فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقوش روایتگری در سفالینه های دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری
فهرست:
فصل اول: 1- تصویرگری ادبیات روایی بر روی سفالینه ها (دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری)
بخش اول: 1-1- ویژگی های ادبیات روایی ایران
گونه های مختلف ادبیات ایرانی....................................................................
داستانی..........................................................................................................
پیدایش شعر روایی در زبان فارسی عصر اسلامی.........................................
زمینه های فردی و اجتماعی شعر غنایی.......................................................
عمده شکل های شعر غنایی فارسی..............................................................
داستان در ادب کلاسیک فارسی....................................................................
ادبیات در دوره ی (سامانیان- غزنویان- سلجوقیان- ایلخانیان و تیموری)...
بنیان های روایت..........................................................................................
بخش دوم: 1-2- تصویرگری متون روایی در نگارگری ایران...............................
1-2-1- تاثیر سبک مانوی بر اولین تصویرگری کتب اسلامی.................................
1-2-2- نگارگری دوران (سلجوقی- ایلخانی- تیموری).......................................
1-2-3- معیارهای ترکیب بندی در نگارگری..........................................................
1-2-4- تحولات تدریجی ترسیم انسان در نقاشی ایران.........................................
بخش سوم: 1-3- مضامین بکار گرفته شده در سفالینه های ایران.......................
1-3-1- تاثیر مضامین ادبی ساسانی بر سفال اوایل اسلام........................................
1-3-2- منع تصویرگری و حضور خط در تزیین سفالینه های اسلامی...................
1-3-3- مضامین سفالینه های اسلامی....................................................................
1-3-4- سفالینه های اسلامی از جهت تکنیک لعاب زنی و نقش زنی..................
1-3-5- مضامین سفالینه ی عهد ایلخانی و تیموری..........................................
بخش چهارم: 1-4- مقایسه نقوش روایی در نگاره ها و ظروف سفالی............
1-4-1- ویژگی صفحه آرایی نگاره ها و سفالینه ها (از جهت نوشتاری- تصویرگری)
1-4-2- ظروف سفالی با مضمون تصویر و نوشته...................................................
1-4-3- مقایسه ی نگارگری و سفالگری از جهت چگونگی نقش زنی.....................
1-4-4- همنشینی نقوش تزیینی با خوشنویسی........................................................
1-4-5- تاثیر نگاره های ادبی بر تصویرگری سفالینه ها..........................................
1-4-6- عناصر تصویری مشترک بین نگاره ها و سفالینه ها........................................
1-4-7- وضوح اشعار و جلوه ی آن در تصویرسازی نگاره ها و سفالینه ها............
فصل دوم: 2- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر سلجوقی....................................
بخش اول: 2-1- لعابهای دوره سلجوقی.................................................................
2-1-1- ویژگی لعاب زرین فام و ارتباط آن با فراورده های سفالی سلجوقی...........
2-1-2- سفال زرین فام.............................................................................................
2-1-3- ویژگی تصویری و نوشتاری سبک ری.......................................................
2-1-4- سفال زرین فام کاشان..................................................................................
2-1-5- شهرهای ساخت سفال زرین فام (گرگان، ساوه).........................................
بخش دوم: 2-2- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر ایلخانی................................
2-2-1- سفالینه ی دوره مغول و ایلخانی در سده های هفتم و هشتم ه. ق..............
2-2-2- کاشیکاری دوره ایلخانان مغول....................................................................
2-2-3- وضعیت سفالگری در دوره ایلخانی............................................................
2-2-4- محتوای تصویری سفالینه های ایلخانی.......................................................
بخش سوم: 2-3- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر تیموری..................................
2-3-1- وضعیت سفالگری تیموری.........................................................................
2-3-2- سفالگری تیموری و تاثیرپذیری از چین....................................................
2-3-3- تکنیک ها و طرح های عهد تیموری...........................................................
فصل سوم: 3- ارتباط مضامین ادبی- روایی با نقوش سفالینه های عصر سلجوقی- ایلخانی- تیموری...........................................................................................................
بخش اول: 3-1- ارتباط مضامین ادبی روایی با نقوش سفالینه های عصر سلجوقی.....
3-1-1- ظروف مینایی و ارتباط نگاره های مکتوب با آثار سفالی این سبک.................
3-1-2- نقوش ظروف مینایی دوره ی سلجوقی.......................................................
3-1-3- کاربرد نقوش بر روی ظروف سفالی............................................................
