روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس

تعداد صفحات: 267 فرمت فایل: word کد فایل: 2820
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۴۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس

    چکیده

          هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزشی گروهی مهارت حل مساله در افزایش عزت نفس و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر بوده است. فرضیه های پژوهش عبارت بودند از :

    آموزش گروهی مهارت حل مساله در افزایش عزت نفس دانشجویان دختر مؤثر است.

    آموزش گروهی مهارت حل مساله در افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر مؤثر است .

    جامعه ی آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دختر 25 – 19 ساله دانشکده علوم انسانی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 85 – 84 بودند. روش نمونه گیری در این پژوهش تصادفی ساده بود. برای انجام این پژوهش 50 نفر دانشجو که در آموزش عزت نفس نمره زیر میانگین و در پرسشنامه سازگاری اجتماعی کمترین نمره را کسب کرده بودند به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و بعد از همتا کردن آزمودنی ها  براساس متغیر مؤثر و مرتبط با پژوهش ( هوش )، با استفاده از آزمون هوشی به دو گروه همتا ( 25=2n=1 (nتقسیم شدند. سپس با استفاده از روش قرعه یکی از دو گروه به عنوان گروه آزمایش ( 25=1 (nو دیگری به عنوان گروه گواه ( 25= 2n) منظور شدند ( آرایش تصادفی ).

         بعد از اجرای پیش آزمون های عزت نفس و سازگاری اجتماعی در گروه های آزمایش و کنترل، گروه آزمایش 13 جلسه آموزش گروهی مهارت حل مساله را دریافت کردند و پس از گذشت حدود دو هفته از پایان دوره ی آموزشی از هر دو گروه ( آزمایش و کنترل ) پس آزمون ها ی عزت نفس و سازگاری اجتماعی به عمل آمد.

          برای جمع آوری اطلاعات از آزمون عزت نفس کوپر اسمیت ، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا و آزمون ماتریس های پیشرونده ی ریون استفاده گردید.

         در این پژوهش از روش تحقیق تجربی و از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آرایش تصادفی در مورد آزمودنی های همتا شده استفاده شده است .

         داده های استخراج شده در این پژوهش با استفاده از ازمون پارامتری t برای نمونه های مستقل و آزمون ناپارامتری u مان – ویت نی برای نمونه های مستقل مورد آزمون قرار گرفت .

    نتایج پژوهش حاضر به شرح زیر است: 

    آموزش گروهی مهارت حل مساله در افزایش عزت نفس دانشجویان دختر مؤثر است ( 72/5- = t ، 000/0>p )

    آموزش گروهی مهارت حل مساله در افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر مؤثر است ( 500/55 = u مان – ویت نی ، 000/0>p‌)

    واژگان کلیدی:

    مهارت حل مساله .

    عزت نفس .

    سازگاری اجتماعی .

     

    مقدمه

          زندگی بشر تحت تأثیر تغییرات وسیع صنعتی، اجتماعی و فرهنگی دچار تحول شده است. شمار زیادی از افراد قادر نیستند بین محرک های متنوع بیرونی و نیروهای متعارض درونی توازن ایجاد کنند و در فرایند رشد موزون و همه جانبه که همانا هدف اصلی تعالی انسان است، دچار مشکل می شوند. بدیهی است که نوجوانان و جوانان به سبب بی تجربگی و ناآگاهی از مهارت های بازدارنده، تسهیل کننده و اصلاحی بیشتر در معرض آسیب های جدی روانی و اجتماعی هستند.

              روان شناسان در دهه های اخیر، در بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش، عدم احساس کنترل و کفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشکلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب، ریشه دارد. بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی، آماده سازی افراد بخصوص نسل نوجوان و جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار، امری ضروری به نظر می رسد.( طارمیان و همکاران، 1378).

          دوره " نوجوانی و جوانی" 1 ، دوره ای است بحرانی که تغییرات عمده ای در فرد از لحاظ فیزیولوژیکی، شناختی، روانی و اجتماعی به وجود می آید. چنین تغییراتی اغلب با مشکلاتی همراه است که بسیار استرس زا می باشد. به همین دلیل اکثر نوجوانان و جوانان در یک دوره بحرانی به سر می برند. با توجه به این مسائل، جهت پیشگیری از اختلالات روانی و یا تداوم سلامت روانی، نوجوانان و جوانان باید راهبردهای مقابله ای مؤثر را یاد بگیرند. نوجوانانی که مهارت های مقابله با موقعیت های تنش زا را ندارند، به نوعی مقهور آن ها خواهند شد و بدین ترتیب مستعد اختلالات روانی، عاطفی، افسردگی، اضطراب، احتمالاً مصرف مواد مخدر و رفتارهای ضد اجتماعی می شوند. این نوجوانان و جوانان در فرایند تصمیم گیری نیز دچار مشکل می شوند. با توجه به مجموعه شرایط دشواری که این نوجوانان و جوانان با آن مواجه هستند، لزوم ایجاد شایستگی های لازم برای مقابله مؤثر و کارآمد با مسائل و مشکلات حال و آینده ضروری به نظر می رسد.

          بر همین اساس سیف (1381) اظهار می دارد، تنها از راه ایجاد توانایی حل مسأله1 است که می توان افراد را برای مقابله با شرایط متغیر زندگی و موقعیت های جدیدی که مرتباً با آن روبرو می شوند، آماده کرد. بنابراین با توجه به نقش مهم محیط آموزشی حمایت کننده یعنی دانشگاه در تأمین بهداشت روانی دانشجویان، برنامه آموزش مهارت حل مسأله2، روش مؤثری در جهت رشد شخصیت سالم دانشجویان و تأمین بهداشت روانی آن ها است.

