چکیده :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه درآمد و جمعیت خانواده بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر شهرستان ایذه میباشد.این مطالعه روی 239 نمونه تصادفیخوشهایی انجام شد.ابزارهای مورد استفاده برای جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه وضعیت اقتصادی_ اجتماعی، آزمونهای ویژه درآمد و کسب خانواده و عملکرد تحصیلی دانش اموزان از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغیرها استفاده شد.یافته های پژوهشی نشان داد که بین وضعیت اقتصادی و عملکرد تحصیلی وBMI ارتباط معنیداری وجود داشت.بین وضعیت اقتصادی اجتماعی با عملکرد تحصیلی ارتباط معنی داری وجود نداشت.
کلیدواژهها: آمادگی جسمانی،عملکرد تحصیلی ،پیشرفت تحصیلی
مقدمه
پیشرفتهای شگرف در فنآوری و ماشینیشدن زندگی از ویژگیهای دنیای مدرن امروزی است.پیامد ماشینیشدن زندگی،فقرحرکتی بوده که از دیدگاه تندرستی از مهمترین مشکلات بشر امروزی است.این پدیده یکی از عوامل خطرآفرین چاقی محسوب میشود.در پنجاه سال گذشته،پژوهشها نشان دادهاند که مهمترین عواملی که سبب بروز ناتوانیها و مرگهای زودرس میشوند،از بیماریهای عفونی و واگیردار به بیماریهای مزمن وتحلیلبرنده تغییر یافتهاند.در طی این سالها ازیک سو،به علت افزایش توان اقتصادی در جوامع صنعتیورفاه بیشازحد در زندگی،زیادهروی در مصرف چربیهاگوشت،شکرونمکودخانیات رایج شده واز سوی دیگر میزان فعالیت بدنی کاهش یافته است که درمجموع عوامل فوق سبب افزایش شیوع بیماریهای غیرواگیر وخطرات ناشی از آن شدهاست(وو[1]،2000).
دارا بودن سطوح بالای شاخص تندرستی،بهداشتی و قابلیتهای جسمانی میتواند نشاندهنده سلامت وتوانمندی یک جامعه باشد.در کشورهای توسعهیافته صنعتی به نظر میرسد چاقی نتیجه انتخاب رژیمهای غذایی نامناسب ،کاهش فعالیت جسمانی وشیوه نامناسب زندگی باشد.با این حال،عوامل ژنتیکی ومحیطی نقش اصلی را در چاقی بازی میکنند و وضعیت اقتصادی اجتماعی از جمله عوامل محیطی می باشد.بررسی ها نشان دادهاند که شیوع چاقی وسایر عوامل خطرزای بیماریهای قلبی عروقی در بسیاری از جوامع تحت تاثیر عوامل اقتصادی- اجتماعی است( دیل[2]،2002). عوامل متعددی از جمله سن،جنس،میزان تحصیلات، شغل و میزان درآمد عواملی هستند که در ایجاد اضافهوزن وچاقی مؤثرند(عبدالوهاب،1999). کودکان با وضعیت اقتصادی- اجتماعی پایین که از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند در مقایسه با کودکان برخودار از تغذیه مناسب،به طور متوسط کوچکتر میمانند وجهش نوجوانی آنها دیرتر وبا وسعت کمتری اتفاق می افتد.نتیجه اصلی این امر،کاهش قد بزرگسالی وتوده عضلانی است.یافتههای پژوهشی نشان میدهد بین سلامتی با کاهش فقر ورشد اقتصادی دردرازمدت ارتباطی قوی وجود دارد(ساچز[3]،1381). با توجه به این که شاخصهای بدنی تحت تاثیر عواملی مانند جنس،سن،قوم ونژاد،فرهنگ اجتماعی و وضعیت اقتصادی هستند و باتوجه به خطرات ناشی از آمادگی جسمانی پایین وناهنجاریهای ترکیب بدنی در تندرستی افراد و به طور کلی جامعه،برای برخورداری از یک جامعه سالم شناخت زمینه های خطرزا ضروری است،بر همین اساس تحقیق حاضر بر آن است تا ارتباط بین آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی را با وضعیت اقتصادی –اجتماعی دختران دانشآموز دوره راهنمایی شهرستان ایذه مورد مطالعه قرار دهد.
بیان مساله :
این تحقیق ، محقق در صدد است که مقایسه تعیین رابطه درآمد و جمعیت خانواده بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر شهرستان ایذه میباشد. از طریق پرسش شوندگان مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار دهد و از روش اسناد ومدارک موجود مشخص نماید که بین دانش آموزان دختر با میزان درآمد بالاو دانش آموزان با میزان درامد پایین و یا متوسط رابطه معناداری وجود .
به منظور انجام پژوهش، دانش آموزان دختر مدرسه آنزان کشای شهرستان ایذه به صورت تصادفی طبقهای و 600 دانشآموز و 40 نمفر به صورت تصادفی شهرستان ایذه انتخاب شدند. روش مورد استفاده در این پژوهش کمی و کیفی بوده و ابزار جمعآوری دادهها، فرمهای پرسشنامه، مشاهده و آزمون پیشرفت تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل دادههای کمی پژوهش، با استفاده از نرمافزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان داد که اگر چه رابطهٔ معناداری بین میزان درآمد و جمعیت خانواده و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مقطع ابتدایی وجود دارد،. متغیرهای فیزیکی، حتی اگر بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموز نیز هیچ تأثیری نداشته باشد، باید به خاطر حفظ سلامت، بهداشت و امنیت روانی آنان مورد توجه قرار گیرند.و درکل تنها نفش جمعیت و تعداد فرزندان و میزان درآمد خانواده های دانش آموزان بر عملکرد تحصیلی این دسته از دانش آموزان وجود دارد.
پژوهش حاضراز ابین عوامل خانوادگی موثر در پیشرفت تحصیلی ، بررسی میزان درآمد و تعداد فرزندان بر پیشرفت تحصیلی می باشد.لذا طرح حاضر سعی براین دارد به به سوالات زیر پاسخ صحیحی بدهد.
آیابین میزان جمعیت در خانواده و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
آیا آموزش لازم خانواده در جهت کنترل جمعیت و کنترل تعداد فرزندان موثر واقع شده است.
3-آیا بین تعداد فرزندان و ایجاد محیطی گرم و صمیمی در خانواده با پیشرفت و عملکرد تحصیلی کودکان رابطه وجود دارد.
اهمیت و ضرورت پژوهش
این مقاله کوشش شده است یافته های عمده این مطالعات مورد بازنگری قرار گیرد. کشف اثرات متغیرها بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی و میزان درآمد یک خانواده دانش آموز و تعداد فرزندان همان خانواده موضوع ساده ای نیست. نتایج پژوهش ها بر روی روابط و همبستگی ها باید در عمل مورد آزمایش قرار گیرند. هر یک از نتایج باید به دفعات متعدد به وقوع پیوندد تا به توان نسبت به صحت آنها اطمینان حاصل کرد.
مطالعات کیفی که بر پایه روش های مشاهده ای و تکنیک های مصاحبه انجام می گیرد، این امکان را به پژوهشگر می دهد که به نکات ظریفی که در کلاس نقش دارند و بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثرند که تشخیص آنها جز با بکارگیری این روش ها ممکن نیست.
نیاز انسان به راهنمایی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری ، انتخاب و بکار گیری راه حلهای مناسب در زندگی بر کسی پوشیده نیست. خصوصا در سنینی که فرد ناچار به انجام انتخابهای مهمی است. مسلما چنین مشاورهها و راهنماییهایی کمک شایان توجهی در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راهها و تصمیمات انتخابی جلوگیری خواهد نمود. بیشتر عدم موفقیتها ، شکست و در نیمه راه ماندنها ، ناشی از عدم داشتن اطلاعات کافی در زمینه موضوع و انجام انتخابهای نادرست است. از اینرو چنانچه انجام مشاوره در زمینههای مختلف مثل مشاوره ازدواج ، مشاوره در شرایط بحرانی ، مشاوره شغلی و غیره اهمیت دارد در زمینه تحصیلی نیز حائز اهمیت فراوان است.
اهداف پژوهش :
اهداف کلی :
تعیین اینکه بین میزان درامد و جمعیت خانواده و پیشرفت تحصیلی فرزندان مقطع ابتدایی رابطه وجود دارد.
اهداف جزئی:
ارائه پیشنهاداتی به خانواده ها جهت کنترل تعداد فرزندان ر یک خانواده
یافتن راه حل های مناسب در جهت بالا بردن سطح آگاهی والدین به منظور کمک به فرزندان در مساول اجتمایی و یادگیری مسائل اموزشی
فرضیه های تحقیق :
بین تعداد تعداد فرزندان و عملکرد تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد.
بین میزان درامد خانواده و عملکرد تحصیلی دانش اموزان رابطه معنی داری وجود دارد.
بین میزان توانایی مالی خانواده و تعداد فرزندان از نظر عملکرد تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد.
بین میزان تقویت مثبت و منفی تأثیر تعداد فرزندان و درآمد خانواده رابطه مستقیم وجود دارد.
متغیرهای تحقیق
1- متغیر مستقل : «Independent Variable »
متغیری است که توسط محقّق دستکاری می شود تا تأثیرات آن بر متغیر وابسته مشخص شود. متغیر مستقل در این تحقیق « درآمد خانواده » می باشد.
2- متغیر وابسته : « Dependent Variable »
متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی تواند درآن دخل و تصرف و دستکاری به عمل آورد . متغیر وابسته در این تحقیق« پیشرفت تحصیلیو عملکرد تحصیلی دانش آموزان » می باشد.
تعاریف عملیاتی
1. عملکرد: در اینجا عملکرد تحصیلی مدنظر است، از نظر اصطلاحی و کاربردی عملکرد میزان تغییر دانش آموزان در طول یک ثلث یا یک سال تحصیلی بوسیله آزمونهای معلم ساخته، میزان تحصیل و پیشرفت یا افت دانش آموزان اندازه گیری می شود.
عملکرد در فرهنگ لغت عمید به معنای کارکرد، حاصل و نتیجه کار و در فرهنگ لغت معین به معنای حاصل و نتیجه کار ، میزان کار.
2. تحصیل: تحصیل یعنی درس خواندن دانش آموزان در مدارس و درس خواندن دانشجویان در دانشگاه ها.
تحصیل در فرهنگ عمید به معنای حاصل کردن، فراهم کردن، بدست آوردن، درس خواندن و دانش آموختن و در فرهنگ معین به معنای بدست آوردن، حاصل کردن، کسب کردن، اندوختن، آموختن، علم آموختن، دانشجویی، دانش آموزی.
3. والدین: زن و شوهری که دارای فرزند می باشند به آنها والدین اطلاق می شود.
والدین در فرهنگ عمیه به معنای والدان، تثنیه والد، پدر و مادر و در فرهنگ معین تثنیه والد و به معنای پدر و مادر.
4. شاغل: به کسی که ساعاتی از روز را خارج از منزل به کار می پردازد شاغل گفته می شود.
شاغل در فرهنگ عمید به معنای در کار دارنده، به کار وا دارنده، بازدارنده، مانع، کار و پیشه ای که شخص را مشغول سازد.
درآمد : سود یا درآمد چیست؟
1 - سود یا درآمد یعنى هر آنچه انسان از راه تلاش و کار مانندکشاورزى، تجارت و حرفه و فن بدست مىآورد، و یا آنچه بدونتلاش بدست مىآید مانند ارث که پیشبینى نشده و جائزه ازحکمران. پس معیار درآمد هر آنچه انسان بدست آورد، و بدرستیکهپروردگار عالم فرمود:
)وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُم مِن شَیْءٍ فَأَنَّ للَّهِِ خُمُسَهُ(45)).
"اى مؤمنان بدانید هرچه غنیمت و فائده رسد خمس آن خاصخداست."
2 - پس معیار خمس فقط منفعت کسب وکار نیست، اگر کسىچنانچه زمین مباحى را بدست آورد، و فایده و سودى براى اوحاصل گردید باید خمس آن را بپردازد، هر چند آن را براى کار وکاسبى خود تخصیص نداده باشد.
3 - دریافت جایزه، هبه )هدیه(، ارث پیشبینى نشده، وآنچه ازطریق صلح از دشمن گرفته مىشود، تمامى آن مشمول خمسمىگردد.
فصل دوم
ادبیان و پیشینه تحقیق :
«دوگلاس»1 دریافت که علاقه والدین و تشویق آنان در جریان رشد سن کودکان بطور فزاینده ای در کسب موفقیت تحصیلی اهمیت می یابد. وی همچنین برای سالهای اولیه تحصیلی کودک اهمیت قائل است زیرا در بسیاری موارد، عملکرد سالهای نخستین تحصیل در سراسر دوره دبیرستان منعکس می شود کودکان طبقه متوسط هنگام اجتماعی شدن اولیه توجه و تحرک بیشتری از سوی والدین دریافت دارند.این عمل پایه ای برای کسب موفقیت بیشتر در نظام تحصیلی بنا می کنند.نتیجه اینکه بسیاری از تفاوتهای عمده در عملکرد را به اثرات محیطی سالهای قبل از دبستان نسبت می دهیم.بطور کلی نحوه پرورش کودک در طبقه متوسط در مقایسه با طبقه کارگر از ویژگی های زیر برخوردار است: