پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک

تعداد صفحات: 150 فرمت فایل: word کد فایل: 346
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۵,۷۶۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته روانشناسی بالینی

    چکیده

    مهارت های اجتماعی از جمله مهارت های هستند که برای داشتن ارتباطات مناسب و رسیدن به اهداف مورد نظر لازم و ضروری می باشد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک اردبیل بود. روش مطالعه از نوع آزمایشی است.جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی سنین 11 تا 16 ساله در شهر اردبیل می باشد. نمونه گیری در دو مرحله صورت گرفت. ابتدا کودکان دارای اختلال سلوک شناسایی و از بین آن ها 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شد. سپس گروه آزمایش هشت جلسه آموزش مهارت های اجتماعی را دریافت نمود و گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراند. داده ها با استفاده از پرسشنامه خودپنداره راجرز، اختلالات رفتاری راتر و عملکرد تحصیلی )معدل ترم ( جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغییری (MANOVA) و با بهره گیری از نرم افزار SPSS  تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی بر خودپنداره تاثیر معنی داری داشت(010/0 p <) ولی بر عملکرد تحصیلی تاثیر معنی دار مشاهده نشد(582/0p>). یافته های این پژوهش نشان می دهد آموزش مهارت های اجتماعی خودپنداره دانش آموزان دارای اختلال سلوک را افزایش داد و موجب بهبود خودپنداره این افراد شد ولی در عملکرد تحصیلی تاثیر معنی دار نبود.

    -1-مقدمه

     دوران کودکی مهم ترین و حساس ترین دوران شکل گیری شخصیت فرد است بی توجهی به ان  نتایج جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت زیرا  پایه و اساس جامعه فردا را کودکان امروز تشکیل می دهند. در جامعه ای که کمتر به کودکان توجه می شود کودکان نابهنجار و بزهکاری بیشتری معضلات اجتماعی بیشتری مشاهده می شود. با توجه به اهمیت و جایگاه کودکان، بررسی مشکلات و رفع آنها شایان توجه است یکی از مشکلاتی که دامنگیر کودکان است و به وفور مورد توجه  متخصصان بالینی و روانشناسان  قرار گرفته ، اختلال سلوک است. اختلال سلوک همواره توجه صاحب نظران رشته های مختلف را به خود جلب کرده است .علت این امر شاید پیچیدگی و تنوع علل ایجاد کننده اختلال سلوک از یک سو و تنوع مسائل رفتاری و پیامدهای آن در زمینه های مختلف از سوی دیگر باشد. اختلال سلوک مجموعه پایداری از رفتارهایی است که با گذشت زمان شکل میگیرد و با علائمی مثل بی رحمی به حیوانات و مردم، تخریب اموال، نیرنگ، فریبکاری، دروغگویی، دزدی، تجاوز به حقوق دیگران مشخص می شوند. چنین مسائلی ایجاد مشکلات جدی برای بیمار، خانواده و اجتماع خواهدکرد. حداکثر شیوع اختلال سلوک در دوره کودکی و نوجوانی می باشد و میزان شیوع برحسب نوع مطالعات مختلف و جمعیت های مورد مطالعه متفاوت است. درحدود 6-16 در صد پسر ها و 2-9 در صد دختران زیر 18 سال مبتلا به این اختلال گزارش می شود و در برخی مطالعات شیوع کل آن را درجمعیت بین 8-16 سال حدود5 -10 درصد می دانند (بوریس و دالتون[1] ،2004 ؛استینر[2]،2000 ؛ هیل[3]، 2002) .

    هیچ عامل واحدی نمی تواند رفتار ضد اجتماعی و اختلال سلوک کودک را توجیه کند. بلکه بسیاری از عوامل زیستی- روانی- اجتماعی در پیدایش این اختلال نقش دارند. به طور کلی بدترین پیش آگهی اختلال سلوک مربوط به کودکانی است که علایم را در سنین پایین تری بروز می دهند، تعداد بیشتری از علایم را دارند و این علایم را بیشتر بروز می دهند. این موضوع تا حدودی ناشی از آن است که مبتلایان به اختلال سلوک شدید، ظاهراً در سال های بعدی زندگی بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات دیگر مثل اختلالات خلقی و اختلالات مصرف مواد هستند. می توان گفت هرچه اختلالات روانی همزمان در کسی بیشتر باشد زندگی او مشکل تر و آشفته تر خواهد بود(سادوک و سادوک،2008؛ ترجمه ارجمند وهمکاران،1390).

    یکی از مسائلی که ممکن است در کودکان دارای اختلال سلوک وجود داشته باشد ضعف در خود پنداره است. خودپنداره را می توان درک فرد از خودش دانست که در نتیجه تجربیات فرد با محیط و رابطه او با دیگران شکل میگیرد (رینوکانینگام،2008) خودپنداره نظام پویایی است که با اعتقادات، ارزشها، رغبت ها، استعدادها و توانایی های فرد ارتباط دارد. این عوامل به نوبه خود تعیین کننده مسیر زندگی فرد است(شفیع آبادی،1388).

    ساختارخودپنداره همان گونه که بسیاری از پژوهشگران اظهار داشته اند، شامل » خودواقعی[4]« (دیدگاه فردازآنچه واقعاً هست) و »خودایده آل[5]« ( تصور فرد از آنچه دوست دارد درآینده بشود) است. هرچه اختلاف بین این دو کمتر باشد فرد از لحاظ روانی در وضع مطلوبتری به سر می برد(آلفلد-لیرو وسیگلمن[6] ،1997).

    زندگی تحصیلی، یکی ازمهمترین ابعاد زندگی اشخاص است که بر سایر ابعاد زندگی تاثیر فراوان دارد. دراین بین یکی از مسایل و مشکلات اساسی زندگی تحصیلی افراد و نظام آموزشی هرکشور، مساله ی افت تحصیلی و پایین بودن سطح عملکرد تحصیلی دانش آموزان آن کشور است(زهراکار،1386).این پدیده، علاوه بر زیان های هنگفت اقتصادی، سلامت روانی فراگیرندگان را مخدوش می نماید. منظور از افت تحصیلی، کاهش عملکرد تحصیلی درسی فراگیرنده از سطح رضایت بخش به سطح نامطلوب است. عوامل مختلفی برعملکرد تحصیلی افراد تاثیر می گذارند که متخصصان تعلیم و تربیت آنها را به چهار دسته شامل عوامل فردی، عوامل آموزشگاهی، عوامل خانوادگی و عوامل- اجتماعی تقسیم کرده اند(زهراکار،1386).

    یکی از عواملی که می تواند عملکرد تحصیلی و خودپنداره افراد دارای اختلال سلوک را تحت تاثیر قرار دهد آموزش مهارت های اجتماعی می باشد. سال های نوجوانی مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می رود. در این دوره نیاز به تعادل هیجانی و عاطفی به خصوص تعادل بین عواطف و عقل، درک ارزش وجودی خویشتن خودآگاهی با انتخاب هدف های واقعی در زندگی، استقلال عاطفی ازخانواده، حفظ تعادل روانی و عاطفی خویش در مقابل عوامل فشارزای زندگی و محیطی و برقراری روابط سالم بادیگران، کسب مهارتهای- اجتماعی لازم در دوست یابی، شناخت زندگی سالم و مؤثر و چگونگی برخورداری از آن مهمترین نیازهای نوجوان می باشد. بنابراین کمک به نوجوانان در رشد و گسترش مهارتهای اجتماعی مورد نیاز برای زندگی مؤثر، ایجاد یا افزایش اعتماد به نفس در برخورد با مشکلات و حل آن و همچنین کمک به آنها در رشد و تکامل عواطف و مهارتهای اجتماعی لازم جهت سازگاری موفق با محیط اجتماعی و زندگی مؤثر و سازنده در جامعه ضروری به نظر می رسند. به سبب بروز مسائل خاص، این دوره، با نوعی سردرگمی همراه با کاهش عزت نفس، خودکم بینی و خودپنداره منفی همراه با احساس خشم و پرخاشگری همراه است که سبب کاهش فعالیت های طبیعی و تعاملات اجتماعی می شود. به وسیله آموزش مهارتهای اجتماعی به نوجوان می توان وی را برای ادامه یک زندگی مطلوب یاری نمود. بنابراین توجه به نقاط مثبت، تقویت اعتماد به نفس و احساس خود باوری وخود ارزشمندی ازمهمترین کارهایی است که بزرگان دین وعلمای تعلیم وتربیت به آن توجه خاصی داشته اند  با توجه به اهمیت وارزش آموزش مهارتهای اجتماعی با اهداف پیشگیرانه و ارتقاء سطح سلامت و روان، فقدان این مهارت ها باعث می شود که فرد در برابر فشار ها و استرس ها رفتارهای غیر مؤثر و پرخاشگرانه روی آورد. آموزش چنین مهارتهایی در کودکان و نوجوانان احساس کفایت، توانایی مؤثر بودن، غلبه کردن بر مشکل و افزایش خودپنداره، عملکرد تحصیلی, توانایی برنامه ریزی و رفتار هدفمند و متناسب با مشکل را به وجود می آورد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر خودپنداره و عملکرد دانش آموزان دارای اختلال سلوک است.

     

     

    [1]- Boris and Dalton

    [2]- Steiner

    [3]-Hil

    [4]-Real self

    [5]-Ideal self

    [6]- ALfeld - Lird and Siegelman

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک

    فهرست:

    صفحه چکیده.......................................... 1   ....................................................    ....................................................    ....................................................                                                      

    فصل اول: کلیات پژوهشی

    1-1-مقدمه........................................... 3

    1-2- بیان مساله..................................... 6

    1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ..................... 9

    1-4- اهداف مشخص تحقیق ............................. 10

    1-4-1- هدف کلی..................................... 10

    1-4-2- اهداف جزئی.................................. 10

    1-5- سؤالات و فرضیه‏های تحقیق........................ 10

    1-5-1- فرضیه های تحقیق............................. 10

    1-6- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی ........... 11

    1-6-1- اختلال سلوک.................................. 11

    1-6-2- خودپنداره................................... 11

    1-6-3- عملکرد تحصیلی............................... 11

    1-6-4- مهارت های اجتماعی........................... 12

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2-1- اختلال سلوک.................................... 14

    2-1-1- همه گیر شناسی............................... 16

    2-1-2- سبب شناسی................................... 17

    2-1-3- عوامل مربوط به والدین....................... 19

    2-1-4- عوامل اجتماعی- فرهنگی....................... 20

    2-1-5- عوامل روانشناختی............................ 20

     

    عنوان                                                                                                           صفحه

    2-1-6- عوامل عصبی- زیستی........................... 20

    2-1-7- عوامل عصبی (نورولوژیک)...................... 21

    2-1-8- کودک آزاری و سوء رفتار با کودک.............. 21

    2-1-9- سایر عوامل.................................. 22

    2-1-10- تشخیص و خصوصیات بالینی..................... 22

    2-1-11- آسیب شناسی و بررسی های آزمایشگاهی.......... 26

    2-1-12- تشخیص افتراقی.............................. 26

    2-1-13- سیر و پیش آگهی............................. 27

    2-2-1- عملکرد تحصیلی............................... 28

    2-2-2- پیشرفت تحصیلی............................... 29

    2-2-3- همکلاسان..................................... 29

    2-2-4- انواع فعالیت های فوق برنامه ای و نقش آنها در تربیت اجتماعی................................................... 29

    2-2-4-1- اداره مدرسه............................... 29

    2-2-4-2- شرکت در انجمنها........................... 30

    2-2-4-3- خدمات اجتماعی............................. 30

    2-3- تعریف خود پنداره.............................. 32

    2-3-1- مفهوم خود و خودپنداره....................... 33

    2-3-2- اجزای خود................................... 35

    2-3-3- ابعاد درک خود............................... 35

    2-3-4- چگونگی تشکیل خود پنداره..................... 36

    2-3-5- عوامل مؤثر بر شکل گیری مفهوم خود............ 38

    2-3-6- ویژگی های خودپنداره......................... 38

    2-3-7- ریشه های خودپنداره.......................... 39

    عنوان                                                                                                           صفحه

    2-3-8- میزان رشد بلوغ.............................. 40

    2-3-9- تعامل اجتماعی............................... 40

    2-3-10- برخی دیدگاه های در مورد خود................ 41

    2-3-10-1- دیدگاه پدیدار شناختی سوزان هارتر ........ 42

    2-3-10-2- دیدگاه رفتاری به عنوان منبع خود- فهمی- دال بم  43

    2-3-10-3- دیدگاه شناختی- اجتماعی در زمینه خود...... 44

    2-3-10-4- دیدگاه فروید در زمینه خود................ 45

    2-3-10-5- دیدگاه یونگ در زمینه خود................. 46

    2-3-10-6- دیدگاه مورفی در زمینه خود................ 47

    2-3-10-7- دیدگاه آلپورت در زمینه خود............... 47

    2-3-10-8- دیدگاه بندورا در زمینه خود............... 48

    2-3-10-9- دیدگاه کتل در زمینه خود.................. 48

    2-3-10-10- دیدگاه انسان گرایان در رابطه با خود پنداره 49

    2-4- مهارت های اجتماعی............................. 51

    2-4-1- مبانی نظری مهارتهای اجتماعی................. 51

    2-4-2- تعریف مهارتهای اجتماعی...................... 53

    2-4-3- ماهیت مهارت اجتماعی ........................ 58

    2-4-4- مهارتهای لازم برای ارتباطات اجتماعی ......... 61

    2-4-4-1- مهارتهای دریافت .......................... 62

    2-4-4-2- مهارتهای پردازش .......................... 62

    2-4-4-3- مهارتهای پیام رسانی....................... 63

    2-4-5- برخی دیدگاهها در مورد مهارت اجتماعی......... 63

    2-4-5-1- نظریه روانی- اجتماعی اریک اریکسون......... 63

    عنوان                                                                                                           صفحه

    2-4-5-2- نظریه هوش هیجانی دانیل گلمن............... 64

    2-4-5-3- شهروندی دموکراتیک جیمزشِوِر................. 65

    2-4-5-4- سلسله مراتب نیازها ابراهام مزلو........... 66

    2-4-6- خصایص رشد اجتماعی در دوره نوجوانی........... 67

    2-4-7- انواع مسائل اجتماعی نوجوانان................ 68

    2-4-8- وظایف مدرسه در قبال تربیت اجتماعی افراد..... 69

    2-4-9- روابط اجتماعی بر اساس نقش های اجتماعی....... 70

    2-4-10- روابط اجتماعی بر اساس پایگاههای اجتماعی.... 70

    2-4-11- روابط اجتماعی بر اساس فرایندهای اجتماعی.... 72

    2-4-11-1- عوامل خانوادگی........................... 73

    2-4-11-2- عوامل اجتماعی............................ 73

    2-4-12- پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری .............. 74

    2-4-13- آموزش مهارتهای اجتماعی .................... 76

    2-4-13-1- اصول یادگیری در آموزش مهارتهای اجتماعی .. 78

    2-4-13-2- آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی .... 78

    2-4-13-3- برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی............ 79

    2-5- مرور ادبیات و سوابق پژوهشی.................... 80

    2-5-1- سوابق پژوهشی داخلی.......................... 80

    2-5-2- سوابق پژوهشی خارجی.......................... 82

    2-6- جمع بندی...................................... 84

    فصل سوم: روش شناسی پژوهشی

    3-1- مقدمه......................................... 86

    3-2- روش شناسی تحقیق............................... 86

    عنوان                                                                                                           صفحه

    3-2-1- شرح کامل روش تحقیق ......................... 86

    3-3- متغیرهای مورد بررسی .......................... 86

    3-4- جامعه آماری................................... 86

    3-5- روش نمونه‏گیری و حجم نمونه .................... 87

    3-6- ابزار های اندازه گیری......................... 87

    3-6-1- پرسشنامه خودپنداره راجرز.................... 87

    3-6-2- پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر B............... 88

    3-7- روش مداخله.................................... 88

    3-7-1- روش آموزش مهارت های اجتماعی................. 88

    3-8- شرح کامل روش ................................. 90

    3-9- روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها............ 90

    فصل چهار:تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1- مقدمه......................................... 92

    4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی......................... 92

    4-3- یافته های توصیفی.............................. 94

    4-4-  یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش........... 94

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- نتیجه گیری.................................... 100

    5-2- جمع بندی...................................... 101

    5-3- محدودیت های تحقیق............................. 103

    5-4- پیشنهادات..................................... 104

    5-4-1- پیشنهادات پژوهشی............................ 104

    5-4-2- پیشنهادات کاربردی........................... 104

    عنوان                                                                                                           صفحه

    منابع.............................................. 106

    پیوست ها........................................... 117

     

     

    .

    منبع:

    ابوالقاسمی، عباس و نریمانی محمد .(1384). آزمون های روانشناختی ،انتشارات باغ رضوان، چاپ اول،صفحه 369-373.

    احدی، بتول؛ میرزایی، پری؛ نریمانی، محمد و ابوالقاسمی عباس .(1380).تأثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان کمرو ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال 9 ، شماره 3، ص 203 -193.

     اتکینسون، ریتال؛ اتکینسون، ریچارد و هیلگارد، ارنست .(1989) .زمینه روانشناسی جلد2، ترجمه براهنی، محمدتقی ( 1382)،تهران،انتشارات رشد، چاپ 11.

     اسدی، احمد علی؛ امیری، شیدا و حاجی آقا جانی، سعید .(1384). روانپرستاری وبهداشت روانی 1، تهران ، نشر بشری ،چاپ اول.

    ارجمندی، زهرا و  بیان زاده سیداکبر .(1382). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف. مجله اندیشه و رفتار،سال9،شماره1،صفحه1.

    بابایی، مهناز؛ یزدی، سیده منور  و حسینیان، سیمین. (1389).بررسی اثر بخشی بازی درمانی گروهی با رهنمود بر اختلال سلوکی دانش آموزان دبستانی،مجله اندیشه های نوین تربیتی،دوره7،شماره 1، صفحه1.

    به پژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی وغلامعلی لواسانی ،مسعود.(1389). تاثیرآموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحسیلی دانش آموزان دیر آموز،فصل نامه نوآوری های آموزشی،سال9،شماره33،صفحه1.

    بیرامی، منصور و  مرادی، علیرضا .(1385). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان،فصل نامه علمی پژوهشی دانشگاه تبریز، سال1، شماره4، صفحه48-51.

    ترقی، جاهد.‌(1375).‌ بررسی ارتباط بین خود پنداره با رفتارهای اجتماعی دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران،رشته روانشناسی ،پایان نامه ‌کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد تهران .

    توکلی زاده، جهانشیر. (1375).بررسی هم هگیرشناسی اختلالات رفتار ایذایی و کمبود توجه در دانش آموزان دبستانی شهر گناباد، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انستیتو روانپزشکی تهران  (ص 138).

    پرین، لارنس.ای .(1991). روانشناسی شخصیت ، ترجمه جوادی ، محمدجعفر و کدیور ، پروین(1373)، تهران ، نشر خدمات فنی رسا ، چاپ دوم.

    سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینیا .(2001).خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری_روانپزشکی بالینی،ترجمه حسن رفیعی،خسرو سبحانیان(1382)،انتشارات ارجمند،صفحه383-387.

    سادوک، بنیامین و سادوک، ، ویرجینیا .(2008).دستنامه روینپزشکی بالینی، ترجمه محسن ارجمند، فرزین رضاعی، نادیا فغانی جدیدی(1390)، انتشارات ارجمند،چاپ 2،صفحه436-439.

    سلیمی، سیدحسین.(1377). نیاز به بازنگری معیارهای طبقه بندی اختلال سلوک در نوجوانان ، مجله اندیشه و رفتار  ، سال چهارم، شماره3، ص 69-75.

    سخندان توماچ، رسول. ( 1381 ). بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان دبستانی شهرستان گنبدکاووس، راهنما: دکتر ایران باغبان . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    سیاسی، علی اکبر .(1370). نظریه های شخصیت یا مکاتب روانشناسی ،تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دوم.

    شاملو، سعید.(1388). بهداشت روانی، انتشارات رشد، ویرایش دوم، صغحه56-57.

    شاهزاده حمزه،‌الهه .(1381) .‌بررسی رابطه میان خلاقیت و خود پنداره،‌پایان نامه کارشناسی روانشاسی بالینی دانشگاه آزاد قم .

    شفیع آبادی، عبدالله. (1388). فنون و روشهای مشاوره، تهران: انتشارات رز.

    شفیع آبادی ، عبدالله.( 1366) . فنون و روشهای مشاوره ، تهران ، نشر ترمه چاپ اول.

    شفیع آبادی ، عبدالله و نوری ، ولی . (1373). بررسی رابطه میان احساس بیگانگی و خود پنداره، مجله پژوهش روان شناختی ، دوره سوم ، شماره 1و2 .

    شعاری نژاد، علی اکبر.(1375). فرهنگ علوم رفتاری. انتشارات امیرکبیر. تهران.

    شولتز، دوان و شولتز، سیدنی الن.(2001) . نظریه های شخصیت ، ترجمه سید محمدی ، یحیی .(1383)، تهران ، انتشارات مؤسسه ویرایش ، چاپ 6.

    دلاور، علی .(1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، ویرایش دوم؛ تهران: نشر رشد.

    راس، آلن .اُ .(1988). روانشناسی شخصیت (نظریه ها و فرایندها ) ؛ ترجمه جمالفر، سیاوش (1373) ،تهران ، نشر بعثت ، چاپ اول.

    رشیدی ،علی اشرف .(1383). آموزش مهارتهای اجتماعی به جوانان ،نشره محایت ،شماره 14.

    رضاپور میرصالح، یاسر؛ ریحانی کیوی، شهناز و  ابوترابی کاشانی، پریسا.(1389).  مقایسه رابطه بین مؤلفه های ابرازگری هیجانی و خودپنداره در دانشجویان دختر و پسر، فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 4، شماره 1، دوره 13، ص40 -51.

    زراعت، زهرا و  غفوریان علی، رضا .(1388). اثر بخشی آموزش مهارت حل مسأله بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان، مجله راهبردهای آموزشبهار، دوره2، شماره1، صفحه63-57.

    زهرا کار، کیانوش.(1386). بررسی رابطه مولفه های هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی ، مجله روان شناسی کاربردی ، دوره دوم ،شماره 5، ص 89 – 97.

    هارجی، اون ؛ ساندرز  ، کریستن و دیکسون ، دیوید .( 1994). مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی.، ترجمه بیگی ، خشایار و فیروزبخت ، مهرداد(1386) ، تهران انتشارات رشد چاپ دوم،صفحه 63-57.

    شماره ، هوشمند .(1376). بررسی رابطه خودپنداره کلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان سرامد و عادی سال اول راهنمایی گرگان،رشته روانشناسی عمومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر پروین کدیور.

    حسینی نسب، سیدداود ؛ مصرآبادی ، جواد و آقاجان زاده ، ناهید.(1389).بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه تبریز ، مجله علوم تربیتی ، سال 3 ، شماره 11 ، ص 47 -64 .

    طهماسبی،‌ فخرالدین .‌(1382).‌ بررسی خودپنداره افراد نابینا و ناشنوا شهرستان دره شهر،‌پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی داشگاه آزاد قم .

    ضیاءالدینی، حسن و شفیع زاده، ناهید.(1379).  همه گیرشناسی بیش فعالی و اختلال سلوک در کودکان 7-11 ساله مدارس ابتدایی شهر سیرجان، مجله اندیشه و رفتار،شماره 4،ص23-34.

    ضیاءالدینی، حسن؛ میرکافی، احمد و نخعی، نوذر .(1386).شیوع اختلال سلوک در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 82-83 ،مجله پزشکی هرمزگان ، سال یازدهم، شماره دوم ،ص 221-228.

    فرج اللهی، ‌مجید .(1380). بررسی و مقایسه خود را پنداره مردان معتاد وغیر معتاد شهر قم ،‌پایان نامه کارشناسی روانشناسی  بالینی دانشگاه آزاد قم.

    فروتن، خدیجه. ( 1382 ). بررسی رابطه مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان لامرد مهر ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز.

    عسگری، محمد و مظلومی، اکرم.(1390). تأثیر آموزش مؤلفه های سنجش به عنوان یادگیری بر خودپنداره و پیشرفت ریاضی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی اراک ، فصلنامه اندازه گیری تربیتی، سال 1 ، شماره 4،ص27-52.

    عطاری، یوسفعلی؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ محمد کوچکی، عاشور و بشلیده، کیومرث.(1384). بررسی تاثیر آموزش گروهی ممهارت های اجتماعی در سازگاری فردی – اجتماعی نوجوانان بزهکار در شهرستان گنبد کاووس،مجله علوم تربیتی و روانشناسی،دوره 3،سال 12،شماره 2، ص25-46.

    کارتلج.جی و میلبرن.جی.اف.(1990). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه محمد حسین

    نظری نژاد(1375)، چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.

    کریمی، ابولفضل .(1380).بررسی و مقایسه خود پنداره دانشجویان دخترو پسر دانشگاه آزاد قم،‌ پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد قم .

    کشمیری، معصومه.(1388).مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری و عادی ،مجله تعلیم و تربیت استثنایی ،شماره 95،ص23-31.

    کلینکه، کریس. ال.(1995). مهارت های زندگی. ترجمه شهرام محمدخانی.( 1380 ).. تهران: انتشارات سپندهنر.

    کریمی، مرید؛ کیخانی، ستار و محمدی، محمدباقر .(1389). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی، مجله علوم پزشکی ایلام، دوره18، شماره3، صفحه 62-63.

    کمیجانی، مهرناز.(1388). گذری بر راهبردهای درمانی اختلال سلوک، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 65 ، ص 45.

    گرمارودی، غلامرضا و وحدانی نیا، مریم سادات.(1385).بررسی میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان، فصل نامه پایش، سال 5،شماره 2، صفحه154-153.

    گلاور، جان .ای و برونینگ، راجر.(1988). روانشناسی تربیتی ( اصول و کاربرد آن ) ترجمه خرازی، علینقی( 1375)، تهران ، مرکز نشردانشگاهی،چاپ  اول.

    لیوارجانی، شعله و غفاری، سارا. (1389). بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1388-89 ،  مجله علوم تربیتی ، سال سوم ، شماره 9،ص71-88.

    لیوارجانی، شعله؛ گل محمدنژاد، غلامرضا  و قاسم شهانقی، معصومه .(1388). بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر  دوره ی دبیرستانی تیزهوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 88-89، مجله علوم تربیتی ، سال 2، شماره 5، ص 185-210.

    ماتسون، جانی و تومالس اولندیک.(1989 ). بهبود بخشی مهارت های اجتماعی کودکان ارزیابی و آموزش، مترجم به پژوه، احمد.(1384).انتشارات اطلاعات، صفحه87-90.

    مستعلمی، فروزان؛ حسینیان، سیمین  و یزدی، سید منور . (1384). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس دختران نابینای شهر تهران ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، ستال 5 ، شماره 4 ، ص 437 – 450.

    مشکی، مهدی؛ غفرانی پور، فضل اله و الهیاری، عباسعلی. (1387).بررسی تاثیر اموزش مشکل گشایی بر خودپنداره نوجوانان پسر دبیرستان های گناباد در سال1387، مجله علمی دانشگاه تربیت مدرس، سال2،شماره3، صفحه112-122.

    محمدی نسرین، فرضی زهرا. (1383). بررسی رابطه بین از خود بیگانگی با خودپنداری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر اردبیل، پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد اردبیل ، رشته روانشناسی بالینی.

    محمدی، محمد و رضایی، شهرام.(1389).مقایسه مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان مادران شاغل و غیر شاغل، پایانامه دانشگاه آزاد اردبیل.

    ملکی تبار، علیرضا؛ خوش کنش، ابوالقاسم و خدابخشی کولایی، آناهیتا.(1390). مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر سالم و نابینا. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، دوره13، شماره10، صفحه33.

    میرزا حسن، وحید، دخت، بهمن .(‌1369). بررسی رابطه بین سطح خود پنداره با سطح در آمد خانواده و پیشرفت تحصیلی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد تهران .

    نریمانی، محمد؛ امینی زرار، محمد؛  برهمند، اوشا و  ابوالقاسمی، عباس. (1386). ارتباط سرسختی روانشناختی سبک های تفکر و مهارت های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مجله پژوهش های نوین روانشناختی، سال2، شماره5، صفحه91-98.

    نوری قاسم آبادی، ربابه.(1377). مهارت های اجتماعی از مجموعه آموزشی برنامه آموزش مهارت های اجتماعی، صفحه45-184 .

    نجفی، محمود؛ فولاد چنگ، محبوبه؛ علیزاده، حمید و محمدی فر، محمد علی .(1388). میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بی شفعالی، اختلال سلوک واختلال نافرمانی مقابل های در دانش آموزان دبستانی،مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ،سال 9 ، شماره 3 ،ص 139-154.

    نویسر کانی راودی، مهدیه؛ یونسی، سید جلال و یوسفی اویه، مجید .(1387) .تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر قصه در کاهش نشانه های اختلال سلوک کودکان. فصل نامه خانواده پژوهی، سال4، شماره13، صفحه2-3.

    نیسی، عبدالکاظم؛ نجاریان، بهمن و  شیخیانی، محمد. (1383). مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر بوشهر، مجله علوم تربیتی و روانشناسی ، دوره 11، شماره4، صفحه13.

    نظری، ایمان  و حسین پور، محمد .(1388). اثر بخشی مهارت های اجتماعی بر اضطراب و عزت نفس دانش آموزان دختر دبیرستان باغملک ،یافته های نو در روانشناسی ، شماره 12 ، ص96 – 116.

    یارمحمدیان، محمدحسین؛ مولوی، حسین و  ایران پورمبارکه اختر. (1382). بررسی رابطه بین دوستی های دو جانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره4، شماره2، صفحه8-7.

    یوسفی، فریده و خیّر، محمد.(1381). بررسی پایای و روایت مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره 18، شماره 2، صفحه1.

    یوسفی، فریده .( 1377 ). هنجاریابی مقیاس راتر به منظور بررسی مشکلات رفتاری و عاطفی دانش آموزان دختر و پسر مدارس ابتدایی شیراز،  مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز ، دوره سیزدهم، شماره های اول و دوم، (پیاپی 25 و26) ، 1-24.

     

    Alfeld-Liro, C., & Sigelman, C. K. (1997). Sex differences in self concept and symptoms of depression during the transition to college. Journal of Youth and Adolescence, 27(2): 219-244.

    Babakhani ، Narges.(2011).The effects of social skills training on self- esteem and aggression male adolescents. Original Research Article. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 30 , Pages 1565-1570.                 

    Barker,S.(2002).A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisal on adjustment to university, stress, health and academic motivation and performance. . Journal of  Development of Psychology, 35(1), 658-663.     

    Bong, M., & Skaalvik, E.M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: how different are they really? Educational Psychology Review, 15(1):1-40

    Bar-on, R.) 2000(Emotional Quotient Inventory. (EQ-I)Handbook of Emotional Intelligence .sanfrancisco: Jossey-Bass.

    Boris N, Dalton R)2004(. Disruptive behavioral disorder. In: Beherman R Nelson textbook of pediatrics. 17th ed. W.B. Saunders;,88-90.

    Botvin, G. J., & Kantor, L .W. (2000). Prevention alcohol and tobacco use through life skills training. Journal of Alcohol Research. 20(4): 8-25.

    Brcbcne،Martin  ؛Schaub، Daniela؛ Juckel، Georg and Langdon ،Robyn (2011) . Social skills  and  behavioral problems in schizophrenia : The role of mental state attribution, neurocognition  and clinical symptomatology .  Original Research Articl Psychiatry Research, Volume  Issue 1,pages 459-854.

    Campbell, S. B. (2001). Behavior problems in preschool children: A review of recent research. Journal of child psychology and psychiatry, 36, 113-149.

    Chen, H., Wang, Q, & Chen, X. (2001). School achievement and social behaviors: A cross-lagged regression analysis. Acta Psychological Sinica, 33(6), 532-536.

    Dembo,m.h.(1994) .appling educational psychology. New York logman and publishing group.londan.  

    Eisenberg, n, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Masz K,P., smit, M., & karbon, M. (2003). The role of emotionally and regulation in children’s social Functioning: A longitudinal study. Journal of  Child development, 66, 1360-1384.

    Elliot, S. N., & Gresham, F. M.(2005). Social skills interventions for children . . Journal of  Behavior Modification, 17.287-313.

    E.S. van Vugt , M. Deković , P. Prinzie , G.J.J.M. Stams & J.J. Asscher a (2013) Evaluation of a group-based social skills training for children with problem behavior, journal of Children and Youth Services Review, 35 ,162–167.

    Hill J. )2002( Biological, phychological and social process in the conduct disorders. . Journal of Child Psychology &Psychiatry;43(1):133-164.                                                                                               

    Gerardi, Steve . (2005). Self-concept of ability as predictor of academic success among urban technical college students. The social science journal.Journal of EducationalPsychology.42.295-300.

    Ghaffar،A؛ Banijamali، sho؛ Ahadi، H and  Ahghar ،G. (2011).The investigation of the effectiveness of social skill training in theory of mind improvement in aggressive students and the assessment of it's effective stability .Original Research Article Procedia - Social and Behavioral Sciences, Pages 1519-1525.

    Gresham, F. M, and Elliot, S. N.(1987). The Relationship Between Adaptive Behavior  and  social skills: Issues in Definition and   Assessment , journal of special Education, 27,167-787.

    Gresham, F. M.(2000). Social skills training with handicapped children: A review . Review of Educational Research,51(1), 139-176.

    Gorman, Jc. (2001). Emotional disorders & learning disability in the elementary classroom. California.

    Kim-Cohen, J., Capsi, A., Moffitt, T. E., Harrington, H., Miline, B. J., & Poulton, R. (2003). Prior juvenile diagnoses in adults with mental disorder. Archives of General Psychiatry,

    Kristi Kõiv .(2012) Social Skills Training as a mean of improving intervention for bullies and victims , Procedia - Social and Behavioral Sciences , 45, 239 – 246.

    Jung Kim، Min؛ Sim Doh، Hyun؛ Sung Hong ،Jun and Kyung Cho،Mi. (2011). Social skills training and parent education programs for aggressive preschoolers and their parents in South Korea .Original Research Article. . Journal of Children and Youth Services Review, Volume 33, Pages 838-845.

    Liberman. R.P (1989) , social Skills traning for  Psychiatlic patients.Pergamon Press.U.S.A 

    Megan M McClellanda,  Frederick J Morrisona , Deborah L Holmesa(2000), Children at risk for early academic problems: the role of learning-related social skills  , Early Childhood Research Quarterly, Volume 15, Issue 3, Pages 307–329.

    Merrel, k. w., & Gimpel, G. A. (2001). Social skills of children and adolescents: conceptualization, assessment and treatment, new Jerscy: Lawrence Erlbaum associates, Inc. 

    Nasram Shayan ,Teymor AhmadiGatab (2012) The effectiveness of social skills training on students' levels of happiness , journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences , 46 , 2693 – 2696.                            

    Nilsen ،Wendy؛ Karevold، Evalill؛ Røysamb ،Espen ؛ Gustavson، Kristin and S. Mathiesen، Kristin .(2012).Social skills and depressive symptoms across adolescence: Social support as a mediator in girls versus boys .Original Research Article Journal of Adolescence, In Press, Corrected Proof, Available online، 65, 709– 717.  

    Osterman, K. (2000). Student need for Belonging in the school commenting. Review of Educational research, 70, 323-367.

    Rutter, M. (1967). A children's behavior questionnaire for completion by teachers. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 8, 27-35.

    Richardson, J., & Joughin, C. (2002). Parent-training programmes for the management of young children with conduct disorders. . Journal of Printed in great Britain by Cromwell press,uk.

    Rinn, A. N., & Cunningham, L. G. (2008). Using self-concept instruments with Highability college students: reliability and validity evidence. . Journal of  Gifted Child Quarterly, 52(3): 232-242.

    Rosenberg, S. (1988). Self and others: studies in social personality and autobiography. Journal of  Advances in experimental social Psychology. 21. pp.56-96.

    Rutter.M, Tizard.T)1970(, Witmore K. Education, Health and behavior. London: Longman.

    Steiner H.) 2000( Disruption behavioral disorder. Icn: Sadock B. Sadock BJ and Sadock VA (Eds). Comprehensive textbook of phychiatry 7th ed. New York: Lippincots Williams and Wilkins:P, 2693-2703.

    Xing Tan ،Tony and  Camras ،Linda A. (2011). Social skills  of adopted  Chinese girls at home and in school: Parent and teacher . ratings  Original Article Children and Youth Services Review, Volume 33 ،pages 1452-545.

    Welsh, M., Parke, R., Widaman, K. & Oneil, R. (2001). Linkages between children‘s social and academic competence: Longitudinal analysis. Journal of School Psychology, 39(6), 463-482.

    Wiliams, G. J.,& Reisberg, L.(2003). Successful inclusion: teaching social skills trough curriculum integration . Intervention in School & Clinic , 38(4),205-210.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , رساله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی در خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال سلوک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت