فهرست و منابع پایان نامه رابطه بین شیوه های فرزند پروری ، با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی منطقه انگوت در استان اردبیل
فهرست:
فصل اول (طرح تحقیق)
مقدمه................................................................................................................ 2
بیان مساله....................................................................................................... 5
اهداف تحقیق.................................................................................................... 7
فرضیه های تحقیق.......................................................................................... 7
تعریف اصطلاحات........................................................................................... 8
شیوه های فرزندپروری................................................................................. 8
مکان کنترل....................................................................................................... 9
فصل دوم (پیشینه تحقیق)
گفتار اول: خانواده........................................................................................... 11
مقدمه
ابعاد شیوه های فرزندپروری........................................................................ 13
بعد «گرم» بودن والدین.................................................................................. 13
بعد «کنترل» والدین........................................................................................ 14
جنبه های مثبت کنترل والدین........................................................................ 15
جنبه های منفی کنترل والدین......................................................................... 17
بعد «تعهد» (دخیل شدن) والدین..................................................................... 18
الگوهای با وم ریند در مورد شیوه های فرزندپروری................................. 19
والدین دارای اقتدار منطقی............................................................................. 20
والدین استبدادی............................................................................................. 21
والدین آزاد گذار.............................................................................................. 22
والدین افراطی (زیاده رو) و والدین و مسالحه کار (سهل انگار)................... 23
الگوهای جدید فرزندپروری باوم ریند.......................................................... 25
تأثیر متقابل کودک و والد بر یکدیگر............................................................. 26
نگرش های فرزندپروری – عمل فرزندپروری.............................................. 28
گفتار دوم: مکان کنترل
مقدمه................................................................................................................ 30
مفاهیم و اصول در نظریه یادگیری اجتاعی راتر.......................................... 30
درک سازه مکان کنترل.................................................................................... 33
تحول شخصیت از دیدگاه راتر....................................................................... 35
جنبه های منفی احاطه و کنترل....................................................................... 37
پیامدهای شخصی منفی.................................................................................. 38
پیامدهای منفی بین فردی و اجتماعی............................................................. 39
بررسی مقیاس های مکان کنترل..................................................................... 39
گفتار سوم: سوابق پژوهشی
الف – تحقیقات انجام شده درباره شیوه های فرزندپروری درداخل و خارج از کشور 42
ب – تحقیقات انجام شده درباره مکان کنترل در داخل و خارج کشور....... 46
ج – بررسی ارتباط شیوه های فرزندپروری و مکان کنترل در گستره تحقیقات 49
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه................................................................................................................ 57
جامعه آماری.................................................................................................... 57
نمونه آماری..................................................................................................... 57
روش نمونه گیری........................................................................................... 57
ابزارهای گردآوری اطلاعات و شاخص های روان سنجی............................ 57
پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بانتون.................................................. 57
روایی............................................................................................................... 58
پایایی............................................................................................................... 58
نمره گذاری...................................................................................................... 58
مقیاس مکان کنترل نوویکی – استریکلند
