فهرست و منابع روش تحقیق مقایسه تحول شناختی بین کودکان عقب مانده ذهنی و عادی 7 تا 11 ساله در شهر تهران در سال تحصیلی 84-83
فهرست:
چکیده.......................................................................................................................................................................1
فصل اول....................................................................................................................................................................
مقدمه.......................................................................................................................................................................2
بیان مساله .............................................................................................................................................................4
اهمیت و ضرورت تحقیق.......................................................................................................................................6
متغیر های تحقیق .................................................................................................................................................7
اهداف تحقیق .......................................................................................................................................................10
فصل دوم ..................................................................................................................................................................
مقدمه.....................................................................................................................................................................11
تاریخچه ...............................................................................................................................................................12
نامگذاری ، تعریف و طبقه بندی کودکان عقب مانده ذهنی ............................................................................14
مراحل در رشد شناختی از دیدگاه پیاژه...........................................................................................................15
تعاریف متداول عقب ماندگی .............................................................................................................................17
عوامل روانشناختی در عقب ماندگی ذهنی .....................................................................................................18
اصول کلی رشد و تحول روانشناختی .............................................................................................................19
جباریت اجتماعی فرهنگی ..................................................................................................................................19
رویکردی پویا در رشد و تحول روانشناختی..................................................................................................20
نظریه های فرهنگی – بافتی ...............................................................................................................................22
نظریه تکاملی روانی – اجتماعی اریک اریکسون..............................................................................................23
نظریه آرنولد گزل................................................................................................................................................24
نظریه جی . استانلی هال....................................................................................................................................25
نظریات پیاژه.......................................................................................................................................................26
دوره های عمومی رشد از دیدگاه پیاژه............................................................................................................27
ارزیابی نظریات پیاژه.........................................................................................................................................30
علل عقب ماندگی ذهنی .......................................................................................................................................32
تاریخچه پزشکی ................................................................................................................................................33
طبقه بندی عقب ماندگی ذهنی ...........................................................................................................................34
گروه بندی روانشناسان ...................................................................................................................................34
گروه بندی روانپزشکان.....................................................................................................................................37
گروه بندی عقب ماندگان ذهنی از نظر آموزشی و تربیتی و درمانی...........................................................38
طبقه بندی در DSM-III-R..................................................................................................................................40
طبقه بندی در DSM-IV......................................................................................................................................40
تعریف رشد .........................................................................................................................................................41
دیدگاه هایی درباره هوش .................................................................................................................................42
پیشگیری از بروز عقب ماندگی .........................................................................................................................44
فصل سوم...................................................................................................................................................................
طرح تحقیق .........................................................................................................................................................45
جامعه آماری ......................................................................................................................................................45
گروه نمونه .........................................................................................................................................................45
روش نمونه گیری ..............................................................................................................................................45
ابزار تحقیق ..........................................................................................................................................................46
روش اجرا.............................................................................................................................................................48
روش نمره گذاری ...............................................................................................................................................49
روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها ................................................................................................................53
فصل چهارم ..............................................................................................................................................................
تجزیه و تحلیل آماری ........................................................................................................................................53
تجزیه و تحلیل داده ها (آزمون گودایناف ) .....................................................................................................53
اطلاعات توصیفی (آزمون گودایناف ) .............................................................................................................55
جدول اطلاعات توصیفی (آزمون گودایناف ) ..................................................................................................66
تجزیه و تحلیل داده ها(آزمون بندر ) ...............................................................................................................72
اطلاعات توصیفی (آزمون بندر ) ......................................................................................................................74
جدول اطلاعات توصیفی (آزمون بندر ) ...........................................................................................................84
بررسی رابطه بین آزمون گودایناف و بندر ....................................................................................................89
تفسیر کلی ...........................................................................................................................................................96
فصل پنجم..................................................................................................................................................................
خلاصه تحقیق ....................................................................................................................................................97
یافته های تحقیق ...............................................................................................................................................99
سخن آخر .........................................................................................................................................................100
منابع...................................................................................................................................................................102
منبع:
1-آناستازی ، الف – روان آزمایی – ترجمه محمد تقی براهنی – 1364- انتشارات دانشگاه تهران
2-افروز، غلامعلی – مقدمه ای بر کودکان عقب مانده ذهنی – 1375انتشارات دانشگاه تهران
3-احمدوند ، محمد علی – روانشناسی کودکان استثنایی – 1375 انتشارات دانشگاه پیام نور
4-انجمن آمریکایی عقب ماندگی ذهنی (جمعی از نویسندگان)-عقب ماندگی ذهنی تعریف ، طبقه بندی و سیستم های حمایت – ترجمه دکتر فرهاد ماهر- تهران 1380 – انتشارات رشد .
5-بیابانگرد ، اسماعیل – روانشناسی نوجونان – تهران 1376- دفتر نشر فرهنگ اسلامی
6-سلیمی اشکوری ، هادی – سمپوزیوم عقب ماندگی ذهنی – تهران 1362- انتشارات علمی و فرهنگی
7-کریمی درمنی ، حمید رضا- توانبخشی گروه های خاص – تهران 1382- انتشارات گسترده
8- تبریزی ، غلامرضا . ک- مقدمه ای بر روانشناسی رشد – 1375- انتشارات آیدین
9-دانیل پی ، هالاهان – جمیز ام ، کافمن – کودکان استثنایی – ترجمه مجتبی جوادیان – 1377 انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ چهارم
10- فلاول ، جان اچ – رشد شناختی – ترجمه دکتر فرهاد ماهر – 1377 – انتشارات رشد
11- پاشا شریفی- حسن – اصول روانسنجی و روان آزمایی – 1372- انتشارات رشد
12- مارنات ، گری گراث – راهنمای سنجش روانی ، جلد اول – ترجمه حسن پاشاشریفی و دیگران – 1373 – انتشارات رشد
13-مارنات ، گری گراث – راهنمای سنجش روانی ، جلد دوم – ترجمه حسن پاشا شریفی و دیگران – 1373 – انتشارات رشد
14- لطف آبادی ، حسین – آزمون های روانی ، شناختی برای مشاوره کودک -1372- انتشارات آستان قدس رضوی
15- رابینسون ، نانسی ام – رابینسون ، هالبرت بی – کودک عقب مانده ذهنی – ترجمه فرهاد ماهر – 1377 – انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ پنجم
16-سولسو، رابرت ال – روانشناسی شناختی – ترجمه فرهاد ماهر – 1375 – انتشارات رشد
17-میلانی فر، بهروز – روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی – تهران 1378 – انتشارات قومس
18-نادری، عزت اله و دیگران – راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق -1371 – انتشارات بدر
19- هنری ماسن ، پاول و دیگران – رشد و شخصیت کودک – ترجمه مهشید یاسایی – 1374- نشر مرکز – چاپ اول
20- سیف ، سوسن و دیگران – روانشناسی رشد – تهران 1373- انتشارات سمت
21-شفیع آبادی ، عبداله – مبانی روانشناسی رشد – تهران 1372-انتشارات چهر