پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی

تعداد صفحات: 16 فرمت فایل: word کد فایل: 2548
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی

    عنوان پایان نامه به فارسی:

    مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی

    عنوان پایان نامه به انگلیسی:

    The interaction between thought and action and problem-solving abilities in students' everyday lives and ordinary high school girl with symptoms of depression

    کلمات کلیدی:

    آمیختگی فکر و عمل- توانایی حل مسئله-علائم افسردگی

    پرسش اصلی پژوهش :

     

    بیان مسئله:

    حل مساله به عنوان یک فرایند شناختی-رفتاری معطوف به خود تلقی می شود که در وی آن فرد می کوشد برای موقعیتهای مشکل آفرین خاص که در مسیر زندگی روزانه با آنها مواجه می شود، راه حلهای موثر و سازگارانه را شناسایی و کشف کند. در این تعریف فرآیند حل مساله به عنوان یک فعالیت هدفمند، مجدانه و آگاهانه در نور گرفته می شود و راه حلهای موثر و بالقوه را برای یک مساله در دسترس افراد قرار میدهد و امکان انتخاب راه حل های موثر را از بین راه حلهای مختلف افزایش می دهد(5).جهت گیری حل مسئله اساساً یک مؤلفه انگیزشی است و در برگیرنده عمل به مجموعهای از ورحوارههای هیجانی- شناختی نسبتاً پایدار است که افکار و احساسات تعمیپ یافته یک فرد و همچنین توانایی حل مسئله او را در زندگی منعکس میکند. جهت یابی مثبت مسئله بازتابی از باور فرد نسب به قابل حل بودن مسائل، خودکارآمدی، کوشش و مداومت و تعهد شاای نسبت به حل مسائل است. اما جهتیابی منفی منعکس کننده باور فرد در مورد تهدیدآمیز بودن مسائل و مشکلات، خودکارآمدی ضعیف، ناکام، شدن هنگام حل مسائل و تحمل کپ نسبت به ناکامی است(10). وقتی که شخص با موقعیت یا تکلیفی روبرو می شود که نمی تواند از طریق کاربرد اطلاعات و مهارت هایی که در آن لحظه در اختیار دارد به آن موقعیت یا تکلیف پاسخ دهد، گفته می شود او با مسئله ای روبرو شده است (20). در تحقیق انجام شده توسط آرنولد میدو و سیدنی پارنز(2007) مشخص شد که آموزش حل مسئله اثر چشمگیری در کاهش افسردگی افراد تحت آموزش دارد. در تحقیق دیگری که توسط مین باسادور(2010) انجام گردیدنیز نتایج مشابهی با تحقیق فوق به دست آمد. آموزش مهارت حل مسأله یکی از رویکردهای مؤثر در کاهش افسردگی دانشجویان میباشد(هویت،2005) آموزش مهارت حل مسأله نوعی مداخله روان شناختی کوتاه مدت است که می تواند به تنهایی یا همراه با سایر رویکردهای درمانی مورد استفاده قرار گیرد(10). افسردگی یکی از چهار بیماری عمده در دنیا و شایع ترین علت ناتوانی ناشی از بیماری ها می باشد(برین،2008). سازمان بهداشت جهانی، افسردگی را یکی از دلایل عمده ناتوانی تا سال 2020 پیش بینی نموده است(16). اختلال افسردگی یک اختلال عود کننده می‌باشد . بیشتر افرادی که برای اولین بار مبتلا می‌شوند ، حتی در صورت بهبودی کامل نیز دوره‌هایی از عود را تجربه می‌کنند (14) .افسردگی اختلالی مزمن و عود کننده است که میزان ابتلا به این اختلال به طور فزاینده‌ای در نسل جدید در حال افزایش است (4). بیشتر پژوهش‌هایی که تا به حال در مورد افسردگی صورت گرفته ، بر علامت شناسی خلق یا فراورده‌های شناختی افسردگی تمرکز داشته‌اند.جمعیت دانشجویی، از جمله گروه های اجتماعی با اهمیتی هستند که بروز افسردگی در میان آنها شایع است (لیمبورسکی،2008). یکی از جمله عواملی که باعث بروز اختلالات خلقی از جمله افسردگی می شود آمیختگی فکر و عمل است . و یکی از از اختلالات عمده که به طور وسیعی ارتباط آن با آمیختگی فکر و عمل مورد بررسی قرار گرفته افسردگی اساسی است(1). آمیختگی فکر- عمل که یکنوع تحریف شناختی در بیماران مبتلا به وسواس است ،به این عقیده اطلاق میشود که افکار ناخوشایند و غیرقابل پذیرش فرد می تواند در حوادث بیرونی تاثیر بگذارد(19). سازه آمیختگی فکر- عمل دو بعد اصلی داردTAF احتمال که معرف اعتقاد فرد به این است که فکر کردن درباره رویدادی نامقبول، احتمال وقوع آن را افزایش میدهد و TAF اخلاقی که معادل با این تعبیر است که داشتن افکار وسواسی درباره اعمال منع شده و انجام دادن واقعی این اعمال از لحاظ اخلاقی معادل یکدیگر هستند(18). درآمیختگی فکر - عمل (ارتباط بین افکار با اعمال یا حوادث ناگوار) به احساس مسؤولیت پذیری ادراک شده افراطی و تجربه احساس گناه از افکار مزاحم منجر می گردد (15).بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است؟

    پیشینه پژوهش  (در بیان مختصر پیشینه پژوهش  دانشجو باید به کلیه مراجع ذکرشده در بخش فهرست مراجع اشاره کند رجوع به مراجع باید براساس شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان  باشد بدیهی است که در صورت استفاده از هریک از حالت های فوق، مراجع معرفی شده در بخش فهرست مراجع نیز باید برحسب شماره مرجع یا حروف اول نام نویسندگان مرتب شده باشد):

    پور فرج(1388) در دانشگاه شیراز با نمونه دانشجویان نشان داد که خرده مقیاس آمیختگی فکر و عمل  بیشتر نشانه های اضطرابی و افسردگی را پیش بینی می کند(3).

    بخشی پور(1389)در پژوهشی با بیماران مبتلا به افسردگی اساسی و وسواس نشان داد بین نشانه های افسردگی و وسواسی و آمیختگی فکر-عمل همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد و زیر مقیاس احتمال برای دیگری (آمیختگی فکر- عمل) بهترین پیش بینی کننده افسردگی و وسواس فکری-عملی خواهد بود(2).

    عیسی نژاد(1393) در پژوهشی اثر بخشی مهارتهای ارتباطی و حل مساله را بر روی 45 بیمار افسرده بررسی کرد. وی این مداخله را به عنوان روشی موثر در کاهش علائم افسردگی معرفی کرد(11).

    رینولد(1991) در پژوهشی بدست آورد احساس گناه ، مسؤولیت پذیری ادراک شده، افسردگی و وسواس فکری- عملی با در آمیختگی فکر- عمل مرتبط است(18).

    ماینور(2006) در پژوهشی بدست آورد آموزش مهارت حل مسأله یکی از رویکردهای مؤثر در کاهش افسردگی دانشجویان میباشد(14).

    زاکر(2006) در پژوهشی بدست آورد روش های درمانی مختلفی درکاهش علایم درآمیختگی فکر - عمل و پیامدهای آن استفاده شده اند؛ از جمله مداخلات شناختی – رفتاری(21).

    بی غم(2007) در پژوهشی بدست آورد توانایی حل مسئله مهارتی است که میتواند در کاهش افسردگی نقش داشته باشد(9).

    نوریان(2010) در پژوهشی بدست آورد همچنین ، درآمیختگی فکر - عمل (ارتباط بین افکار با اعمال یا حوادث ناگوار) به احساس مسؤولیت پذیری ادراک شده افراطی و تجربه احساس گناه از افکار مزاحم منجر می گردد(15).

    تاون سند(2010) در پژوهشی بدست آورد آموزش مهارت حل مسأله در کاهش علا یم بسیاری از حالتها، اختلالات روانی و به خصوص افسردگی مؤثر است(20).

    بیرگلو(2011) در پژوهشی بدست آورد افرادی که در فرایند درآمیختگی فکر- عمل درگیر می شوند، احساس مسؤولیت افراطی و احساس گناه زیادی را نسبت به افکار مزاحم خود تجربه می کنند(6).

    مارینو(2013) در پژوهشی بدست آورد که آموز ش های روان شناختی بر کاهش باورآمیختگی فکر - عمل در جمعیت غیر بالینی نقش مهمی دارد(13).

    برنشتاین و همکاران(2014)در پژوهشی بر تأثیر یک برنامه حل مسئله را همراه با آموزش مهارت های ارتباطی در کاهش اقسردگی،اضطراب  تایید کردند(7).

    فرضیه ها:

    آمیختگی فکر و عمل در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

    آمیختگی فکر و عمل احتمالی برای دیگران در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

    آمیختگی فکر و عمل احتمالی برای خود دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

    آمیختگی فکر و عمل اخلاقی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

    توانایی حل مسئله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

    2-1 جهت گیری مثبت به مسأله در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

    2-2- جهت گیری منفی به مسأله در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

    2-3- حل مسأله منطقی در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

    2-4- سبک شتاب زده / نسنجیده در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

    2-5- سبک اجتناب در دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی متفاوت است.

     

    پایان نامه مربوط به این پروپوزال در سایت وجود ندارد.

  • فهرست و منابع پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی

    فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    ابوالقاسمی،عباس ونریمانی، محمد(1384) آزمونهای روا نشناخت . ی اردبیل: باغ رضوان.

    بخشی پور، عباس و فرجی، رباب(1389). رابطه آمیختگی فکر -عمل با علایم وسواس در بیماران وسواسی. روانشناسی معاصر5(2)،22-15.

    پورفرج عمران، مجید(1388).بررسی رابطه همجوشی فکر-عمل،احساس مسئولیت و گناه با ابعاد مختلف علایم وسواس در دانشجویان دانشگاه شیراز . دانشور رفتار روانشناسی بالینی و شخصیت.82،27،16-69

    نقی زاده . 1390 . بررسی اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری در کاهش باور های غیر منطقی و نشخوارهای بیماران افسرده ، برای کسب درجه‌ی کارشناسی ارشد . دانشگاه اردبیل .

    Abolmaali KH. Theories of criminology and delinquency: Emphasizing social cognition Tehran:Arjmand Publications; 2010. [Persian]

    Besiroglu L, Cetinkaya N, Selvi Y. & Atli A. (2011). Effects of selective serotonin reuptake inhibitors on thought action fusion, meta cognitions and thought suppression in OBS. The Comprehensive Psychiatry, 52 (5), 556-561

    Bernshtein FHMT. Recognition and treatment of marital conflict (marital therapy). Translated by:Hamid Reza Sohrabi. Tehran: Institute for Cultural Services expressive; 2014. [Persian]

    Berman N,C, Abramovitz J,S, Pardue C,M. & Wheatman M,G. (2010). The relationship between religion and TAF use of an in vivo paradigm. Behavior Research Therapy,48 (7), 670-674.

    Biggam F, Power KA. Controlled problemsolving, group-based intervention with vulnerable incarcerated young offenders. Int J offender Ther Comp Criminol 2007; 46(6):676-698.

    D'Zurilla TJ, Nezu AM, Maydeu-Olivares A.Problem solving theory, research and social training.Washington DC: American Psychological Association; 2005.

    Isanejad O, Ahmadi SA, Etemadi O. Effectiveness relationship enhancement on marital quality of couples. J Behav Sci. 2014; 46(1):9-16.[Persian]

    Lyubomirsky S, Kasri F, Zehm K. Dysphoric rumination impairs concentration on academic tasks.Cognitive Therapy and Research. 2008 Jun; 27(3): 309-330.

    Marino- Carper, T, Negy, C, Burns, G, & Lunt, R.A. (2013). The effects of psycho education on thought-action fusion, thought suppression and responsibility. Journal of Behavior Therapy and Experimental P s y c h i a t r y , 4 1 , 2 8 9 - 2 9 6 .

    Mynors-Wallis L. Problem-solving treatment for anxiety and depression: a practical guide. 1th ed. New York: Oxford University Press; 2006. P. 1-20.

    Norian Z, Rezaee O, & Dolatshahi B.(2010) Toward the contextualization of the relation between TAF believes and OBS. European Psychiatry, 25 (1), 359.

    Noble T, McGrath H. Emotional growth--helping children and families "bounce back". Aust Fam Physician. 2005 Sep; 34(9): 749-52.

    O'Brien PG, Kennedy WZ, Ballard KA. Psychiatric mental health nursing: An introduction to theory and practice. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Publishers; 2008.

    Rachman, S. (1997). A cognitive theory of obsessions. Behavior Research and Therapy, 35, 793– 802.

    Shafran, R, Rachman, S. (2005). Thoughtaction fusion: a review. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 35, 87-107.

    Townsend E, Hawton K, Altman DG, Arensman E, Gunnell D, Hazell P, et al. The efficacy of problem-solving treatments after deliberate self-harm: meta-analysis of randomized controlled trials with respect to depression, hopelessness and improvement in problems. Psychol Med. 2010 Aug; 31(6): 979-88.

    Zucker, B, Craske, M, Blackmore, M, & Nitz, A. (2006). A cognitive behavioral workshop for subclinical obsessions and compulsions. Behavior Research and Therapy, 44 (2), 289- 304.

پروپوزال در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, گزارش سمینار در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, تز دکترا در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, رساله در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, پایان نامه در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, تحقیق در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, مقاله در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, پروژه دانشجویی در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, تحقیق دانشجویی در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, مقاله دانشجویی در مورد پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی, پروژه دانشجویی درباره پروپوزال مقایسه آمیختگی فکر و عمل و توانایی حل مساله در زندگی روزمره دانش آموزان دختر دوره متوسطه دارای علائم افسردگی و عادی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت