فهرست و منابع روش تحقیق عزت نفس
فهرست:
چکیده
تقدیر و تشکر
فصل اول ( کلیات پژوهش )
مقدمه..................................................................................................................................................................................... 1
بیان مسأله .......................................................................................................................................................................... 2
ضرورت و اهمیت پژوهش .............................................................................................................................................. 5
اهداف پژوهش .................................................................................................................................................................. 7
فرضیه های پژوهش ........................................................................................................................................................ 7
متغیر های پژوهش ......................................................................................................................................................... 8
تعریف متغیر ها و اصطلاحات ..................................................................................................................................... 8
فصل دوم ( مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش )
مقدمه ................................................................................................................................................................................. 12
درمان های شناختی ....................................................................................................................................................... 14
تعریف مهارت حل مساله .............................................................................................................................................. 15
آموزش مهارت حل مساله یا PST ........................................................................................................................... 17
مهارت حل مسأله و سازگاری ........................................................................................................................................ 24
مراحل مهارت حل مسأله ................................................................................................................................................ 26
مراحل مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاوگلدفرید ............................................................................................. 30
موارد کاربرد مهارت حل مسأله ..................................................................................................................................... 37
عوارض آموزش مهارت حل مسأله ............................................................................................................................... 41
بررسی نظریه هایی پیرامون حل مسأله ...................................................................................................................... 41
مهارت حل مسأله از دیدگاه مالترمن .......................................................................................................................... 41
مهارت حل مسأله از دیدگاه برونر ................................................................................................................................ 44
مهارت حل مسأله از دیدگاه بایلر ................................................................................................................................. 46
مهارت حل مسأله از دیدگاه گرینو .............................................................................................................................. 49
مهارت حل مسأله از دیدگاه دی چکو و کرافورد ..................................................................................................... 50
مهارت حل مسأله از دیدگاه والاس ............................................................................................................................. 52
مهارت حل مسأله از دیدگاه گاینه .............................................................................................................................. 53
مهارت حل مسأله از دیدگاه جان دیویی .................................................................................................................... 56
مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاو گلدفرید ........................................................................................................ 58
تعریف عزت نفس ............................................................................................................................................................. 62
اهمیت عزت نفس ........................................................................................................................................................... 67
منشاء عزت نفس ............................................................................................................................................................ 70
ابعاد عزت نفس .............................................................................................................................................................. 74
عزت نفس و سازگاری اجتماعی ................................................................................................................................ 77
راهبردهای افزایش عزت نفس ................................................................................................................................... 80
بررسی نظریه هایی پیرامون عزت نفس .................................................................................................................. 85
عزت نفس از دیدگاه براندن ....................................................................................................................................... 85
عزت نفس از دیدگاه کوپر اسمیت ............................................................................................................................86
عزت نفس از دیدگاه اریکسون .................................................................................................................................. 88
عزت نفس از دیدگاه آلپورت ..................................................................................................................................... 90
عزت نفس از دیدگاه آدلر ........................................................................................................................................... 91
تعریف سازگاری اجتماعی .......................................................................................................................................... 93
فرایند سازگاری و مبانی اجتماعی آن .................................................................................................................... 101
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی ........................................................................................................................... 104
بررسی نظریه هایی پیرامون سازگاری اجتماعی................................................................................................... 113
سازگاری از دیدگاه روان تحلیلی ............................................................................................................................. 114
سازگاری از دیدگاه زیست شناختی ...................................................................................................................... 118
سازگاری از دیدگاه واقعیت درمانی ........................................................................................................................ 119
سازگاری از دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجودی ............................................................................................. 121
سازگاری از دیدگاه تئوری شناختی – اجتماعی .................................................................................................. 123
سازگاری از دیدگاه تئوری انطباق فرد و محیط..................................................................................................... 125
پیشینه مطالعاتی .......................................................................................................................................................... 126
یافته های پژوهشی در داخل کشور ....................................................................................................................... 127
یافته های پژوهشی در خارج کشور ....................................................................................................................... 132
فصل سوم ( روش شناسی پژوهش )
مقدمه .............................................................................................................................................................................. 149
جامعه آماری .................................................................................................................................................................. 149
حجم نمونه و روش نمونه گیری .............................................................................................................................. 149
ابزارهای اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات......................................................................................................... 150
آزمون عزت نفس کوپر اسمیت ........................................................................................................................150
پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا ......................................................................................................... 155
آزمون ماتریس های پیشرونده ی ریون ......................................................................................................... 158
روش پژوهش ................................................................................................................................................................ 161
شیوه اجرای پژوهش.................................................................................................................................................... 163
روش تجزیه وتحلیل اطلاعات.................................................................................................................................... 163
فصل چهارم ( گزارش یافته ها و تجزیه و تحلیل آن ها )
مقدمه .............................................................................................................................................................................. 165
تحلیل توصیفی داده ها .............................................................................................................................................. 166
تحلیل استنباطی داده ها .......................................................................................................................................... 170
آزمون فرضیه اول ............................................................................................................................................... 173
آزمون فرضیه دوم .............................................................................................................................................. 175
فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری )
مقدمه ............................................................................................................................................................................. 177
تبیین یافته ها...................................................................................................................................................... 178
بحث و نتیجه گیری .......................................................................................................................................... 183
پیشنهادها ..................................................................................................................................................................... 187
الف - پیشنهادهایی براساس یافته های پژوهش .............................................................................................. 187
ب - پیشنهادهایی برای پژوهش های دیگر........................................................................................................ 188
محدودیت ها ................................................................................................................................................................ 189
فهرست منابع فارسی ................................................................................................................................................
فهرست منابع انگلیسی ............................................................................................................................................
پیوست ها ...................................................................................................................................................................
نمونه ای از آزمون و پاسخنامه عزت نفس کوپر اسمیت................................................................................
نمونه ای از پرسشنامه و پاسخنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا ................................................................
نمونه ای از پاسخنامه آزمون ماتریس های پیشرونده وی ریون...................................................................
خلاصه برنامه آموزش گروهی مهارت حل مسأله............................................................................................
خروجی های SPSS. ...........................................................................................................................................
منبع:
اتکینسون، ریتال و همکاران.( 1378). زمینه روانشناسی.، ترجمه: محمدنقی براهنی و همکاران. جلددوم. تهران: انتشارات رشد.
احدی، حسن. ، بنی جما ل، شکوالسادات.( 1379). روانشناسی رشد. انتشارات بنیاد.
اکبری آرزومان، رضا.( 1368). بررسی رابطه حمایت اجتماعی موسسات رفاهی(کمیته امداد) با عزت نفس فرزندان خانوادههای تحت پوشش. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
آلپورت، گوردن.( 1381). رشد شخصیت.، مترجم: فاطمه افتخاری. تهران: انتشارات امیرکبیر.
بیابانگرد، اسماعیل.( 1369). بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
بیابانگرد، اسماعیل.( 1372). : روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، تهران، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
بیلز، رابرت .( 1371). کاربرد روانشناسی در آموزشگاه. ترجمه: پروین کدیور.جلددوم. تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
پورشافعی، هادی.( 1371). بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
پیاژه، ژان.( 1371). روان شناسی رشد. تهران: انتشارات رشد .
ثنائی، باقر.( 1370). آسیبشناسی خانواده. مجله پژوهشهای تربیتی. دانشگاه تربیت معلم. شماره3.
ثنائی، باقر .( 1371). نظریه یادگیری اجتماعی.، مجله پژوهش در مسا ئل روانی اجتماعی. انتشارات دانشگاه پیام نور. شماره 7،6 .
راجرز، کارل .( 1369). درآمدی برای انسان شدن. ترجمه قاسم قاضی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. چاپ اول.
راجرز، دروتی.( 1357). روانشناسی کودک. ترجمه: غلامعلی سرمد. انتشارات عالی پارس .
ستیر، ویرجینیا.( 1370). آدمسازی در روانشناسی خانواده. ترجمه بهروز بیرشک .تهران انتشارات رشد. چاپ اول.
سیف نراقی، نادری .( 1379). اختلالات رفتاری کودکان و روشهای اصلاح و ترمیم آن. تهران انتشارات بدر. چاپ اول.
سیف، علی اکبر.( 1369).درماندگی آموخته شد .مجله پژوهش. وابسته به امور فرهنگی نهاد ریاست جمهوری شماره 6
سیف، علی اکبر .( 1381). روانشناس پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش) تهران: انتشارات آگاه.چاپ پنجم.،
سهرابی، نادره .( 1382). بررسی ویژگی های دموگرافیک و تاثیر آن ها بر عزت نفس و رضایتمندی از زندگی در گروهی از افراد بزهکار دختر و پسر در شهر شیراز . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان.
شاملو، سعید.( 1378). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.
شاملو، سعید.( 1379). مکتبها و نظریهها در روان شناسی شخصیت.، تهران:. انتشارات رشد.
شرتزرواستون.( 1366). اصول راهنمایی، ترجمه: علی شریعتمداری. چاپ مشعل. چاپ دوم.
شریعتمداری، علی.( 1381). روان شناسی تربیتی.، تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ سوم.
شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا.( 1380). نظریههای مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. چاپ دوم.
فروم، اریک.( 1379). گریز از آزادی، ترجمه: عزت الله فولادوند. انتشارات مروارید چاپ چهارم.
کربلایی،محمد.( 1378). بررسی تاثیر اشتغال مادران در عزت نفس کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا .
گل رضایی ،محمد حسین .(1375).ارتباط بین پیشینه اجتماعی اقتصادی با عزت نفس و افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه تهران .پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
مازلو، ا.اچ.(1367). انگیزش و شخصیت. ترجمه: احمد رضوانی، انتشارات آستان قدس .چاپ دوم.
مدیری ،مهرداد .( 1373). بررسی اتباط بین سبک اسناد عزت نفس و و وضعیت اجتمایی اقتصادی با عملکرد دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان اهواز به صورت جداگانه و ترکیبی.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز .
منصور، محمود.( 1380). احساس کمتری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
میرزابیگی، علی.( 1371). نقش نیازهای روانی در بهداشت روانی. تهران: انتشارات اطلاعات.
موسن، پ.ھ ، هوستون ووی کانجر.( 1367). رشد شخصیت کودک. ترجمه: مهشید یاسائی. تهران: انتشارات نشر مرکز. چاپ اول.
مینوچین.( 1372). خانواده و خانواده درمانی. ترجمه: باقر ثنائی. جزوه درسی.دانشگاه تربیت معلم.
نادری، عزتالله، و مریم سیف نراقی.( 1382). : روش تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. انتشارات بدر.چاپ اول.
نوابی نژاد، شکوه.( 1376). رفتارهای بهنجار و نابهنجار. تهران: انتشارات رشد.
هورنای، کارن: .( 1364). تضادهای درونی ما. ترجمه: جعفر مصفا. انتشارات گلشن. چاپ پنجم.
منابع انگلیسی
Coppersmith, S.(1997), “The Antecedents of self-esteem”. W.H., Freeman and company sanfrancisco.
Harford, S.(2001): ’’The perceived competence scale for children”, child development, 53, P.87-97.
Rosenberg, M.(2000)-(1998)-(2001)-(1999); “Social and the adobscent self-Imagls”, Princeton, NJ, Princeton university Press.
Sting, J.D. (1992): “Conformity, Ability and self-esteem”, representative new search in social psychology vol. 30NO.2.
Coppersmith's. the An
Tecedents of self – esteem , w.H.freeman(2001)
Bean. R and climes. How to Raise children's self – Esteem , Enrich 1980
Brown, K.D. & Murkowski, T.A (2000). Self – esteem , mood and self avaluation , changes in mood and the way you see tou , Journal of personality and social psychology , 64 , 421-4600
Cooper, smith. (1997). the antecedents of self – esteem. Sun Francisco freeman.
Gwendolyn, Hampton (1984). Apath to self esteem. Yale New Harden lechers insatiate.
Kermis, M.H,m Cornell , D.P., sun , C.Berry , A., & Harlow , T (1993) . there is more to self estemm that whether it is highor low , the importance of stability of self estemm.
Josephs , R,A, markus , H.R & tafarodi , R.W. (1992). Gender and Self – estemm . Journal of personality and social psychology , 63, 391-402
Gurney , peter , w. (1988) . Self – estemm in children with special aducational needs , Routledge , Inc. London.
Jourberto charles , E.(1991) . Self – esteem and social desirability in relation to college student`s retrospect tive perceptions of parental fairness and discip lianary prac tices , psychological Reparts , Vol 69 , P 115-120
Kliwer , wendy , sandler , Irwin , N.(2002). Leueus of control and self – esteem as moderators of stressor symptom relation in ehildren and adolescents , journal of Abnormal child psychology , vol 20(4) , p 39-413
Pierce , w. wardle , J. (1996) body size , parental appraisal and self – esteem in blind children , journal of child psychologuy and psychiatry and allied siciplines , vol 37(2), p 205-212
Rowson , Harve . E. (1998) . the in terrelation ship of measures of manifest anxity self – esteem , locus of control and depression in children with , vol 20 , p 312 – 329
Chan , David , w , lee , H.Betty . (2001) . Dimenions of self – esteem and psychological sysm ptoms among Chinese adolescents in Hong kong , journal of youth and Adolescence , vol 22(4) , p 425-440
Blake , patricia clark , slate , jhon , R.(1999). Apreliminary invest tig a tion into the relation shipe between adoleseent
Self – esteem and parental verbal inter action school counselor , vol 41(2) , p 81-85