فهرست و منابع پایان نامه نقش دولت در توسعه ی آموزش رایگان
فهرست:
مقدمه: ................................................................................................. 1
فصل اول: حق آموزش و تئوری دولت ............................................ 4
بخش اول : مفهوم حق و حوزه ی حق آموزش ................................. 5
مبحث اول: تحلیل هوفلد از مفهوم حق ............................................... 7
بند اول: چهار قلمرو مفهوم حق ......................................................... 8
1- حق - ادعا (مطالبه) (Claim-Right) .............................................. 8
2- حق - آزادی/اختیار (Liberty/Privilage-Right) ............................ 9
3- حق - قدرت (Power-Right) ..................................................... 10
4- حق - مصونیت (Immunity-Right) ........................................... 10
بند دوم: آثار حقوقی مفهوم حق (تحلیل مفهوم وظیفه یا تعهد) ....... 12
1. تعهد به وسیله و تعهد به نتیجه ................................................... 13
2. ماهیت تعهدات دولت در قبال حق آموزش .................................. 14
مبحث: حق آموزش از دیدگاه اسناد بین المللی حقوق بشر و اسلام 15........
بند اول: حق آموزش از نگاه اسناد بین المللی حقوق بشر ............... 15
1. اعلامیه ی جهانی حقوق بشر........................................................ 16
2. میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ................................. 16
3. سایر اسناد بین المللی حقوق بشر ............................................... 18
بند دوم: دیدگاه اسلام نسبت به حق آموزش .................................. 18
1. قرآن و تعلیم و تربیت ................................................................. 19
2. سیره ی معصوم و آموزش ........................................................ 21
بخش دوم: توسعهی آموزش و تئوری دولت .................................. 23
مبحث اول: توسعهی آموزش گامی در جهت توسعهی انسانی ....... 24
بند اول: سرمایه گذاری آموزشی شاخصی از فرایند توسعه ......... 26
بند دوم: ضرورت توسعهی آموزش ............................................... 29
بند سوم: رویکرد دولتها در توسعهی آموزش ............................. 32
بند چهارم: عدم تعادل توسعهی آموزشی در ایران ......................... 36
مبحث دوم: ماهیت دولت و کارکرد آن در تحقق حق آموزش ........ 39
بند اول: دولت محدود یا مشروطه ................................................... 40
الف) ویژگی دولت مشروطه ............................................................. 41
ب) کارکرد دولت مشروطه در توسعه ی حق آموزش ................... 42
بند دوم: دولت رفاه .......................................................................... 44
الف) بررسی ابعاد اقتصادی و اجتماعی دولت رفاه ........................ 45
ب) دولت رفاه و حق آموزش .......................................................... 46
بند سوم: دولت طبقاتی ..................................................................... 47
الف) ویژگی دولت طبقاتی ................................................................ 47
ب) رویکرد دولت طبقاتی و حق آموزش رایگان .............................. 49
بند چهارم: مفاهیم دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران .............. 51
الف) مفهوم دولت اسلامی ................................................................ 52
1- تئوری دولت اسلامی .................................................................. 52
2- بینش دولت اسلامی در زمینهی حق آموزش ............................ 53
ب) مفاهیم حقوقی دولت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حق
آموزش ............................................................................................ 54
1- دولت در مفهوم حاکمیت ............................................................ 55
2- دولت در مقام تصدی ................................................................ 56
فصل دوم: تحلیل نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران و آموزش رایگان 58
بخش اول: چالشهای فراروی آموزش رایگان ............................... 59
مبحث اول: فرایند خصوصیسازی آموزش .................................... 60
بند اول: اهداف و مزایای خصوصی سازی آموزشی ..................... 61
الف) اهداف خصوصیسازی: .......................................................... 61
ب) مزایای خصوصی سازی محور استدلال مدافعان ..................... 65
ج) پاسخ به دلایل موافقان خصوصی سازی ................................... 68
بند دوم: شکلهای خصوصی سازی ............................................... 73
بند سوم: خصوصیسازی آموزشی در ایران ................................ 78
