فهرست و منابع روش تحقیق بررسی میزان تاثیر شن بازی درمانی در درمان کودکان بیش فعال سنین 5 تا 7 سال استان تهران
فهرست:
فصل اول ......................................................................................................... 1
مقدمه................................................................................................................ 2
بیان مسئله ....................................................................................................... 5
ضرورت و هدف پژوهش ................................................................................ 7
فرضیهی پژوهش ............................................................................................ 9
سوال پژوهش .................................................................................................. 9
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها..................................................................... 9
فصل دوم ........................................................................................................ 11
اختلال مربوط به کمبود توجه (بیش فعالی)...................................................... 12
نشانه های کمبود توجه – بیش فعالی درکودکان ............................................ 12
عوامل مؤثر در بروز بیماری .......................................................................... 21
شیوع ................................................................................................................ 25
بیش فعالی و رابطه آن با جنسیت .................................................................... 26
سبب شناسی .................................................................................................... 27
خصوصیات بالینی (ADHD)............................................................................. 28
درمان .............................................................................................................. 30
دارو درمانی .................................................................................................... 31
رفتار درمانی ................................................................................................... 34
روشهای عامل سنتی ....................................................................................... 34
بازی چیست؟.................................................................................................... 36
عوامل مؤثر در بازی ....................................................................................... 37
تأثیر جنس ....................................................................................................... 37
تأثیر هوش ....................................................................................................... 38
تأثیر سن .......................................................................................................... 39
تأثیر محیط ....................................................................................................... 39
بازی واهمیت آن .............................................................................................. 40
ارزشهای بازی ................................................................................................ 41
انواع بازی از دیدگاه پیاژه ............................................................................... 43
بازی تمرینی .................................................................................................... 43
انواع بازیهای تمرینی ....................................................................................... 45
بازی نمادین ..................................................................................................... 46
مراحل بازیهای نمادین .................................................................................... 47
انواع بازیهای نمادین ....................................................................................... 48
بازی با قاعده ................................................................................................... 51
نظریه های مربوط به بازی ............................................................................. 52
نظریهی انرژی اضافی یا مازاد........................................................................ 52
نظریهی پیش تمرین ......................................................................................... 53
نظریهی استراحت و رفع خستگی .................................................................... 53
نظریهی تکرار فعالیتهای اجدادی ..................................................................... 54
نظریهی تکرار فعالیتهای غریزی ..................................................................... 55
نظریهی جبران ................................................................................................. 55
نظریهی اصل لذت ........................................................................................... 56
کاتارسیس ....................................................................................................... 56
دیدگاه دکرولی درمورد بازی ......................................................................... 57
دیدگاه فروبل ................................................................................................... 58
دیدگاه ژان شاتو .............................................................................................. 58
دیدگاه پرز ....................................................................................................... 59
دیدگاه اشترن .................................................................................................. 60
دیدگاه شارلوت بوهلر ..................................................................................... 60
دیدگاه هارلوک ................................................................................................ 61
دیدگاه اسپادگ ................................................................................................. 62
طبقه بندی پارتن براساس میزان درگیری اجتماعی ........................................ 64
طبقه بندی لوون فلد ......................................................................................... 66
بازیها از نظر اجرا ........................................................................................... 66
اسباب بازی ..................................................................................................... 68
ویژگی های اسباب بازی ................................................................................. 69
انواع اسباب بازی ............................................................................................ 70
ارزش درمانی بازی ........................................................................................ 76
بازی درمانی چیست؟....................................................................................... 77
بازی درمانی از نظر روش شناختی موضوع .................................................. 78
انشعاب بازی درمانی براساس نظریه روانکاوی ............................................ 79
بازی درمانی فعال ........................................................................................... 79
بازی درمانی غیرفعال ..................................................................................... 80
بازی درمانی گروهی ....................................................................................... 81
مفاهیم و نظریه های بازی در قرن بیستم ....................................................... 82
اتاق بازی درمانی ............................................................................................ 90
شن بازی درمانی و تاریخچه آن ..................................................................... 91
اهمیت شن در تکنیک دنیا ................................................................................ 99
گسترهی نظریه کاف درشن بازی ................................................................... 104
فرآیند بهبودبخشی و درمان شن بازی ........................................................... 106
قدرت درمانی شن بازی از دیدگاه یونگ ......................................................... 108
تعبیر وتفسیر با تأخیر ..................................................................................... 110
از رمز درآوردن سینی های شن .................................................................... 113
کودک از بازی با شن چه چیزهایی یاد می گیرد؟............................................ 115
مراحل رشدی پیاژه در شن بازی کودکان ..................................................... 119
مروری بر تحقیقات انجام شده ........................................................................ 125
فصل سوم ....................................................................................................... 136
مقدمه ............................................................................................................... 137
جامعه آماری ................................................................................................... 137
نمونه وروش نمونه گیری ............................................................................... 137
ابزار پژوهش.................................................................................................... 138
مقیاس درجه بندی معلم کانرز ........................................................................ 139
روش آماری .................................................................................................... 140
روش اجرا........................................................................................................ 140
مشاهدات بالینی ............................................................................................... 141
فصل چهارم .................................................................................................... 143
فرضیه ی پژوهش ........................................................................................... 144
جداول .............................................................................................................. 144
نمودار .............................................................................................................. 147
فصل پنجم ....................................................................................................... 148
بحث و نتیجه گیری .......................................................................................... 149
لزوم آموزش والدین و آموزگاران ................................................................. 151
درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی (ADHD) با رویکرد شناختی – رفتاری 152
انتقادات ............................................................................................................ 161
پیشنهادات ........................................................................................................ 162
پیوست.............................................................................................................. 164
منابع ................................................................................................................ 167
منبع:
اکسلین، ویرجینیا.م.-بازی درمانی-ترجمه احمد حجاران-انتشارات کیهان-چاپ دوم 1369 تهران.
آزاد، حسین-روانشناسی مرضی کودک براساس طبقه بندی DSMIV-انتشارات پاژنگ-1380تهران.
احمدوند، محمدعلی – روانشناسی بازی-انتشارات دانشگاه پیام نور-چاپ اول 1383 تهران
ایمان زاده، حمیرا-مقایسه ویژگی های شخصیتی مادران پسران بیش فعال و مادران پسران عادی مقطع ابتدائی-پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی –1377 تهران
پیاژه، ژان/اینهلدر، بازبل-روانشناسی کودک-ترجمه دکتر زینت توفیق –نشر نی –چاپ سوم 1368 تهران
جهانگرد، یدالله –نحوه رفتار والدین با فرزندان-انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران-چاپ پنجم 1375 تهران
خدایاری فرد، محمد-مسایل دوران کودکی و نوجوانی –انتشارات یسطرون –چاپ اول 1381 تهران
دادستان ، پریرخ-روانشناسی مرضی تحولی-چاپ دریا-چاپ اول 1370 تهران
دان، مری شری-بازی و رشد کودکان –مترجمان، رضا توکلی، هرمز سنایی نصب و فرید براتی سره –انتشارات رشد-1380 تهران.
دلاور، علی-روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی –نشر ویرایش – چاپ یازدهم 1381 تهران.
ریاحی، غلامحسین –رمز و راز دنیای کودک – کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی –نشر اشراقیه –1370 تهران
سلحشور، ماندانا-تربیت، ماهنامهی پرورشی وزارت آموزش و پرورش –1384 تهران .
13.شیرازی، الهام – تازه های علوم شناختی سال 2، شماره 3-1379 تهران.
14.شریعت زاده، مراد-هنجاریابی و بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه علایم مرضی کودک- پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی –1377 تهران
15.صالح خو، ندا- بررسی و مقایسه نقاشی کودکان بیش فعال و عادی 7-5 سال شهر تهران- پایان نامه کارشناسی –دانشگاه پیام نور ورامین –1384 تهران.
16.قائمی، پروین- روانشناسی کودک و بالغ – انتشارات حسام – چاپ اول –1375 تهران
17.کارسن، پل- با بچه های شیطان وبی قرار چه کار کنیم؟ –ترجمه هنگامه شهریاری –نشر مینا-چاپ دوم 1371 تهران
18.کاظمی-سید نورالدین –تربیت، ماهنامه ی پرورش وزارت آموزش و پرورش آبان 1384 تهران
19.کاپلان، سادوک و گرب- خلاصه روانپزشکی-ترجمه نصرت الله پورافکاری –1375 تبریز
20. لندرث، گاری.ل. –بازی درمانی –ترجمه خدیجه آرین –انتشارات اطلاعات چاپ ششم 1381 تهران
21.للان ،مک –بازی و رشد کودک –ترجمه محمدعلی احمدوند – انتشارات آینده-چاپ اول 1371 تهران
22.محمدی، ربابه- بررسی تأثیر شن بازی درمانی برروی پرخاشگری دختران
(7-11) سال پایان نامه کارشناسی-دانشگاه پیام نور ورامین- 1384 تهران
23 . نجاتی، حسین –روانشناسی کودک – انتشارات بیکران – چاپ پنجم 1380 تهران
24.ویکس ، ریتا، نلسون، الن سی، ایزرائل – اختلالهای رفتاری کودکان –ترجمهی محمد تقی منشی طوسی-انتشارات آستان قدس رضوی –چاپ سوم 1371 تهران
25.هندی، پاول- جروم کیگان، آلتا کارون هوستون، جان جین وی کانجر –رشد و شخصیت کودک – ترجمه مهشید یاسایی-نشر مرکز-چاپ اول 1368 تهران.
منابع انگلیسی
- Abramowitz AJ (1999) Classroom interventions for disruptive behavior disorders. Child and addescent psychiatry clinics of north America. 3,343-360
- Barkley RA (1990). Attention Deficit hyperactivity Disorder: A Handbook for diagnosis and treatment. New york : Guilford.
- Barkely RA (1996). Attention- deficit / hyper activity disorder. In : EJ Mash & RA Barkley (Eds), child psychopathology. New york : Guilford.
-Hechtman L (1993) Aims and methodological problems in multimodal treatment studies. Canadian Journal of psychiatry 38,458-496
-.Kazdin AE, Bass D, siegel T & Thomas C (1989)
cognitive – behavioral therapy and relationship therapy of children referred for antisocial behavior. Journal of consulting and clinical psychology. 57,522-535
- Kelly ML & MC coin AP (1995) promoting academic performance in inattentive children: the relative efficacy of school – home notes with and without response cost. Behavior modification . 19,357-375
-kendall Pc & Braswell L (1993) cognitive – behavioral therapy for impulsive children , Znd (Ed) new york : Guilford/
-Pelham wE (1985) the effects of stimulant drugs on learning and achievement in hyperactive and learning disable children. In : Jk Torgesen & B wong (Eds) Psychological and Education perspectives on learning Disabilities. New york : Academic press,
-Pelham wE, Bender ME (1982). Relation ships in hyperactive children : description and treatment. Advances in learning and behavioral disabilities 1: 365-436
-Stokes TF & Baer DM (1977). An implicit technology of generalization journal of applied behavior analysis. 10,349-367
-Ziegler R & Holden L (1988) Family therapy for learning disabled and attention –deficit disordered children . American orthopsychiatry . 58, 196-210