مقدمه
پس از سال ها بررسی نرم افزارهای سه بعدی و انیمیشن ساز به خوبی درک کرده بودم که مشکل اصلی دانشجویان انیمیشن و معماری این است که به اصل کار و مبنای این گونه نرم افزارها دقیقاً پی نبرده و همیشه به طور کلی با نرم افزار درگیر می شوند.
حال اینکه این قبیل برنامه ها از وسعت غیر قابل تصوری برخورداردار می باشند و برای بهره برداری صیحیح از این نرم افزار باید به قسمتی از آن رجوع کرد که مربوط به کارمان می شود. نبود منابعی ساده و روان در این امر نیز بی علت نبوده است. به طوری که این نرم افزار را به صورت کاملاً فلسفی و به دور از هر گونه هدف کاربردی مورد بررسی قرار داده و از اصل قضیه که توضیح ساده تکنیک های این برنامه است دور شده اند. ولی در ویژه حاضر با توجه تجربیان این جانب در امر بررسی سعی شده است که قسمت های کاربردی این برنامه را به صورت کاملاً تصویری برایتان تشریح کنم.
این قسمت Command Panel نام دارد. توسط Command Panel می توانید اشکال را ترسیم کنید. روی آن ها تغییرات ایجاد کرده، محیط را نور پردازی کنید. دوربین ایجاد کنید و مواردی از این قبیل.
در بالای Command Panel نوار ابزاری وجود دارد، که به آن Main Toolbar گویند. بسیاری از ابزار پر کاربرد 3D Max در این نوار وجود دارند و توسط آن ها می توان کارهایی مانند رندر کردن، فعال کردن قسمت ماده ساز، تغییرات بر روی شکل و فعال کردن نقاط پرش، عمل انتخاب و ... را انجام دهید.
نوار منو: این قسمت در بالای Main Toolbar قرار دارد و توسط منوهای این قسمت می توان برخی از دستورات Command Panel و دیگر قسمت ها را فراخوانی کرد.
در قسمت پایین و سمت راست Command Panel کنترل کننده های دریچه های دید وجود دارند.
توسط آن ها می توان چرخش، بزرگ نمای، جابجایی و دریچه های دید را کنترل کرد.
Zoom: برای بزرگ نمایی در دریچه های دید استفاده می شود.
Zoom All: برای بزرگ نمایی در تمامی دریچه های دید به طور همزمان به کار می رود.
Zoom Extents: برای افزایش وسعت دید در یک دریچه به کار می رود.
Region Zoom: برای بزرگ نمایی در قسمتی خالی از صفحه، توسط یک Window به کار می رود.
Pan: برای جابجا کردن صفحه دید جاری به کار می رود.
Arc Rotate: برای چرخش دادن دیدهای دو بعدی و سه بعدی مورد
استفاده است. ولی بیشتر برای دیدهای سه بعدی به کار می رود.
Min / Max Toggle: با انتخاب این ابزار می توانید نمای دید جاری را به حداقل و حداکثر برسانید.
اگر دقت کنید در سمت چپ Command Panel چهار نمای دید به نام های Top، Front، Left و Perspective قرار دارند.
تمامی اعمال ترسیمی و ویرایشی در این دریچه انجام می شود. برای این که دریچه دید مورد نظر را فعال کنید کافیست یکبار توسط ماوس در داخل آن دریچه کلیک کنید، آن گاه کادر زرد رنگی دور آن دریچه را احاطه می کند.
در قسمت پایین دریچه های دید خط زمان بندی و کنترل کننده های انیمیشن قرار دارند.
در سمت چپ دریچه های دید قسمت (Reactor) قرار دارند، این قسمت کاربرد بسیاری دارد که تا حدودی به آن اشاره خواهد شد.
ترسیم اشکال سه بعدی
اشکال سه بعدی در 3D Max به دو دسته اشکال استاندارد[1] و اشکال توسعه یافته تقسیم می شوند.
اشکال استاندارد: اشکالی هستند که طول و عرض و ارتفاع مشخص دارند؛ به عبارتی مساحت و محیط مقدار مشخصی است.
اشکال توسعه یافته: به علت گسترده بودن در ترسیم، مساحت و محیط مشخص ندارند.
Standard Primitives[2]
اشکال استاندارد، در نرم افزار 3D Max، در قسمت Geometry واقع در مجموعه Create قرار گرفته اند. هنگامی که لیست، واقع در زیر Geometry، را باز می کنیم، لیستی از انواع اشکال ترسیمی ظاهر می شود.
Box (مکعب)
ساده ترین و پرکاربردترین شکل در این قسمت می باشد. توسط Box می توان مکعب مربع یا مستطیل ترسیم نمود.
برای ترسیم مکعب کافیست که در یکی از نماهای دید کلیک کرده، کلید ماوس را پایین نگه داشته و ماوس را حرکت دهید. با این حرکت سطح مقطع مکعب ترسیم می شود. و با حرکت دادن ماوس به سمت بالا در واقع ارتفاع مکعب را مشخص کرده و با کلیک کردن ترسیم به پایان خواهد رسید.
وقتی مکعب را ترسیم می کنیم در قسمت Command Panel پارامترهایی ظاهر می شوند که عبارتند از Creation Method، Keyboard Entry و Parameters.
این سه مجموعه در تمامی اشکال ترسیمی وجود دارند.
حال به بررسی آنها می پردازیم.
Creation Method: این مجموعه دو گزینه دارد؛ که عبارتند از Cub و Box. اگر در حین رسم مکعب گزینه Cub فعال باشد، مکعب ترسیم شده مربع خواهد بود؛ و اگر Box فعال باشد می توانیم با تغییر طول و عرض سطح مقطع مکعب مستطیل طراحی کنیم.
Keyboard Entry: در این قسمت دو سری مختصات وجود دارد. اولین سری یعنی z، y، x، به منظور وارد کردن مختصات قرار گیری مکعب است؛ و دومین سری یعنی (طول و عرض و ارتفاع)، مختصات ابعاد شکل می باشد.
Parameters
این قسمت برای کنترل ابعاد و سطوح مکعب، پس از ترسیم به کار می رود. سه پارامتر Length، Width، Height طول، عرض و ارتفاع مکعب را کنترل می کنند؛ و سه پارامتر Length segs، Width segs و Height segs «Segment» (سطوح مکعب) را کنترل می کنند.
(تصاویر در فایل اصلی موجود است)