الف) خصوصی سازی در آموزش و پرورش ................................ 78
ب) خصوصیسازی در آموزش عالی ............................................. 80
مبحث دوم: تأمین هزینههای آموزش .............................................. 85
بند اول: چه کسانی باید هزینههای آموزشی را بپردازند؟ .............. 85
بند دوم: تأمین منابع مالی آموزش و پرورش ................................. 91
بند سوم: آموزش عالی و تأمین منابع مالی .................................. 102
الف) وضعیت آموزش عالی از لحاظ کمیت ................................... 103
ب) راههای تدارک منابع مالی جدید آموزش عالی ........................ 104
بخش دوم: تحلیل حقوقی نظام آموزش رایگان در جمهوری اسلامی ایران 109
مبحث اول: آموزش رایگان در قانون اساسی ............................... 109
بند اول: بررسی صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .................................................................................................................. 110
بند دوم: اصول قانون اساسی و آموزش رایگان .......................... 113
مبحث دوم: نظام حقوقی آموزش و پرورش (عمومی) و آموزش رایگان
......................................................................................................... 115
بند اول: آموزش و پرورش دولتی و آموزش رایگان ................... 116
الف) آیا سرانهی دانشآموزی کفاف آموزش رایگان را میدهد؟ . 116
ب) آئین نامهها و مصوبات ادارهی مدارس دولتی در رابطه با کمکهای مردمی 118
ج) تحلیل حقوقی آئین نامهها و تصویب نامههای مطروحه ........... 120
بند دوم: ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و
خودگردانی آموزش و پرورش ..................................................... 123
الف) ماده 88 و آئین نامه و تصویبنامه مربوط به آن .................. 123
ب) بررسی حقوقی ماده 88 و آییننامههای مربوط به آن ........... 125
بند سوم: مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی) ...................................... 129
الف) قوانین، مقررات و دستورالعملهای مدارس غیرانتفاعی ....... 131
ب) آموزش رایگان و مدارس غیرانتفاعی ..................................... 134
بند چهارم: آموزش و پرورش خاص (مدارس دولتی با شرایط خاص)
......................................................................................................... 135
الف) آموزشگاههای علمی آزاد ..................................................... 136
ب) مدارس دولتی با شرایط خاص ................................................ 138
مبحث سوم: بررسی حقوقی نظام آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران و آموزش رایگان 140
بند اول: قوانین برنامه پنجساله توسعه و آموزش عالی ............... 141
الف) مواد قانونی برنامههای پنج ساله توسعه و توسعهی آموزش رایگان 141
ب) نقد قانون برنامه پنج سالهی توسعه در زمینهی آموزش عالی 145
بند دوم: دورهها و مؤسسات آموزش عالی زیرنظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 148
الف) دورههای نوبت دوم (شبانه) ................................................. 150
ب) دانشگاهها و مؤسسات غیردولتی زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فنآوری 154
1- دانشگاه پیام نور ..................................................................... 155
2- موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی ........................ 156
بند سوم: دانشگاه آزاد اسلامی ..................................................... 158
نتیجهگیری: .................................................................................... 163
فهرست منابع ................................................................................. 170
.
منبع:
الف) کتب
1- آقایی، بهمن، «فرهنگ حقوق بشر»، انتشارات گنج دانش، چاپ اول، 1376.
2- ابوالحمد، عبدالحمید، «مبانی سیاست»، انتشارات توس، 1370.
3- الماسی، محمد، «تاریخ آموزش و پرورش اسلام و ایران»، شرکت نشر دانش امروز، چاپ اول، 1370.
4- اینگهارت، رونالد، «تحول فرهنگی در جامعهی پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، انتشارات کویر، چاپ دوم، 1382.
5- بارنز، جک، «چشم انداز دگردیسی در آموزش»، ترجمه شهره ایزدی، نشر طلایه پرسو، چاپ دوم، 1382.
6- بشیریه، حسین، «جامعهشناسی سیاسی»، نشرنی، چاپ هشتم، 1381.
7- بشیریه، حسین، «آموزش دانش سیاسی»، موسسه نگاه معاصر، 1382.
8- پتریک، فیتس، «نظریه رفاه»، ترجمه هرمز همایونپور، نشر گامنو، 1381.
9- حجتی، سید محمد باقر، «اسلام و تعلیم و تربیت»، چاپ و نشر فرهنگ اسلامی، 1363.
10- راجرز، دانیل سی و راچلین، هرشاس، «اقتصاد آموزش و پرورش»، ترجمه ابوالقاسم حسینیون، ناشر معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی، 1370.
11- راسخ، محمد، «حق و مصلحت»، انتشارات طرحنو، چاپ اول، 1381.
12- رادمرزی، سیدمهدی، «نظام آموزش عالی در نگاه قوانین و مقررات»، انتشارات مشرقین، 1380.
13- رضوی، حسین، «بازده اقتصادی سرمایهگذاری آموزش در سطوح مختلف تهران»، سازمان برنامه بودجه، 1357.
14- زاهدی اصل، محمد، «مبانی رفاه اجتماعی»، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، 1381.
15- ساخاروپولوس، جرج و وودهال، مورین، «آموزش برای توسعه»، ترجمه پریدخت وحیدی و حمید سهرابی، سازمان برنامه و بودجه، 1371.
16- شعبانی، قاسم، «حقوق اساسی»، انتشارات اطلاعات، تهران، چاپ هشتم 1379.
17- شیخ زاده، مصطفی و رضازاده، بهرام، «بررسی شیوههای تأمین و جذب کمکهای مالی در آموزش و پرورش، شورای تحقیقات ادارهی کل آموزش و پرورش استان آذربایجان، 80-1379.
18-طباطبایی مؤتمنی، منوچهر، «آزادیهای عمومی و حقوق بشر»، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1375.
19- عظیمی، حسین، «نقش آموزش و پرورش در توسعه»، پژوهشکده تعلیم و تربیت، 1382.
20- عمادزاده، مصطفی، «مباحثی از اقتصاد آموزش و پرورش»، انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان، چاپ ششم، 1374.
21- فاجرلیند.ا، «تعلیم و تربیت و توسعهی ملی»، ترجمه سید مهدی سجادی، انتشارات تربیت، 1371.
22- قاری سید فاطمی، سید محمد، «حقوق بشر در جهان معاصر»، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1382.
23- کاتوزیان، ناصر، «مبانی حقوق عمومی»، نشر دادگستر، چاپ اول، 1377.
24- مدنی، سید جلالالدین، «حقوق اساسی و نهادهای سیاسی»، ناشر مؤلف، چاپ چهارم، 1375.
25- معین، محمد، «فرهنگ فارسی»، موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ دهم، 1375.
26- معیری، محمد طاهر، «مسایل آموزش و پرورش»، انتشارات امیرکبیر، 1380.
27- موحد، محمدعلی، «در هوای حق و عدالت»، نشر کارنامه، چاپ اول، 1381.
28- وینسنت، اندرو، «نظریههای دولت»، ترجمه حسین بشیریه، نشرنی، چاپ سوم، 1381.
29- هاشمی، سید محمد، «حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران»، جلد اول، دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول، 1374.
30- هلک، ژاک، «سرمایهگذاری برای آینده»، ترجمه عبدالحسین نفیسی، انتشارات مدرسه، چاپ اول، 1371.
31-، «جنبههای کاربردی خصوصیسازی»، گروه پژوهش سازمان ملل متحد، ترجمه رضا پاکدامن، انتشارات مجد، چاپ اول.
ب) مقالات و جزوات
32- امیدی، یزدان، «بررسی بودجه آموزش عالی در سال 1383، نامهی آموزش عالی، سال اول شماره (3)، تیرماه 1383.
33- تسنیمی، عباسعلی و سجادی، سیدمهدی، «نقدی بر مبانی خصوصیسازی مراکز آموزش عالی»، فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 20، سال 1380.
34- تقیپور ظهیر، علی، «نظام برنامهریزی توسعه آموزش عالی»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال اول، شماره 3، 1372
35- تونز، د.ر، «خصوصیسازی در بخش آموزش عالی»، ترجمه هادی شیرازی بهشتی، فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، سال اول، شماره چهار، زمستان 72.
36- جانسون، د.ب، «شهریه»، ترجمه عبدالحسین نفیسی، گزیده مقالات دایره المعارف آموزش عالی، موسسهی پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، 1376، تهران.
37- چترچی، نوشین، «آموزش عالی و قانون اساسی»، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی - دانشگاه علامه طباطبایی - تهران - 1376.
38- حاضری، علی محمد، «تأملی در پشتوانههای نظری خصوصیسازی آموزش عالی، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، چاپ اول.
39- حج فروش، احمد، «ضرورت و فلسفهی مشارکتهای مردمی در آموزش و پرورش»، فصلنامهی فرهنگ مشارکت، شماره دوم، 1373.
40- روشن، احمدرضا، «یک دهه با آموزش عالی»، نامهی آموزش عالی، سال اول شماره یک، اردیبهشت 1383.
41- زارعی، محمد حسین، «درآمدی بر مبانی نظری تحول اداری»، فصلنامهی مدیریت دولتی، شماره 33، 1378.
42- زارعی، محمد حسین، «مسئولیت دولت»، تقررات درسی دورهی دکترای حقوق عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، نیمسال اول 84-1383.
43- سپهری، حسین، «واژگانشناسی یا ترمینولوژی مشارکت»، فرهنگ مشارکت، شمارهی دوم، زمستان 1373.
44- سجادی، سیدمهدی، «آیا خصوصی (غیرانتفاعی) شدن مدارس به بهبود آموزشی کمک میکند.»، خلاصه مقالات بهبود کیفیت آموزشی، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، 1374.
45- سلجوقی، خسرو، «مشارکت در آموزش و پرورش از نگاهی دیگر»، فصلنامهی فرهنگ مشارکت، شماره هفتم، بهار 1375.
46- شادی طلب، ژاله، «مشارکت مردم در مدیریت»، ماهنامهی جهاد، تهران، 1372.
47- ظهور، حسن، «طرح توسعه پیشنهادی آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 16 و 15، سال 77.
48- عمادزاده، مصطفی، «تأمین مالی دانشگاهها»، نامهی آموزش عالی، شماره یک، اردیبهشت 1383.
49- علوی، ی، «دین و دولت»، ماهنامهی آفتاب، شمارهی سی و چهارم، فروردین و اردیبهشت 1383.
50- فاضلی، عصمت، «ضرورت گسترش آموزش فراگیر»، نامهی آموزش عالی 5، سال اول، شهریور 1383.
51- قارون، معصومه، «مروری بر نحوهی تأمین منابع مالی آموزش عالی»، فصلنامه پژوهش برنامهریزی آموزش عالی، شماره 20 سال 1380.
52- قراگوزلو، محمد، «دولت و توسعه»، فصلنامه اطلاعات سیاسی - اقتصادی، شماره 168-167، مرداد و شهریور 1380.
53- لارونس، ساها، «دانشگاهها و توسعهی ملی» ترجمهی محمدرضا افضلی، نشریه نگاهنو 1374.
54- ناصری، محمدباقر، «حکومت اسلامی در ایران»، مجموعه مقالات حکومت در اسلام، سازمان تبلیغات اسلامی، 1366.
55- نوری نائینی، محمد سعید و دژپسند، فرهاد، «بررسی اقتصادی شهریه در آموزش عالی»، فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره یک، سال دوم، 1373.
56- هاتان، نی، «تبیین چارچوبی از حق انسانی برای توسعه پایدار عادلانه»، ترجمهی محمد حسین زارعی، فصلنامهی مدیریت دولتی، شماره 44، 1378.
57- هاربیس، فردریک و مایرز، جالزا، «نیروی انسانی و رشد اقتصادی»، ترجمه حسین مؤتمن، تهران، 1350.
58- یمنی دوزی سرخابی، محمد، «تحلیل نظام آموزش از دیدگاه توسعه»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، شماره یک، سال اول، 1372.
59-، توسعهی مبتنی بر دانایی، نامهی آموزش عالی، سال اول، شماره3، تیر 1383.
ج) قوانین، اسناد و مدارک
60- صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
61- قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
62- قوانین برنامهی پنج سالهی توسعهی اول، دوم، سوم، چهارم
63- قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش و آییننامههای اجرایی آن، مصوب 1372، انتشارات مدرسه، چاپ اول، 1380.
64- مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، انتشارات مدرسه، چاپ چهارم، 1382.
65- مجموعه قوانین، بخشنامهها و مقررات مدارس غیرانتفاعی کشور، وزارت آموزش و پرورش، معاونت مشارکتهای مردمی مدارس غیرانتفاعی، چاپ دوم.
66- مجموعه قوانین آموزش عالی (تا پایان 1372) وزارت فرهنگ و آموزش عالی، جلد اول 1372 - جلد دوم 1374.
67- ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مصوب 1380، ناشر آذر برزین، چاپ اول 1381.
د) منابع اینترنتی
68- http://www.spk-Gov.ir
69- http://www.iranculture.org
70- http://www.sci.org
71- http://www.iernet.org
72- http://www.irphe.ir
73- http://www.Irandoc.com
74- http://www.Ip.ata.ac.ir