مقدمه
با اختراع تلگراف، تلفن و بی سیم در محدوده اواسط قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی بهرهبرداری از فناوری ارتباطات راه دور در کشورهای مختلف جهان آغاز شد. توسعه این فناوری و استفاده از آن در کشورهای مختلف به بروز چند پیرامون آن منجر شد که استفاده قانونمند از مخابرات را به عنوان یک راهکار اساسی طلب مینمود.
در دنیای مدرن ارتباطات نقش تعیین کننده ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند. لذا مخابرات بهترین و برترین ابزار برای این تبادل است. به عبارت دیگر در سالهای اخیر پیشرفت فوقالعاده فناوریهای کاربردی در مخابرات به قدری بوده است که من بعد برای بشر پیشبرد ارتباطات صوتی، تلگرافی یا تصویری با کمترین هزینه از یک نقطه به نقطه دیگر جهان از طریق همکاری، هماهنگی و عادی سازی سیستمها و زیر ساخت های مخابراتی ممکن میشود. امروزه استفاده از مخابرات و سرویس های آن امری اجتناب ناپذیر است به طوری که اکثر کارهای روزمره به نحوی از خدمات مخابراتی استفاده می کنند.
صنعت مخابرات یکی از صنایع کلیدی کشور است و میتواند موتور محرک بسیاری از فناوریهای پیشرفته دیگر در کشور باشد. لذا تقویت توانمندی داخلی در این زمینه و جذب اعتبارات بیشتر در این حوزه تأثیر بهسزایی در تحقق توسعه اقتصادی پیشبینی شده کشور خواهد داشت. یکی ازاجزاء عمده اقتصاد جهانی را خدمات تشکیل می دهد، که بخش خدمات مخابرات ازشاخه های اصلی آن محسوب می شود. افزون برآن بخش خدمات مخابرات از ارکان عمده توسعه کشورهاست چرا که نقش اساسی درارتقاء سطح اقتصادی ، فرهنگی وسیاسی مردم، سازمانها و بخش خصوصی جوامع دارد.
بخش مخابرات یکی ازاجزاء اصلی اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد . تجارت درمخابرات قسمت فروش تجهیزات و ارائه خدمات مخابراتی همچون پیامهای تلفنی، بانکهای اطلاعات، پست الکترونیکی، تجارت الکترونیکی ، بانکداری الکترونیکی …. و انتقال داده ها را شامل می شود بسترلازم برای ارتباط مشترکین تلفنی یا پایانه های داده را شبکه های ارتباطی زیرساخت تأمین می کند.
با مشخص شدن اهمیت مخابرات می توان دریافت که این روند با اجرای سیستم های قدیمی و یا استفاده از روش هاس سنتی در اغلب موارد نتیجه ی مطلوبی به دست نمی دهد و با آن بسیار فاصله دارد. در مقوله ای مانند ارتباطات و مخابرات به ناچار در جهت کاهش هزینه ها و فراهم آوردن شرایط مناسب باید از نیروهای متخصص به همراه سیستم های به روز استفاده کرد. بدون شک طراحی سیستمهای بروز در زمینه های مختلف تکنولوژی و از جمله در مخابرات نیازمند استفاده از سیستم های رایانه ای است. طبیعتا برای استفاده از چنین سیستم هایی لازم است علاوه بر متخصصانی در زمنیه ی مخابرات از نیروهای توانمندی در حوزه ی علم رایانه بهره برد تا با بررسی شرایط نسبت به طراحی سیستمی مکانیزه جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به کاربران سیستم با هزینه ای کمتر اقدام کنند.
در این پروژه نیز سعی بر این بوده است که با ارائه ی سیستم مناسبی برای اداره ی مخابرات توابع مشهد که وظیفه ی ارائه خدمات به مشترکان در روستاها و توابع اطراف مشهد را داراست علاوه بر کاهش هزینه ها رضایت بیشتر مشترکان بر آورده شود.
مراحل انجام کار و فاز ها:
فاز 1(جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها):
1-1) جمع آوری داده ها:
در این فاز ما ابتدا به جمع آوری داده های اولیه میپردازیم.
اطلاعات را به روشهای گوناگونی مثلا پرسشنامه ، مصاحبه ، مشاهده ی بخش های مرکز مورد مطالعه و ... جمع آوری میکنیم.
1-2)طراحی DFD:
بعد از جمه آوری اطلاعات از سیستم موجود ، طراحی DFD سیستم موجود میپردازیم.
این DFD را فقط تا 2 سطح به جزئیاتش میپردازیم ، چون اصل کار ما و جزئیات را در DFD سیستم جدید پیاده میکنیم که در فازهای بعدی به طور مفصل به آن می پرداریم.
فاز2 (طراحی کلی سیستم):
در این فاز به طراحی :
2-1)ورودی ها
2-2)پردازش ها
2-3)خروجی ها
2-4)طراحی پایگاه داده ها
2-5)طراحی کنترل ها
2-1)ورودی ها:
در ورودی ها باید طبق سه اصل زیر عمل کرد:
الف)ویژگی ورودی ها لحاظ شود.
ب)نحوه ی وارد کردن ورودی ها.
ج)کاهش مقدار ورودی ها.
2-2)پردازش ها:
پردازش ها به کمک DFD نمایش میدهیم.
2-3)خروجی ها:
خروجی ها را میتوان با سه روش زیر پیاده کرد:
الف)Filtering method
ب)شرح وظایف کاربران
ج)Monitoring method
2-4)طراحی پایگاه داده ها:
پایگاه های داده را میتوان با 2 روش زیر پیاده کرد:
الف)ERD
ب)دیکشنری داده ها:
که خود از دو بخش زیر تشکیل شده:
1)دیکشنری ساختار داده
2)دیکشنری اجزای داده
2-5)طراحی کنترل ها:
برای طراحی کنترل ها از CFD استفاده میکنیم.
فاز3(امکان سنجی سیستم):
ما در این فاز سیستم را از ابعاد زیر بررسی میکینم:
3-1)اقتصادی
3-2)زمانی
3-3)تکنولوژی
3-4)انسانی
که البته مهم ترین بخش ، اقتصاد است چون ما در این به بررسی میزان و زمان سود دهی سیستم طراحی شده میپردازیم.
برای محایبه ی اقتصادی بودن پروژه باید میزان سود دهی و همچنین سرمایه ی مصرفی را از آینده به زمان حال بیاوریم و نسبت این دو را با هم حساب کرده، اگر بیشتر از 1 شد یعنی سود میدهئ.
همچنین در این فاز میتوانیم با طراحی CPM , GERT و PERT زمانبندی سیستم را هم تحت کنترل خود در آوریم.
فاز4 (طراحی تفصیلی سیستم):
ما در فاز 4 به طراحی تفصیلی سیستم می پردازیم که در فاز دوم کلیات آن را طراحی کردیم.
در این فاز عملیات زیر را انجام میدهیم:
1)طراحی مجدد فرم ها:
طراحی ما باید بر طبق سوالات زیر انجام شود:
آیا میتوان این فرم را با فرمهای دیگر ادغام کرد یا نه؟
آیا توزیع نسخ فرم ها مناسب است؟
آیا گردش فرمها مناسب است؟
آیا تمام اقلام اطلاعاتی موجود در فرم ها مورد نیاز است؟
ما باید فرم های جدید را بر طبق سوالات بالا اصلاح کنیم.
2)تشریح پردازش ها:
کمی:
نمودار 4 گوشه ای
نمودار 4 ناحیه ای
P.S
کیفی:
نمودار 4 گوشه ای
نمودار 4 ناحیه ای
P.C
P.D.E
3)تشریح موجودیت ها:
ما باید وظایف و نوع ارتباط موجودیت ها را با سیستم شرح دهیم.
4)تشریح جریان داده ها:
ما جریان داده ها را با کمک دیکشنری جریان داده ها D.F.D.E توصیف کنیم و وظایف و عملیاتی را که انجام میدهند را تعریف کنیم.
5)تشریح فایل ها:
تشریح فایل ها به کمک دیکشنری های ساختار و اجزای داده انجام میشود.
فاز5 (پیاده سازی ، آموزش ، تست ، بازنگری ، نگهداری و توسعه ی سیستم):
در این فاز - طبق تعریف آن – عملیات زیر را انجام میدهیم:
تست و آموزش و نگهداری و توسعه ی سیستم از عملیاتی است که تحلیلگر میتواند آنها را با پستن قرار داد و تیم پشتیبانی بر عهده بگیرد.
پیاده سازی:
پیاده سازی روشهای مختلفی دارد که لحاظ هزینه ، مدت زمان پیاده سازی و ریسک در رطبه های مختلفی قرار دارند ولی ما برای این پروژه ار روش تبدیل مستفیم استفاده کردیم:
در این روش ، ریسک بالاست ، هزینه پایین و پیاده سازی ساده است و علت استفاده ی ما از این روش به این دلیل است که چون سیستم از قبل حالت نیمه مکانیزه داشت ، پس کاربران با این سیستم آشنایی نسبی دارند و راحت میتوانند با سیستم پیشنهادی ما که بر طبق نظرات خودشان پیاده سازی شده کنار بیایند و در این حالت ریسک پایین می آید و پایین بودن هزینه و پیاده سازی ساده نیز خود بر مزیات این روش برای پیاده سازی سیستم ما میافزاید.