          بدین لحاظ پژوهش حاضر، کوششی است به منظور دستیابی به میزان اثربخشی آموزش گروهی مهارت حل مسأله تا با آموزش گروهی مهارت حل مسأله، عزت نفس و سازگاری اجتماعی نوجوانان و جوانان افزایش یافته و ابعاد سلامت روان در آن ها تضمین شود. باشد که این پژوهش بتواند در راه درمان و حل بحران های زندگی، آشفتگی های شدید رفتاری-عاطفی، انزوای اجتماعی، مشکلات و ناسازگاری های اجتماعی نوجوانان و جوانان و… گام مفیدی برداشته باشد.

     

    بیان مسأله

         مسائل و مشکلات بسیاری در زندگی وجود دارند که نیازمند تلاش برای کنار آمدن با آن و حل آن ها می باشد. زندگی بدون مشکل و استرس وجود ندارد و در واقع آنچه در شکل سختی با مشکلات زندگی تجربه می شود، چهره واقعی و منطقی زندگی است. وجود مشکل در زندگی طبیعی است و هنر زندگی در توانایی و مهارت در حل مشکلات و کنار آمدن با آنهاست. در واقع خوشبختی انسان در آن نیست که با هیچ مشکل و مسأله ای روبرو نباشد بلکه در آن است که به هنگام رویارویی با آن ها توانایی حل آن ها را داشته باشد.

         سال های " نوجوانی و جوانی"  مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می رود. در این دوره نیاز به تعادل هیجانی و عاطفی بخصوص تعادل بین عواطف و عقل، درک ارزش وجودی خویش، کسب مهارت های اجتماعی لازم در دوست یابی، حفظ تعادل روانی و عاطفی خویش در مقابل عوامل فشارزای محیطی و شناخت زندگی سالم و مؤثر و چگونگی برخورد با آن، از مهم ترین نیازهای نوجوانان و جوانان است. بنابراین کمک به نوجوانان و جوانان در رشد و گسترش مهارت های مورد نیاز برای زندگی مؤثر، ایجاد یا افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات و حل آنان و همچنین کمک به آنان در رشد و تکامل عواطف و مهارت های اجتماعی لازم ( ارتباط بین فردی، حل مسأله، کنترل خشم و ابراز وجود) جهت سازگاری موفق با محیط اجتماعی و زندگی مؤثر و سازنده در جامعه، ضروری به نظر می رسد ( شعائری نژاد، 1377).

          عزت نفس1  و سازگاری اجتماعی2 از عوامل تعیین کننده رفتار در انسان به شمار می روند. رابسون و همکاران3 (1986) عزت نفس را عبارت می داند از حس رضامندی و خویشتن پذیری که از ارزیابی خود درباره ی ارزشمندی، قدر و منزلت، جذابیت، شایستگی، کفایت وتوانایی جهت ارضای تمایلات وخواسته های فرد منتج می شود.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس

    فهرست:

    چکیده

    تقدیر و تشکر

    تقدیم به

    فصل اول ( کلیات پژوهش )

    مقدمه..................................................................................................................................................................................... 1

    بیان مسأله .......................................................................................................................................................................... 2

    ضرورت و اهمیت پژوهش .............................................................................................................................................. 5

    اهداف پژوهش .................................................................................................................................................................. 7

    فرضیه های پژوهش ........................................................................................................................................................ 7

    متغیر های پژوهش ......................................................................................................................................................... 8

    تعریف متغیر ها و اصطلاحات ..................................................................................................................................... 8

    فصل دوم ( مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش )

    مقدمه ................................................................................................................................................................................. 12

    درمان های شناختی ....................................................................................................................................................... 14 

    تعریف مهارت حل مساله .............................................................................................................................................. 15

    آموزش مهارت حل مساله یا PST ........................................................................................................................... 17

     

    عنوان                                                                                        صفحه

    مهارت حل مسأله و سازگاری ........................................................................................................................................ 24

    مراحل مهارت حل مسأله ................................................................................................................................................ 26

    مراحل مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاوگلدفرید ............................................................................................. 30

    موارد کاربرد مهارت حل مسأله ..................................................................................................................................... 37

    عوارض آموزش مهارت حل مسأله ............................................................................................................................... 41

    بررسی نظریه هایی پیرامون حل مسأله ...................................................................................................................... 41

    مهارت حل مسأله از دیدگاه مالترمن .......................................................................................................................... 41

    مهارت حل مسأله از دیدگاه برونر ................................................................................................................................ 44

    مهارت حل مسأله از دیدگاه بایلر ................................................................................................................................. 46

    مهارت حل مسأله از دیدگاه گرینو .............................................................................................................................. 49

    مهارت حل مسأله از دیدگاه دی چکو و کرافورد ..................................................................................................... 50

    مهارت حل مسأله از دیدگاه والاس ............................................................................................................................. 52

    مهارت حل مسأله از دیدگاه گاینه .............................................................................................................................. 53

    مهارت حل مسأله از دیدگاه جان دیویی .................................................................................................................... 56

    مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاو گلدفرید ........................................................................................................ 58

    تعریف عزت نفس ............................................................................................................................................................. 62

    اهمیت عزت نفس ........................................................................................................................................................... 67

    منشاء عزت نفس ............................................................................................................................................................ 70

    ابعاد عزت نفس .............................................................................................................................................................. 74

    عزت نفس و سازگاری اجتماعی ................................................................................................................................ 77

    راهبردهای افزایش عزت نفس ................................................................................................................................... 80

    عنوان                                                                                        صفحه

    بررسی نظریه هایی پیرامون عزت نفس .................................................................................................................. 85

    عزت نفس از دیدگاه براندن ....................................................................................................................................... 85

    عزت نفس از دیدگاه کوپر اسمیت ............................................................................................................................86  

    عزت نفس از دیدگاه اریکسون .................................................................................................................................. 88

    عزت نفس از دیدگاه آلپورت ..................................................................................................................................... 90

    عزت نفس از دیدگاه آدلر ........................................................................................................................................... 91

    تعریف سازگاری اجتماعی .......................................................................................................................................... 93

    فرایند سازگاری و مبانی اجتماعی آن .................................................................................................................... 101

    عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی ........................................................................................................................... 104

