چکیده
طراحی و پیاده سازی سیستم جامع طلا فروشی نیک کار
هدف از ارائه این پروژه ، سهولت دستیابی سریع و آسان به اطلاعات مربوط به قسمت های فروش ، خرید و حسابداری است و همچنین گرفتن گزارشات از اطلاعات فوق به روش آسان را فراهم ساخته است .
این پروژه امکان ایجاد سطح دسترسی اسان به امور کارکنان را برای مدیریت فراهم نموده است برای ایجاد سیتم مناسب ابتدا روش های فروش ، خرید و حسابداری طلا فروشی مورد مطالعه قرار گرفت و نمودارهای لازم ترسیم شد . این پروزه علاوه بر سهولت انجام برای کارکنان ، خواسته های مدیریت و مجموعه را برآورده می شازد .
کلمات کلیدی :
دلفی ، 2000 SQL Server ، فرم ، جدول ، Visual
فصل اول- سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MIS)
1-1- مقدمه
موضوع مورد بحث این فصل، مدیریت بر پایه اطلاعات است. دو عامل اساسی موجبات تحولات ودگرگونیهای جنجال آفرین را فراهم میسازد. اول، استراتژی رقابت وتواناییهای آن که تغییرات سریعی در تکنولوژی را باعث شده است ودوم افزایش قدرت تکنولوژی پیشرفته بعضی از کشورها و همچنین کاهش هزینههای تولید به عنوان یک سیاست رقابت صادراتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. هر دو استراتژی یاد شده ابزارهای اصلی تصمیم گیری استراتژیک مدیریت بر پایه اطلاعات وتکنولوژی فرا پیشرفته عملیات تولید هستند. سیستم های اطلاعاتی مدیریت(Management Information Systems) در راستای تأمین نیاز مدیران در جهت دستیابی موثر به این ابزارها ایجاد شدهاند.
1-2 - جمع آوری اطلاعات
امروزه با توجه به حجم وسیع اطلاعات که انسان بهصورت روزمره با آنها روبروست، روشن است که ذخیره سازی اطلاعات مورد نیاز تنها در حافظه انسان عملاً ممکن نیست.
جوامع پیشرفته در مسیر دستیابی به تکنولوژی اطلاعات هستند . مسیری که حرکت در آن دارای نرخ شتاب بسیار بالایی است. بعضی از عوامل موثر و پیشرفتهای تکنولوژیکی که در بخشهای اطلاعاتی بوجود آمده است، عمدتا در تجارت موثر واقع شدهاند که ذیلاً به آن اشاره میکنیم:
فراوانی کامپیوترهایی که مدیران و عموم مردم را در انجام فعالیتهایشان یاری میدهد.
توسعه ارتباطات از راه دور که از تکنولوژی ماهوارهها ، بانکهای اطلاعاتی وشبکههای بین المللی اطلاعات نشات میگیرد.
توسعه و افزایش ریز کامپیوترها با قیمتهای مناسب و امکانات گسترده که موجبات سهولت و سرعت محاسباتی و ذخیره و بازیابی اطلاعات را در محل کار و منازل فراهم کرده است.
دسترسی آسان به ترمینالها ورابطهای مخابراتی جهت برقراری موثر و سریع ارتباطات.
پیدایش کامپیوترهای متفکر و ایجاد سرعت در انجام امور و در عین حال ایجاد قابلیتهای جدید.
1-3- سیستم اطلاعات مدیریت
سیستمی که کنترل و بازسازی اطلاعات را از دنیای محیطی وعملیات بازرگانی داخل سازمان بهعهده دارد به طریقی که با سازماندهی و انتخاب دادهها اطلاعات لازم را جهت اتخاذ تصمیم، برنامه ریزی و کنترل برای مدیران آماده سازد ، سیستم اطلاعاتی مدیریت نامیده میشود. در گذشته منابع اطلاعاتی مدیران اتفاقی و غیر مطمئن و از طرق مختلف وگوناگون بود،از این رو اطمینانی از درستی اطلاعات در دست نبود. با توسعه کامپیوترهای با ظرفیت ،سرعت ودقت بالا در اواسط قرن بیستم تکامل وکاربرد مفاهیم سیستمهای اطلاعاتی مدیریت (MIS) روندی دیگر و با سرعتی بیشتر توسعه یافت که حاصل آن تغییرات در عملیات وفعالیتها و وظایف سازمانهای تجاری دنیا بهشرح زیر شد:
1- مدیریت متمرکز و تکیه بر محورهای تمرکز اطلاعات و بهرهگیری از تکنولوژی پیشرفته.
2- طراحی اطلاعات و ارایه گزارشهای لازم برای اتخاذ تصمیم مدیریت ، برنامهریزی و کنترل سازمان.
3- طراحی سیستم اطلاعات مدیریت با تکیه بر کنترل وسیستمهای اطلاعاتی مدیریت کنترل پروژهها.
مجموعه این فعالیتها MIS یا سیستمهای اطلاعاتی مدیریت نامیده میشود. هدف سیستمهای اطلاعاتی مدیریت افزایش روند ارایه واداره اطلاعات وکاهش حدس و گمان در حل مشکلات در سطوح مختلف سازمانی از طریق سیستمهای بازخور اطلاعات و بازتاب بازیابی اطلاعات در جهت تکامل دادههای جدید به سیستم است.
1-4-1-قدمهای بسط و توسعه MIS
برای ایجاد و توسعه سیستمها به منظور اجرای MIS در مرحله اول باید تعریفی دقیق از MIS داشت. سپس نیازها تعیین و اهداف اجرایی سیستم در رابطه با MIS مورد نظر و زیرمجموعه سیستم اطلاعاتی مدیریت مشخص شوند. نهایتاً طرح تحقق پذیری یا نقشه مراحلی را که باید اجرا شوند همراه با افراد مسئول هر مرحله و ارزش هر کار و زمان برنامه تعیین شوند. هنگامیکه چگونگی تحقق پذیری طرح به تصویب مدیریت برسد، آنگاه مفهوم کلی MIS برای بازبینی و تصویب بازنگری میشود. پس از تصویب طرح، جزییات کاری طرح تهیه میشوند. هنگامیکه جزییات طرح تصویب شوند، آنگاه MIS جدیدی برقرار میشود و بهنگام در میآید و نگهداری میشود. گرچه مراحل فوق جدا از یکدیگر به نظر میرسد، لیکن درواقع یک مجموعه مرتبط است.
1-4-2- سازماندهی سیستم اطلاعات مدیریت در سازمانهای تجاری
بسط وتوسعه MIS فرایندی اساسی است و برای انجام آن به افراد متخصص و حرفهای نیاز است. بنابراین برای ایجاد یک MIS به کار گروهی و سرپرستی آن توسط یک مدیر و متخصص نیازمندیم. اگرچه مدیران و جمعی از متخصصین مختلف در طراحی MIS شرکت خواهند داشت ، اما مسئولیت مستقیم طرح متوجه مدیر MIS است. برای یک چنین مسئولیت مهمی مدیر MIS باید با تسلط فنی و وقوف کامل بر وظایف، نفوذی معنوی و علمی بر تمام سطوح مدیران بیابد.
یکی از اهداف مورد نظر مدیران افزایش کیفیت تولید محصولات به همراه بهبود انگیزههای شغلی در کارکنان است. کمک جهت نیل به این هدف از اهم وظایف مدیر MIS است و رسیدن به آن مهمترین عامل توفیق MIS محسوب میشود. ارایه گزارشهای مدیریتی نقش بسزایی در تصمیم گیری مدیریت جهت نیل به این اهداف به عهده خواهد داشت.
1-4-3- جایگاه سیستم اطلاعاتی مدیریت در سازمان
عملاً مدیر MIS برای طراحی وکنترل شرکت به معاون خدمات اجرایی یا معاون ارشد گزارش میدهد. در بسیاری از شرکتها شاخه معاونت MIS بهوجود میآید که گزارش خود را مستقیمأ به مدیریت عالی ارایه میکند. در نوع دیگر ساختار سازمانی تمام فعالیت های MIS در سطوح شرکت متمرکز میشود. مدیر MIS در اینجا همطراز سایر معاونین شرکت است
این حالت شامل شرکتها با وظایف مختلف است
-5- نیاز مدیران به سیستمهای اطلاعاتی مدیریت
واژه مدیریت با مفاهیمی مختلف تعبیر و تفسیر شده است . اگر هر پژوهشگر از ده نگرش مختلف در جستجوی یک معنای واحد برای واژه مدیریت باشد، به ده تعریف اما با نکات و اصول مشترک میرسد. اغلب این تعاریف در نکاتی فصل مشترک دارند که از آنها واژهها و وظایف کاربردی منبعث میشوند.
الف) برنامه ریزی
طرحها در سطوح مختلف و سلسه مراتب سازمانی با هدف دستیابی به اهداف مشترک و از قبل تعیین شده تعریف میشوند. این سطوح طرحهای بلند مدت و کوتاه مدت نامیده میشوند. برنامه ریزی بهمنظور استفاده از منابع سازمان برای نیل به اهداف سازمان و بهینه سازی هزینهها صورت میگیرند و بهعنوان اولین وظیفه مدیریت شناخته شده است.
ب) سازماندهی
یک مدیر برای اجرای برنامهها نیازمند به سازماندهی منابع فیزیکی، مادی و انسانی است. لذا باید وظایف مشخص، مسئولیتها معلوم، بودجه تعیین و در معیار زمان تنظیم شوند. برای انجام این وظایف، مدیر همچنین نیازمند آگاهی از سازمان و انجام امور در دیگر قسمتهاست بهنحویکه بتواند اقدامات لازم را به اجرا درآورد.
پ) رهبری و ایجاد انگیزه