پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 3318
سال: 1385 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۸,۸۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی در رشته روان شناسی عمومی

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف مطالعه سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و
     پیام نور شهر نیشابور انجام شده است که جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارمندان زن و مرد شاغل در این دو دانشگاه به حجم 27 نفر تشکیل می دهد که با محقق در اجرای پرسشنامه سلامت عمومی GHQ و پرسشنامه محقق ساخته همراه آن همکاری نمودند. این تحقیق از نوع زمینه یابی و با هدف بررسی پنج سئوال تحقیقی انجام شده است که داده های آماری با درجه آزادی 95% مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت که پس از تجزیه و تحلیل داده های آماری نتایج بدست آمده در پاسخ به سئوالات تحقیق به این ترتیب مشخص شده اند که در بین کارکنان دردانشگاه در میزان سلامت روانی تفاوتی وجود ندارد. و میزان سلامت روانی کارکنان زن و مرد شاغل در دو دانشگاه با یکدیگر متفاوت نیست و سلامت روانی کارکنان بخشهای مختلف اداری و خدماتی در دو دانشگاه با یکدیگر متفاوت نیست همچنین نتایج بدست آمده نشان دادند که بین سن و میزان سلامت روانی در بین کارکنان در دانشگاه رابطه معناداری وجود ندارد و بالاخره این که بین میزان سلامت روانی و مدت فعالیت در بین کارکنان دو دانشگاه رابطه معناداری مشاهده نشد.

    فصل اول

    مقدمه

    اگر چه برای سلامت روانی[1] تعاریف مختلفی ارائه شده است و از سوی افراد و مجامع علمی مختلف تعاریف متفاوتی ارائه شده است ولی همگی بر این نکته تأکید دارند که شخصی را می توان سالم دانست که از نظر جسمی و روانی در شرایط مساعد و مطلوبی قرار داشته باشد.

    در برخی موارد و مطالعات برای بررسی و سنجش میزان سلامت روانی از مطالعات
    همه گیر شناسی استفاده می شود. برای تغییر در میزان و شدت سلامت روانی در افراد همواره دلایل و متغیرهای متفاوتی شناسایی شده است. عواملی چون بیماری یا فوت یکی از بستگان ، تغییر شغل، مسائل اقتصادی، ویژگیهای جسمانی و ... که در مواجهه با چنین شرایطی از روشهای مقابله ای و پیشگیرانه در سطوح مختلف برای بهبود سلامت روان در افرادجامعه استفاده می شود.

    در بحث راجع به سلامت روانی و عمومی در بین مراکز و ادارات دولتی و خصوصی و بررسی تمام جنبه ها و رویدادها و حالات تندرستی کارکنان چنین مراکزی یکی از مسائل مورد توجه محققان و همه گیر شناسان می باشد. بخصوص اینکه این بررسی ها در مراکزی انجام پذیرد که نقش خاصی در اجتماع دارند و افکار عمومی جامعه نسبت به آنها نظر مثبتی داشته و توجه خاصی را به خود جلب کرده باشند. مؤسساتی چون دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که رفتار کارکنان آنها همواره از سوی دانشجویان و مراجعه کنندگان به آنها مورد توجه است و رفتار آنها به دقت مورد بررسی قرار می گیرد و نوع تعامل کارکنان یا دیگران در چنین مراکزی همواره مورد توجه قرار داشته و از حساسیت خاصی برخوردار می باشد.

    در بحث راجع به سلامت روان کارکنان دانشگاهها و مقایسه آنها با یکدیگر عوامل متعددی هستند که می توانند بر میزان سلامت روانی آنها تأثیر گذار باشند مثلاً موقعیت فیزیکی، شهرت و اعتبار محل مورد نظر، سن ، جنس، و نوع اشتغال کارکنان در چنین مراکزی را می توان نام برد. که در این تحقیق به بررسی بعضی از این عوامل می پردازیم: البته با توجه به اهمیت بالای همه گیر شناسی بیماریهای روانی به خصوص همه گیر شناسی در ارتباط با سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی بخصوص مراکز آموزش عالی این نوع مطالعات در ایران کمتر انجام پذیرفته است که عوامل بسیاری از قبیل حساسیت زیاد،
    وقت گیر بودن، داشتن هزینه های سنگین ، مطالعاتی و از طرف دیگر عدم شناخت کافی نسبت به اختلالات روانی و عوارض و پیامدهای آن بر روی رفتارهای فردی و عملکرد اجتماعی و تأثیرات زیانبار آن بر محیط های خانوادگی در این بابت تأثیر گذار بوده است با امید به این که دست اندرکاران مسائل بهداشتی و وزازت آموزش و تحقیقات و فناوری امکانات لازم را در این زمینه مبذول دارند تا شاهد پژوهشهای بیشتری در مورد سلامت روان کارکنان مراکز آموزش عالی درمناطق مختلف کشور باشیم.

     

    بیان مسأله

    آیا سلامت روانی در بین کارمندان دانشگاههای مختلف متفاوت است؟

    بیماری های روانی از بدو پیدایش بشر وجود داشته و هیچ فردی در مقابل آن مصونیت ندارد. و این خطری است که بشر را تهدید می کند. عدم سازش و وجود اختلالات رفتاری در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است و در هر طبقه و صنفی و هر گروه و جمعی اشخاص نامتعادلی زندگی می کنند. بنابراین در مورد همه افراد اعم از کارگر، دانش پژوه، پژشک ومهندس و زارع، استاد دانشگاه و... خطر ابتلاء به ناراحتی های روانی وجود دارد. به عبارت دیگر هیچ انسانی در مقابل این امراض مصونیت ندارد ( شاملو، 1382).

    مسأله سلامت روان و بیماری روانی امروزه هر لحظه اهمیت بیشتری پیدا می کند بخصوص اینکه مشخص شده است که بسیاری از بیماری های جسمانی ریشه در مسائل روانی دارند.

    با مشخص شدن اهمیت سلامت روان نیز هر لحظه بر میزان مطالعات و بررسی هایی که با هدف سبب شناسی و یا مشخص کردن میزان شیوع اختلالات روانی در سطح اجتماع انجام می پذیرد افزوده می شود که در همین راستا می توان به مطالعاتی که در نیوهان، مانهاتان، نیویورک، استرالیا، اسپانیا که توسط افرادی همچون گلدبرگ، کارنویوسکی، گیر، وارکوئر، و نکردف ، در خارج از کشور انجام شد و نیز مطالعاتی که توسط باش، داویریان، باقری، بهادرخان که در مناطق مختلف ایران انجام شده است اشاره کرد. که نتایج تحقیقات آنان نشان دهنده شیوع اختلالات روانی و رفتاری در همه سطوح جامعه و تحت تأثیر متغیرهای مختلفی همچون جنسیت است.

    بررسی هایی که در رابطه با سلامت روان انجام شد نشان می دهند که اولاً متغیرهای مختلفی همچون سن،جنس، وضعیت اقتصادی ، وضعیت جسمانی و ... می توانند بر میزان سلامت روانی افراد تأثیر گذار باشند دوم اینکه هرگونه تغییری در میزان سلامت روان افراد
     می توانند تأثیرات زیادی و حتی جبران ناپذیری از خود به جای  بگذارد و درمان و رفع چنین  اختلالاتی هزینه های بسیاری بر فرد در اجتماع تحمیل می کند. بطور مثال سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با خودکشی اعلام داشته است که بار مالی ناشی از کارافتادگی در بیماری روانی تاحدی است که این اختلال را همسطح بیماریهای قلبی و سرطان قرار
    می دهد.

    این نکته بسیار واضح است که اختلالات روانی از یک طرف باعث از کار افتادگی نیروی کار می شوند و از سویی دیگر برمیزان بیماریهای جسمانی مزمن مثل سرطان بیماریهای قلبی و عروقی و دیابت و ایدز تأثیر می گذارند و ازآنها تأثیر می پذیرند و عدم توجه به اختلالات روانی پیش آگهی این بیماریها را هم ضعیف می کند. اما یکی از مسائلی که در ارتباط با سلامت روان امروز مورد توجه قرارگرفته است، اشتغال و شرایط و ویژگیهای محل کارمی باشد. نظامهای اداری، شرایط کاری ، نوع اشتغال، طول مدت و نوع کار، شیفت کاری و ... از جمله مسائلی هستند که می توان آنها را در ارتباط با هر سازمان و اداره بخصوص در ارتباط با مدارس و مراکز آموزش عالی بررسی کرد. مراکز آموزش عالی و دانشگاهها از این جهت که بعنوان عالیترین مراکز آموزشی در هر کشور شناخته
    می شوند، انتظار می رود که شایسته ترین رفتارها را از خود بروز داده و از بهترین شرایط جسمی و روحی برخوردار باشند و وجود هر گونه ناراحتی جسمی و روحی باعث افت کارایی در میان کارکنان مراکز آموزشی می شودکه خسارات و ضرر و زیانهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت . واضح است که مقامات دولتی و مدیران ارشد چنین مراکز و سازمانهایی لازم است که توجه خاصی به وضعیت بهداشت روانی کارکنان خود داشته باشند و میزان سلامت روانی کارکنان را مورد بررسی قرار دهند و به نتایج حاصله توجه خاصی نشان دهند و با ارائه و تنظیم برنامه ها و راهکارهایی جدیدتر و ایجاد تغییراتی در محیط ، میزان و شرایط کاری کارکنان در جهت بهبود و ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات خود به مراجعه کنندگان گامهایی اساسی بردارند.

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    این نکته بسیار واضح است که بیماریهای روانی از بدو پیدایش بشر وجود داشته اند و هیچ فردی در مقابل آن مصونیت ندارند و خطر ابتلاء به بیماریهای روانی همه افراد جامعه از هر طبقه و صنفی و از هرگروه و جمعی که باشند را تهدید می کند. تحقیقاتی که در گذشته توسط محققان بسیاری و در نقاط مختلفی ازدنیا انجام شده است همواره بر وجود بیماریهای روانی در همه جوامع تأکید داشته اند. بطور مثال ساترلوئیس ( 1993 ) در کنفرانس جهانی حقوق بشر تعداد بیماران روانی را در سرتاسر جهان بیش از نیم میلیارد نفر گزارش کرد که تقریباً نیمی از این بیماران از خدمات بهداشتی و درمانی لازم محروم
    بوده اند. سازمان بهداشت جهانی در سال 1993 شایعترین بیماریهای روانی را در سرتاسر جهان به ترتیب افسردگی اضطراب و بیماریهای روان تنی معرفی نموده است
     ( فخریان ،1375 ).

     در ایران نیز پژوهشی هایی در زمینه همه گیر شناسی بیماری های روانی انجام شده است. بطور مثال در پژوهشی که توسط باش و همکاران در سال 1342 انجام گرفت شیوع این بیماری را در افراد بالای 5 سال 9/11 درصد گزارش کرد و در پژوهشی که در مناطق شهری و روستایی کشور در سال 1378 انجام گرفت شیوع کلی بیماریهای روانی را
     21 درصد نشان داده که شیوع بیماریهای روانی در زنان بیشتر از مردان است . با دقت به نتایج تحقیقات گذشته که شیوع بیماریهای روانی در اجتماع را در سطح بالایی نشان
    می دهند و با ذکر این نکته که کارکنان شاغل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و همچنین دانشجویان و افراد مراجعه کننده به چنین مؤسساتی جمعیت کثیری از افراد جامعه را تشکیل می دهند و از دیگرسو دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی همگی از نظر شهرت و اهمیت وسعت، تعداد کارکنان و دانشجویان و بالاخره از نظر امکانات و تسهیلات با یکدیگر برابر نیستند این ضرورت احساس می شود که پژوهشی در زمینه بررسی سلامت روانی کارکنان مؤسسات آموزش عالی و مقایسه آنها بایکدیگر انجام پذیرد که ضمن پاسخگویی به سئوالان محقق بتوانیم به شناسایی عوامل خطر زایی که سلامت روانی کارمندان و کارکنان چنین مؤسساتی را تهدید می کنند پرداخته و در جهت رفع موانع و مشکلات قدم برداریم و در کل اقدامات پیشگیرانه را در جهت کاهش میزان بروز بیماریهای روانی در سطح اجتماع و متقابلاً در سطح مؤسسات آموزش عالی و دانشگاهها برداشته و سطح سلامت روان را در این قشر از جامعه افزایش داده و در جهت رشد و شکوفایی هر چه بیشتر اجتماع قدم بر داریم.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385

    فهرست:

    مقدمه .......................................................................................................................  2

    بیان مسأله.................................................................................................................... 4

    اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................ 6

    اهداف تحقیق............................................................................................................. 9

    هدف کلی.................................................................................................................. 9

    اهداف جزئی.............................................................................................................. 9

    سئوالات تحقیق........................................................................................................ 10

    متغیرهای تحقیق........................................................................................................ 11

    تعاریف مفهومی و عملیاتی........................................................................................ 12

      فصل دوم .............................................................................. 13 

    مفهوم سلامت روان................................................................................................... 14

    تاریخچه سلامت و روان در جهان............................................................................. 16

    تاریخچه سلامت روان در ایران................................................................................. 20

    سلامت روان از دیدگاههای مختلف.......................................................................... 24

    سلامت روانی از نظر مکاتب مختلف......................................................................... 26

    اصول سلامت روانی................................................................................................. 29

    هدف ایجاد سلامت روان.......................................................................................... 33

    مکانیزم روانی و نقش آن در سلامت روان................................................................. 36

    جمع بندی................................................................................................................ 41

    همه گیر شناسی در ایران........................................................................................... 42

    بررسی همه گیر شناسی در جهان............................................................................... 46

      فصل سوم.............................................................................. 54

    روش تحقیق............................................................................................................  55

    جامعه تحقیق............................................................................................................  55

    نمونه تحقیق.............................................................................................................  56

    ابزار تحقیق............................................................................................................... 56

    روش نمره گذاری..................................................................................................   57

    مقیاس های چهارگانه آزمون GHQ.......................................................................  57

    موارد کاربرد و محدودیت های GHQ...................................................................   58

    نمره برش آزمون......................................................................................................  60

    تجزیه و تحلیل داده ها..............................................................................................  62

    ملاحظات اخلاقی....................................................................................................  62

      فصل چهارم .......................................................................... 63

     

     

     

     

    مقدمه....................................................................................................................... 64

    توصیف و تحلیل داده ها..........................................................................................  65

    فرضیه آزمایی..........................................................................................................  71

      فصل پنجم.......................................................................... 73

     

    بحث و نتیجه گیری..................................................................................................  74

    محدودیتها...............................................................................................................  77

    پیشنهادات................................................................................................................  78

    منابع و مآخذ.............................................................................................................  79

    پیوست.....................................................................................................................  82

     

    منبع:

    1 آناستازی.آ. (1982) اصول روان سنجی و روان آزمایی براهنی . ترجمه ، براهنی ،محمد نقی . (1371) چاپ سوم ،تهران : انتشارات دانشگاه . 

    2 احمدوند ، محمد علی (1382) بهداشت روانی . تهران : انتشارات دانشگاه پیام نور  .

    3 اکبری ،بهمن و همکاران (1383) درآمدی بر روانشناسی عمومی . چاپ سوم ، انتشارات شهر فیروزه .

    4 پور افکاری ، نصرت الله (1373) فرهنگ جوامع روانشناسی روانپزشکی . انگلیسی به فارسی . تهران : فرهنگ معاصر .

    5 حسینی سید ابولقاسم (1373) بررسی مقدماتی اصول روانشناسی اسلامی .چاپ دوم ، تهران :دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    6 دلاور ، علی (1383) مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی .ویرایش دوم چاپ سوم ، تهران : انتشارات رشد .

    7 دلاور ، علی (1383) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی .چاپ چهارم ،
    تهران : مؤسسه نشر ویرایش .

    8 شاملو ، سعید (1367) مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت . چاپ ششم ،
    تهران : انتشارات رشد .

    9 شاملو ، سعید (1369) بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد. 

    10 فخریان ، بهجت فولادی ، سکینه . بررسی همه گیرشناسی اختلالات روانی در بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان نیشابور ، خردادماه (1375) .پایان نامه کارشناسی آموزش ابتدایی مرکز آموزش عالی ضمن خدمت فرهنگیان آموزش و پرورش شهرستان نیشابور شماره ثبت 84 .

    11 کاپلان ، هارولد و همکاران (1375) خلاصه روانشناسی و روان پزشکی.جلد اول ، ترجمه پور افکاری ، نصرت الله ، چاپ اول ، تهران : انتشارات شهرآب.

    12 کاویانی ، فردوس و همکاران (1380) روشهای مصاحبه و آزمون های بالینی .چاپ اول ، تهران : انتشارات سنا.

    13 گنجی ، حمزه  (1376) بهداشت روانی. تهران : انتشارات ارسباران.

    14 میلانی فر ، بهروز (1370) بهداشت روانی . تهران : انتشارات قومس.

    15 مقربی ، مهدی ،طباطبایی ، حسن ،بررسی عوامل مرتبط با وضعیت روانی بر اساس پرسشنامه در افراد بالای 15 سال در ساکنین منطقه ی کوی امیر مشهد تابستان (1383) . پایان نامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،درجه دکترای پزشکی ، شماره ثبت 5506.

    16 محرری ، محمدرضا (1373) فصل نامه اندیشه و رفتار .مجله روان پزشکی و روانشناسی بالینی ، سال اول ،شماره 2 و 3 ، پاییز و زمستان (1373) .

    17 ناصر نیا ، شیرین ، بررسی عوامل مرتبط با سلامت روانی در زنان 8 6 هفته بعد از زایمان در سال تحصیلی 83 82 . پایان نامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، درجه دکترای پزشکی ، شماره ثبت (5481). 

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, رساله در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, مقاله در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی سلامت روانی کارکنان دانشگاه های هنر و پیام نور نیشابور در سال 1385
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت