پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل

تعداد صفحات: 96 فرمت فایل: word کد فایل: 336
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۸,۸۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل

    بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل

    1-1     مقدمه

     

    محدودترین جمع انسانی خانواده است که از زن  ومرد  و فرزندان آنها تشکیل میشود. واقعیت این است که کودک در مرکز تعاملاتی قرار دارد که از متغیرهای خانوادگی و روشهای فرزند پروری اثرمیپذیرد .ارتباط یکی از مهمترین زمینه های سلامت زندگی اجتماعی و منشأ فرهنگ و به عنوان زمینه و مبنای حرکت و ارتقای انسانی است که اگر ویروسی شود، بی شک پایه  اصلی زندگی می لغزد و رضایت از آن محو می شود. در این میان ارتباط مؤثر با دیگران، مهارتی  است که انسان را در موقعیّت ممتاز و بهتری قرار می دهد و دستیابی به موفّقیّت و خوشبختی را سهل تر می سازد(نظری نژاد1376).

     ارتباط مؤثر رابطه ای است که در آن شخص به گونه ای عمل می کند که در آن علاوه بر اینکه خودش به خواسته­هایش می رسد، افراد مقابل نیز احساس رضایت دارند.بسیاری ازمحققان اتفاق نظر دارند که مهارتهای اجتماعی آموختنی هستند زیرا کودکانی که در محیط های نامناسب بزرگ شده اند ازلحاظ اجتماعی رفتارهای نامعقول دارند . باتوجه به این مسائل دست اندرکاران تعلیم وتربیت کودکان نقش مهمی در طراحی برنامه های آموزشی دارند. و از مهارتهای اجتماعی بهره گرفته وبا استفاده از تجارب خود برنامه های مربوط به مهارت های اجتماعی راطراحی میکنند. کیفیت روابط در دوران کودکی اهمیت اساسی دارد. زیرادر این زمان است که بذرهای عزت نفس کاشته می شود ،تصور می شود که مادر از این لحاظ نقش محوری ایفا می کند.(بیابانگرد1376). اگر مادر با فرزند رابطه سالم داشته باشد کودک خواهد توانست در مورد خود و توانایی برقراری روابط شخصی و صمیمی در بزرگسالی احساس مثبت داشته باشد و عکس این موضوع صادق است ، شکست در ایجاد همبستگی عاطفی با مادر می تواند به اضطراب دایمی ناشی از بی توجهی یا طرد منجر شود . پیام هایی که کودکان به مرور و با گذشت زمان از افراد مهم پیرامون خود در مورد خودشان دریافت می کنند برای عزت نفس آن ها بسیار مهم است بعلاوه عزت نفس خود پدر و مادر ،عملکرد وساختار خانواده نیز درمیزان عزت نفس کودک اهمیت دارد.  (اسمیت-موت1999)[1]

    همسالان و دوستان از مهمترین عوامل اجتماعی شدن کودکان  به  شمار می آیند. آنها  از  طرق مختلف بر یکدیگر تأثیر می گذارند و از یکدیگر تأثیر می پذیرند. بسیاری از محققان بر این عامل تأکید دارند و از  آن به عنوان ارتباط افقی یاد کرده اند، یعنی ارتباطی که در بین افرادی نسبتاً هم سطح از لحاظ سنی، طبقه اجتماعی، تحصیلی، اقتصادی و ... برقرار است. تا قبل از یک سالگی به ندرت ارتباطی معنی دار بین کودکان برقرار می شود. کودکان ده ماهه به گونه ای با یکدیگر برخورد می کنند که انگار عروسک اند، برای هم صدا در می آورند، موهای همدیگر را می کشند یا اعتنایی به یکدیگر نمی کنند. از حدود دو سالگی به بعد اولین ارتباط های معنی دار میان کودکان ایجاد می شود. البته دوام این ارتباط ها بسیار اندک است و در حد چند دقیقه بازی با یکدیگر باقی می ماند. در سنین دبستانی و پیش دبستانی، کودکان علاقه مند به برقراری ارتباط با همسالانی اند که شاد و زیبا باشند و اسباب بازی ها، خوراکی ها و وسائل خود را در اختیار آنها قرار دهند. ارتباط و دوستی های این دوره حالت موقت و گذرا داشته، به سرعت شکل می گیرند و سریعاً تغییر می کنند. ویژگی های ارتباطات خاص این دوره تقریباً مطابق رشد اخلاقی کودکان این دوره است ( پیش قراردادی). کودک  ,پایبندی مداوم به ارتباطات خود ندارد، به راحتی دوستانش را کنار می گذارد بدون این که علت خاصی وجود داشته باشد. و درک عمیقی از دوستان، صمیمیت و ارتباط متقابل ندارد. در سال های میانه و پایانی کودکی ارتباطات براساس کمک به یکدیگر و رفع نیازهای هم شکل می گیرند و اعتماد به هم  نقش مهمی در تداوم آن ایفا می کند. کودکان  درکی ذهنی از دوستان پیدا می کنند و دوستان تنها اشخاصی نیستند که با هم بازی می کنند، بلکه کسانی اند که ویژگی ها و مشترکات خاصی بین آنها برقرار است که یکی از آنها دوست داشتن همدیگر است. تحول و تغییر در استدلال های پنهان مربوط به دوستی با فرد یا اشخاص خاص، با افزایش سن تغییر می یابد. در اولین مرحله رشد دوستی و ارتباط، معمولاً استدلال نهان در ارتباط بین دو کودک و نزدیکی فیزیکی آنها به همدیگر است. یعنی این دو به این دلیل ساده با هم دوست اند که همسایه، دوست خانوادگی، هم مدرسه یا هم کلاس اند.(باستانی1386).

      فرهنگ  اجتماعی و آموزش آن  به کودکان  از  عناصر اصلی  شکل گیری تمدن  درخشان    مسلمانان بوده است و در روند اجتماعی کردن کودکان ، موثر بوده  است.  فرد آموزش دیده می توانست با انتخاب و ارائه رفتار مناسب در زمان و وضعیت معین از هدر رفتن نیروها جلوگیری به عمل آورد و بدین گونه پیشرفت و توسعه جامعه از سرعت کافی برخوردار شود. طرد کردن یا نادیده گرفتن کودکان در حقیقت تحت تاثیر ویژگی های اخلاقی و موقعیت های مختلف نهفته در متن مورد آموزش قرار می گیرد و کودکانی که رفتار اجتماعی منفی را کسب می کنند پس از گذشت مدتی حتی تا دوران بزرگسالی از جلب توجه دیگران ناتوان می مانند. اجتماعی شدن و ارائه رفتار مناسب، یک سیستم دو جانبه ارتباطی، ‌میان فرد و جامعه است به همین جهت هم تاثیرات فرهنگی و هم الگوهای رشدی فرد بطور هم زمان مد نظر قرار داده می شود و به همین دلیل آموزش مهارت های اجتماعی را نمی‌توان از زمینه هایی که رفتار در آن واقع می شود (مدرسه) جدا کرد. اختلال رفتار اجتماعی در سنین کودکی به شکل پرخاشگری، انزوا، گوشه گیری و ناپختگی جلوه می کند که در حقیقت هر سه شکل اختلال، حاکی از عدم یادگیری مهارت های اجتماعی است (حسینی و دری) .

     مهارت های اجتماعی را می توان شامل: مهارت در تشخیص احساس های خویش، مهارت کنترل خویش، مهارت در ارتباط کلامی، مهارت در همدلی و همدردی، ‌مهارت در ارتباط با گروه،‌ مهارت در تشخیص خصوصیات گروه,جرئت ورزی و ... است.

     بنا به تعریف، مهارت‌های اجتماعی به رفتارهای آموخته شده و مقبول جامعه اطلاق می‌شود، رفتارهایی که شخص می‌تواند با دیگران به نحوی ارتباط متقابل  برقرار کند که به بروز پاسخ‌های مثبت و پرهیز از پاسخ‌های منفی بینجامد (کارتلج و میلبرن، 1985، ترجمه نظری‌نژاد).[2]

     در این راستا، رفتار اجتماعی بر تمامی جنبه‌های زندگی کودکان سایه می‌افکند و بر سلامت روانی، سازگاری و شادکامی بعدی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. توانایی فرد از نظر کنار آمدن با دیگران و انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت او را میان همسالان و نزد معلمان، والدین و دیگر بزرگسالان مشخص می‌کند. میزان توانایی فرد در مهارت‌های اجتماعی به طور مستقیم به رشد اجتماعی فرد و کمیت و کیفیت رفتارهای اجتماعی مطلوبی که از خود نشان می‌دهد، مربوط می‌شود (متسون و اولندیک، 1988، ترجمه به‌پژوه، 1384)[3]

     طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، یکی از مسائلی که در مقطع ابتدایی از اهمیت زیادی بر خوردار است، داشتن مهارت اجتماعی دانش آموزان است.مهارت اجتماعی به مجموعه رفتارهای فراگرفته قابل قبولی گفته می شود که فرد را قادر میسازد با دیگران رابطه موثر داشته و از عکس العمل های نا معقول اجتماعی خودداری کند. ( گرشام و الیوت 1984)[4]

     در این دوران (کودکی)است که فرد نسبت به شخصیت خود آگاهی پیدا میکند .دراین راستا ارزش گذارشتن به ویژگی های خودکه یکی از ویژگیهای مهم وقابل بحث درباره رشد خود محسوب می شود میتواند به شکل گیری یکی دیگراز جنبه های مهم رشدکه همان شکل گیری و تکوین هویت فردی است بینجامد(براهنی1378 ).                           یکی از دلایل  اصلی که سبب می شود کودکان خاصی محبوبیت نداشته باشند این است که این کودکان مهارت های اجتماعی مناسبی که می تواند آن ها را دوست داشتنی جلوه دهد، ندارند. آن ها در یک وضعیت دو سویه گرفتارند. از طرفی، دانش آموزان بی دقت فرصتی برای تمرین مهارت اجتماعی نمی یابند و از طرف دیگر آن هایی که در مهارت های اجتماعی ضعیف هستند  قادر به برقراری دوستی نیستند(لوییس و دورلاگ 1991)[5]

    احساس عزت نفس در کودکان ازنگرش والدین و معلمین نشأت می گیرد(مارسیا کروگر1979) [6]

    همه کودکانی که پا به مرحله رشدمی گذارند بایداز آزادی و استقلال نسبی برخوردارباشند.

     لذا باید عزت نفس کودکان را تقویت کرد برای این کار چهار رکن

    وجوددارد:محبت،زمان،انضباط،پذیرش.نخستین محیطی که کودک در آن زندگی را آغاز می کند خانواده است. کودکی که موردبی اعتنایی و توهین دیگران قرار گیرد دچار حس حقارت و خود کم بینی می شود.تمام افراد انسان از زایل شدن شخصیت خود ناراحت می شوند و این عارضه در کودکان عاطفی تر و حساس تر است . راجرز احترام بدون شرط به کودکان را اساس تشکیل عزت نفس در آنان می داند(شاملو1378).

    پدرومادر نخستین معلم ومربی کودک اند.عملکردورفتارآنها درس آموزنده ایی برای کودکان است. بسیاری از کودکان نمیتوانند اعتماد بنفس داشته باشند چون مهارت اجتماعی کافی کسب نکرده اند. بدین سان آموزش و مهارت و روش کسب موفقیت و پیروزی در امور, خود ازعوامل عزت نفس است .درطول سالهای مدرسه برخی از کودکان به وسیله همسالان خود طرد می شوند که  این به دلیل نداشتن مهارت اجتماعی کافی است (پارکر و اشر1978)(1).

     علاوه بر عوامل فردی نقش عوامل خانوادگی و اجتماع هم در ایجاد و گسترش این آسیب ها و هم اتخاذ رویکرد های اجتماعی در پیشگیری و کنترل آنها ملموس تر می گردد لذا موقعیت نهاد خانواده و اجتماع در محیطی که به طور دائم درحال دگرگونی است مستلزم اتخاذ رویکرد ها روش ها و ابزارهایی است که امکان انعطاف مبتنی بر دانایی و خلاقیت را بسرعت به آن بدهد .چه در دنیایی ساده و آرام وچه در دنیای پر تحول کودکان ما زندگی خواهند کردو صد درصد نیاز به ابزاری قدرتمند جهت سازگاری با این محیط دارند(پایان نامه).

     

    [1] Esmiet&Mout                                                                                                   

     

    [2] .Kartelj&Milborn

    [3] Matsoun&Olendeek                                                                            

    [4] Gersham&Eliout                                                                                 

    [5] .Louiees&Dolarg

    [6] .Marsiya&krovger

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل

    فهرست:

     

    فصل اول

    1-1مقدمه. 1

    1-2 بیان مسئله و سوالهای پژوهش.... 7

    1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش.... 8

    1-4 فرضیه های پژوهش.... 9

    هدف پژوهش.... 10

    متغییرها 10

    1-5 تعاریف و اصطلاحات... 10

    تعاریف عملیاتی.. 11

    فصل دوم

    2-1 چهارچوب نظری.. 14

    2-2آماده سازی مهارت های اجتماعی در6 مرحله. 16

    2-3  عزت نفس از دو بخش تشکیل می شود. 18

    2-4 ابعاد مهارتهای اجتماعی.. 19

    2-5 انواع رفتار جرأت مندانه. 25

    هدف های جرأت ورزی.. 25

    2-6 مزایای رفتار جرأتمندانه. 25

    2-7 والدین و روابط همسالان. 28

    2-8  ماهیت عزت نفس.... 30

    2-9  نحوه شکل گیری عزت نفس.... 31

    2-10  پیشنهادهایی برای تقویت عزت نفس کودکان. 33

    2-11  مؤلفه‌های اساسی عزت‌نفس.... 39

    2-12 علل پیدایش خویشتن و عزت‌نفس.... 41

    2-13 مفهوم عزت‌نفس.... 46

    2-14 بدرفتاری جسمانی یا جنسی.. 51

    2-15 رویکرد اسلام نسبت به عزت نفس.... 55

    2-16 تعریف عزت نفس از دیدگاه اسلامی.. 56

    2-17 نفس در نظریه دانشمندان اسلامی.. 57

    2-18 تاریخچه. 57

    2-19 .به نظرکوپر اسمیت منابع عزت نفس شامل موارد ذیل می باشد. 60

    2-20 پیشینه های پژوهش.... 60

    پژوهش های انجام یافته در داخل.. 62

    پژوهش های انجام یافته در خارج.. 64

    فصل سوم

    3-1  روش پژوهش.... 68

    3-2 جامعه آماری.. 68

    3-3   نمونه آماری و نحوه نمونه گیری.. 69

    3-4 شیوه جمع آوری اطلاعات آزمون آماری.. 69

    ابزار گرد آوری پژوهش.... 70

    فصل چهارم

    4-1 بخش اول آمار توصیفی.. 73

    بخش دوم :آمار استنباطی.. 77

    فصل پنجم

    5-1 بحث و نتیجه گیری.. 81

    5-2   پیشنهادات... 83

    5-3 محدودیت ها 84

    منابع  85.

    منبع:

    - آمار و احتمالات - تألیف علی دلاور.                                                                                                                                                                - راهنمای مدرس - تألیف لادن, فتی٬ شهرام محمد خانی ٬فرشته موتابی٬مهرداد کاظم زاده.                                                                                    - راهنمای آموزش کودکان کم توان تألیف علیرضا سعادتی٬ علی حسینی٬ معین نعمتی ٬فرید مفیدی٬ کاظم نظم ده.                                                                       

    - ارزشیابی شخصیت- تألیف دکتر حمزه گنجی نشرساوالان.                                                                                                                   101بازی برای افزایش اعتماد به نفس- نوشته جنی موسلی و هلن سونت/ ترجمه دکتر مصطفی تبریزی. روانشناسی اعتماد بنفس -نوشته مهرداد فیروزبخت.                                                                                                                                      - روشهای تقویت عزت نفس در نوجوانان-نویسنده امینه کلارک انتشارات آستان قدس رضوی.                                                                                  - بهداشت روانی- نوشته سعید شاملو انتشارات رشد.                                                                                                                                      - روانشناسی عمومی- نوشته دکترحمزه گنجی.                                                                                                                                              - روان شناسی عزت نفس-تألیف ناتانیل براندن.                                                                                                                                              - بررسی رابطه بین مفاهیم کنترل عزت نفس و پیشرفت تحصیلی-تألیف بیابانگرد٬ اسماعیلی.                                                                                  - مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی-نوشته مهرداد فیروز بخت و خشایار بیگی.                                                                                - تفسیرنورالثقلین تٲلیف عبدعلی بن جمعه العروسی حویزی – تفسیر روایی از قرآن.                                                                                                    . بحارالانوارالجامه لدررالاخبارالائمه الاطهار- احادیث از باب 1.9.32.99                                                                                                                      -  تسنیم /تفسیر قرآن-تالیف ایت الله جوادی آملی.                                                                                                                                            - محجه البیضاء فی التهذیب الاحیا-نویسنده محسن فیض کاشانی/انتشارات جامه مدرس قم –ماده 7ادب جلد 1 قاموس قرآن                                                                                                 

    - جامع الاخبار- مؤلف شیخ تاج الدین محمدبن محمدحیدرشعیری.                                                                                                                  -  سفینه البحار-تٲلیف شیخ عباس قمی سال انتشار1363.                                                                                                                                    - انسان کامل ٬تعلیم و تربیت دراسلام٬تکامل اجتماعی انسان –تٲلیف استاد شهید مرتضی مطهری.                                                                       -پایان نامه:سلیمانیان. -حسینی.-رجبی.                                                                                                                                                  -فصلنامه مربی شماره27 رشد و تکامل کودکان خردسال.                                                                                                                                  - مجله استعدادهای درخشان ص 23 شماره 1 خرداد73.                                                                                                                                           - مقاله-به نقل از پژوهش در سلامت روان شناختی"دانشگاه تربیت معلم"قطب علمی روانشناسی استرس-دوره اول شماره3 پاییز1386.                                                                                                                                   - فصلنامه روانشناسی تربیتی شماره21 سال7پاییز90                                                                                                                                              - مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهیSID .                                                                                                                                                          - سایت مؤسسه ایران زمین پارسیان-گردآوری:گروه تندرستی و زندگی سالم.
    - آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه/ نوشته ی پیتر وست وود/ ترجمه ی شاهرخ مکوند حسینی، با همکاری فرح شیلان دری.
    - آموزش مؤثر/ نوشته دانیل مویس و دیوید رینولدز/ ترجمه ی دکتر محمد علی بشارت و حمید شمسی پور

    - جی ، کارتلج و جی. اف. میلبران، آموزش مهارتهای اجتماعی ، ترجمه محمدحسین نظری نژاد، انتشارات آستان قدس رضوی ،‌1369.                                                                                                                                      - ابراهیمی  قوام ، صغری .همبستگی بین دریافت انواع حمایت های اجتماعی و رشد اجتماعی -انتشارات وزارت آموزش و پرورش ، 1374.                                                                                                                             - احمدی ، احمد. روانشناسی کودکان و نوجوانان .انتظارات مشعل،‌1371.                                                                                                               - مهرآرا، علی اکبر  . روانشناسی اجتماعی . انتشارات مهرداد، 1373.                                                                                                              - دمیرچی لو، محمد. سودمندی آموزش مهارت اجتماعی. ماهنامه تربیت، شماره 8، سال 1372.                                                                     - امیر حسینی، خسرو، مهارت های اساسی زندگی سالم، نشر عارف کامل، تهران: 1387، چاپ چهارم.                                                               

     - باستانی، قادر، اصول و تکنیک های برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، نشر ققنوس، تهران: 1386.                                                                           - پورافکاری، نصرت الله، فرهنگ جامع روانشناسی – روانپزشکی ، نشر فرهنگ معاصر، تهران: 1386، چاپ ششم.                                                                                                                                                                 . فتی، لادن و همکاران، آموزش مهارت­های زندگی، نشر دانژه، تهران: 1385.                                                                                                 -. کلینکه، کریس ال،  مهارت های زندگی، ترجمه شهرام محمد خانی، نشر نسل نواندیش، تهران: 1378.

    - مهرابی زاده، مهناز و همکاران، کمال گرایی مثبت/ کمال گرایی منفی، نشر رسش، تهران 1382.                                                                           - روان شناسی در خدمت معلمان یادگیری و شناخت ، جواد قهرمانی ، تهران وزارت آموزش پرورش ، مؤسسه ی فرهنگی منادی تربیت 82/1381                                                                                                               -.  اسماعیلی شاندیز محمد رضا ، مقاله تلویزیون در زندگی کودکان ما ، مجله اصلاح و تربیت ، سال اول ، شماره 8 ، صفحه 31 .                                                                                                                                              -. دژبانی علی ، مقاله رسانه های تصویری و بزهکاری کودکان و نوجوانان ، مجله اصلاح و تربیت ، سال اول ، شماره 6 و 7 .                                                                                                                                       -  شیهان1988ترجمه گنجی1378. گروه اینترنتی نیک,صالحی                                                                                                                                                       - شیخاوندی داور ، جامعه شناسی انحراف آسیب شناسی جامعه ، نشر مرندیز ، سال 1373 .                                                                                    - گربز جورج ، خشونت و وحشت در رسانه ها ، ترجمه داوود جعفری .                                                                                                                  -  محمدی فرو حمید ، مقاله کودکان جرم و اخبار تلویزیون ، مجله اصلاح و تربیت سال اول شماره 11 و 12 .                                                                     

    -  ناصر الدین صاحب الزمانی محمد حسن ، روح بشر ، موسسه مطبوعاتی عطایی .                                                                                       -  نعمتی رضایی ، بررسی اثرات رسانه های تصویری بر بزهکاری کودکان و نوجوانان ، مجله اصلاح و تربیت ، شماره 60 سال پنجم                                                                                                                                      - آراس، آلن؛ روان شناسی شخصیت نظریه ها و فرآیندها؛ترجمه سیاوش جمالفر، انتشارات نشر روان: 1375.
    - اتکینسون، ریچارد؛ زمینه روان شناسی هیلگارد؛ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران ، انتشارات رشد: 1378.
    -  ارنسون، الیوز؛ روان شناسی اجتماعی؛ ترجمه سیروس ایزدی، انتشارات دانشگاه تهران:1366.
    - افروز، غلامعلی؛ روان شناسی تربیت کودکان و نوجوانان؛انتشارات انجمن اولیاء و مربیان:1371.                                                                                   - بلوم، جرالد.اس؛ نظریه های روان کاوی شخصیت؛ترجمه هوشنگ حق نویس،انتشارات امیر کبیر؛1362.
     - بیابان گرد، اسماعیل؛ روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان؛ انتشارات انجمن اولیاء و مربیان:1373.
    - دلاور، علی؛ روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ویرایش1377.                                                                                                               -استور 1979 به نقل از مهدی دلفی موسوی 1380 بررسی تاثیر آموزش ابراز وجود بر متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی بر دانشجویان پسر مقطع اول دبیرستان‌های نظام جدید شهرستان اهواز.                                                                                                                                                     - جورج کلی، کتاب روانشناسی ساخت های شخصیت، 1955، ص 3-2

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, رساله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط مهارت اجتماعی با عزت نفس کودکان مقطع ابتدایی شهرستان اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت