روش تحقیق در مدیریتعنوان دقیق پژوهش:
ارزیابی میزان رضایتمندی دانشجویان مدیریت امور بانکی (ورودی 84)از اقدامات دانشگاه آزاد واحد ایذه .
واژگان کلیدی پژوهش:
- ارزیابی
- رضایتمندی
- اقدامات
بیان مساله پژوهش :
میزان رضایت مندی دانشجویان مدیریت امور بانکی از اقدامات دانشگاه آزاد ایذه در مورد این رشته تا چه حد می باشد؟اولین ورودی های رشته مدیریت امور بانکی سال 84 وارد این دانشگاه شدند و تصور اکثر دانشجویان از این رشته این بود که پس از فارق التحصیلی می توانند آشنایی کاملی از بانک و عملیات بانکی داشته باشند ولی طی این چهار سال جز آشنایی با یک سری تعاریف و تاریخچه بانکداری و حساب و کتاب های دستی که می توان گفت امروزه در هیچ بانکی انجام نمی شود اطلاعات زیادی از عملیات بانکداری با کامپیوتر کسب نکرده اند.حال با طرح یک سری مساله می خواهیم متوجه شویم که آیا مشکل از اقدامات و دروس ارائه شده دانشگاه است یا عوامل دیگر. در مقطع کارشناسی واحدهای در نظر گرفته شده برای این رشته کافی و لازم نیستند و به دروسی واحد عملی اختصاص داده شده است که هیچ کاربردی برای افزایش دانش دانشجویان ندارد البته شاید به ظاهر خیلی مفید باشند که قطعا هم همین گونه است ولی وقتی نمی شود آنها را عملی برگزار نمود در نتیجه از نظر کیفی هیچ نتیجه ای ندارند. آیا این نقص بعلت کم کاری اساتید است یا برنامه ریزی نادرست برای اختصاص واحدهای عملی یا نپذیرفتن سازمان هابرای بازدید دانشجویان از آنها؟ آیا نباید بعداز چهار سال وقتی دانشجو وارد یک بانک می شود بداند هر یک از متصدیان چه عملیاتی را انجام می دهند؟ آیا بهتر نیست بجای آموزش یک سری فرمول و اعداد و ارقام یک کامپیوتر و یک ویدئو پروجکشن در کلاس های بانکداری تخصصی باشد تا اساتید بتوانند عملیاتی که در حال حاضر در بانکها انجام می شوند را تدریس نمایند ؟
• اهداف پژوهش:
الف- هدف اصلی:
بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان رشته مدیریت امور بانکی از اقدامات دانشگاه آزاد واحد ایذه
ب- اهداف فرعی:
- بررسی مشکلات دانشجویان رشته مدیریت امور بانکی
- بررسی میزان رسیدگی و آگاهی مدیران
- بررسی میزان کارایی این رشته
- بررسی کاربرد واحدهای عملی دروس حقوق
- بررسی تاثیر وجود یا عدم وجود پایان نامه در این رشته
- بررسی میزان دانش دانشجویان پس از فارغ التحصیلی
- بررسی نزدیکی یا دوری دروس ارائه شده با عملیاتی که در بانکها صورت می پذیرد
- بررسی کارایی اختیاری بودن واحد کارورزی
• سوالات یا فرضیه های پژوهش:
- آیا واحدهای درسی را که برای این رشته در نظر گرفته اند کاربردی می باشند؟
- آیا درست است که دروس حقوق را عملی و دروس تخصصی را تئوری ارائه دهند؟
- آیا دروس عملی واقعا به صورت مفید برگزار میگردند یافقط نام آنها عملی است؟
- آیا نداشتن پایان نامه در این رشته به ضرر دانشجو است یا فرقی در ارتقای سطح دانش او ندارد؟
- به نظر شما پس از فارغ التحصیلی تا چه میزان از این رشته اطلاعات کسب کرده اید؟
- به نظر شما پس از فارغ التحصیلی تا چه میزان مهارت انجام فعالیت های بانکی را دارید؟
- آیا تا به حال اساتید کلاسهای تخصصی را به گونه ای فضاسازی کرده اند که تصور کنید در پشت باجه نشسته اید و باید پاسخگوی مشتریان باشید؟
- افرادی که واحد کارورزی را گذرانده اند آیا در بانک و در طی آن دوره توانستند اطلاعات و مهارت های لازم را کسب نمایند؟
- آیا فقط گذراندن 2 واحد کارورزی آن هم به صورت اختیاری به عنوان کار عملی برای ورود به یک بانک کافی است؟
• پیشینه پژوهش:
1- ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
تحقیق فوق مبتنی بر 6 بعد کیفیت خدمات آموزشی بود که میزان و چگونگی تاثیر این عوامل بر کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه مورد بررسی قرار گرفته بود . تحقیق دارای 3 فرضیه اصلی بود در مورد فرضیه اول با آزمون 6 فرضیه فرعی مشخص گردید که بین انتظارات و ادراک دانشجویان در 6 بعد ملموسات، اعتبار، اطمینان، پاسخگویی، همدلی، برنامه و مواد درسی فاصله وجود دارد. در مورد فرضیه دوم ابعاد کیفیت به ترتیب الویت بندی شده بودند و در مورد فرضیه سوم شکافهای کیفیت خدمات مشخص و الویت بندی شده بودند.
2- سنجش عملکرد آموزشی و پژوهشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه با استفاده از رویکرد تحلیل پوششی داده ها
در این تحقیق شاخص کارایی که به صورت نسبت ستاده به داده تعریف می شود به عنوان معیار عملکرد انتخاب شده بود.
• تعریف اصطلاحات و متغیرهای پژوهش:
- متغیر مستقل: اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه.
- متغیر وابسته: میزان رضایتمندی دانشجویان مدیریت امور بانکی.
- ارزیابی:
تعریف نظری: وسیله ای جهت تعیین میزان رسیدن برنامه به هدفهای آموزشی (رالف تایلر)
تعریف عملیاتی: بررسی میزان عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی ایذه
- رضایتمندی:
تعریف نظری: رضایت از طریق تفاوت بین مقدار بازدهی که شخص باید به دست آورد و بازدهی که عملا بدست می آورد مشخص می شود.(فرهمند1381ص607)
تعریف عملیاتی: رضایت از طریق انجام اقدامات مورد نیاز دانشجویان تامین میشود.
- اقدامات:
تعریف نظری: توانایی سازمان برای برآورده کردن یا پیشی گرفتن بر انتظارات پرسنل است.(محقق: محمد نجاری خیاوی بهار 87)
تعریف عملیاتی: کارهایی را که دانشگاه برای براورده کردن انتظارات دانشجویان انجام میدهد.
• نوع پژوهش با توجه به هدف و مقصد:
پژوهش از نوع عملی می باشد زیرا هدف از انجام این پژوهش حل مشکلات رشته مدیریت امور بانکی است و با انجام این تحقیق میتوانیم کم و کاستیهای این رشته را شناسایی کنیم و برای حل آنها اقدام نماییم و یا حداقل این مشکلات را به مدیران گروه رشته اطلاع دهیم تا اقدامات لازم را جهت ارتقای سطح تحصیلی دانشجویان این رشته انجام دهند.
• جنبه های نوآوری و کاربرد نتایج پژوهش:
این پژوهش برای اولین بار در سطح دانشگاه ها انجام پذیرفته است امیدواریم پس از مطالعه پژوهش مدیر گروهان رشته مدیریت امور بانکی اطلاعات بیشتری از مشکلات دانشجویان این رشته کسب نمایند و با آگاهی بیشتری و دید جدید تری برای ورودیهای جدید این رشته برنامه ریزی نمایند.
برررسی این مشکلات خیلی هم مشکل نمی باشد به نظر اینجانب با افزایش تعداد واحد دروس دروس تخصصی و با ارائه عملی این واحدهای اضافه شده و با وجود یک کامپیوتر در کلاسهای درس اساتید به راحتی میتوانند در کنار آموزش فرمولهای بانکداری عملیات بانکداری را به دانشجویان آموزش دهند و با الزامی کردن گذراندن واحد کارورزی میتوان گفت جایی برای ندانستنی ها باقی نمی ماندعملی بودن دروسی مثل حقوق مدنی و تجارت و حسابداری مالیاتی نیز مفید است اما در صورتی که این دروس هم واقعا به صورت عملی برگذار گردند نه اینکه یک استاد برای پر کردن ساعت عملی کلاس بگوید دانشجویان تحقیقاتشان را بخوانند یا یک استاد مطالب کتاب را درون فایلی بریزد و آن را توسط کامپیوتر تدریس کند