فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان و دانشجویان
فهرست:
مقدمه
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1
چکیده
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2
پیشینه تحقیق
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3
فصل اول
طرح و تعریف مشکل
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
زمینه مشکل
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
هدف تحقیق
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
تعریف اصطلاحات
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
فصل دوم
اضطراب و امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18
تعریف اضطراب
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
19
معنی اضطراب
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
اضطراب از دیدگاه فروید
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
اضطراب از دیدگاه راجرز
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
ظاهر عمومی و رفتار، علایم اضطراب
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
21
حد مطلوب اضطراب
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22
اهداف امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
فصل سوم
اضطراب امتحان و ماهیت آن
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28
ماهیت اضطراب امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
32
شیوع
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
34
تفاوتهای فردی در زمینه اضطراب امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
35
فصل چهارم
سببشناسی اضطراب امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
عوامل فردی و شخصیتی
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
عوامل آموزشگاهی و جامعهای
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
عوامل خانوادگی
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
46
فصل پنجم
مدلها و نظریههای اضطراب امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
49
فصل ششم
ابزارهای سنجش اضطراب امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
54
مقیاس ارزیابی شناختی
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
56
مقیاس مهارتهای مطالعه
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
59
مقیاس اضطراب امتحان برای کودکان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
60
مشاهده رفتاری
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
62
اضطراب امتحان و عملکرد
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
62
فصل هفتم
روشهای پیشگیری از اضطراب امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
65
توصیهها و راهبردها برای پیشگیری از اضطراب امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
67
فصل هشتم
درمان اضطراب امتحان
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
71
حساسیتزدایی منظم
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
71
روشهای شناختی
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
73
یادگیری مشاهدهای (سرمشقگیری)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
75
مهارتهای مطالعه
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
76
اهمیت مطالعه و نحوه درست آن
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
77
اضطراب ریاضی
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
82
بحث
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
84
ضمایم
ضمیمه «الف» (سیاهه اضطراب امتحان)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
86
ضمیمه «ب» (جدول سلسله مراتب اضطراب امتحان)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
90
فهرست منابع
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
91
منبع:
آزاد، حسین، آسیبشناسی روانی، تهران، انتشارات بعثت 1372
بال، ساموئل، انگیزش در آموزش و پرورش، ترجمه علیاصغر مسدود، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز، 1371
بیابانگرد. اسماعیل، اضطراب امتحان، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1378
بلوکراس و بلوشید، روانشناسی استرس، ترجمه عباس چینی، نشر ترمه، 1373
حسینی، ابوالقاسم، بهداشت روانی، انتشارات دانشگاه مشهد، 1370
راس، آلن، روانشناسی شخصیت، ترجمه سیاوش جمالفر، تهران، انتشارات بعثت 1373
فلور، نیل و پسکار، سوزان، شناخت روشهای غلبه بر نگرانی و ترس از امتحانات ترجمه پرویز حکمتی و همکاران، تهران، انتشارات علمی و فنی، 1368