روایی............................................................................................................... 59
پایایی............................................................................................................... 60
نمره گذاری...................................................................................................... 61
روش تحقیق..................................................................................................... 62
شیوه اجرای تحقیق......................................................................................... 62
روشهای آماری تحلیل داده ها........................................................................ 63
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
الف – تحلیل توصیفی..................................................................................... 65
ب – تحلیل استنباطی...................................................................................... 71
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
خلاصه تحقیق.................................................................................................. 75
بحث و نتیجه گیری......................................................................................... 75
محدودیت های تحقیق
الف – محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر............................................... 77
ب – محدودیتهای در کنترل پژوهشگر........................................................... 78
ارائه پیشنهادها (پیشنهادات).......................................................................... 79
کاربردها .......................................................................................................... 79
منابع
منبع:
احدی، حسن و محسن، نیک چهره (1381) روانشناسی رشد با مفاهیم بنیادی در روانشناسی نوجوانی و جوانی، چاپ دهم تهران، انتشارات پردیس
2 اکبری، طیبه (1379)، بررسی تاثیر سبکهای تربیتی مادران بر بزهکاری نوجوانان و نیز تاثیر شرایط خانوادگی پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
3 استانفورد و به یر (1993) تعامل والدین و کودکان ترجمه محمد دهگانپور و مهرداد خسرازچی (1377) چاپ اول تهران: انتشارات رشد
4ت اسمعیل زاده، زهره (1380)، ارتباط بین شیوههای فرزند پروری)، چاپ سوم تهران: انتشارات ورای دانش
7 برومند نسب، مسعود (1373)، بررسی رابطه نگرشها و شیوههای فرزند پروری با جایگاه مهار و رابطه جایگاه مهار با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان دزفول پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
8 پارسا، محمد (1372) روانشناسی رشد کودک و نوجوان تهران، انتشارات بعثت
9 پروین (1895) روانشناسی شخصیت (نظریه تحقیق ) ترجمه جعفر جوادی و پروین کدیور (1377) جلد اول، چاپ چهارم، انتشارات فرهنگی رسا
10 خدا پناهی، محمد کریم (1376) انگیزش و هیجان، تهران: انتشارات سمت
11 دلاور، علی (1378)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران انتشارات رشد
12 دلاور، علی (1378)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات رشد
13 دولت زاده، فریبا (1381)، بررسی ارتباط بین شیوههای تربیتی والدین با خلاقیت و کنجکاوی دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
14 راکعی، لیلا (1380)، بررسی تاثیر شیوههای فرزند پروری برروی انگیزش پیشرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
15 زندن (1988) روانشناسی رشد، ترجمه حمزه گنجی (1376) چاپ اول، تهران انتشارات بعثت
16 سردروه ، محمد (1381) بررسی ارتباط بین نگرش به شیوه های فرزند پروری مادر (اقتدار منطقی، استبدادی، آزاد گذاری و ادراک فرزندان از آن شیوهها با مکان کنترل و خود پنداره دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران
17 سیف، علی اکبر (1379) ، روان شناسی پرورشی (یادگیری و آموزش) تهران، انتشارات آگاه
18 سیف، علی اکبر (1384)، روش تهیه پژوهشنامه، تهران انتشارات دوران
19 شاکر واقفی، آزاده (1379)، ارتباط منبع کنترل و ویژگیهای رفتاری دانش آموزان سال سوم راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
20 شاملو، سعید (1374)، بهداشت روانی، تهران انتشارات رشد.
21 شریعتمداری، علی (1380)، روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات امیرکبیر
22 شلویری، گلرخ (1377)، بررسی رابطه ویژگیها و مکان کنترل مادر و فرزند با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدائی شهر تهران در سال تحصیلی 76 75 پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده علوم تربیتی
23 شولتز (1998) نظریه شخصت، ترجمه یحیی سید محمدی (1377)، چاپ اول، تهران انتشارات نشر نما
24 فراهانی، محمد نقی (1377)، نظریه یادگیری اجتماعی راتر
25 فراهانی، محمد نقی (1378)، روانشناسی شخصیت، نظریه، تحقیق، کاربرد، دانشگاه تربیت معلم
26 فرگوسن، جرج تاکانه، یوشیتو (1383)، تحلیل آماری در روان شناسی و علوم تربیتی، ترجمه علمی دلاور و سیامک نقشبندی، تهران نشر ارسباران
27 کریمی، یوسف (1374)، روانشناسی شخصیت، چاپ چهارم، انتشارات پیام نور
28 کیخائی، علیرضا (1374)، بررسی رابطه منبع کنترل، عزت نفس و معدل سال اول دانشجویان دختر پایه دوم مراکز تربیت معلم استان سیستان و بلوچستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز.
29 لطف آبادی، حسینی (1378) روانشناسی رشد 2 نوجوانی و بزرگسالی، چاپ اول، تهران انتشارات سمت
30 لطیفی، نرجس (1384) بررسی رابطه شیوههای فرزند پروری با خود تنظیمی در دانش اموزان دختر دوره متوسطه: پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
31 ماسن و همکاران (1986)، رشد شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، 1383، چاپ چهارم، تهران مرکز
32 مدنی، مریم (1384) بررسی رابطه سبک تربیت خانوادگی و سبک مدیریت مدیران منطقه 16 آموزش و پرورش شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
33 معنوی پور، داوود و پیر خائفی، علیرضا (1384)، روشهای پژوهش در علوم رفتاری، تهران انتشارات دواوین
34 مهرافروز، حجت الله (1378) بررسی رابطه بین نگرش نسبت به شیوههای فرزند پروری مادر (اقتدار منطقی، استبدادی، آزادگذاری) با مکان کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدائی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده علوم تربیتی.
35 میرزائی، شکوفه (1382) بررسی رابطه شیوههای فرزند پروری با انگیزه پیشرفت تحصیلی دختران دوره راهنمایی منطقه 6 شهرستان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز
36 میرزائی تهرانی، شکوفه (1379) رابطه موضع کنترل (درونی بیرونی) با عزت نفس دختران سال سوم دبیرستانهای شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی تربیتی، دانشگاه ازاد واحد تهران مرکز
37 نادری، عزت اله و سیف نراقی، مریم (1373)، روش تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی با تاکید بر علوم تربیتی، انتشارات بدر
38 وزیری، شهرام و همکاران (1383)، روش تنظیم و گزارش پژوهش در روان شناسی و علوم تربیتی تهران، نشر روان
منابع انگلیسی:
1- Baron, R.D 8 Byrne, D. (1991). SOCial Psychology: understand ding human interaction. Fifthedition, U.S.A. Simon and Schuster.
2- Baumrind , D. (1971). Current Patters of Parental authority DeveloPmental Psychology MonograPh , 4,1-130.
3- Baumrind , D. (1991). The ifluence of Parenting style on Adolescent Competence Use. Journal of EarlyAdolescence , 11,56-95.
4- Berndt, T.s-(1992)child DeveloPment. London: Brown and Benchmark Publishers.
5- Cook , J.L. (1995).Family characteristics and locus of control in reletion to adolescent employment and Job satisfaction. Humanisties and social sciences, 56 , (3-A): 08.25
6- DunloP,R.,Burns , A.8 Bermigham , S.(2001).Parent- childrelations and adolescent self – image following divorce: A loyear study. Journal of you thand adolescence , 30 , (2) , 117-134.
7- Glasgow , k.L. , Darnbusch , S.M., Troyer,L., Steinberg , L. , and Ritter , P.L.(1997). Parental styles , adolescent's attributions , and educational out comes in nine heterogeous high schools. Child DeveloPment, 68, (3). 507- 529
8- Hetherington , M.8 Porke , R.D. (1993).Child Psychology. Fourth Edition Mcgrow Hill Book company.
9- Janssens , J.M.A.M.(1994).Authoritarain childrearing, Parental locus of control , and the childs behaviorstyle. International Journal of Behavioral Derelopment of locus of control in early adolescence. International Journal of Behavioral Development 17 , (3) , 488-501
10- krampment , G.(1989) Perceived Child rearing practices and the development of locus of control in early adolescence. International Journal of Behavioral Development 12,(2) , 177-193
11- Lamborn , S.D. Mounts , N.S., steinberge , L. 8Dornbusch , S.M. (1991). Authoritative , authoritarian , indulgent , and neglectful families. Child Development , 62, 1049-1065
12- Maccoby. E.E. (2000). Parental and its effects on children: onreading and misreading behavior genetics. Annual Review of Pyschology
13- Shaffer , D.R. (1996). Development Psychology childhood and adolescence. Fourth Edition Univesity of Georgia: A Brooks/ cole Pub lishing company
14- Shaffer (2000). Social and Personality Development. Wads worth , Thomas learning. University of Georgia.
15- Shapiro , D.H.8schwarz , C.E. (1996). Controlling ourselves controlling our word. American Psychologist , 51 , (12), 1213- 1230.
16- sprintball , N.A.8collins , A.W.(1999)Adolescent Psychology aDevelopmental view. Third Edition Flill , Inc. Mcgraw.