فهرست و منابع پایان نامه اثر شاخص های آموزشی و تکنولوژی آموزشی بر کارایی نیروی انسانی در دبیرستان های پسرانه منتخب منطقه 2 تهران (سال های 83-82 و 80 – 79)
فهرست:
چکیده
فصل اول : کلیات تحقیق .................................................................................. 1 1-1- مقدمه ..................................................................................................... 2
1-2- شناخت وطبقه بندی فواید اقتصادی آموزش و پرورش ....................... 4
1-2-1-فواید خصوصی آموزش و پرورش.................................................... 5
1-2-2 - فواید خصوصی مستقیم .................................................................. 5
1-2-3-فواید خصوصی غیر مستقیم .............................................................. 5
1-2-4-فواید اجتماعی آموزش و پرورش ..................................................... 6
1-2-5-فوایداجتماعی مستقیم ......................................................................... 7
1-2-6-فواید اجتماعی غیرمستقیم .................................................................. 7
1-3-اهداف و ضرورت پژوهش ..................................................................... 9
1-4-فرضیه های تحقیق (پژوهش).................................................................. 9
1-5-کلیات پژوهش ......................................................................................... 10
فصل دوم :مروری بر ادبیات تحقیق............................................................... 11
مبانی نظری تحقیق ومروری برمطالعات تجربی ....................................................................... 12
2-1-مقدمه ...................................................................................................... 12
2-1-1-دیدگاههای اقتصاد دانان کلاسیک درباره اهمیت اقتصادی آموزش.. 13
2-1-2-دیدگهای اقتصاددانان نئوکلاسیک درباره اهمیت اقتصادی آموزش.. 16
2-1-3-دیدگاههای اقتصاددانان معاصر درباره اهمیت اقتصادی آموزش... 17
2-2-نظریه سرمایه انسانی ............................................................................. 31
2-2-1-مفهوم سرمایه انسانی ........................................................................ 33
2-2-2-سرمایه گذاری درسرمایه انسانی ...................................................... 35
2-2-3-ویژگیهای سرمایه انسانی .................................................................. 38
2-2-4-کارکردهای سرمایه انسانی ............................................................... 43
2-2-5-تشکیل سرمایه انسانی ازطریق آموزش و پرورش ........................... 46
2-2-6-تشکیل سرمایه انسانی از طریق آموزش ضمن خدمت....................... 50
2-3-نقش آموزش و پرورش دررشد و توسعه اقتصادی ............................. 51
2-3-1-انواع آموزش و پروش و رشد اقتصادی ........................................... 54
2-4-سرمایه گذاری درآموزش و پرورش .................................................... 62
2-5-توجیه اقتصادی درآموزش و پرورش.................................................... 64
2-6-کیفیت آموزش و پرورش ....................................................................... 69
2-7-تحقیقات انجام شده درجهان .................................................................. 74
فصل سوم :روش اجرای تحقیق .................................................................... 88
متدولوژی تحقیق............................................................................................... 89
مقدمه ............................................................................................................... 89
3-1-تابع تولید ................................................................................................ 93
3-1-1-روشهای پارامتری ............................................................................. 93
3-1-2-روشهای ناپارامتری .......................................................................... 94
3-2-ویژگیها و قابلیتهای روش تحلیل پوششی داده ها (DEA)...................... 95
3-2-1-مزایای روش تحلیل پوششی داده ها.................................................. 95
3-2-2-معایب روش تحلیل پوششی داده ها................................................... 97
3-3-تعریف واحدهای تصمیم گیری (DMU)................................................... 97
3-4-انواع کارایی ازدیدگاه فارل ..................................................................... 98
3-5-کارایی درتحلیل پوششی داده ها (DEA)................................................. 101
3-6-مدلهای DEA .......................................................................................... 102
3-6-1-مدل CCR............................................................................................ 103
3-6-1-1-تعریف کارایی درمدل CCR............................................................ 105
3-6-1-2-مثالهای مربوطه به مدل CCR........................................................ 105
3-6-1-3-مدلهای ستانده گراو نهاده گر درمدل CCR................................... 110
3-6-2-مدل BCC............................................................................................ 116
3-6-3-تفاوت CCR و BCC............................................................................ 118
3-7-مدل اندرسن – پیترسون(AP).................................................................. 120
3-8-بررسی بازده مقیاس درروش DEA....................................................... 122
3-9-جمع بندی................................................................................................. 125
فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................. 128
تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مدل DEA..................................................... 129
4-1- مقدمه ..................................................................................................... 129
4-2-معرفی دبیرستانهای موردمطالعه............................................................ 130
4-3- انتخاب داده ها و ستانده ها .................................................................. 132
4-4-معرفی مدل مورد استفاده ...................................................................... 134
4-5-تجزیه و تحلیل نتایج................................................................................. 135
4-5-1-تاثیر آموزش برکارایی دبیرستانها .................................................... 141
4-5-2-تاثیر تکنولوژی آموزشی برکارایی دبیرستانهای منطقه (2)................ 149
4-5-3-بررسی فرضیات تحقیق ..................................................................... 157
4-5-4-عامل تولید مازاد (اضافی) Slack......................................................... 159
4-5-5-انتخاب الگوی مناسب برای بنگاه ....................................................... 160
4-6-خلاصه ای از تجزیه و تحلیل نتایج ......................................................... 165
4-6-1-تجزیه و تحلیل جدول 16-4 ............................................................... 167
4-6-2-فرق کارایی فنی و کارایی مقیاس ....................................................... 169
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات .......................................................... 171
نتیجه گیری و پیشنهادات ................................................................................. 172
منابع ................................................................................................................ 174
منبع:
منابع فارسی
1- موتمنی ع ، طراحی مدل پویای بهره وری با رویکرد تحلیل پوشش داده ها ( ( DEA ،رساله دکتری ، دانشگاه تربیت مدرس تهران ، 1381 .
2- نفیسی ع دانشنامه اقتصاد آموزش و پرورش انتشارات پزو هشکده تعلیم و تربیت ،چاپ اول ،پاییز 1380.
3- اسمیت آ ؛ ثروت ملل ،ترجمه محمد علی ، کاتوزیان ، تهران 1358 .
4- اسفندیاری م ، تعیین شاخصهای آموزش در مناطق نوزده گانه آموزش و پرورش شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی ،تابستان 1380 .
5- متوسلی م و آهنجیان م ؛ اقتصاد آموزش و پرورش ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگا هها (سمت ) ، چاپ اول ، تهران ، پاییز 1381 .
6- هاشمیان اصفهانی م ؛ اثر درآمدی آموزش ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان ، 1370 .
7- میکا ئیل پور ح ، بررسی و تخمین کارایی و بهره وری سیستم آموزش و پرورش در ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی ، زمستان 1379 .
8- نیک نعمت ف ، اثر آموزش معلمان مدارس و تکنولوژی آموزشی بر کارایی نیروی انسانی در دبیرستانهای دخترانه منطقه 5 تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا ء ، 1384 .
9- سامتی م و رضوانی م ، بررسی کارایی دانشگاههای بزرگ دولتی ایران با استفاده از روش DEA مجله تحقیقاتی شماره 59 ، پاییز و زمستان 1380 .
10 –عماد زاده م ، مباحثی از اقتصاد آموزش و پرورش ، انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان ، چاپ چهارم ، 1379 .
11 - فضلی ص ، طراحی مدل ریاضی ارزیابی عملکرد مدیر سازمانهای دولتی – رویکرد DEA ، رساله دکتری ، دانشگاه تربیت مدرس .
12 – دکتر سبحانی ح ، اقتصاد کار و نیروی انسانی ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها( سمت ) ، چاپ اول ، زمستان 1372 .
13 – رضوی م و دیگران ؛ تجزیه و تحلیل هزینه و فایده های آموزش ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، 1357 .
14 – عظیمی ح ، آموزش سرمایه انسانی و توسعه اقتصادی ، نشریه مدیریت و توسعه ، پاییز، 1380 .
15 – علیرضایی م ، ارزیابی اریب کارایی در تحلیل پوشش داده ها ، رساله دکتری ، دانشگاه تربیت معلم تهران ، 1374.
16 – ابطحی ح و کاظمی ب ، بهره وری ، تهران ، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی .
17 – عزیز زاده ه با همکاری ص برزویان ، بررسی تحولات کارایی درونی نظام آموزش و پرورش عمومی کشور از سال 1371 -1370 و 1378 -1377 ، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 6 .
18 –امامی میبدی ع ، اصول اندازه گیری کارایی و بهره وری ، تهران : موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی .
19 – خاکی غ ، حرکت بهره وری ، تهران : نشر نی .
20 – انصاری ع ؛ بررسی نقش آموزش در بهره وری نیروی کار در اقتصاد ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ، 1371 .
منابع لاتین :
1- Appleton, S.& Teal. F., 1998,” Human Capital and Economic Development”, Economic Research Paper,3
2- Andersen, P. and N.C.Petersen, A Procedure for Ranking Efficient Units in Data nvelopment Analysis, management science. 1993, Vol.39, PP.1261-1264
3- Andreosso- O’Callaghan, B., 2002, “Human Capital Accumulation and Economic Growth in Asia”, National Europe Centre Paper No.29, pp.1-12, Australian National University, Paper prepared for the workshop on Asia –Pacific Studies in Australia and Europe, ANU, Canberra, 5-6 July.
4- .Benker, R.D., Charnes, A. and Cooper, w.w., Models for Estimating Technical Scale Efficiencies in Data Envelopment Analysis, Management Science, 1984, Vo130, PP 1078-1092.
5- Beverly, S.& Sherraden, M., 1997, “Human Capital Social Work”, Center for Social Development, Washington University in St. Louis, Working Paper, No.97-2,pp.1-46
6- Blankenau, W.F. & Simpson, N.B.,2004, “Public education expenditures and growth”, joumal of Development Economics, 73, pp.583-605.
7- Blundell, R.& Dearden, L.& Sianesi, B, 1999, “Human Capital investment the Returns from Education and Training to the individual, the Firm and the Economy”, Fiscal Studies, Vol.20, No.1, pp.1-23.
8- Boldrin, M.&., 2005, “Public education and capital accumulation”, Research in Economics, 59, pp.85-109.
9- Boozer, M.& Ranis, G,& Stewart, F.& Suri, T., 2003,” Paths to Success: The Relationship Between Human Development and Economic Growth”, Economic Growth Center, Yale University, Center Discussion Paper, No. 874,pp.1-48.
10- Breton, T.R., 2003, “Education, Human Capital, and National income”, European Economic Review, 115,pp.1-43.
11- Charnes, A, W.W. Cooper, and E.Rhodes (1978), “Measuring the Efficiency of Decision Making Unites”, European Journal of Operational Research2,
12- Chang, F.,2003,”A Positive Analysis of lndirect Pricing of Human Capital”, lnstitute of Labor and Wages of MOLSS (China), Presented to IIRA 5th Asian Regional Congress (Seoul, Korea, on June 23-26, 2004).
13- Coeli, T.j. (1996), “A Gaideto DEAP Version. 2.1. A Data Envelopment Analysis Computer Program”, CEPA ing Paper 96/08, Department of Econometrics”,
14- Einarsson, T.& Marquis, M.H., 1999, “Formal Training, On-the-job Training and the Allocation of Time”, Journal of Macroeconomics, Vol. 21,No.3, pp.423-442
15- Farrell, M(1957) “ The Measurement of Productive Efficiency” Journal of the Royal Statistics Society, Series A, Vol. 120,n.3,253-281.
16- Harmon, C.& Walker, I.,2000, “Returns to the Quantity and Quality of Education: Evidence for Men in England and Wales”, Economical, Vol.67,No.265,pp.19-35.
17- Huggett,M., Ventura, G., & Yaron, A., 2002, “ Human Capital and Earnings Distribution Dynamics “, NBER working paper, No.9366.pp.1-31.
18- Lee, M.E., 1999,”Distance Learning as” Learning by Doing”” , Educational Technology & Society, 2(3), pp.41-47.
19- Le, T., Gibson, J.& Oxley, L., 2003, “cost –and income- based measures of Human Capital”, Journal of Economic Surveys, Vol. 17, lss, 3, pp.271-307.
Mincer, Jacob (1962), “On-thjob training: Casts Returns and some lmplication” Journal of Political Economy, October pp 35-50.
20- Psacharopoulos, G., & Patrinos, H.A., 2002, “ Return to investment in Education” The World Bank, Policy Research Working Paper, No.2881,pp.1-28.
21- Ranis, G., 2004, “ Human Development and Economic Growth”, Economic Growth Center, Yale University, Center Discussion Paper, No. 887, pp. 1-13.
22- Schultz, Th.W., 1971, investment in Human Capital, The Role of Education and of Research, The Free Press.
23- Stevens, P.& Weale, M., 2003, “Education and Economic Growth” , National Institute of Economic and Social Research, Discussion Papers No. 221,pp.1-28.
24- Stiles,P., & Kulvisaechana, S., 2003, “Human capital and performance: A literature review”, Judge institute of Management, University of Cambridge, pp. 1-23.(Published at www.accountingforpeople.gov.uk. )
25- Sunde, U., 2001, “ Human Capital Accumulation, Education and Earnings inequality” Institute for the Study of Labor (IZA), Germany (Bonn), IZA Discussion Paper No, 310, pp. 1-32)
26- Welch.F.(1969), “Education in Production “Journal of Political Economy
27- w.w Cooper, L.M. Seiford and J.Zhu, “Handbook on Data Envelopment Analysis, Springer (Kluwer Academic Publishers), Boston, 2004, pp 345-376.