فهرست و منابع روش تحقیق عزت نفس
فهرست:
چکیده
فصل اول – کلیات تحقیق
1-1- مقدمه ............................................................................................. 2
1-2- بیان مسئله ...................................................................................... 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................. 5
1-4- اهداف تحقیق.................................................................................. 6
1-4-1- هدف کلی................................................................................... 6
1-4-2- اهداف جزئی............................................................................... 6
1-5- فرضیات تحقیق............................................................................... 7
1-6- متغیرهای تحقیق............................................................................... 7
1-7- تعاریف متغیرها................................................................................ 7
1-7-1- تعاریف نظری.............................................................................. 7
1-7-2- تعاریف عملیاتی.......................................................................... 8
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه ............................................................................................. 10
2-2- عزت نفس...................................................................................... 11
2-2-1 چهار شرط عزت نفس................................................................... 13
2-2-2- نقش توجه مثبت در ایجاد عزت نفس............................................ 13
2-2-3- مزایای عزت نفس بالا.................................................................. 15
2-2-4- عوامل مؤثر در عزت نفس............................................................. 16
2-2-5- تأثیر عوامل مهم در تحول عزت نفس............................................. 17
2-3- تعاریف و نظریاتی پیرامون عزت نفس............................................... 19
2-3-1- عزت نفس خانواده ...................................................................... 23
2-3-2- عزت نفس اجتماعی..................................................................... 23
2-3-3- عزت نفس آکادمیک..................................................................... 23
2-3-4- تصور جسمانی............................................................................ 23
2-3-5- عزت نفس کلی........................................................................... 24
2-4- تفاوت عزت نفس با خود پنداره........................................................ 24
2-5- عزت نفس بعنوان نیاز روانی وضعیت شخصیت.................................. 26
2-6- عزت نفس به عنوان صفت شخصیت................................................. 29
2-7- شکلگیری پدیده خود، خودپنداره عزت نفس..................................... 30
2-8- تحقیقات انجام شده در زمینه عزت نفس............................................ 32
2-9- خانواده، بنیان "خود"........................................................................ 34
2-10- رشد خو پنداری در نوجوانی........................................................... 36
2-11- ساخت خانواده ............................................................................. 40
2-12- الگوهای اساسی فرزندپروری.......................................................... 45
2-12-1- والدین (دموکراتیک).................................................................. 46
2-12-2- والدین مستبد یا دیکتاتور............................................................ 47
2-12-3- والدین سهلگیر یا آزاد گذارنده................................................... 49
2-13- جنبههای مختلف تأثیر خانواده بر عزت نفس.................................... 49
2-14- روشهای تغییر و افزایش میزان عزت نفس........................................ 59
2-14-1- الگوی یادگیری اجتماعی............................................................. 59
2-15- نقش و اهمیت عزت نفس در نوجوانان............................................ 62
2-16- شایستگی برقراری ارتباط و سازگاری اجتماعی................................. 62
2-17- پیشرفت تحصیلی.......................................................................... 63
فصل سوم - روش تحقیق
3-1- نوع و روش تحقیق.......................................................................... 65
3-2- جامعه آماری.................................................................................... 65
3-3- نمونه و روشگیری نمونهگیری.......................................................... 65
3-4- ابزار جمعآوری اطلاعات.................................................................. 65
3-5- اعتبار و روایی پرسشنامه................................................................... 66
3-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها............................................................. 67
فصل چهارم - تجزیه و تحلیل دادهها
4-1- آمار توصیفی.................................................................................... 69
4-2- آمار استنباطی................................................................................... 71
فصل پنجم – نتیجه گیری
5-1- خلاطه تحقیق.................................................................................. 79
5-2- نتیجهگیری کلی................................................................................ 80
5-3- پیشنهادات برای تحقیقات بعدی........................................................ 81
5-4- محدودیتها و مشکلات تحقیق........................................................ 81
ضمائم
منابع فارسی ............................................................................................ 83
منابع انگلیسی .......................................................................................... 86
پرسشنامه.................................................................................................. 87
منبع:
منابع فارسی :
اتکینسون، ریتال و همکاران.( 1378). زمینه روانشناسی.، ترجمه: محمدنقی براهنی و همکاران. جلددوم. تهران: انتشارات رشد.
احدی، حسن. ، بنی جما ل، شکوالسادات.( 1379). روانشناسی رشد. انتشارات بنیاد.
اکبری آرزومان، رضا.( 1368). بررسی رابطه حمایت اجتماعی موسسات رفاهی(کمیته امداد) با عزت نفس فرزندان خانوادههای تحت پوشش. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
آلپورت، گوردن.( 1381). رشد شخصیت.، مترجم: فاطمه افتخاری. تهران: انتشارات امیرکبیر.
بیابانگرد، اسماعیل.( 1369). بررسی رابطه بین مفاهیم منبع کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
بیابانگرد، اسماعیل.( 1372). : روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، تهران، انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
بیلز، رابرت .( 1371). کاربرد روانشناسی در آموزشگاه. ترجمه: پروین کدیور.جلددوم. تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
پورشافعی، هادی.( 1371). بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.
پیاژه، ژان.( 1371). روان شناسی رشد. تهران: انتشارات رشد .
ثنائی، باقر.( 1370). آسیبشناسی خانواده. مجله پژوهشهای تربیتی. دانشگاه تربیت معلم. شماره3.
ثنائی، باقر .( 1371). نظریه یادگیری اجتماعی.، مجله پژوهش در مسا ئل روانی اجتماعی. انتشارات دانشگاه پیام نور. شماره 7،6 .
راجرز، کارل .( 1369). درآمدی برای انسان شدن. ترجمه قاسم قاضی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. چاپ اول.
راجرز، دروتی.( 1357). روانشناسی کودک. ترجمه: غلامعلی سرمد. انتشارات عالی پارس .
ستیر، ویرجینیا.( 1370). آدمسازی در روانشناسی خانواده. ترجمه بهروز بیرشک .تهران انتشارات رشد. چاپ اول.
سیف نراقی، نادری .( 1379). اختلالات رفتاری کودکان و روشهای اصلاح و ترمیم آن. تهران انتشارات بدر. چاپ اول.
سیف، علی اکبر.( 1369).درماندگی آموخته شد .مجله پژوهش. وابسته به امور فرهنگی نهاد ریاست جمهوری شماره 6
سیف، علی اکبر .( 1381). روانشناس پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش) تهران: انتشارات آگاه.چاپ پنجم.،
سهرابی، نادره .( 1382). بررسی ویژگی های دموگرافیک و تاثیر آن ها بر عزت نفس و رضایتمندی از زندگی در گروهی از افراد بزهکار دختر و پسر در شهر شیراز . پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان.
شاملو، سعید.( 1378). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.
شاملو، سعید.( 1379). مکتبها و نظریهها در روان شناسی شخصیت.، تهران:. انتشارات رشد.
شرتزرواستون.( 1366). اصول راهنمایی، ترجمه: علی شریعتمداری. چاپ مشعل. چاپ دوم.
شریعتمداری، علی.( 1381). روان شناسی تربیتی.، تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ سوم.
شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا.( 1380). نظریههای مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. چاپ دوم.
فروم، اریک.( 1379). گریز از آزادی، ترجمه: عزت الله فولادوند. انتشارات مروارید چاپ چهارم.
کربلایی،محمد.( 1378). بررسی تاثیر اشتغال مادران در عزت نفس کودکان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا .
گل رضایی ،محمد حسین .(1375).ارتباط بین پیشینه اجتماعی اقتصادی با عزت نفس و افسردگی در میان دانشجویان دانشگاه تهران .پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
مازلو، ا.اچ.(1367). انگیزش و شخصیت. ترجمه: احمد رضوانی، انتشارات آستان قدس .چاپ دوم.
مدیری ،مهرداد .( 1373). بررسی اتباط بین سبک اسناد عزت نفس و و وضعیت اجتمایی اقتصادی با عملکرد دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان اهواز به صورت جداگانه و ترکیبی.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز .
منصور، محمود.( 1380). احساس کمتری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
میرزابیگی، علی.( 1371). نقش نیازهای روانی در بهداشت روانی. تهران: انتشارات اطلاعات.
موسن، پ.ھ ، هوستون ووی کانجر.( 1367). رشد شخصیت کودک. ترجمه: مهشید یاسائی. تهران: انتشارات نشر مرکز. چاپ اول.
مینوچین.( 1372). خانواده و خانواده درمانی. ترجمه: باقر ثنائی. جزوه درسی.دانشگاه تربیت معلم.
نادری، عزتالله، و مریم سیف نراقی.( 1382). : روش تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی. انتشارات بدر.چاپ اول.
نوابی نژاد، شکوه.( 1376). رفتارهای بهنجار و نابهنجار. تهران: انتشارات رشد.
هورنای، کارن: .( 1364). تضادهای درونی ما. ترجمه: جعفر مصفا. انتشارات گلشن. چاپ پنجم.
منابع انگلیسی
Coppersmith, S.(1997), “The Antecedents of self-esteem”. W.H., Freeman and company sanfrancisco.
Harford, S.(2001): ’’The perceived competence scale for children”, child development, 53, P.87-97.
Rosenberg, M.(2000)-(1998)-(2001)-(1999); “Social and the adobscent self-Imagls”, Princeton, NJ, Princeton university Press.
Sting, J.D. (1992): “Conformity, Ability and self-esteem”, representative new search in social psychology vol. 30NO.2.
Coppersmith's. the An
Tecedents of self – esteem , w.H.freeman(2001)
Bean. R and climes. How to Raise children's self – Esteem , Enrich 1980
Brown, K.D. & Murkowski, T.A (2000). Self – esteem , mood and self avaluation , changes in mood and the way you see tou , Journal of personality and social psychology , 64 , 421-4600
Cooper, smith. (1997). the antecedents of self – esteem. Sun Francisco freeman.
Gwendolyn, Hampton (1984). Apath to self esteem. Yale New Harden lechers insatiate.
Kermis, M.H,m Cornell , D.P., sun , C.Berry , A., & Harlow , T (1993) . there is more to self estemm that whether it is highor low , the importance of stability of self estemm.
Josephs , R,A, markus , H.R & tafarodi , R.W. (1992). Gender and Self – estemm . Journal of personality and social psychology , 63, 391-402
Gurney , peter , w. (1988) . Self – estemm in children with special aducational needs , Routledge , Inc. London.
Jourberto charles , E.(1991) . Self – esteem and social desirability in relation to college student`s retrospect tive perceptions of parental fairness and discip lianary prac tices , psychological Reparts , Vol 69 , P 115-120
Kliwer , wendy , sandler , Irwin , N.(2002). Leueus of control and self – esteem as moderators of stressor symptom relation in ehildren and adolescents , journal of Abnormal child psychology , vol 20(4) , p 39-413
Pierce , w. wardle , J. (1996) body size , parental appraisal and self – esteem in blind children , journal of child psychologuy and psychiatry and allied siciplines , vol 37(2), p 205-212
Rowson , Harve . E. (1998) . the in terrelation ship of measures of manifest anxity self – esteem , locus of control and depression in children with , vol 20 , p 312 – 329
Chan , David , w , lee , H.Betty . (2001) . Dimenions of self – esteem and psychological sysm ptoms among Chinese adolescents in Hong kong , journal of youth and Adolescence , vol 22(4) , p 425-440
Blake , patricia clark , slate , jhon , R.(1999). Apreliminary invest tig a tion into the relation shipe between adoleseent
Self – esteem and parental verbal inter action school counselor , vol 41(2) , p 81-85