    بررسی نظریه هایی پیرامون سازگاری اجتماعی................................................................................................... 113

    سازگاری از دیدگاه روان تحلیلی ............................................................................................................................. 114

    سازگاری از دیدگاه زیست شناختی ...................................................................................................................... 118

    سازگاری از دیدگاه واقعیت درمانی ........................................................................................................................ 119

    سازگاری از دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجودی ............................................................................................. 121

    سازگاری از دیدگاه تئوری شناختی – اجتماعی .................................................................................................. 123

    سازگاری از دیدگاه تئوری انطباق فرد و محیط..................................................................................................... 125

    پیشینه مطالعاتی .......................................................................................................................................................... 126

    یافته های پژوهشی در داخل کشور ....................................................................................................................... 127

    یافته های پژوهشی در خارج کشور ....................................................................................................................... 132

     

    عنوان                                                                                       صفحه

    فصل سوم ( روش شناسی پژوهش )

    مقدمه  .............................................................................................................................................................................. 149

    جامعه آماری .................................................................................................................................................................. 149

    حجم نمونه و روش نمونه گیری .............................................................................................................................. 149

    ابزارهای اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات......................................................................................................... 150 

    آزمون عزت نفس کوپر اسمیت ........................................................................................................................150

    پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا ......................................................................................................... 155

    آزمون ماتریس های پیشرونده ی ریون ......................................................................................................... 158

    روش پژوهش ................................................................................................................................................................ 161

    شیوه اجرای پژوهش.................................................................................................................................................... 163

    روش تجزیه وتحلیل اطلاعات.................................................................................................................................... 163 

    فصل چهارم ( گزارش یافته ها و تجزیه و تحلیل آن ها )

    مقدمه .............................................................................................................................................................................. 165

    تحلیل توصیفی داده ها .............................................................................................................................................. 166

    تحلیل استنباطی داده ها .......................................................................................................................................... 170

    آزمون فرضیه اول ............................................................................................................................................... 173

    آزمون فرضیه دوم .............................................................................................................................................. 175

    فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری )

    مقدمه ............................................................................................................................................................................. 177

    تبیین یافته ها...................................................................................................................................................... 178

    عنوان                                                                                        صفحه

    بحث و نتیجه گیری .......................................................................................................................................... 183

    پیشنهادها ..................................................................................................................................................................... 187

     الف - پیشنهادهایی براساس یافته های پژوهش .............................................................................................. 187

     ب - پیشنهادهایی برای پژوهش های دیگر........................................................................................................ 188

    محدودیت ها ................................................................................................................................................................ 189

    فهرست منابع فارسی ................................................................................................................................................ 

    فهرست منابع انگلیسی ............................................................................................................................................

    پیوست ها ...................................................................................................................................................................

    نمونه ای از آزمون و پاسخنامه عزت نفس کوپر اسمیت................................................................................

    نمونه ای از پرسشنامه و پاسخنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا ................................................................

    نمونه ای از پاسخنامه آزمون ماتریس های پیشرونده وی ریون...................................................................

    خلاصه برنامه آموزش گروهی مهارت حل مسأله............................................................................................

    خروجی های SPSS. ...........................................................................................................................................

     

     

    منبع:

    ابراهیمی، محمد. ( 1370)، پژوهش: هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و مقایسه عزت نفس دانشجویان دانشگاه های اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    ابراهیمی قوام، صغری. (1372)، پژوهش: هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و بررسی عزت نفس دانش آموزان 15 – 5 ساله، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوراسگان اصفهان.

    اتکینسون، ریتال.، اتکینسون، ریچارد. و هیلگارد، ارنست. ( 1378 )، زمینه روان شناسی. جلد اول، ترجمه محمد نقی، براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.

    اتکینسون، ریتال.، اتکینسون، ریچارد. و هیلگارد، ارنست. ( 1378 )، زمینه روان شناسی. جلد دوم، ترجمه محمد نقی، براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.

    احمد پور، بهمن. ( 1377 )، پژوهش: بررسی اثر بخشی روش آموزش مهارت حل مساله بر میزان یادگیری دانش آموزان شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه تهران .

     احمدی زاده، جواد. ( 1374 )، پژوهش : بررسی اثر بخشی اموزش مهارت حل مساله بر برخی از ویژگی های شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی، پایان نامه کارشناسی رشد ، دانشگاه علامه طباطبائی تهران .

     آخوندی، الهام. ( 1376 )، پژوهش: بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با سازگاری اجتماعی دانش آموزی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .

     ارنسون، الیوت. ( 1370 )، روان شناسی اجتماعی. ترجمه حسین، شکر کن. تهران: انتشارات وزارت ارشاد.

    ارنشتاین، ر. و هانکنیس، ا . ( 1373 ) ، کاربرد روان شناسی در تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان. ترجمه م. شورینی . تهران : مرکز نشر دانشگاهی .

    آزاد مرد ، حسین . ( 1374 ) ، روان شناسی مرض کودک . تهران : انتشارات پاژنگ .

    آزاد مرد، مهوش. ( 1371 )، پژوهش: بررسی رابطه بین سبک یادگیری و توانایی مهارت حل مساله در دانش آموزان شهر کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم .

    استن هاوس ، م . ( 1376 ) ، پرورش اعتماد به نفس در کودکان . ترجمه ب ، ملکی . تهران :

     اسلامبولچی مقدم ، علی. ( 1370 )، پژوهش: بررسی علل ناسازگاری دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران .

    اسلامی نسب، علی. ( 1373 )، رشد شخصیت و بهداشت روانی . تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .

     اسلا می نسب، علی. ( 1373 )، روان شناسی سازگاری . تهران : انتشارات بنیاد .

     اکبر زاده، نسرین. ( 1376 )، گذر از نوجوانی به پیری . تهران : انتشارات پاژنگ .

    امین بیگی، فرهاد. ( 1377 )، پژوهش : بررسی اثر بخش آموزش مهارت حل مساله درکاهش افسردگی دانش آموزان 18 – 15 ساله شهرستان زاهدان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس .

    آناستازی، آن. ( 1970). روان آزمائی. ترجمه محمد نقی براهنی. ( 1375 )، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    پراندن، ناتانیل. ( 1380 )، روان شناسی عزت نفس. ترجمه مهدی قراچه داغی، تهران: انتشارات نخستین.

    بلاک، آلن. اس و هرسن، مایکل. ( 1378 )، فرهنگ شیوه های رفتار در مانی. ترجمه فرهاد ماهر و سیروس ایزدی . تهران : انتشارات رشد .

    بهرامگیری، زهرا. ( 1380 ) ، پژوهش : بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسأله در بهبود مهارت های اجتماعی دانش اموزان عقب مانده ذهنی خفیف در شهرتهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء تهران .

    بیابانگرد، اسماعیل. ( 1376 )، روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .

    بیلر، راربرت. ( 1374 )، کاربرد روان شناسی در آموزش و پرورش، جلد اول ، ترجمه پروین، کدیور. تهران : مرکز نشر دانشگاهی .

    پاپیری، امید علی. ( 1376 )، پژوهش : بررسی اثر روانی آموزش گروهی مهارت حل مسئاله در درمان نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایران، انیستیتو روانپزشکی تهران .

    پاشا سلطانی، محمد. ( 1381 )، پژوهش: بررسی اثر بخش آموزش مهارت حل مساله در کاهش علائم کمبود / بیش فعالی کودکان پایه پنجم دبستان در شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان .

    پروین، لارنس. ای. ( 1375 ) ، روان شناسی شخصیت. جلد اول، ترجمه محمد، جوادی و پروین، کدیور. تهران: انتشارات رسا .

    پوپ، آلیس ومک هال، سوزان. ( 1374 )، افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان. ترجمه تجلی، پریسا تجلی. . تهران : انتشارات رشد .

    پور شافعی، هادی. (1370)، پژوهش: بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

     پور شهسواری، خلیل. ( 1378 )، پژوهش: بررسی رابطه بین شیوه حل مساله، شیوه حل تعارض و سلامت روان شناختی در میان دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران .

    پیاژه، ژان. ( 1986 )، روان شناسی و دانش آموزش و پرورش. ترجمه علی محمد کاروان. ( 13 ) ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران

    توسلی، داریوش. ( 1384 )، پژوهش: بررسی سبک حل مساله در افراد افسرده و مقایسه آن با افراد عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن .

    جعفری، اصغر. ( 1382 )، پژوهش : تاثیر آموزش مهارت حل مساله به روش مشاور و گروهی بر کاهش اضطراب دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران .

    خجسته مهر مینا ( 1371 ) پژوهش : هنجاریابی پرسشنامه سازگاری شخصی و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان .

    خیاطی، فرناز. ( 1376 )، پژوهش: بررسی میزان تاثیر آموزش روش های عزت نفس به مادران بر افزایش عزت نفس فرزندان دانش آموز دختر و پسر، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .

    درخشان پور، علی. ( 1377 )، پژوهش: بررسی عوامل جنسیت، هوش و تعاملات اجتماعی در به کارگیری راهبردهای فراشناختی در مهارت حل مساله دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوراسگان اصفهان .

    دلاور، علی. ( 1380 ) ، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران : انتشارات رشد.

    دیویسون، جرالد و گلد فرید، ماروین. آر. ( 1371 )، رفتار درمانی بالینی، ترجمه احمد، احمدی. علوی آبادی. تهران : مرکز نشر دانشگاهی .

    ذوالفقاری، اکرم السادات. ( 1377)، پژوهش: بررسی روایی، پایایی و هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت در دبیرستان های شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    رستگاران، محمدی. ( 1372 )، بررسی تاثیر چگونگی روابط والدین برسازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه سوم مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .

    رفعتی، مهشید. ( 1375، پژوهش: بررسی رابطه خلق و خود ارزیابی افراد از توانایی حل مساله شان در دوران نوجوانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا .

    روشه، گی . ( 13 )، کنش اجتماعی. ترجمه هما زنجانی. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .

    ساراسون، ایرون. جی و ساراسون، باربار. آر . ( 1378 )، روان شناسی مرضی. ترجمه بهمن نجاریان ، محمد علی، اصغری مقدم. و محسن دهقانی. تهران: انتشارات رشد .

    ساروخانی، علی. ( 1370 )، پژوهش بررسی عوامل موثر برسازگاری دانش اموزان پسر دبیرستانی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس .

    سازمان بهداشت جهانی. ( 1379 )، برنامه آموزش مهارت های زندگی . ترجمه ربابه نوری قاسم آبادی و پروانه محمد خانی. تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور .

    ساعتچی، محمود. ( 1377 )، مشاور و روان درمانی ( نظریه ها و راهبردها ). تهران : انتشارات ویرایش .

    سانتراک، جان. دیبلو. ( 1383 )، زمینه روان شناسی، جلد دوم، ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات رسا ،

    سولسو، رابرت. آل. ( 13  )، روان شناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر . تهران : انتشارات رشد .

    سیف، علی اکبر. ( 1381 )، روان شناسی پرورشی ( روان شناسی یادگیری و آموزش ). تهران: انتشارات آگاه.

    شاملو ، سعید . ( 1380 ) ، بهداشت روانی . تهران : انتشارات رشد .

    شاهسواری، علی. (1375)، پژوهش: بررسی روایی، پایایی و هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت در دبیرستان های شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اهواز.

    شریعتمداری، علی. ( 1380 ) تفکر، تفکر انتقادی و خلاق. نامه فرهنگستان علوم، شماره سو ، صفحات 21 -3 .

    شریفی، غلامرضا. ( 1372 ) ، پژوهش : بررسی اثر بخشی روش آموزش مهارت حل مساله در درمان علائم افسردگی نوجوانان شاهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انیستیتو روانپزشکی تهران .

    شعائری نژاد، علی اکبر . ( 1377 ) ، درآمدی بر روان شناسی انسان . تهران : انتشارات آزاده .

    شعبان، حسن. ( 1382 )، روش تدریس پیشرفته ( آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر ) . تهران : انتشارات سمت .

    شفیع آبادی ، عبدا... و شمس ، ثریا . ( 1379 ) ، پژوهش : بررسی اثر بخشی درمان گروهی آموزش مهارت حل مساله بر برخی از ویژگیهای شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در دانشگاه علامه طباطبائی . تهران : تازه ها و پژوهش های مشاوره ، جلد 2 ، شماره 6 – 5 ، بهار و تابستان .

    شفیع آبادی ، عبدا... و ناصری ، غلامرضا . ( 1381 ) ، نظریه های مشاوره و روان درمانی . تهران : مرکز نشر دانشگاهی .

    شولتز، دوآن و شولتز، سیدنی. آلن . ( 1379 ) ، نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید مهدی. تهران : انتشارات نشر هما .

    شولتس ، دوان . ( 1362 )، روان شناسی کمال . ترجمه گیتی خوشدل . تهران : انتشارات نو .

    صاحبی، محمد. ( 1380 ) ، پژوهش : بررسی و مقایسه سبک حل مساله افراد افسرده با افراد عادی، پایان نامه . کارشناسی ارشد ، دانشگاه فردوسی مشهد .

    صدیقی، کاظم. ( 1380 )، پژوهش: بررسی اثر بخشی آزمون گروهی عزت نفس به شیوه رفتاری شناختی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان شهر بروجن، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .

    طارمیان، فرهاد. ، ماهجویی، ماهیار و طاهر، فتحی . ( 1378 )، مهارت های زندگی، تهران : انتشارات تربیت .

    عظیمی، علی. ( 1374 ) ، پژوهش : بررسی تاثیر آموزش فردی مهارت حل مساله در کاهش پرخاشگری کودکان پسر در اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .

    غفاری، علی . ( 1375 ) ، پژوهش : هنجاریابی پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .

    فاتحی زاده ، میثم . ( 1375 ) ، پژوهش : بررسی و مقایسه روشهای علمی افزایش عزت نفس در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر اصفهان، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان .

    فلسفی نژاد ، محمد. رضا. ( 1372 ) ، پژوهش : بررسی تاثیر عزت نفس در سازگاری رفتاری دانش آموزان 18 – 12 ساله با محیط کلاس در شهرستان قم، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم .

    فولاد چنگ ، ناصر . ( 1375 ) ، پژوهش : بررسی نقش پردازاش فراشناختی دریادگیری و انتقال یادگیری حل مسأله، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا .

    فیلد ، لیندا . ( 1378 ) ، عزت نفس برای زنان ( راهنمای عملی برای عشق ورزیدن ، صمیمیت و موفقیت ) . ترجمه مهدی گنجی . تهران : انتشارات ویرایش .

    کارتلج، جی میلبون ، جی. اف.  ( 1375 )، آموزش های مهارت های اجتمعی به کودکان . ترجمه محمد و حسین نظری نژاد. مشهد : موسسه انتشارات آسمان قدس رضوی .

    کارور، چ و شی یر ، م . ا . ( 1375 ) ، نظریه های شخصیت. ترجمه ا، رضوانی . مشهد : انتشارات آسمان قدس رضوی.

    کاستلو. تیموتی و کاستلو، جوزف . ( 1373 ) ، روان شناسی هنجاری. ترجمه نصرت پورافکاری ، تهران : انتشارات آزاده .

    کان، ج و همکاران . ( 1370 ) ، بیزاری از مدرسه . ترجمه ح. سلطانی فر. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .

    کلمز، ه . ، کلارک ، 1. و بین ، ر . ( 1375 ) ، روش های تقویت عزت نفس در نوجوانان. ترجمه علی پور. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .

    کلینگه، کریس . ( 1380) ، مهارتهای زندگی. ترجمه شهرام محمد خانی . تهران : انتشارات سمند هنر .

    گاینه، ر ابرت. ام . ( 1984 ) ، شرایط یادگیری و نظریه های اموزشی. ترجمه جعفر نجفی زند . ( 1373 ) . تهران : انتشارات رشد .

    گلاور، چ. و برونینگ، پ. ( 1990 )، بنیادهای روان شناختی روان شناسی بالینی. ترجمه ن. خرازی.( 1375) ، تهران : انتشارات روان پویا .

    گلچین، مینا. ( 1377 ) ، پژوهش: بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله در کاهش اضطراب دانشجویان.  پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا .

    گنجی، حمزه . ( 1381 ) ، آزمون های روانی ( مبانی نظری و عملی ) . تهران : انتشارات ساوالان .

    لفرانکویس، گای. آر. ( 1979 ) ، روان شناسی برای آموزش، ترجمه مینجه شهنی . ( 1374 ) ، تهران : انتشارات رشد .

    ماسن، پل. هنری و همکاران . ( 1380 ) ، رشد و شخصیت کودک . ترجمه مهشید یاسایی . تهران : انتشارات نشر مرکز .

     محمد خانی ، پروانه . ( 1377 ) ، برنامه آموزش مهارت زندگی ، سازمان بهداشت جهانی ، واحد بهداشت روان و پیشگیری از سوء مصرف مواد .

    محمدی ، نورا . ( 1382 ) . پژوهش : بررسی اثر درمانی آموزش حل مساله اجتماعی و ظرفیت ابراز وجود بر سطح توانایی مقابله با مشکلات در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری . مجله علوم روان شناختی ، دوره دوم ، شماره 7 پاییز .

    مرادی، مهناز. ( 1382 ) ، پژوهش : بررسی سودمندی آموزش مهارت های زندگی ( ارتباط بین فردی ، حل مساله، کنترل خشم و ابراز وجود ) به دانش اموزان دختر دبیرستانی شهر تهران در بهبود وضعیت بهداشت روانی آن ها، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهر تهران .

    مزلو، آبراهام . اچ . ( 1376 ) ، انگیزش و شخصیت . ترجمه ا. رضوانی. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .

    مسعودی نژاد ، نوید . ( 1372 ) . پژوهش : بررسی ارتباط هوش و سازگاری فردی – اجتماعی در نوجوانان تیز هوش و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران .

    ملازمانی، محسن. ( 1382 ) ، پژوهش بررسی تاثیر آموزش ایفای نقش بر میزان تصور از خود ، عزت نفس و ابراز وجود نوجوانان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

    موسوی شوشتری، مرتضی . ( 1377 ) ، پژوهش : بررسی رابطه جو عاطفی خانواده باسازگاری فردی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اهواز .

    میرزا حسینی، مسعود. (1376)، پژوهش: مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی – اجتماعی فرزندان دانش آموزان پسر و دختر پایه اول راهنمایی مادران شاغل و غیر شاغل با کنترل هوش در تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    میلانی فر، بهروز . ( 1370 ) ، روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی ، تهران : انتشارات قومس .

    نادری ، عزت الله و سیف نراقی، مریم . ( 1370 ) ، اختلالات رفتاری کودکان و روش های اصلاحی و ترمیم آن . تهران : انتشارات بدر .

    نوابی نژاد ، شکوه . ( 1373 ) ، رفتارهای بهنجار و نابهنجار ، تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .

    نیسی ، مریم . ( 1383 ) ، پژوهش : مقایسه مهارت های اجتماعی دانش اموزان باهوش مدارس تیزهوشان ، نمونه دولتی و دولتی . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن .

    والی پور ، ایرج . ( 1371 ) ، روان شناسی سازگاری ، تهران : انتشارات وحید .

    وبایتزمن ، آلیس و همکاران . ( 1373 ) ، رشد شخصیت و بهداشت روانی . ترجمه م. نظری . تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .

    ولمن، آر . ( 1375 ) ، آسیب شناسی اجتماعی ، ترجمه بهمن نخاریان ، فرشاد دهقانی و مهرداد  دباغ . تهران : انتشارات آوای نور .

    یزدانی . شادی ، ( 1374 ) ، پژوهش : مطالعه ویژگی های روان شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .

    یمنی دوزی سرخابی ، محمود . ( 1371) ، تحلیلی برناسازگاری دانش اموزان دوره ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره چهارم ، صفحه 77 – 61 .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Refrence:

    Almdina, I., and Rubin, A. (1974); Environmental design: community psychology. Unpublished manuscript, state university of NewYork at stony Brook.

    Aniskiewicz, R., and wysong, E. (1990); Evaluating DARE: drug education and the multiple meanings of success. Policy studies Review, 9(4) summer, 727- 747.

    Barlow, D.H. (1992); Bulleting of Menninger clinic. American psychology. Vol. 56, N. 2p 1428.

    Bednar, R. (1989); Self-esteem 616. 8914-B45.P.52.

    Berck, A.T. (2001); Psychology of self. NewYork: Guilford press.

    Bernard, M.E., and Digusppe, R. (1989); Inside-vational emotive therapy of Albert Ellis, NewYork: academic, press, Inc.

    Best, M.T. (1995); Training the rapists in problem solving treatment of depressive disorder in primary care families system and Health Inc: 18 (4), 423-435.

    Biehler, R.F. (1971); psychology applied to teaching. NewYork; Houghton Miffin.

    Borone, R.E., and Green berg, J. (1986); Behavior in organization (2th ed) Allyn and Bacon.

    Bronker, J. A., and Kahn, R. H. (1986); the effect of group support intervention program on depression, social adjustment and self esteem of adolescent in an overseas American international school. The catholic univesity of America. 50: 1859-1860.

    Bruner, I. S. (1965); the growth of mind. American psychologyist, 20: 1007 – 1077.

    Burack, M., and Jacob, A.(1998); self estem enhancement with children and adolescent. NewYork: pergumon press.

    Bybee, M. (1998); problem solving, contention, and struggle: How siblings resolve aconflict of interest child development, (Nov-Dec), Vol 72 (6) 1710-1722.

    Capani, E.G., and spooner, F. (1994); Curricular and instractional approaches for persons whith disabilities. Massachusett: Allyn and Bacon.

    Caplan, M., Weissberg, R.P., Grober, J.S., and Jacoby, C. (1992); social competence promotion with inner city and suburban youn adolescents: effects on social adjustment and aclochot use. Journal of consulting and clinical psychology, 60 (1), 56-63.

    Cassel, A., and Reed, M. B., (1991); problem-solving style, stress and psychological illness: Development of multicational British Journal of chinical psychology.

    Collins, E., and Mowbray, F. (1999); Stress management intervention to prevent family violence. Journal of family violence, 1 (1), 13-26.

    Cooper Smith, S. (1990); Mnaualof SEL. Consultyivg psychologist press INC.

    Cooper Smith, S. (2003); Sel- esteem enhancement with children and adolescent. NewYork: pergamon press.

    Copemann, C.D. (1973); Aversive counter conditioning and social retraining: A learing theory approach to drug rehabilitation. Unpublished doctroal dissertation, state university of New York at stony Brook.

    Cusidy, R. E., and long, D. F. (1996); problem-sovling style, stress and psychologyical illness: Development of multicational Brithish. Journal of clinical psychology.

    Dagnan, O. (1997); Behavioral assessment. In I. B weiner (Ed), clinical methods in psychology. NewYork: Wiley-Interscience.

    Darden, F., and Gazda, F. A. (1996); preventing the onest of cigarette smoking throguh life skills training preventive Medicine, 9, 135-143.

    Dattilio, M., and Freeman, S. (2000); Suicidal thoughts among adoescents: an intercuitural approach Adolescence, 28 (111) Fall, 649-659.

    Dayer, B., and osborn, C. (1996); conditions of learning NewYork: Halt, Reinchart and winston.

    Dececco, J. P., and crwa ford, W.R. (1974); the psychology of learning and instruction: Educational. Psychology (2d. ed.) Englewood clifs, N. J.: prentice Hall.

    Dobson, S, Keith. (1988); Handbook, Fcognitive behavioral therapies. NewYork, Guil Ford press.

    D’zurilla, T. J., and Goldfried, M. R. (1971); problem-solving and behavior modification. Journal of Abnormal psychology, 78, 101-126.

    D’zurilla, T. J., and Nezu, A. (1999); problem-solving theraphy. A social competence opproach to clinical intervention (2nd ed) NewYork: spring.

    Elliot, S. N., and Gershzm, F. M. (1993); social skill intervention for children, Behavior modification. NewYork: Grove press.

    Elliot, T. R., shewchuk, R. M., Richard, J. S. (1999); caregiver social problem-solving abilitites and family member adjustment to reent onset physical disability. Rehabilitation, psychology, vol. 44. No, 104-123.

    Florsheim, P. W. (1993); family and cultural Factors, in the psychosocial adjustment of chinese adolescent, immigrants. North Western university. DAI-B54/07, P.3851.

    Fraser, M. (1996); Strategies of psychotherapy. NewYork: Grnue and stratton.

    Gage, N. L., and Berliner, C. B. (1984); Educational psychology (3rd. ed.) Boston: Houghton Miftlin Co.

    Gagne, R. M. (1977); The conditions of learning. (3ded.) NewYork: Halt, Rinehart and wiston.

    Gainer, P. S., Webster, D. W. and champion, H. R. (1993). A youth violence prevention program. Archives of surgery, 128(3), 303 – 308.

    Geer, I. H., Davison, G. C., and Gatchel, R. I. (1970); Reducation of stress in humans throgh nonveridical perceived control of aversive stimulation. Journal of personality and social psychology, 16, 131 – 138.

    Glass, D. C., and singer, I. E. (1972); urban stress: Experiment on noise and social stressors. NewYork: Academic press.

    Gold Fried, M. R., and Merbaum, M. (Eds). (1973); Behavior change throgh self- control. NewYork: Holt, Rinehart and winston.

    Goodstein, L. D., and lanyon, R. L. (1995); Adjustment behavior and personality. Arizona state university.

    Green berg, G. Y. (1992); The effect of relationship enhancemant program on mattrial communication and self-esteem. Journal of Applied social sciences. 5:1378-1394.

    Guney, W. (1987). Enhanciny self-esteem by the use of behavior modification technigues. Contemporary educational psychology 12(1) P.30-41.

    Haaga, D. A. F., Fince, I. A., Rossow terill, D., Stewart, B. L., and Beck, A. T. (1995); social problem-solving deficits, dependency and deppressive sympions, congtive theraphy and ressearch.

    Haddock, A., and slade, B. (1996); Training Therupisis in problem-sovling treatment of depressive disorder car familiers systems and Health Inc: 18 (5), 430-442.

    Haley, N. (1989); Ego psychology and the problem of adaptation. NewYork: international university press.

    Haley, W., and (1989); Resilience as a problem-solving skill. Paper presented at the Fostering Resilience conference, Washington, DC. IMHI.

    Harvey, R. J., Fletcher, J., and French, D. Y. (2001); social reasning: A source of in Fluence on aggression. Clinical psychology Rewiew. Vol. 21, No. 3, P447-469.

    Hawton, K., and et. al. (1990); cognitive-behaviortherapy for psychiatric problem, A practical Guide, Oxford university press.

    Hinshaw, P. (1992); Academic underachierment, attention deficits, and aggression: comporbidity and implications for intervention. Journal of consulting and clinical psychology, 6, 893-903.

    Jennifer, D. C. )1990); self-esteem and perception of conveyed impression. Journal of personality and social psycholoyg. 58. 1985-1990.

    Johnson, D.M., parrott, G. R., and stratton, R. P. (1968); production and judgment of solutions to five problems. Journal of Educational psychology, 59, (No.6 , pt.2).

    Kadish, O. (2001); Anevaluation case: the implemetation and evaluation of a problem-solving training program for adolescents. Indian university of pennsylvanial, USA avaliable online.

    Kazdin, A. E. (1991); psychosocial treatment for conducat Disorder in childre. Journal of child psycholoyg and psychiatry, 38, 161-178.

    Kazdin, A. E., Dawson, K. E., French, N. H., and unis, A. S. (1987); problem-solving skills training and relationship therapy in the treatment of antisocial child behavior. Journal of consulting and Clinical psychology. 55, 76-85.

    Kifer, R. E., Lewise, M. A., Green, D. R., and phillips, E. L. (1963); The S. O. C. S. model, training pre-delinguent youths and their parents ubbegituatuib resoibses ti cibflict situations. Paper presented at the American psychological Association, Montreal, August.

    Kirk, P., Gallagher, N., and Anstasiow, R. (1993); Educational psychology (3rd, ed,). Boston: Houghton Miftlin co.

    Lefcourt, H.M. (1966) Internal versus external control of reinforcement: A review. Psychological Bulleting, 65, 206-220

    Lefrencois, B. (1991); Applied imagination. NewYork: charles scribner’s sons.

    Loumidis, F. (1991); Tosocial problem-solving training, skiils-basad approach to preventiona and treatment in psychoeducational interventions in the school, NewYork: pergamon press.

    Machkie, M. D., and smith, R. E. (2000); socialpsychology. (2.nd, ed) U. S. A: psychology press.

    Maltzman, I. (1955); Thinking: from a behavioristic point of view. Psychologhical Review, 62: 175-286.

    Mastropieri, G., Baker, E., and Filazzola. (1997); social learning theory. Englewood cliff, NJ: prentice Hall.

    Matthys, w. (1999). Deficient social problem solving in boys with ODD/CD, with ADHD, and with both disorder. Journal of the American Academy of child and Adolescent psychiatry, 38, 311- 327.

    Miller, G. A., Galanter, E., and pribram, K. H. (1960); plans and the structure of behavior, NewYork: Holt, Rinehart and winston.

    Morgan, C. T., king, R. A., Robinson, N. M. (1984); Introduction to psychology (6th ed). NewYork: McGraw- Hill.

    Newel, J., and saimon, m (1972); the psychology of learning and instruction: Educational psychology. Englewood cliffs: prentice-Hall.

    Nezu, A. M. (1990); Effect of strees from current problem: comparison to major life evints. Journal of psychology. 42,8 (42-57).

    Nugent, C., and champling, G. (1997); social reasonaning: A source of in fluence on aggression. Clinical psychology Review Vol 21, No. 3, P447-469.

    Osborn, A. F. (1963); Applied imagination (3rd ed). NewYork: scribner’s.

    Parnes, S. J. (1967); creative behavior gaide booh. NewYork: scribner’s.

    Parnes, S. J., and meadow, A. (1959); Effects of brainstovming instruction on creative problem solving by trained and untrained subjects. Journal of Educational psychology, 50: 171-176.

    Parns. S. J., and Meadow, A. (1960): Evoluation of Persistence of effects produced by a creative problem-solving course Journal of Educational psychology., 7:357-361.

    Pelham, B. W. et. al. (1989); self-esteem enhancement with children and adolescent. NewYouk: pergram on press.

    Pellegrini, D. S. (1994); An evaluation of interpersonal cognitive problem-solving training. Journal of child psychology 829-839.

    Piccini, K., and Maccarrey, W. (1990); Reward Allocation and self-esteem Journal of personality and psychology. 91: 1383-1385.

    Picklesimer, N., Hooper, W., and et. at. (1998): Resilience as a problem solving skill. Paper presented at the fostering Resilience conference, Washington,

    Reed, E. (1996); problem solving therapy. A social competence approach to clinicalintervention. NewYork: spiring.

    Reimann, E., and scult, G. (1996); learning: a survey of psychological interpretaions. (3dEd.)  London: Methuenandco.

    Robson, C. R. U. M. D., Hichkson, J. H., and laman, A. (1986); Relationship of locus to achievement and selfconcept in Education major. Journal of clinical psychology. Vo 77 (5) plo55-1980.

    Rosenberg. M. S. (1989); self-esteem and adolescent problem jodeling reciprocal effects. NewYork: wiely press.

    Rotter, J. B. (1966); Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological monographs, 80, (1, whole No, 609).

    Royal, J. (1990); External and internal resourcesin transcultural transition. University mayland college park. Dal. B 52/03, P. 1736.

    Psychman, M. S. (1997); thories of personality. University of maini at orono, an international thomson. Brock-cole. Publishing company.

    Sandfred, B. W., and Frank, B. (1985); sefl-esteem and life. NewYork: pergamon press.

    Sayers, O., Kohn, W., Freco, M., and Bellach, C. (2001); social reasning: A source of influence on aggression. Clinical psychology Rewiew. Vol. 21, No.3, P447-469.

    Schneider, M., and Robing, A. (1975): Turtle manual. Unpublished manuscript, state university of. NewYork: at stony Brook,

    Schwoeri, L. D., and Deluuca, E. (1998); The impact of divorce on Family patterns of behavior. Children’s social adjustment and parenting temple university. DAL- A59/06, P. 1925, Dec. 1998.

    Shaftel, F. R., and shaftel, G. (1967); Role-playing for social values: Decision making in the social studies. Englewood cliffs, N.J. : prentice- Hall.

    Shahler, P., Varni, e., Fairclough., S, and Buther, V. (2002). Problem-solving deficits, dependency and deppresive and anxity sympions, congntive therapy and research.

    Sharma, T., and et. al., (1999); Review of social congnitive problem-sovling interventions with children. Psychological Bulletin, 88, 109-143.

    Shavelson, R. J. (1976); on the structure of social self concept. Journal of personality and psychology. NewYork: 170: 52 – 56.

    Shure, M. B. ( 1991); Resilience as a problem-solving skill paper presented at the fostering Resilience confernce, Washington, DC. IMGI.

    Shure, M. B.  and spivak, G. ( 1982); Interpersonal cognitive problem-solving (ICPS): A training program for the inter madite elementary grads. Philadedphia. Haken, Mann university. Department of Mental Health science.

    Skinner, B. F. (1968); the technology of teaching. NewYork: Appleton-century-crofts.

    Spivack, G., and shure, M. B. (1974); social adjustment of young children. San francisco: Josey Bass.

    Stanard, ch. (2000); A dolescence and youty depression. Journal of psychoogy and psychiatry, 77 (8), 102-110.

    Tellado, G. S. et.al. (2003). An evaluation case: the implementaion and evaluation of a problem-solving training program for adolescents. Evaluationa and program planning, 7(2), 179-188.

    Vuchinich, P, L. (1998); social adjustment psychology (3.nd. ed) U. S. A: psychology press.

    Wallas, G. (1982); the art of thought NewYork: Harcourt, Brace and world.

    Ward, L., and Balwin, H.  (1997); child hood depression. Journal of psychology and psychiatry, 31 (1), 174-222

    Weissberg, R. P., Gesten, E. L., Leibern, nol., doherty, shehmid and Hotton, H (1988); the rockestersocial, problem solving program. A. Training mental for teacher of and 7 the grade children, N, Y. university of Rochester.

    Wiessman, E. ( ) Effects of a social skills training program on social adjustment of persons with head in juries. Illinois Institute of technology. DAL. B 54/07, P. 3844.

    Weithen, W., and lioud, A. M. (1997); psychology applied to modern life adjustment in the 905. spacific. Grove Brook/cole. Publishing company.

    Wichroskin, F. (2001); caregiver social problem solving abilities and family member adjustment to recent onset physical discability.

    Witten. (1984); psychology key Deaux, Brooks/cole. Publishing company.

    Yelon, S. Th. And weinstein, G. W. (1977); A teachers, Workd; psychology in the classroom. NewYork: Mc Graw- Hill.

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, رساله در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی افزایش عزت نفس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت