چکیده
در دنیای امروزی نظر سنجی درباره سطح کیفیت محصولات، سرویسها و خدمات ارائه شده فن آوری بسیار مفیدی می باشد که ازمزایای ذیل برخوردار می باشد:
نظرسنجی تصویر دقیقی ازواقعیتهای مربوط به محصول یا سرویس ارائه شده یه مشتری و تیم مدیریت می باشد
نظرسنجی ارتباط قوی بین مشتریان، تیم مدیریت و مسئولان مربوطه ایجاد میکند
نظرسنجی کمک به پیدا کردن مشکلات و ضعفهای موجود در محصول یا سرویس ارائه شده می کند
نظرسنجی رضایت یا نارضایتی مشتریان را در رابطه با محصولات یا سرویسهای ارائه شده را نشان می دهد
نظرسنجی موجب بهبود بخشیدن کیفیت محصول یا سرویسها و خدمات ارائه شده می باشد
نرم افزار ارائه شده در این پروژه یک سیستم نظرسنجی می باشد که بصورت سرویس اینترنتی به منظور ارتباط بیشتر با مشتریان طراحی و پیاده سازی شده است. دراین ارائه کتبی، ضمن شرح پیاده سازی با کاربرد این سیستم نیز آشنا می شویم.
شرح پروژه
رفع مشکلات فنی با استفاده از نظرسنجی از مشتریان از جمله سرویسهایی است که سازمانها میتوانند به مشتریان خود ارائه کنند. انجام دستی این کار معمولاً با مشکلاتی از قبیل تأخیر در انجام و کاغذ بازی های زیاد همراه است. در ای سیستم یک راه حل نرم افزاری برای خودکارسازی و ساختارمند کردن فرآیند نظرسنجی از مشتریان ایجاد شده است. این سیستم سرویس اینترنتی برای ارتباط مشتریان با سیستم مورد نظر راارائه می کند. به این صورت که هنگام خرید محصول توسط مشتری، یک کلمه کاربری و رمز عبور به او داده می شود. مشتری با مراجعه به سایت وب طراحی شده می تواند رضایت یا نارضایتی خود را از سیستم،یا محصول یا سرویس ارائه شده گزارش کند. جواب و IP address کامپیوتر مشتری به همراه نوع نظرسنجی وارد پایگاه داده[1] می شود و تکنسینها با توجه به مهارتهایشان جوابهای مشتریاان را بررسی و در جهت رفع مشکل اقدام می کنند. تکنسینها با استفاده از این سیستم میتوانند هرگونه نظرسنجی را طراحی و در قابل دسترس مشتریان قرار دهند همچنین میتوانند نظرسنجی هایی که برای مدت طولانی مورد استفاده مشتریان قرار گرفته را غیرفعال یا به عبارتی از دید مشتریان پنهان کنند. از امکانات دیگر ای سیستم این می باشد که هر مشتری فقط یکباراجازه شرکت در نظر سنجی را دارد. در صورت تکرار نظرسنجی با توجه به اینکه IP Address استفاده شده توسط مشتری به همراه جواب او در پایگاه داده ذخیره شده سیستم پیغامی را به مشتری نشان داده و به اطلاع او می رساند که ایشان قبلا در این نظرسنجی شرکت نموده اند و اجازه دادن نظر جدید یا تغییر آنرا ندارند .
یکی دیگر از امکاناتی که برای تکنسینها[2] وجود دارد، امکان تغییر و یا حذف نظرسنجیهایی است که قبلا طراحی گردیده است.
همانطور که در این گزارش بررسی شده است، یکی از عوامل اساسی موفقیت در فرآیند پشتیبانی و خدمات به مشتری نظر سنجی از مشتری می باشد. این فرایند نه تنها باعث آشنایی مشتری با محصول یا سرویس ارائه شده می شود بلکه باعث پیشرفت در سیستم و موجب بهبود بخشیدن کیفیت محصول یا سرویسها و خدمات ارائه شده و حتی خود محصول می شود .
استفاده کنندگان این سیستم به دو گروه زیر تقسیم می شوند:
تکنسینها
مشتریان و بازدیدکنندگان سایت[3]
تکنسینها و مشتریان بعد از تایید هویت می توانند از بخشهای مختلف سایت استفاده کنند. در ابتدا بخشهای مختف سایت که توسط تکنسینها استفاده می شود را توضیح داده و سپس بخشهای مربوط به مشتریان توضیح داده می شود.
بخشهای قابل دسترسی توسط تکنسین
ورود به سیستم
تکنسین سیستم برای ورود به سیستم و آگاهی از وضعیت نظرسنجیها باید وارد سیستم شود. تکنسین می توانند کلمه کاربری و رمزعبوری که به او تخصص یافته است را وارد کنند. اگر هویت او تایید نشود، با اعلام پیغام مناسب، از تکنسین خواسته می شود که مجددا اقدام به ورود به سیستم کند. درصورت تایید هویت، تکنسین به صفحه دیگری راهنمایی می شود که در آن می تواند لیستی از نظرسنجیها را به همراه وضعیت آنها را مشاهده کند. تصویر زیر صفحه ورود به سیستم را نشان می دهد.
(تصاویر در فایل اصلی موجود است)
ایجاد کاربر جدید
امکان ایجاد و یا تغییر رمزعبور برای کاربر جدید یا موجود در این سیستم پیش بینی شده است. تکنسین سیستم میتواند با کلیک کردن بر روی لینک "ایجاد کاربر جدید"(شکل 2) کاربر جدیدی به سیستم اضافه و سپس اطلاعات ایشان را از طریق ایمیل ارسال نماید.
حذف کاربرها
تکنسین با کلیک کردن بر روی لینک "حذف کاربرها" در صورت نیاز میتواند کاربرانی که مجاز به استفاده از سیستم نمی باشند را از سیستم حذف کند.
ایجاد نظرسنجی جدید
تکنسین با کلیک کردن بر روی لینک "ایجاد نظر سنجی جدید"(شکل 5) راهنمایی به صفحه بعد می شود که در آن صفحه تکنسین میتواند نظر سنجی جدیدی را ایجاد و یا تغییر دهد .(شکل6)
همانگونه که درشکل 7 نمایش داده شده است تکنسین میتواند اطلاعات مربوط به نظرسنجی جدید را که شامل نام نظرسنجی، سوالات نظرسنجی، زمان شروع و خاتمه و همچنین وضعیت از نظر فعال یا غیر فعال بودن نظرسنجی را انتخاب کند . و یا میتواند موضوع سئوال خود را در Text box هایی که برای او به نمایش در می آید وارد کند و با فشردن کلید «Save»اطلاعات وارد شده را، در پایگاه داده مربوطه ذخیره کند.
اضافه نمودن جوابهای مرتبوط به نظرسنجی
بعد از ذخیره نمودن اطلاعات مربوط به نظرسنجی، قسمت دوم فرم "اضافه نمودن جوابها" نمایش داده می شود(شکل 8).
در این قسمت با کلیک کردن بر روی لینک "اضافه نمودن جوابها" تکنسین میتواند هر تعداد جواب که در نظر دارد به نظر سنجی ایجاد شده تخصیص بدهد. که این سوالات می توانند دارای توضیحات بیشتر نیز باشند که برای هرکدام از جوابها یک Text box مجزا در نظر گرفته شده است .
شکل 9 فرم مربوط به اضافه نمودن جوابها را نشان میدهد. تکنسین بعد از کامل کردن فرم با انتخاب کلید “Save”اطلاعات را در پایگاه داده ها ذخیره میکند.
تغییرات در نظر سنجی
کلیک کردن بر روی لینک "تغییرات>> Admin" تکنسین را به صفحه اصلی نظرسنجی (شکل 10)هدایت میکند و در این صفحه او میتواند نظرسنجی جدید ایجاد شده را مشاهده یا تغییرات
بیشتری اعمال کند، مانند تغییر دراطلاعات مربوط به نظرسنجی و یا تغییر در زمان نظرسنجی و هچنین در فعال بودن یا غیر فعال نمودن آن اعمال نظر کند .
غیر فعال نمودن نظرسنجی
در این فرم تغییر دادن وضعییت نظرسنجی از فعال بودن به غیر فعال بودن باعث میشود که مشتریان دیگر قادر به مشاهده نظرسنجی نباشند. این تغییر یک علامت X در کنار نام
این نظرسنجی در لیست نظرسنجیها می گذارد (شکل11). در صورت نیاز تکنسین میتواند این نظرسنجی را مجددا فعال کند.
حذف کردن نظرسنجی
در شکل 12 تکنسین در صورت نیاز میتواند با کلیک کردن بر روی علامت نظر سنجی مربوطه را حذف کند.
حذف کردن جوابهای نظرسنجی
تکنسین چنانچه لازم بداند میتواند با کلیک کردن بر روی لینک حذف در کنار هر جواب آنرا حذف کند
.بخشهای قابل دسترسی توسط کاربر
ورود به سیستم
مشتریان برای ورود به سیستم باید به نحوی هویتشان تایید شود. آنها می توانند کلمه کاربری و رمزعبوری که به آنهااختصاص داده شده را وارد کنند و اگر هویت آنها تایید نشود، با اعلام پیغام مناسب، از مشتری خواسته می شود که مجددا اقدام به ورود به سیستم کند. درصورت تایید هویت، مشتری به صفحه دیگری راهنمایی می شود که در آن می تواند لیستی از نظر سنجی های فعال را مشاهده کند.
نحوه استفاده از نظرسنجی
کاربر با کلیک کردن بر روی هرکدام از نظرسنجیهای فعال می تواند جواب خود را از میان جوابها انتخاب و ارسال نماید. این جواب به همراه IP Address کاربر در پایگاه داده ها ذخیره میشود. کاربر میتواند یکبار در نظرسنجی شرکت نماید. این validation بر اساس IP Address ذخیره شده انجام میگیرد ودر پیغامی این موضمع و جواب به ایشان نشان داده میشود.که اگر برای اولین بار در این سری نظر سنجی شرکت کرده است بعد ارسال نظر خود با پیغامی مبنی بر تشکر از شرکت ایشان و ذخیره شدن آن در پایگاه داده با موفقیت روبرو میشود ولی اگر برای بار بار دوم بخواهد در یک نظر سنجی شرکت نمایید
پیغام مبنی بر اینکه نظر شما در سیستم ذخیره شده و شما قادر به شرکت مجدد نمی باشید روبرو خواهد شد .
ساختار پایگاه داده ها
پایگاه داده ها برای سیستم نظر سنجی از 4 Table تشکیل شده و به شرح زیر میباشد:
Survey – اطلاعات نظرسنجیها
Answers – جوابهای کاربران
Options – جوابهای هر سوال
Members – مشخصات کاربرها
جدول Survey
در این جدول مشخصات نظرسنجی ذخیره می شود که شامل field های زیر میباشد:
کد نظرسنجی (کلید اصلی)
نام نظر سنجی
سوال مربوط به نظرسنجی
تاریخ آغاز
تاریخ پایان
وضعیت
Abstract
In today’s world survey is one the best tools to measure the quality of work or provided services by any type of company. Following are benefits of a survey:
An accurate picture of reality for you and your management team
Stronger relationships between managers and their staff
The ability to address problems before they affect customer retention
To determine which of your products/services are in need of improvement
Increase performance and work flow
This document explains design and implementation of the system. Also this document includes user’s guide.