پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی

تعداد صفحات: 109 فرمت فایل: word کد فایل: 2520
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: معارف اسلامی و الهیات
قیمت قدیم:۳۵,۷۶۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «M.A»

    رشته: الهیات

    گرایش :  فقه و حقوق اسلامی

    چکیده

    نماز یکی از شعائر اسلامی و مهم ترین فرع از فروع دین اسلام است تا جایی که در احادیث و روایات به عنوان ستون دین و سبب پذیرش یا رد سایر اعمال مسلمانان معرفی شده است و اهمیت آن تا حدی است که در قرآن مجید در پانزده مورد، خداوند متعال به آن امر نموده که در چند مورد از آن خود شخص رسول اکرم (ص) مستقیما مورد خطاب قرار گرفته است. همه مذاهب اسلامی در اصل وجوب نماز با هم اتفاق نظر دارند و هیچ یک از آنها منکر حقیقت نماز و اهمیت ویژه آن نشده اند اما اختلافات کثیری در مبحث نماز دارند. ما در این پایان نامه به بررسی مهم ترین موارد اختلاف بین این دو مذهب در باره ی نماز از قبیل اوقات نماز، جمع بین دو نماز، اذان و اقامه و تکتّف و ... می پردازیم و نظرات فقهای این دو مذهب را به تفکیک بررسی خواهیم کرد.

     

    واژگان کلیدی: نماز، مذهب، فقه، اسلام.

     

     

     

    مقدمه

    فقه، علم به احکام شرعی فرعی از روی دلیل های تفصیلی آنهاست. محقق حلی در کتاب شرایع، مباحث فقهی را در 4 مبحث به شرح زیر آورده است: 1- عبادات؛ 2- عقود؛ 3- ایقاعات؛ 4- احکام. نماز و مسائل مربوط به آن، در این تقسیم بندی جزء عبادات (فقه عبادی) قرار می گیرد و نوعاً در ابتدای کتب فقهی، بعد از طهارت، مبحث نماز مطرح می شود.

    جمع اوری آرای فقهای اسلامی در مسائل مختلف فقهی در یک مجموعه مدون، با موازنه یا بدون موازنهف از قرن پنجم هجری توسط سید مرتضی علم الهدی، شیخ طوسی و دیگران آغاز گردید و تاکنون نیز این شیوه، ادامه دارد. در گذشته به این رشته از دانش، فقه خلافی یا علم خلافیّات گفته می شد و امروزه، به آن فقه تطبیقی یا فقه مقارن، اطلاق می گردد.

    با عنایت به کثرت موارد اختلاف بین شیعه و سنی در مبحث نماز، در این پایان نامه، مهم ترین موارد اختلاف بین مذاهب پنجگانه فقهی را در باره نمازهای واجب یومیّه، مورد بررسی قرار داده و از منابع فقهی فریقین (شیعه و سنی) و کتبی که در زمینه فقه تطبیقی(مقارن) نوشته شده از قبیل الخلاف شیخ طوسی، الفقه علی المذاهب الاربعه عبد الرحمن جزیری، الفقه علی المذاهب الخمسه استاد مغنیه و...، استفاده نموده ایم.

     

     

     

     

     

     

     

    الف)بیان مساله

    «نماز»هدایت و ایمان ، نورمعرفت ، برکت در روزی ، آسایشی تن ، ناپسندی برای شیطان ، پذیرش دعا و قبولی اعمال را به ارمغان می آورد و در میان عبادات ، یکی از بزرگ ترین و عالی ترین مکتب تربیتی اسلام است .تشریع این عبادت بزرگ برای برقراری ارتباط بنده با خدای جهان و استحکام مبانی بندگی است نماز به نمازگزار نیرو می بخشد که همچون سری محکم در برابر گناه و پیش آمد ناگوار مقاومت کند و در حقیقت نماز یک فرصت استثناء برای ارتباط انسان با محبوب ترین محبوب عالم است[1] و صلاه «همان عبادت مخصوص به معنای نماز است و اصل آن « به  معنای دعاست و نماز از جمله عباداتی است که هیچ شریعتی از آن خالی نبوده  اگرچه به حسب هر شرع و آیینی صورت انجام آن با دیگر شرایع متفاوت بوده است »[2]. درباره تفاوت‌های نماز شیعه و سنی مطالب بسیار است از نظر اهل‌سنت, اذان گفتن برای نماز صبح, پیش از رسیدن وقت آن, یعنی پیش از طلوع‌فجر مستحب است, و لذا آنان پیش از طلوع‌فجر اذان می‌گویند که در حقیقت اعلام وقت نافله است تا مردم برای خواندن نماز صبح آماده شوند و پیش از آن, نمازهای نافله را بخوانند و چون وقت نماز صبح می‌رسد یکبار دیگر اذان می‌گویند و این اذان برای اعلام داخل شدن وقت نماز صبح است, و پس از آن اقامه می‌گویند. بنابراین برای نماز صبح دوبار اذان و یک‌بار اقامه گفته می‌شود. از نظر فقهای شیعه, اذان باید پس از داخل شدن وقت گفته شود.اهل‌سنت جمله حی‌علی خیرالعمل را در اذان صبح نمی‌گویند. در برخی از کتاب‌های آنان آمده است که در زمان پیامبراسلام(ص)و زمان خلیفه اول, این جمله در اذان گفته می‌شد و خلیفه دوم از آن نهی کرد و دستور داد در اذان صبح به جای این جمله دوبار بگویند: الصلوه خیر من النوم. شیعه عبارت اَشْهَدُ اَنَّ عَلیً وَلِیُ الله را جزء اذان نمی داند ولی گفتن آنرا جایز می داند ولی اهل سنت آوردن این عبارت را بدعت می شمارند.اهل‌سنت درباره خواندن بسم‌الله در نماز, دیدگاه متفاوتی با شیعه دارند؛ از نظر شیعه, بسم‌الله جزئی از سوره است و باید خوانده شود و خواندن سوره های قرآن بدون بسم الله در نماز سبب بطلان نماز است و ترک آن در نماز جایز نیست. و مستحب است که حتی در نمازهایی که آهسته خوانده شود, بسم‌الله در نماز بلند خوانده شود و این یکی از شعائر شیعه است. ولی بسیاری از اهل‌سنت, بسم‌الله را جزء سوره نمی‌دانند, حنفی‌ها و حنبلی‌ها در عین حال که آن را جزء سوره نمی‌دانند ومی گویند خواندن بسم الله در اول سوره در نماز واجب نیست و ترک آن جایز است.اما در عین حال خواندن آن را در آغاز حمد و سوره مستحب می‌دانند؛ ولی به نظر آنها اگرچه نماز جهری باشد مانند نمازهای مغرب و عشاء باید بسم‌الله آهسته خوانده شود. از نظر شیعه واجب است در دو رکعت اول نماز های یومیه سوره فاتحه خوانده شود . اگر سوره دیگری از قرآن به جای آن خوانده شود، صحیح نیست و نماز باطل است. در دو رکعت سوم و چهارم، نماز گزار می تواند تسبیحات اربعه بخواند و می تواند به جای آن سوره حمد یعنی فاتحه را بخواند.اما از نظر اهل سنت: بنابر مذهب حنفی ، خواندن سوره فاتحه در دو رکعت اول نماز به طور معین لازم نیست، بلکه اگر سوره دیگری به جای فاتحه خوانده شود ،نماز صحیح است. از نظر شیعه واجب است قرائت حمد و سوره در نماز صبح و مغرب و عشا بلند خوانده شود . در نماز ظهر و عصر واجب است آهسته خوانده شود.اما از نظر اهل سنت:به نظر حنفی: جهر و اخفات در نماز واجب نیست، بلکه مستحب هم نیست و نماز گزار مخیر است که قرائت را بلند بخواند یا آهسته. از نظر اهل‌سنت عبور کردن از مقابل نمازگزار حرام است, حتی در بعضی از کتاب‌های حدیثی آنان آمده است که نمازگزار باید مانع عبور عابر از مقابل خود باشد, اگرچه این کار به درگیری بکشد, و کسی که از مقابل نمازگزار عبور می‌کند شیطان است.از نظر شیعه عبور از مقابل نمازگزار حرام نیست ولی مستحب است که نمازگزار حایلی مانند عصا یا تسبیح یا چوب یا ریسمان قرار دهد تا میان او و کسانی که از مقابل او عبور می‌کنند قرار گیرد, و این از باب احترام به نماز و رمز انقطاع از مردم به سوی خداست. از نظر شیعه، سجده باید بر زمین (خاک و سنگ) و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می‎روید باشد و سجده بر خاک از همه بهتر است. ولی اهل سنّت در مورد محلّ سجده توسعه بیشتری قایل هستند و سجده بر فرش، سجاده و... را نیز جایز می‎دانند.شیعیان و اهل سنت در مقدار خم شدن در هنگام رکوع متفق القولند؛ جز حنفی‎ها که خم نمودن سر را کافی می‎دانند. ارکان نماز را اهل سنّت چهار تا می‎دانند (قیام و رکوع، سجود و قرائت) و بعضی از آنها نیّت را اضافه نموده‎اند ولی شیعیان ارکان نماز را پنج تا می‎دانند (نیّت، تکبیره الاحرام، قیام، رکوع، سجود) اهل سنّت می‎گویند نمازهای پنجگانه باید در پنج وقت (ظهر، عصر، مغرب، عشاء، صبح) خوانده شود ولی از نظر شیعه در پنج وقت خواندن افضل و مستحب است. درباره صلوات عبارت آل محمد را اهل سنت از صلوات حذف می کنند و در تشهد که صلوات آن واجب است این عبارت را نمی گویند و نماز ناقص می خوانند[3] و چندین مسئله دیگر که بین فقهای شیعه و سنی تفاوت وجود دارد .فلذا با توجه به این مطالب محقق در پی بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه سنی و شیعه میباشد.

     ب)پیشینه پژوهش

    یاوری (۱۳۷۹) در تحقیق خود تحت عنوان بررسی مفهوم اقامه نماز در آیات و روایات اینگونه اظهار میدارد که اقامه نماز عاوه بر تلاش همه جانبه در انجام تکالیف الهی که خواندن نماز است ،سعی و تلاش مظاعف بر ترویج فرهنگ نماز در جامعه،تشویق و تحریص دیگران به این امر ،مداومت و تواصی به آن و در یک کلمه عینیت بخشیدن به مفاهیم بلند نماز است.

    سواری(1380)در تحقیقی تحت عنوان بررسی دیدگاه های فلسفی و عقیدنی در مورد نماز به این نتیجه دست یافت که عوامل فردی –شناختی و،عبادتی –تکلیفی،فرهنگی – اجتماعی و رستگاری –فلاح در گرایش افراد به نماز موثر بوده اند.

    ادیب حاج باقری (1379) در تحقیق خود با عنوان آثار مطلوب نماز در بهداشت روان این نتیجه را بیان داشتند که نماز صرف نظر از جنبه عبادی،دارای آثار بسیار مثبت روحی است و اقامه صحیح آن اگر با حضور قلب و تفهیم باشد تاثیر بسزایی در کاستن و زدودن اضطراب و استرس روانس و هماهنگ کردن قوای جسمانی ،انبساط خاطر تمرکز حواس و حضور ذهن و ایجاد آرامش باطن و اطمینان قلب دارد .

    بشلیده و شکرشکن(1382) در تحقیقی با عنوان عوامل موثر در جذب دانشجویان به نماز به این نتیجه دست یافتند که محتوای تبلیغی و شویقی ،حسن روابط انسانی ،مسایل تبیغاتی و روابط انسانی در جذب دانشجویان به نماز تاثیر دارد.

    ج) سوالات پژوهش

    کیفیت اقامه نماز در فقه سنی و شیعه بر چه مبنایی است ؟

    وجوه افتراق دیدگاه سنی و شیعه در زمان اقامه نماز چیست؟

    و) اهداف پژوهش

    هدف کلی :

    بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه سنی و شیعه

    اهداف جزئی:

    بررسی تفاوت در اقامه اذان در فقه سنی و شیعه .

    بررسی تفاوت در اقامه مراتب نماز در فقه سنی و شیعه .

    بررسی تفاوت در زمان اقامه نماز در فقه سنی و شیعه .

    بررسی تفاوت در نحوه اقامه نماز در فقه سنی و شیعه .

    ز)روش تحقیق

    روش پژوهش حاضر از نوع کتابخانه ای خواهد بود.  روش کتابخانه‌ای در تمام تحقیقات علمی مورد استفاده قرار می گیرد و دربعضی از آنها موضوع تحقیق از نظر روش‌، از آغاز تا انتها متکی بر یافته‌های تحقیق کتابخانه ای است . در تحقیقاتی که ماهیت کتابخانه‌ای ندارند نیز محققان ناگزیر از کاربرد روش کتابخانه‌ای در تحقیق خود هستند. در این گروه تحقیقات، محقق باید ادبیات و سوابق مساله و موضوع تحقیق را مطالعه کند. درنتیجه‌، باید از روش کتابخانه ای استفاده کند و نتایج مطالعات خود را در ابزار مناسب شامل فیش‌، جدول‌ و فرم ثبت و نگهداری و درپایان به طبقه بندی و بهره برداری از آن‌ها اقدام کند‌. با توجه به نقش روش کتابخانه ای درتحقیقات علمی، لازم است محققان از این روش مطلع باشند. نخستین گام در مهارت تحقیق کتابخانه‌ای‌، آشنایی با نحوه استفاده از کتابخانه است‌، یعنی محققان باید از روش‌های کتابداری‌، نحوه استفاده از برگه دان و ثبت مشخصات منابع، نحوه جست‌و جو و سفارش کتاب آگاهی یابند.

    ه)سازماندهی تحقیق

    نوشتار حاضر باهدف بررسی اقامه نماز در شیعه و سنی است قبل از فصول کلیاتی در مورد این نوشتار از جمله بیان مسئله ،ضرورت انجام تحقیق، پیشینه پژوهشی و اهداف و فرضیات تحقیق نوشته شده است.در فصل اول در مورد کلیات پژوهش و معانی و مفاهیم بحث شده است.در فصل دوم اوقات نماز از منظر فقه شیعه و سنی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.در فصل سوم ارکان نماز و تفاوت آن در اهل سنت و شیعه آورده شده است.در نهایت به نتیجه گیری از مطالب و ارائه پیشنهادات خاتمه یافته است.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    مفاهیم ، ادبیات و تاریخچه

    1-    مقدمه

    نماز در لغت به معانی دعا و افروختن آتش و ... و در اصطلاح اعمال مخصوصی است که با تکبیر شروع شده و با سلام به پایان می پذیرد و نماز را از آن جهت « صلاه » گفته اند که برخی از اجزاءش را دعا تشکیل می دهد و یا به خاطر این که موجب این می شود که انسان از آتش افروخته الاهی در امان باشد.نماز سدى در برابر گناهان و بازدارنده از زشتی ها، وسیله ای برای شستشوى گناهان، درهم شکنده خود بینى و کبر، پاکسازى کننده محیط زندگى از هر گونه آلودگی ظاهری و باطنی،  درس آموز نسبت به رعایت حقوق دیگران، تقویت کننده روح انضباط در انسان و...، است.

    صلاه در لغت به معنای آتش افروختن ،دعا ، تبریک و تمجید است[4] و در اصطلاح ، عبادت مخصوص مسلمانان است که دارای اجزاء، اعمال، شرایط و احکام و فلسفه خاصی است .

    گروهی از دانشمندان گفته‏اند اصل صلاه از- صلاء- است و معناى صلّى الرّجل؛ یعنى او با این عبادت از نفس و جان خویش "صلاء" را که همان آتش افروخته خدایى است دور و برطرف کرد.[5] روح و فلسفه نماز همان یاد خدا است، البته ذکرى که مقدمه فکر، و فکرى که انگیزه عمل بوده باشد، چنان که در حدیثى از امام صادق (ع) آمده است که در تفسیر جمله « وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ »[6]فرمود: "یاد خدا کردن به هنگام انجام حلال و حرام" ؛یعنى به یاد خدا بیفتد که به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد.

    نماز یکی از عبادت های بزرگ اسلام است که تاثیرات بسیار مهمی در تربیت فرد و جامعه دارد.

    ما در این جا به برخی از این آثار اشاره می کنیم:‏

    نماز وسیله شستشوى از گناهان است، در حدیثى مى‏خوانیم: پیامبر (ص) از یاران خود سؤال کرد:

    اگر بر در خانه یکى از شما نهرى از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزى از آلودگى و کثافت در بدن او مى‏ماند؟

    در پاسخ عرض کردند: نه، فرمود:" نماز درست همانند این آب جارى است، هر زمان که انسان نمازى مى‏خواند گناهانى که در میان دو نماز انجام شده است از میان مى‏رود".

    نماز سدى در برابر گناهان آینده است، چرا که روح ایمان را در انسان تقویت مى‏کند، و نهال تقوى را در دل پرورش مى‏دهد، و مى‏دانیم" ایمان" و" تقوى" نیرومندترین سد در برابر گناه است، و این همان چیزى است که خدا در باره آن فرمود: «آن چه از کتاب به سوى تو وحى شده است بخوان، و نماز را برپا دار، که نماز از کار زشت و ناپسند بازمى‏دارد، و قطعاً یاد خدا بالاتر است، و خدا مى‏داند چه مى‏کنید[7].

    نماز، غفلت‏زدا است، بزرگترین مصیبت براى رهروان راه حق آن است که هدف آفرینش خود را فراموش کنند و غرق در زندگى مادى و لذائذ زود گذر کردند، اما نماز به حکم این که در فواصل مختلف، و در هر شبانه روز پنج بار انجام مى‏شود، مرتبا به انسان اخطار مى‏کند، هشدار مى‏دهد، هدف آفرینش او را خاطر نشان مى‏سازد، موقعیت او را در جهان به او گوشزد مى‏کند و این نعمت بزرگى است که انسان وسیله‏اى در اختیار داشته باشد که در هر شبانه روز چند مرتبه قویاً به او بیدار باش گوید.

    نماز خودبینى و کبر را در هم مى‏شکند، چرا که انسان در هر شبانه روز هفده رکعت و در هر رکعت دو بار در برابر خدا پیشانى بر خاک مى‏گذارد، خود را ذره کوچکى در برابر عظمت او مى‏بیند، بلکه صفرى در برابر بى‏نهایت. پرده‏هاى غرور و خود خواهى را کنار مى‏زند، تکبر و برترى جویى را در هم مى‏کوبد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی

    فهرست:

    چکیده 1

    مقدمه. 2

    الف)بیان مساله. 3

    ب)پیشینه پژوهش... 5

    ج) سوالات پژوهش... 5

    و) اهداف پژوهش... 6

    ز)روش تحقیق.. 6

    ه)سازماندهی تحقیق.. 6

    فصل اول

    1-مقدمه. 9

    1-2-معانی نماز. 13

    1-2-1-معنی اول. 13

    1-2-2- معنی دوم. 14

    1-3-ریشه کلمه«صلوه » 15

    1-4-معانی صلوه 15

    1-4-1-معنای اول. 15

    1-4-2-معنای دوم. 16

    1-4-3-معنای سوم. 16

    1-4-4-معنای پنجم. 16

    1-4-5-معانی ششم. 17

    1-5-مفهوم اقامه به عنوان حقیقت نماز. 17

    1-5-1-معنای« اقامه» درلغت واصطلاح.. 18

    1-6-روح نماز. 21

    1-7-تعریف اذان. 22

    1-8-وضو. 22

    1-8-1-آیه وضو در قرآن. 23

    1-8-2-غایات وضو. 24

    1-8-3-وضو مطلوب مستقل.. 25

    1-8-4-یک وضو و چند نماز. 26

    1-8-5-نیازمندی وضو به نیت... 27

    فصل دوم

    2-1-  تعداد فصول و اجزاء اذان و اقامه. 30

    1-2-1- اذان صحابه و اهل بیت(ع). 31

    2-2-اوقات نماز. 38

    2-2-1-وقت نماز ظهر. 39

    2-2-2-وقت نماز عصر. 40

    2-2-3-وقت اختصاصی و مشترک نماز ظهر و عصر. 40

    2-2-4-وقت نماز عشاء. 42

    2-2-5-وقت مختص و مشترک مغرب و عشا 43

    2-2-6-وقت نماز صبح.. 43

    2-2-7-اوقات فضیلت نماز. 43

    2-2-8-جمع میان دو نماز در سفر. 44

    2-2-9-انواع سه گانه وقت نماز، در فقه اهل سنت... 45

    2-3- قرآن و با هم خواندن دو نماز. 46

    2-4-سنت پیامبر (ص) و با هم خواندن دو نماز در غیر سفر و از روی اختیار. 48

    2-5-صوری بودن جمع بین دو نماز. 55

    2-5-1- جمع بین دو نماز به سبب باران. 58

    2-5-2- جمع بین دو نماز به خاطر ابری بودن هوا 58

    2-5-3- جمع بین دو نماز به سبب بیماری.. 59

    2-5-4-جمع بین دو نماز به خاطر عذرهای نامشخص.... 59

    فصل سوم

    3-1-اذان و اقامه. 62

    3-2-نمونه ای از روایات وحیانی.. 62

    3-3-نمونه ای از روایات غیر وحیانی.. 62

    3-3-1-وحیانی بودن اذان در منابع شیعه. 65

    3-4-کیفیت اذان. 65

    3-5-شهادت ثالثه. 66

    3-6-دلائل ذکر شهادت بر ولایت علی علیه السلام در اذان و اقامه. 67

    3-7-پیشینه شهادت بر ولایت علی علیه السلام در اذان و اقامه. 71

    3-8-دلیل مشروعیت یا مطلوبیت شهادت ثالثه. 71

    3-9-شان نزول آیه ولایت... 72

    3-10-نمونه ای از اقوال فقهاء شیعه. 74

    3-11-فتواهای علما امامیه. 75

    3-12-ادله جزئیّت «حیّ علی خیر العمل» 76

    3-12-1- اتفاق مسلمین بر اصل مشروعیّت... 76

    3-13-بررسی ادله اهل سنّت بر عدم جزئیّت... 77

    3-14-اجتهاد عمر. 79

    3-15-منشا و ریشه مسئله تکتف... 79

    3-16-قرائت سوره دیگری علاوه بر حمد. 81

    3-17-جلسه استراحت... 81

    3-18-قنوت... 82

    3-19-تسبیحات اربعه. 83

    3-20-سجده بر زمین.. 84

    3-21-تشهد و صلوات در تشهد. 84

    3-22-سلام (تسلیم) 85

    3-23-سایر اختلافات... 86

    3-24-قرائت سوره دیگری علاوه بر حمد. 91

    3-25-جلسه استراحت... 91

    3-26-قنوت... 92

    3-27-تسبیحات اربعه. 93

    3-28-سجده بر زمین.. 93

    3-29-تشهد و صلوات در تشهد. 94

    3-31-نتیجه گیری.. 95

    3-32-پیشنهاد تحقیق.. 98

    منابع. 99

     

     

     

    منبع:

    قرآن کریم

     (امام) فخر رازی، محمدبن عمر، التفسیر الکبیر، (32 جلد در 16 مجلد)، جلد 21-22، چاپ چهارم، بی جا، مکتب الاعلام الاسلامی، 1413 ه

    ابن رشد قرطبی اندلسی، معروف به ابن رشد حفید، ابوالولید محمدبن احمد، بدایه المجتهد و نهایه المجتهد، 2جلدی، تحقیق: خالدالعطار، بیروت، دارالفکر، 1415 هجری=1995م

    ابن قدامه مقدسی، ابو محمد عبدالله بن احمد بن محمد، المغنی،12جلدی، بیروت، دارالکتاب العربی، بی تا، 1/784-788.

       ابوالحسین احمد بن فارسی بن زکریا، معجم مقایس اللغه، (تحقیق و ضبط: عبد السلام محمد هارون)، بی جا، (قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، 1404 ه. ق) ج5، ص191

    ادیب حاج باقری،محسن(1379)،آثار مطلوب نماز در بهداشت روان،طب تزکیه

    الافریقی المصری ، ابی‌الفضل جمال‌الدین محمدبن‌مکروبن منظور، (1418  ق)،« لسان‌العرب» ، بیروت ، داراحیاء التراث العربی .

    امام) فخر رازی، محمدبن عمر، التفسیر الکبیر، (32 جلد در 16 مجلد)، جلد 21-22، چاپ چهارم، بی جا، مکتب الاعلام الاسلامی، 1413 ه، 21/25-26.

    انصاری، محمدعبدالحی، الهدایه فی شرح البدایه، جلد اول، چاپ دوم، تربت جام، انتشارات شیخ الاسلام احمد جام، 1371،1/79-80.

    باقر ایروانی، دروس تمهیدیه فی تفسیر آیات الاحکام،چ1،(قم، انتشارات دارالفقه، 1423ه.ق) ج1، ص525

    بشلیده، کیومرث؛ مکتبی، غلامحسین؛ تقی پور، منوچهر وشکرشکن، حسین (1382) بررسی عوامل درون مدرسه ای جذب دانش آموزان مقطع متوسطه استان خوزستان به نماز مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمرانگ

    الجبعی‌العاملی ، زین‌الدین،  (1389 ق)، «الروضه‌البهیه فی‌شرح اللمعه الدمشقیه »، بیروت ، دارالعالم الاسلامی .

    جزیری، عبدالرحمن،  الفقه علی المذاهب الاربعه ، (5جلدی)، جلد اول، چاپ هقتم، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1986م، 1/180.

    جوهری، اسماعیل بن حماد(1414) الصحاح: تاج اللغه و صحاح العربیه ،نشر دار العلم للملایین،بیروت.

    خامنه‌ای ، سیدعلی  ، (1386)، از ژرفای نماز ، موسسه امام صادق ،قم.

    راغب اصفهانی ، محمد(1390)مفردات ، قم نشر نوید اسلام

    زمانپور ، مجید ،(1380) لطایف عرفانی ، تهران، انتشارات موسسه ی فرهنگی پازینه

    سپیده صبح، صبح صادق، فجر صادق. جزیری، الفقه علی المذاهب الاربعه، 1/185.

    سواری، کریم؛ صفائی مقدم و نیسی، عبدالکاظم (1380) بررسی دیدگاه های فلسفی عقیدتی به نماز،مجله علوم تربیتی و روانشناسی ،شماره 8

    شوکانی، محمدبن علی بن محمد، نیل الاوطار، 9جلدی، بیروت، دارالکتاب العربی، بی تا

    شیخ بهایی، بهاء الدین،  جامع عباسی،  تهران، مؤسسه انتشارات فراهانی، بی تا

    شیخ حر عاملی، محمد بن حسن،  وسائل الشیعه، 20جلدی، تحقیق: عبدالرحیم ربانی شیرازی، بیروت دار احیاء التراث العربی، بی تا،

    شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه (الاسلامیه)، کتاب الدیات ج 19 داراحیاءالتراث العربی، بیروت

    شیخ صدوق، ابو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، علل الشرائع، قم، مکتبه الاوری، بی تا،

    شیخ طوسی، ابوجعفر محمدبن حسن، الخلاف، (5جلدی)، جلد اول، قم. مؤسسه النشرالاسلامی، 1407

    شیخ کلینی رازی، محمدبن یعقوب، الکافی، 8 جلدی، چاپ سوم، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1388ه،

    شیخ کلینی رازی، محمدبن یعقوب، الکافی، 8 جلدی، چاپ سوم، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1388ه،3/340، حدیث 7.

    طبرسی ، فضل بن‌حسن ،( 1372)،«مجمع‌البیان فی‌تفسیر القرآن» ، ج 3 ، تهران ، انتشارات ناصرخسرو.

    طبرسی، امین الاسلام ابوعلی فضل بن حسن، مجمع البیان فی التفسیر القرآن، (10جلدی)، چاپ اول، بیروت، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1415 ه

    طوسی ( شیخ طوسی ) ، محمدبن‌حسن ،(1387)،« المبسوط فی‌فقه‌الامامیه» ، ج 4 ، تهران ، مکتبه‌المرتضویه لاحیاء آثار الجعفریه .

    طوسی، محمد بن حسن،(1403)، التبیان فی تفسیر القرآن، دار احیاء التراث العربی،چاپ بیروت.

    علم‌الهدی (‌سیدمرتضی) ، ابی‌القاسم علی‌بن الحسین ،(1391) ،«الانتصار»، نجف ، منشورات المطبعه‌الحیدریه .

    فیض، علیرضا(1371) ش. مبادی فقه و اصول. تهران: دانشگاه تهران.

    کلینی،  محمدبن یعقوب، «الکافی»، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، بی تا.

    مجلسی، محمدتقی (1410)، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الطبع و النشر.

    محمد بن الحسن الحر العاملی، تفصیل وسایل الشیعه، چ2، (قم مرسسه ال البیت لاحیاء التراث، 1414ه.ق) ج22، باب 37، ج1، ص405

    محمدی، حمید (1391) مفردات قرآن ، قم ، انتشارات دار العلم

    مشکینی، حاج میرزا علی،  اصطلاحات الاصول، چاپ چهارم، قم، دفتر نشر الهادی، 1367ش، ص 66-68.؛

    مطهری ، مرتضی ، (1378)،«آشنایی با قرآن» ، تهران ، انتشارات صدرا .

    مغنیه، محمد جواد،  الفقه علی  المذاهب الخمسه ،  چاپ هفتم، بی جا، 1982 م. ص 79؛

    مقاتل ابن سلیمان، تفسیر مقاتل بن سلیمان، تحقیق احمد فرید، بیروت، دارالکتب العلمیه ، 1424ق، چاپ اول، ج1، ص322.

    مکارم شیرازی ، ناصر،(1377)، «برگزیده تفسیر نمونه» ، ج 1 ، تهران ، دارالکتب الاسلامی .

    مکی عاملی، محمد بن جمال‌الدین، ( شهید اول ) ،( 1411 ق )، «اللمعه‌الدمشقیه» ، قم ، دارالفکر .

    الموسوی الخمینی، سید روح الله ، تحریر الوسیله ، ج 2 موسسه نشر اسلامی

    موسوی خمین، (آیت الله) سید روح الله،  تحریر الوسیله،  (2جلدی) جلد اول، چاپ دوم، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، 13651/138.

    نجفی، محمدحسن(1363) جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، جلد 42. چاپ دار الکتب اسلامیه.

    نراقی ، احمد بن محمد، (1419 ق)، «معراج السعاده» ، ج 19 ، قم ، مؤسسه آل البیت .

    نوری الطبرسی ، حاج میرزا حسین، (1409)،« مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل» ، بیروت ، مؤسسه ‌آل البیت لاحیاء التراث .

    نووی (شافعی مذهب)، محی الدین ابن شرف،  المجموع فی شرح المهذب، (20جلدی)، بی جا، دارالفکر، بی تا، 3/39.

    همدانی، حاج آقا رضا،  مصباح الفقیه، 5جلدی، جلد دوم، قسمت اول و دوم، مکتبه الصدر، چاپ سنگی، 1379

    یاوری، محمدجعفر ( ۱۳۷۹) بررسی مفهوم اقامه نماز در آیات و روایات. پایان نامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده)، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, رساله در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی چگونگی اقامه نماز در فقه شیعه و سنی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت