چکیده
در عصر حاضر از انوع طراحی نوری برای ایجاد روشنایی روزمره استفاده می شود که قسمتی از این طراحی نوری در اختیار طراحان گرافیک قرار گرفته است.
امروزه نور در زمنیه ی گرافیک چنان تنوعی یافته است که کمتر کسی را می توان یافت که برای تبلیغات محیطی از نور پردازی استفاده نکرده باشد. اما طراحان زیادی هستند که تجربه و آگاهی لازم را در مورد خصوصیات و ویژگی های نور ندارند. این مسئله باعث می شود که ایده های خلاقانه آنها به هنگام استفاده و اجرا جلوه ی واقعی خود را نداشته باشد. بنابر این بهتر است که طراح قبل از شروع نور پردازی با ویژگی های و خصوصیات نور و تجهیزات آن آشنا شود تا نور بتواند باعث خلق یک اثر هنری شده و جلوه ی خود را به طور معجزه آسا نشان دهد.
در این تحقیق سعی شده است که طراحان با نور پردازیها و کاربرد آنها در تبلیغات و استفاده درست از وسایل نور پردازی در جایگاه مناسب با خصوصیات خاص آن آشنا شده و در رشته ی کاری خود حضور مثبت یابند و کارهای نفس به جا گذارند.
فصل اول
مقدمه
همراه با رشد جمعیت و نوآوری های جدید در عرصه علم و صنعت، نیاز به تبلیغات روز به روز افزایش یافته است. و با وجود ظهور تکنولوژی ، قابلیت های متعددی در این زمینه به وجود آمده است.
انسان همواره در کوشش متعادل ساختن زندگی و طبیعت از طریق خلق آثار هنری بوده است.
موندریان می گوید : زمانیکه طبیعت و انسان به تعادل برسند هنر از بین خواهد رفت و اصولاً هر چه زمان جلوتر برود، نارسائیها و عدم تعادل اشیاء موجود در طبیعت بیشتر خواهد شد.
این انسان است که با استفاده از اختیارات خود به طبیعت نظم و هماهنگی می دهد و در آن تنوع ، تعادل و انگیزه ایجاد می کند. مثلاً وقتی تابش یک نور یا یک رنگ انسان را متاثر می سازد احساس او را بر می انگیزد و او را دگرگون می کند. این دگرگونی هم می تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم منفی.
او می تواند نورها و رنگهایی را انتخای کند که مطابق امیال و سلایق او باشد و بدینوسیله یک تعادل و توازن در طبیعت به وجود آورد. تا به این تعادل و توازن تضادهای منفی طبیعتی را بالان دهد تا انسان راحت زندگی کند، و در زندگی خود احساس آرامش نماید.
فرض کنید در نور پردازی یا نقاشی فضای یک بیمارستان از یک نور یا رنگ غلط و منفی استفاده شود. طبعاً نمی توان در چنین جایی انتظار بهبودی و سلامت بیماران را داشت.
امروز طراحان با استفاده از وسایل و طراحی نور پردازی ، آثار خود را به نتیجه مطلوب می رسانند و به آنها جلوه خاص می بخشند.
بطور کلی نورپردازی در عصر حاضر در گرافیک محیطی از اهیمت خاص برخوردار است و شرکت های سازنده تجهیزات آن در پی رقابت با یکدیگر هستند و هر روز کالای جدیدی را به بازار عرضه می کنند، که یک طراح باید با ویژگی هر یک از اینها آشنا شود.
در این تحقیق طراح می تواند ضمن آشنایی با جنبه های فیزیکی و روانشناختی نور، با نور پردازی متداول و تجهیزات آن آشنا شود و بادرک ضرورت یادگیری به سراغ آن برود.
بیان موضوع
نور و پرتو های آن از ویژگی های بسیار بالایی برخوردار هستند. که از این ویژگی می توان در نور پردازی داخلی یا خارجی، یک ساختمان، یک خیابان یا یک شهر استفاده کرد.
نور از دو جنبه مورد بررسی قرار می گیرد:
جنبه فیزیکی و جنبه روانشناختی
در جنبه فیزیکی نور می توان با خصوصیات نور و پرتوهای آن آشنا شد و عکس العمل پرتوها را مورد بررسی قرار داد. و دانستن این موضع که نور بر خط مستقیم حرکت می کند، ویژگی مهمی است که می تواند به طراحی کمک زیادی بکند.
و اما جنبه روانشناختی؛ نور را از نظر تاثیر آن بر روی جسم و روح انسان و اثراتی که یک نور می توان داشته باشد مورد تحقیق قرار می گیرد.
استفاده از تکنولوژی جدید باعث رشد روز افزون کالاها و محصولات نور پردازی شده است.
استفاده از انواع لامپ ها، پرژکتورها، فناوری جدید ودیو پروژکتورها، LED , LCD ها باعث شد در تبلیغات محیطی تحول بسیار زیادی پیش بیاید ، یک طراح گرافیک باید خصوصیات آنها را بشناسد و از آنها در جایگاه ویژه کار خود استفاده نماید.
اهداف تحقیق
هدف از ارائه این تحقیق :
آشنایی با ویژگی های نور.
تاثیرات روانشناختی نور بر روی انسان.
منابع نور طبیعی و مصنوعی.
طراحی صحیح نور پردازی در مکان های خاص.
آشنایی با وسایل و تجهیزات نور پردازی.
کاربرد آنها در تبلیغات محیطی.
استفاده درست و مناسب از وسایل و تجهیزات نور پردازی در جایگاه مناسب.
اهمیت و ضرورت موضوع
شناخت خصوصیا ت فیزیکی و روانشناختی نور و همچنین استفاده از تجهیزات آن در عصر حاضر از اهیمت و ضرورت خاصی برخوردار است، زیرا شناخت هر یک از این خصوصیات و استفاده صحیح و به جا باعث می شود در ارزش و کیفیت کار ما اثر گذار باشد، این مسئله باعث می شود که طراح در اجرای طراحهای خود با در نظر گیری همه جوانب به کار خود بپردازد.
تعریف اصطلاحات و واژه ها
Dpi : تعداد نقاط جوهر بر هر اینچ
Matrix یا ماتریس، یک شبکه ساده برای تامین شارژ پیکسل های موجود روی نمایشگر
LCD:liquid crystal display
LED: light emitting diodes
DLP:digital light proeessing
فصل دوم
پیشینه تحقیق
نور و انواع آن
نور منبع اصلی حجم است . به طوریکه سطوح یک بعدی را می توان بوسیله سایه روشن کردن سه بعدی کرد . حتی احجامی را که به صورت برجسته هستند برجسته تر نشان داد و به آنها حالت سه بعدی قویتری داد . به عبارت دیگر منبع اصلی تمام احجام موجود در طبیعت نور است . و حتی سطوح تک بعدی را نیز می توان به وسیله نور سه بعدی نشان داد .
آیا می دانید نور خورشید حدود چهار هزار برابر بیشتر از نور ماه می باشد و حدود یک میلیون برابر بیشتر از نور یک ستاره ء با نور خیلی زیاد است ؟ در هنگام غروب آفتاب به علت نور کمی که در فضا وجود دارد یک غمی در انسان بوجود می آید ، انگار چیزی را از دست می دهد .
اگر منبع نور نزدیک شئ ای قرار بگیرد سایه های عمیقی در شئ ایجاد می شود . اگر این فاصله دورتر شود آن تونالیته و ارزشهای رنگی کمتر است و حالت سایه روسنها بیشتر است.
در کارهای گرافیکی بیشتر از دو رنگ متضاد سیاه و سفید استفاده می شود .اما اگر خواسته باشیم این تضاد را کمتر کنیم از حالتهای مختلف رنگ خاکستری استفاده می کنیم. تأثیر نور بر سطح نرم ، شفاف و براق کاملاً متفاوت است . به عنوان مثال سطوح براق نور را منعکس می کنند و سطوح خشن این حالت را ندارد . اصولاً خشونت بافتهای خشن مثل گونی ، درخشندگی را تعدیل و کاهش می دهد . در مواقعی که در یک اثر هنری کنتراسها زیاد هستند این نور و سایه یک حالت دراماتیک در آثار هنری به وجود می آورد .
در تئوری، نور خورشید و نور لامپ الکتریکی هر دو به یک جور حرکت می کنند: با خطوطی مستقیم و از منبع خود ساطع می شوند. اما نور طبیعی از فاصله ای بسیار دورتر از نور مصنوعی به ما می رسد. خورشید میلیون ها مایل با مدل فاصله دارد در حالیکه لامپ الکتریکی چند متر بیشتر از آن فاصله ندارد.
با توجه به این حقیقت ما می توانیم بگوییم که:
رشته های نور طبیعی به صورت موازی با هم حرکت می کنند.
رشته های نور مصنوعی به صورت شعاعی حرکت می کنند.
به همین دلیل شکل سایه ها در نور طبیعی و نور مصنوعی با هم تفاوت دارند.
زاویه دید ما از مدل به ما می گوید که شکل سایه تحت تأثیر پرسپکتیو تغییر می کند. این تغییر پرسپکتیوی را پرسپکتیو سایه می نامند.
در پایین صفحه ما می توانیم یک صحنه را از زوایای مختلفی ببینیم. ابتدا از زاویه دید بالا به مدل نگاه می کنیم، ما سایه ها را تقریباً تخت می بینیم و اینها دیگر تحت تأثیر پرسپکتیو قرار نمی گیرند .در دومی با نزدیک شدن دید به سطحی که مدل روی آن قرار دارد سایه ها کوچکتر به نظر می رسند و میل پیدا می کنند که باریک شوند زیرا به پرسپکتیو می روند.