بخش دوم: 3-2- بررسی نقوش نوشتاری- تصویری زرین فام ((اعم از کاشی و سفال) دوره ایلخانی- تیموری)
3-2-1- سه سبک عمده ی نقاشی زرین فام..............................................................
3-2-2- عدم ارتباط متن و تصویر در آثار زرین فام سده ی 7 ه.ق...........................
3-2-3- اشعار کاشی های زرین فام ایلخانی...............................................................
3-2-4- بررسی کاشی بناهای مذهبی و غیرمذهبی (کاخ ها).....................................
3-2-5- کاشیکاران دوره ی ایلخانی.............................................................................
3-2-6- کاشی های زرین فام ایلخانی با مضمون عاشقانه و تصویر زوج عشاق...........
3-2-7- عدم تطابق تصویر و اشعار روی کاشی های زرین فام سده ی 8 ه.ق............
3-2-8- تجلی شاهنامه بر کاشی های سده ی 7 و 8 ه.ق..............................................
3-2-9- شناخت نقشی از شاهنامه اسب سوار و باز(شاهین).......................................
3-2-10- عناصر چینی- ایرانی بر کاشی های تخت سلیمان........................................
3-2-11- تطابق اشعار با کاربرد ظرف.........................................................................
3-2-12- اشعار، چگونه در اختیار کاشیکار قرار می گرفت؟.......................................
3-2-13- اهمیت اشعار روی کاشی و ظروف در تصحیح متون ادبی..........................
3-2-14- نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار..............................................................
بخش سوم: 3-3- بررسی وجوه اشتراک نقوش سفالینه ها و نگاره های مکتوب (با معرفی چند نمونه)......................................................................................
3-3-1- شباهت های نقوش نگارگری با سفالگری دوره ی سلجوقی...............................
3-3-2- بررسی و مقایسه ی نقش کاشی با مضمون بیژن در چاه با نگاره ی آن..............
3-3-3- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون ضحاک ماردوش با نگاره ی آن.....
3-3-4- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون ایرج و برادران با نگاره ی آن........
3-3-5- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون خسرو و شیرین با نگاره ی آن.......
3-3-6- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون بهرام و آزاده با نگاره ی آن...........
3-3-7- بررسی نقش فتنه و گوساله..................................................................................
منبع:
منابع فارسی
آبوت، پورتر، «بنیان های روایت» ابوالفضل حری، فصلنامه هنر شماره 78 زمستان 1378.
اشرفی، م.م ، همگامی نقاشی با ادبیات در ایران از سده 6 تا 11 ه.ق، رویین پاکباز، چ اول، نگاه، 1367.
اسپرگ، س، گستره و محدوده جامعه شناسی هنر و ادبیات «مقاله خاستگاه اجتماعی شعر»، فیروز شیروانلو، چ اول، توس، 2535.
اتینگهاوزن، ریچارد، یارشاطر، احسان، اوج های داخشان هنر ایران، هرمز عبدالهی، رویین پاکباز، آگاه، تهران، 1379.
اتینگهاوزن، ریچارد، گرابر، الگ، هنر و معماری اسلامی(1) 1250-650، یعقوب آژند، چ چهارم، سمت، تهران، 1383.
بازورث و دیگران، سلسله های تاریخ ایران (سلجوقیان) یعقوب آژند، چ اول، مولی، 1380.
برزین، پروین، «نقوش انسان بر روی ظروف سفالین از قرن سوم تا هشتم»، مجله هنر و مردم، شماره 13، آبان 1342.
برزین، پروین، «افتخارات هنری ایران در موزه های جهان برخی از آثار هنری ایران در گالری نلسون امریکا»، هنر و مردم، دوره جدید، شماره 31، اردیبهشت 1344.
برت، د، «هنر ایران در دوره اسلام» میراث ایران به قلم سیزده تن از خاورشناسان زیر نظر ا.ج. آربری، مترجم احمد بیرشک و دیگران، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب 1346.
بهرامی، مهدی، صنایع ایران ظروف سفالین، انتشارات دانشگاه تهران، 38.
بهنام، عیسی، «نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار»، هنر و مردم، دوره اول شماره 4 بهمن 1341.
بینیون، لورنس، ج.و.س. ویلکینسون. گری، بازیل، سیر تاریخ نقاشی ایران، محمد ایرانمنش، چ اول، امیرکبیر، تهران، 1378.
پوپ، آرتور ایهام، سیر و صور نقاشی ایران، یعقوب آژند، چ دوم، مولی، تهران، 1384.
پوپ، آرتور ایهام، شاهکارهای هنر ایران، پرویز ناتل خانلری، بنگاه مطبوعاتی صفی علیشاه، تهران، 1338.
پورتر، وینیتیا، کاشی های اسلامی(1)، مهناز شایسته فر، چ اول، انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامی تهران، 1381.
پاکباز، رویین، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، زرین و سیمین، تهران، 1385.
پرایس، کریستین، تاریخ هنر اسلامی، مسعود رجب نیا، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 2536.
پورداوود، ابراهیم، برگزیده از شاهنامه فردوسی (بیژن و منیژه)، ارمغان شرکتهای عامل نفت ایران، چ دوم، اروند، 1369.
پورداوود، ابراهیم، برگزیده شاهنامه فردوسی (فریدون)، ارمغان شرکتهای عامل نفت ایران.
پارسا، بهمن، یزدان ستا، ماه نوش، ایران هنر و معماری، انتشارات بهمن پارسا، 1384.
تاکستن و دیگران، سلسله های تاریخ ایران (تیموریان)، یعقوب آژند، چ اول، مولی، تهران، 1384.
تجویدی، اکبر، نقاشی ایران از کهن ترین روزگار تا دوران صفویان، وزارت فرهنگ و هنر، آبان 1352.
تیم داری، احمد، داستان های ایرانی (1)، چ دوم، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی زبان و ادبیات، انتشارات حوزه هنری، تهران 1379.
توحیدی، فائق، من و هنر سفالگری، انتشارات سمت، تهران 1379.
جعفریان، رسول، تاریخ ایران اسلامی از طلوع طاهریان تا غروب خوارزمشاهیان، دفتر دوم، ج ششم، ناشر کانون اندیشه جوان، تهران، 1386.
جعفریان، رسول، تاریخ ایران اسلامی از یورش مغول تا زوال ترکمانان قرن 7 تا م ه ق، دفتر سوم، چ پنجم، ناشر کانون اندیشه جوان، تهران، 1386.
حبیبی، عبدالحی، هنر عهد تیموریان و متفریان آن مشتمل بر سوابق و لواحق هنر در آسیای میانه و ممالک مجاور آن با معرفی 2605 اثر هنری و فهارس هنرمندان و نامهای آثار، انتشارات بنیاد فرهنگ ایرانی، 2535.
حمزه لو، منوچهر، «نقوش ظروف سفالی ایران در دوره سلجوقی»، کتاب ماه هنر، شماره45 و 46، خرداد و تیر 1381.
حسن مصری، زکی محمد، کنوزالفاطمیین «عنصر خط در تزیینات فاطمی، گنجینه های فاطمیان، ندا کلیجانی مقدم، چ اول، ناشر دانشگاه الزهرا تهران، 1382.
حسن مصری، زکی محمد، تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام، محمد علی خلیلی، چ دوم، شهر اقبال، تهران 1363.
حسن مصری، زکی محمد، تاریخ نقاشی در ایران، ابوالقاسم سحاب، چاپ دانش، اسفند 1328
خانلری، پرویز، مباحث ادبی و هنری (شعر و هنر)، شرکت سهامی ایران چاپ اسفند 1345.
خزایی، محمد، «شاهنامه سلطان ابوسعید (731-736) مهمترین شاهکار نگارگری دوره ایلخان»، کتاب ماه هنر، اسفند 1387.
خلیلی، ناصر، سفال اسلامی، ج 7، نشر کارنگ، 1384.
داوودی، ناصر، آثار ایران در موزه متروپولتین، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران، 1381.
دادور، ابوالقاسم، محمدی، ثریا، «نقاشی مانوی و تاثیر آن بر نگارگری اولیه اسلامی»، فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، شماره 5، پاییز و زمستان 1385.
دوری، کارل. جی، هنر اسلامی (معماری، کاشی کاری، فلزکاری، بافندگی، نقاشی)، رضا بصیری، یساولی، خرداد 1363.
رحیموا، ز. ی. آ. پولیاکووا، نقاشی و ادبیات ایرانی، زهره فیضی، نشر روزنه، تهران، 1381.
رادفر، ابوالقاسم، تعامل ادبیات و هنر در مکتب اصفهان، فرهنگستان هنر، آذرماه 1385.
رایس، دیوید تالبوت، هنر اسلامی، ماه ملک بهار، چ اول، علمی و فرهنگی، تهران، 1375.
رحمانیان ثابت، مریم، بررسی تصویر انسان روی سفالینه های سلجوقیریال محمد علی بنی اسدی، کارشناس ارشد تصویرسازی، دانشگاه هنرهای زیبای تهران، 1384.
رفیعی، لیلا، سفال ایران از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر، چ اول، انتشارات یساولی، تهران، 1377.
روحفر، زهره، تجلی شاهنامه در هنر اسلامی ایران، ناشر اداره کل آموزش انتشارات و تولیدات فرهنگی، چ اول، بهار 1381.
ریپکا، یان و دیگران، تاریخ ادبیات ایران پژوهشی درباره دگرگونی تاریخی زبان و ادبیات فارسی تاجیکی در زمان باستان تا آغاز سده 20 م، کیخسرو کشاورزی، گوتنبرگ، تهران، 1370.
شفیعی کدکنی، محمدرضا، صور خیال در شعر فارسی، تحقیق انتقادی در تطور ایماژهای شعر پارسی و سیر نظریه بلاغت در اسلام و ایران، چ چهارم، انتشارات آگاه، تابستان 1370.
شراتو، امبرتو، گروبه، ارنست، تاریخ هنر ایران (9)، هنر ایلخانی و تیموری، یعقوب آژند، چ اول، مولی، 1376.
شریف زاده، سید عبدالمجید، تاریخ هنر نگارگری، چ اول، انتشارات فرهنگی- هنری کمال هنر، تهران 1383.
شایسته فر، مهناز، «بررسی نگاره های نسخه خطی دیوان خواجوی کرمانی در مکتب شیراز(1)، کتاب ماه هنر، اسفند 1387.
صالحی بروجردی، کامران، بررسی سفال ایرانی در قرون وسطی (در دوره مغول و ایلخانیان)، مرتضی ممیز، کارشناس گرافیک، دانشگاه هنرهای زیبا تهران، 1368.
طهوری، نیر، «کاشی های زرین فام دوره ایلخانان مغول»، کتاب ماه هنر، خرداد و تیر 1381.
علائی، علی اکبر، «معرفی مجموعه های هنری ظروف سفالی گرگان»، هنر و مردم، شماره 48، مهرماه 1345.
عباسیان، میرمحمد، تاریخ سفال و کاشی در ایران از عهد ماقبل تاکنون، چ دوم، گوتنبرگ، تهران، 1379.
عبادیان، محمود، انواع ادبی شمه ای از سیر گونه های ادب در تاریخ ادبیات فارسی، چ اول، حوزه هنری، 1379.
فریه، دبلیو، هنرهای ایران، پرویز مرزبان، چ اول، نشر فیروزان، تهران، 1374.
فروغی، محمد علی (ذکاء الملک)، خلاصه شاهنامه فردوسی، چ ششم، انتشارات مجید، 1370.
قوچانی، عبداله، «کاربرد سه تنگ سفالی بر اساس اشعار آنها»، مجله باستانشناسی و تاریخ، سال شانزدهم، شماره دوم، بهار و تابستان 81.
قوچانی، عبداله، اشعار فارسی روی کاشی های تخت سلیمان قرن 7 ه.ق، چ اول، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1371.
قوچانی، عبداله، «سفالینه های زرین فام و نقاشی شده زیر لعاب»، مجله باستانشناسی و تاریخ، مرکز نشر دانشگاهی، سال اول، شماره دوم، بهار و تابستان 1366.
قائینی، فرزانه، موزه آبگینه و سفالینه های ایران، سازمان مدیریت فرهنگی کشور، انتشارات و تولیدات فرهنگی، تهران، 1383.
کونل، ارنست، هنر اسلامی تاریخ هنر ایران(5)، یعقوب آژند، چ اول، مولی، 1376.
کامبخش فرد، سیف اله، سفال و سفالگری در ایران، انتشارات ققنوس، تهران، 1379.
کیائی، محمد یوسف، بررسی سفال ایرانی مجموعه نخست وزیری، چ اول، انتشارات مخصوص نخست وزیری، سال 1357.
کیائی، محمد یوسف، پیشینه سفال و سفالگری در ایران، نسیم دانش، تهران، 1379.
کیائی، محمد یوسف، کریمی، فاطمه، قوچانی، عبداله، مقدمه ای بر هنر کاشیگری ایران، موزه رضا عباسی، تهران، 1362.
کیائی، محمد یوسف، کریمی، فاطمه، هنر سفالگری دوره اسلامی ایران، چ اول، چاپ ارشاد اسلامی، تهران 1364.
