فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رابطه بین روش شاگرد محور و رشد و پرورش خلاقیت دانش اموزان دختر مقطع متوسطه منطقه 8 تهران
فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه ........................................................................................................................
موضوع تحقیق ..........................................................................................................
فایده ، هدف و اهمیت تحقیق ....................................................................................
فرضیه تحقیق ............................................................................................................
تعریف اصطلاحات ...................................................................................................
تعریف عملیاتی .........................................................................................................
فصل دوم
پیشینه تحقیق ............................................................................................................
تاریخچه تعلیم و تربیت ............................................................................................
تعلیم و تربیت در جوامع بدوی ................................................................................
سنت آفریقایی در تعلیم و تربیت ...............................................................................
پیدایش مدارس ........................................................................................................
رابطهی یک جانبهی استاد و شاگرد ........................................................................
سنت آسیایی در تعلیم و تربیت .................................................................................
تعلیم و تربیت اسلامی ...............................................................................................
ظهور عصر جدید ......................................................................................................
انقلاب صنعتی ..........................................................................................................
در آستانهی عصر حاضر ........................................................................................
اوضاع کنونی ...........................................................................................................
شیوه تدریس در گذشته ..........................................................................................
ماهیت روش تدریس ................................................................................................
عوامل موثر تدریس .................................................................................................
1- ویژگیهای شخصیتی و علمی معلم .....................................................................
الف ) تاثیر شخصیت و رفتار معلم بر فرآیند تدریس ...............................................
ب) تاثیر شخصیت علمی معلم بر فرآیند تدریس .......................................................
2- ویژگیهای شاگردان و تاثیر آن بر فرایند تدریس ..............................................
3- تاثیر برنامه و ساخت نظام آموزشی ، بر فرآیند تدریس ....................................
4- تاثیر فضا و تجهیزات آموزشی بر فرایند تدریس ...............................................
روشهای مختلف تدریس ...........................................................................................
انواع روشهای سنتی تدریس ...................................................................................
روش حفظ و تکرار ...................................................................................................
روش سخنرانی ........................................................................................................
مراحل اجرای روش سخنرانی .................................................................................
مرحلهی اول : آمادگی برای سخنرانی .....................................................................
مرحلهی دوم :مقدمه سخنرانی ................................................................................
مرحلهی سوم: متن و محتوای سخنرانی .................................................................
مرحلهی چهارم: جمعبندی و نتیجهگیری ..................................................................
روش پرسش و پاسخ ..............................................................................................
روش پرسش و پاسخ بر سه اصل متکی است ........................................................
روش نمایشی ............................................................................................................
مراحل اجرای روش نمایشی ...................................................................................
روش ایفای نقش ......................................................................................................
مراحل اجرای روش ایفای نقش ................................................................................
روش گردش علمی ....................................................................................................
روش بحث گروهی ....................................................................................................
روش آزمایشی ........................................................................................................
روشهای تدریس جدید ..............................................................................................
روشهای آموزش انفرادی .......................................................................................
آموزش برنامهای (PI) .............................................................................................
آموزش به وسیله کامپیوتر ( CAI)...........................................................................
آموزش انفرای تجویز شده (IPI)..............................................................................
آموزش انفرادی هدایت شده ( IGE).........................................................................
بخش دوم :................................................................................................................
تاریخچهی خلاقیت ...................................................................................................
نوآوری در یونان باستان ........................................................................................
خلاقیت در قرن نوزدهم ..........................................................................................
خلاقیت در قرن بیستم .............................................................................................
ابعاد خلاقیت ............................................................................................................
نیازهای افراد خلاق .................................................................................................
نیاز به کنجکاوی ...........................................................................................
نیاز به رقابت ودرگیری بامسایل و مشکلات ................................................
مسئولیت پذیری ...........................................................................................
نیاز به صداقت و جستجوی حقیقت .............................................................
نیاز به تفاوت و استقلال ..............................................................................
نقش معلمان در باروری خلاقیت ..............................................................................
نقش معلم در بارور کردن خلاقیت دانشآموزان .....................................................
به 2 مرحله تقسیم میشود ......................................................................................
الف – چگونگی تدریس به روش مشکلگشایی .........................................................
ب- تفکر خلاق ...........................................................................................................
نقش معلم در ایجاد جو مطمئن ودلگرم کننده در کلاس ...........................................
نقش مدرسه در توسعه خلاقیت دانش آموزان .........................................................
راهبردهایی در پرورش خلاقیت ..............................................................................
عوامل موثردر خلاقیت .............................................................................................
الف – نقش اطلاعات در خلاقیت ..............................................................................
ب- انگیزش و خلاقیت ...............................................................................................
پ- خلاقیت ومیزان قبولی از خود ............................................................................
ت – رابطه محیط اجتماعی و خلاقیت ........................................................................
نتیجه .........................................................................................................................
روشهای پرورش خلاقیت .........................................................................................
تجربه برای ایده جویی سوخت میسازد ......................................................
بازیهای فکری- حل معما و جدول ................................................................
سرگرمیها و هنرهای زیبا .............................................................................
خلاقیت با مطالعه پیشرفت میکند ...................................................................
نویسندگی به عنوان یک تمرین خلاقیت .........................................................
تمرین درحل مسائل .....................................................................................
عواملی که مانع خلاقیت میشوند...............................................................................
1- عادات پیشین مانع حل مسائلاند ........................................................................
2- دلسرد کردن خود به عنوان یک عامل بازدارنده ...............................................
3- کم رویی مانع خلق ایدههاست .............................................................................
4- تشویق ، ایدهیابیرا پرورش میدهد .......................................................................
5- نزدیکان بهترین تشویقاند ....................................................................................
فصل سوم .................................................................................................................
روش تحقیق .............................................................................................................
موضوع تحقیق ..............................................................................................
جامعه تحقیق .................................................................................................
نمونه تحقیق ..................................................................................................
چگونگی نمونهبرداری ...................................................................................
توضیح درباره نمونهها .................................................................................
ابزارتحقیق .....................................................................................................
روش اجرای تحقیق .......................................................................................
ابزار تحقیق ...................................................................................................
تحلیل آماری ..................................................................................................
فصل چهارم .........................................................................................................
جداول آماری .....................................................................................................
جداول آماری ......................................................................................................
جداول آماری ......................................................................................................
جدال آماری ........................................................................................................
تجزیه و تحلیلهای آماری ....................................................................................
محاسبات آماری توصیفی ...................................................................................
نتایج ....................................................................................................................
تفسیر ..................................................................................................................
فصل پنجم :
خلاصه ................................................................................................................
انواع روش تدریس ............................................................................................
روشهای سنتی تدریس ......................................................................................
روشهای جدید تدریس .......................................................................................
روش تدریس شاگرد محور ................................................................................
روش تدریس معلم محور ...................................................................................
مشکلات و محدودیتها..........................................................................................
پیشنهادات ..........................................................................................................
فهرست منابع فارسی ..........................................................................................
فهرست مجلات و نشریات ..................................................................................
فهرست پایان نامه ..............................................................................................
فهرست منابع خارجی .........................................................................................
ضمائم .............................................................................................................................
پرسشنامه محقق (جهت سنجش - روش تدریس ) .............................................
پرسشنامه خلاقیت ...............................................................................................
منبع:
اسبورن ، الکس اس ، پرورش استعداد همگانی ابداع و خلاقیت ؛ ترجمه ی دکتر حسن قاسم زاده ، انتشارت نیلوفر تهران ، 1368 .
باندی ، جوزف و وایلز ، جان ؛ نظارت در مدیریت ؛ ترجمه ی دکتر محمد رضا بهرنگی ، انتشارات .
پیاژه ، ژان ؛ روانشناسی و دانش آموزش ؛ ترجمه ی علیمحمد کاردان ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1367 .
تعلیم و تربیت مدرسی ؛ حوزه های علمیه تهران ( فعالیتهای انتشار نشده صدا و سیما ، 1369)
خان زاده ، علی ؛ خلاقیت در آموزشگاه ؛ انتشارات تهران 1358 .
سلطان زاده ، حسین ؛ تاریخ مدارس ایران ؛ انتشارات دانشگاه آگاه ، تهران ، 1364.
شهید ثانی ؛ آداب تعلیم و تربیت در اسلام ؛ ترجمه ی سید محمد باقر حجتی ، دفتر فرهنگ و نشر اسلامی تهران ، 1369.
شاکری ، فاطمه ؛ کاربرد مهارتها در تدریس ؛ تهران ، 1366.
شعبانی ، حسن ؛ مهارتهای آموزشی و پرورشی ؛ انتشارات سمت ، تهران ، 1371.
صفوی ، امان الله ؛ کلیات روشها و فنون تدریس ؛ انتشارت معاصر ، تهران ، 1369.
یونسکو؛ آموختن برای زیستن .
فهرست مجلات و نشریات :
مجله استعدادهای درخشان ، 86 .
بدیع الزمان ، مدارس اسلامی ، مجله تعلیم و تربیت ، سال چهارم .
خان زاده ، علی ؛ نشر پویه ، سال 1387.
صفوی ، امان الله ، ماهیت روش تدریس ، رشد تکنولوژی آموزشی مهر ، 87-86
فرنودیان ، فرج الله ، رشد تکنولوژی آموزشی ، اردیبهشت 87.
مجله معلم و خانواده ، دوره ی جدید .
فهرست پایان نامه :
هاشمی ، ابوالفضل ، پایان نامه 58-1357
فهرست منابع خارجی :
1- Ahmes Munir – Din , Muslim Eaucation and: The Scholar's Social Statusp to the Century. Zurich Verlas , 1988.pp.55-85.
2- D-Zverev.Teachings methods in the Saviet school p.48.
3- Gase and Berliner . Esvcational Lpsychology inses Mifitim co 1979.p.448.