وایل 1950 که تعهد سازمانی مطرح شد این مقوله یکی از موضوعاتی است که همیشه در داخل علایق محققان قرار گرفته چرا که آنان معتقدند ،مدیریت صحیح ،متعهد سازمانی می تواند منجر به نتایج سودمندی از قبیل اثر بخشی سازمان ،بهبود عملکرد، کاهش جابجایی و همچنین کاهش غیبت شود (انصاری و همکاران 37،1389) ماکان، تعهد سازمانی را به اشکال مختلف به عنوان وابستگی عاطفی به سازمان، پذیرش هویت سازمان و دلبستگی به سازمان تعریف کرده است پورتر و همکاران (1984) نیز تعهد سازمانی را پذیرش ارزش های سازمانی ( و درگیر شدن در سازمان تعریف می کند (37،36،1993به اعتقاد پری (1991) اگر سازمان بخواهد با برخورداری از رسالتی روشن، راهبرد های مطلوب ساختارهای سازمانی کارامد و طراحی شغل مناسب، به طور کامل به هدف های خود دست پیدا کند، نیازمند نیروی انسانی توانمند و متعهد میباشد (شریفی و همکاران82،1389) تا قبل از (1990) توانمندسازی به معنای اقدامات و راهبردهای مدیریتی مانند تفویض اختیار و قدرت تصمیم گیری به رده های پایین تر از سازمان است اما از دهه ی 1990 به بعد، نظریه پردازان توانمندسازی را از باورها و احساسات کارکنان مورد توجه قرار دادند (کمالی و ناستی 105،1389)از اوایل 1950 که تعهد سازمانی مطرح شد این مقوله یکی از موضوعاتی است که همیشه در داخل علایق محققان قرار گرفته چرا که آنان معتقدند ،مدیریت صحیح ،متعهد سازمانی می تواند منجر به نتایج سودمندی از قبیل اثر بخشی سازمان ،بهبود عملکرد، کاهش جابجایی و همچنین کاهش غیبت شود (انصاری و همکاران 37،1389) ماکان، تعهد سازمانی را به اشکال مختلف به عنوان وابستگی عاطفی به سازمان، پذیرش هویت سازمان و دلبستگی به سازمان تعریف کرده است پورت
. سوابق مربوط (بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج به دست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)
پیشینه تحقیق
تحقیق انجام گرفته در داخل کشور:
پژوهشی با عنوان در بررسی ارتباط بین توانمندسازی وتعهدسازمانی کارکنان درمناطق نوزده گانه سازمان آموزش و پرورش شهرتهران توسط موغلی وهمکاران انجام گرفته است حاضر یک تحقیق پیمایشی مبتنی بر روش همبستگی با استفاده از انتخاب نمونه و حجم نمونه براساس روش نمونه گیری خوشه ای 9 منطقه و تعداد 240 نفر بود نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین توانمند سازی و تعهد سازمانی و فرضیات فرعی مربوط به آن به غیر از احساس موثر بودن و احساس اعتماد به نفس داشتن ارتباطی وجود ندارد، در ضمن میزان توانمند سازی کارکنان از سطح متوسط بالاتر ومیزان تعهد سازمانی از سطح متوسط پایین تر است (موغلی وهمکاران 1388) .
تحقیق انجام گرفته ازخارج کشور:
وگلر و سویچ (2004)بررسی تاثیر توانمند سازی معلم و تعهد سازمانی،تعهد حرفه ای، رفتار شهروندی سازمانی بر مدارس،این روابط بین توانمند سازی معلم و تعهد سازمانی،تعهد حرفه ای رفتار شهروندی سازمانی را بررسی میکند .ضریب همبستگی پیرسون،تحلیل رگرسیون چند گانه نشان داد که معلمان از سطح توانمندی شان بطور معنی داری به احساسات شان از رشد حرفه ای و منزلت وخودکار آمدی مربوط می شود اینها به طور معنی داری پیش بینی کننده تعهد سازمانی و حرفه ای بودن در حالی که تصمیم گیری خودکار آمدی و منزلت بصورت معنی داری پیش بینی کننده ی رفتار شهروندی سازمانی بودند (قهرمانی 101،1389).
لینک دانلود پابان نامه این پروپوزال