کاتلی، مارگریتا، هامبی، لویی، تاریخ هنر ایران(8)، هنر سلجوقی و خوارزمی، یعقوب آژند، چ اول، مولی، 1376.
کریمی، فاطمه، گلستان خیال، میراث فرهنگی- وزارت فرهنگ و آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی به مناسبت بزرگداشت ششصدمین سال وفات حافظ.
کفافی، عبدالسلام، ادبیات تطبیقی، پژوهشی در باب نظریه ادبیات و شعر روایی، سید حسین سیدی، چ اول، به نشر، مشهد، 1382.
گدار، آندره، یدا گدار. ماکسیم سیرو ...، آثار ایران(1)، ابوالحسن سروقد مقدم، چ سوم، انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، 1375.
گنجه ای، نظامی، کلیات خمسه، چ سوم، امیرکبیر، اردیبهشت 1351.
گری. بازیل، نقاشی ایران، عربعلی شروه، عصر جدید، تهران 1369.
ماسلنیتسینا. س، هنر ایران گزیده ای از مجموعه موزه هنرهای مشرق، تدوین ناصر پورپیرار، نشر کارنگ، تهران، 1374.
محرابی اختر، طیب، عناصر تصویری سفالینه های ایران در دوران سلجوقی و تیموری، ابوالفضل عالی، دانشکده هنرهای تزئینی (دانشکده هنر)، کارشناس گرافیک، 1375.
ملکی، توکا، «سیری دی نگارگری ایران و مکتب ها، آثار...»، کتاب ماه هنر، اسفند 1387.
منشی قمی، قاضی میراحمد، گلستان هنر، تصحیح و اهتمام احمد سهیلی خوانساری، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران
نجفی، سید محمد باقر، آثار ایران در موزه مصر، 1366.
ویلسون، اوا، طرحهای اسلامی، محمد ریاضی، چ دوم، سمت، 1380.
ویکسن آلن، جیمز، مجموعه آثار هنر اسلامی(8)، سفالگری اسلامی، مهناز شایسته فر، موسسه مطالعات هنر اسلامی تهران، 1382.
واتسون، آلیور، سفال زرین فام ایرانی، شکوه ذاکری، چ اول، سروش، تهران، 1382.
وارد، ریچل، مجموعه آثار هنر اسلامی(10) فلزکاری اسلامی، مهناز شایسته فر، انتشارات موسسه هنر اسلامی، تهران، 1384.
همایونفرخ، رکن الدین، «تاریخچه کتاب و کتابخانه در ایران»، هنر و مردم، دوره جدید، شماره 48، مهرماه 1345.
هنری مهر، فاطمه، «جلوه های شمایل نگاری در ایران قبل از اسلام تا دوران صفویان»، فصلنامه جلوه هنر (فصلنامه پژوهشی فرهنگی و هنری دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، شماره 25، سال 1384.
هامبی، لویی، دو ویلار، مونره، گرن، گئو ویدن، تاریخ هنر ایران(3)، هنر مانوی و زردشتی، یعقوب آژند، مولی، 1376.
همایی، جلال الدین، تاریخ ادبیات ایران از قدیمترین عصر تاریخی تا عصر حاضر، ج اول و دوم مشتمل بر تاریخ ادبیات ایران از ازمنه قدیم تاریخی تا حمله مغول، چ دوم، کتاب فروشی فروغی، تهران، 1340.
هاوزر، آرنولد، رید، هربرت و دیگران، خاستگاه اجتماعی هنرها، فیروز شیروانلو و ...، فرهنگسرای نیاوران، تیرماه 2537.
منابع لاتین:
86- Grube, Ε ,j; " islamic pottery of the eight to fifteenth centuries in keir collection" ,centuuries in keir collection. 1976
87-, grube, ernst. " cobalt and lustre" Khalili, nasser colection, oxford univercity perss 1994
88-Liden, jill, persian ceramics of the twelfth & thirteenth centuries alan caiger- smith.
89-Najafi, s. M. Bagher, iranische kunstschatze in ajypten wissenschaftliche akademie
90-Pope, Upham Arthur (ed), A survey of Persian Art, pottery and faience, from prehistoric times to the present, Phyllis Ackerman (Assistanted), volume IX, soroush press, Tehran.
91-Pope, u. a. asurvey of persian art, volume νΙΙΙ, manafizadeh, group. Tehran, 1930
92-Smith, alan caiger, ceramics,"a kind alchemy persian ceramics of the twelth & thirteenth centuries".