymptoms of Attention deficit Hyperactivity Disorder in an Italian school sampleFindings of a pilot study; American journal of child and Adolescence psychiatry, 1003; 32: 1051-1058.
Goldman LS, Genel M, Bezman RJ, Slanetz PJDiagnosis and treatment of ADHD in children and adolescents: counsel reportJournal of American Medicine Association 1998; 279: 1100–7.
Johnston C, Reynolds S, Freeman WS, Geller J Assessing parent attributions for child behavior using open-ended questions J Child Psychol 1998; 27: 87-97
Kessler RC, Adler L, Barkley R, Biederman J, Connors CK, Demler O, Faraone S, Greenhill L, Howes MJ: The Prevalence and Correlates of Adult ADHD in the United States: Results From the National Comorbidity Survey ReplicationAmerican Journal of Psychiatry, 2006, 163: 716–723.
Pisterman S, Firestone P, McGrath P The role parent training in treatment of reschoolers with ADHD Am J Psychiatry 1992; 62: 397-408
Polanczyk G ,Silva D, lima M, Horta BL, et althe worldwide prevalence of ADHD: A systematic review and meta regression analysis American journal of psychiatry, 2007;164: 942 -948.
Sadock BJ, Sadock VA Synapsis of psychiatry 9th ed Philadelphia: Lippincott Williams and Willkins; 2007: 1223-31
Scahill I, Schwab-Stone MEpidemiology of ADHD in school-age childrenChildren and Adolescence Psychiatry Clinical North America 2000; 9: 541–55.
Scahill L, Schwab-Stone MEpidemiology of ADHD in school-aged childrenChildren and Adolescence Psychiatry Clinical North America 2000; 9: 541–555.
Scheffler RM, Hinshaw SP, Modrek S, Levine PThe global market for ADHD medicationsHealth Affair, 2007; 26: 450–457.
Skounti M, Philalithis A, Galanakis EVariations in prevalence of attention deficit hyperactivity Disorder world wide.europian journal of pediatric psychiatry,2007; 166: 117-123.
Strek, W., Jansen, D., Meer, G., & Reijneveld, S(2005).Effectiveness of a parenting program in a public health settingDepartment of health sciencesUniversity of Groningen, Netherlands [On-line]Available: http: // www.biomedcentralcom
Turner, KMT., & Sanders, M(2002).Help when it’s needed first: A controlled
Wiersma R, Vander J, Antorop I, Roeyers H State regulation in adult ADHD: An event-related potential study J Clin Exp Neuropsychol 2006; 28: 1113-26
Wood JM Examining stress among parents of children with ADHD PhD Dissertation New York University, College of psychology, 2011: 50-8
Young S, Gudjonsson GH Neuropsychological correlates of the YAQ-S and YAQ-I self- and informantreported ADHD symptomatology, emotional and social problems and delinquent behavior, Department of psychology, Institute of psychiatry, UK British J Clin Psychol 2010; 44: 47-57