فهرست و منابع پروژه بررسی رویکردهایی نوین در مدیریت شش سیگما، مهندسی ارزش و مهندسی مجدد
فهرست:
بخش اول) مقدمه ................................................................................................. 2
کیفیت چیست؟ ................................................................................................ 3
مدیریت کیفیت فراگیر ..................................................................................... 7
اصول مدیریت کیفیت فراگیر .......................................................................... 8
متدولوژی تحقیق حاضر ................................................................................ 15
فصل دوم : شش سیگما
بخش اول) مقدمه ................................................................................................. 18
چرا شش سیگما؟............................................................................................. 18
پدیده شش سیگما............................................................................................ 21
بخش دوم) تاریخچه............................................................................................. 25
تاریخچه........................................................................................................... 25
بیل اسمیت پدر شش سیگما............................................................................. 29
بخش سوم) شش سیگما چیست؟........................................................................ 33
لزوم اجرای شش سیگما................................................................................. 33
شش سیگما: فلسفه، ابزار یا استراتژی؟.......................................................... 37
اهداف نهایی شش سیگما................................................................................. 38
برخی فوائد اجرای شش سیگما....................................................................... 39
برخی فوائد مدیریتی شش سیگما.................................................................... 42
بخش چهارم) روند اجرائی شش سیگما.............................................................. 44
اجرای استراتژیک شش سیگما........................................................................ 45
اجرای تاکتیکی شش سیگما............................................................................. 48
DMAIC چیست؟............................................................................................. 50
فاز اول: تعریف................................................................................................ 50
فاز دوم: اندازه گیری...................................................................................... 54
فاز سوم: تحلیل............................................................................................... 56
فاز چهارم: بهبود............................................................................................. 59
فاز پنجم: کنترل............................................................................................... 60
سایر موارد...................................................................................................... 62
DMADV چیست؟........................................................................................... 65
اشکال مختلف اجرای شش سیگما................................................................... 68
بخش پنجم) مبانی آماری شش سیگما................................................................ 72
مقدمه............................................................................................................... 72
توزیع نرمال..................................................................................................... 75
توزیع نرمال استاندارد.................................................................................... 76
توزیع نرمال در حالت کلی............................................................................... 78
محاسبه سطح سیگما....................................................................................... 83
بخش ششم) سخت افزار و نرم افزار شش سیگما............................................. 88
سخت افزار شش سیگما.................................................................................. 88
ابزارهای مقدماتی و سازماندهی اطلاعات....................................................... 89
ابزار جمع آوری اطلاعات................................................................................ 94
ابزارهای تحلیل داده ها و فرایندها.................................................................. 101
ابزارهای تحلیل آماری.................................................................................... 113
نرم افزار شش سیگما..................................................................................... 115
بخش هفتم) تعلیم و آموزش شش سیگما.......................................................... 126
چه کسانی؟ چه تعلیماتی؟................................................................................ 127
یادگیری سایر مهارتها..................................................................................... 132
بخش هشتم) ساختار سازمانی شش سیگما...................................................... 136
کمربند سیاه..................................................................................................... 136
کمربند سیاه ارشد........................................................................................... 137
حامی یا قهرمان............................................................................................... 138
کمربند سبز...................................................................................................... 140
رهبری اجرائی................................................................................................. 141
صاحبان فرایند................................................................................................ 142
بخش نهم) شش سیگما و سایز سازمانی........................................................... 143
محور مدیریت.................................................................................................. 144
محور کارکنان................................................................................................. 148
بخش دهم) علل عملکرد موفق شش سیگما......................................................... 150
علت اول: مشتری گرائی.................................................................................. 151
علت دوم: اصلاح عملکرد مدیریت.................................................................... 151
علت سوم: مدیریت براساس حقایق................................................................. 152
علت چهارم: علاج قبل از وقوع........................................................................ 152
علت پنجم: تیم و مشارکت بی حد و مرز......................................................... 153
علت ششم: بازیافت سرمایه............................................................................ 153
سایر علل......................................................................................................... 154
فصل سوم : مهندسی ارزش
بخش اول ) مقدمه ................................................................................................ 157
بخش دوم ) تاریخچه ........................................................................................... 163
تاریخچه مهندسی ارزش................................................................................. 163
تاریخچه مهندسی ارزش در ایران ................................................................. 169
بخش سوم ) ارزش و پارامترهای آن ................................................................ 172
تعریف ارزش و انواع آن ................................................................................ 172
هزینه وانواع آن ............................................................................................ 174
کارکرد و انواع آن .......................................................................................... 177
کیفیت .............................................................................................................. 181
ارزش از دیدگاههای متفاوت ......................................................................... 182
سایر تعاریف مرتبط ....................................................................................... 184
بخش چهارم) مهندسی ارزش ............................................................................. 186
تعریف مهندسی ارزش ................................................................................... 186
فرایند مهندسی ارزش .................................................................................... 192
روش تحلیلی ................................................................................................... 194
روش خلاقیت ................................................................................................ 196
برخی دستاوردهای به کارگیری مهندسی ارزش .......................................... 198
بخش پنجم ) زمان اجرای مهندسی ارزش .......................................................... 200
بخش ششم ) روند اجرائی مهندسی ارزش ....................................................... 205
برنامه کار پیشنهادی انجمن بین المللی ارزش ............................................... 206
مطالعات مقدماتی ............................................................................................ 208
مطالعات ارزش................................................................................................ 210
مطالعات تکمیلی .............................................................................................. 216
بررسی برنامه کار هفت مرحلهای مهندسی ارزش ........................................ 216
فاز انتخاب ...................................................................................................... 218
فاز بررسی یا اطلاعات .................................................................................. 225
فاز خلاقیت .................................................................................................... 239
فاز ارزیابی ..................................................................................................... 246
فاز بسط و توسعه .......................................................................................... 260
فاز ارائه ......................................................................................................... 262
فاز اجرا و ممیزی .......................................................................................... 268
فصل چهارم : مهندسی مجدد
بخش اول) مقدمه.................................................................................................. 275
مقدمه............................................................................................................... 275
مهندسی مجدد؛ دگرگون سازی...................................................................... 279
بخش دوم) مهندسی مجدد چیست؟..................................................................... 283
تعریف و واژه های کلیدی............................................................................... 283
دلائل نیاز به مهندسی مجدد در دگرگون سازی............................................. 289
مشتریان دگرگون شده اند.............................................................................. 290
رقابت تنگاتنگ.................................................................................................. 295
دگرگونی ها پیوسته اند................................................................................... 297
مهندسی مجدد سازمانها چیست؟.................................................................... 307
بخش سوم) روند اجرائی مهندسی مجدد............................................................ 316
گام اول؛ بدانید چه می خواهید........................................................................ 318
درک نیاز و توان دگرگون کردن..................................................................... 320
تحلیل ذ ینفعان کلیدی و نیازهای آنها ............................................................ 322
چارچوبی برای موفقیت................................................................................... 340
گام دوم: برنامه ریزی کنید............................................................................. 345
فرایند برنامه ریزی.......................................................................................... 347
گام سوم: اجرا کنید......................................................................................... 352
تکنیک های فنی................................................................................................ 352
تکنیک های فرهنگی.......................................................................................... 359
گام چهارم: سنجش و ارزیابی کنید................................................................. 376
کنترل و بازبینی عملیات................................................................................... 377
کنترل نتایج...................................................................................................... 383
فصل پنجم : مقایسه و نتیجه گیری
بخش اول ) مرور رویکردها ............................................................................... 391
خلاصه ........................................................................................................... 392
شش سیگما چیست؟ ....................................................................................... 392
مهندسی ارزش چیست؟ ................................................................................ 393
مهندسی مجدد چیست؟ .................................................................................. 394
بخش دوم ) مقایسه رویکردها ............................................................................ 395
شباهت ها ....................................................................................................... 395
تفاوت ها ......................................................................................................... 397
نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد ........................................................................... 402
فصل ششم : منابع و مآخذ
منابع فارسی ................................................................................................... 405
منابع لاتین ...................................................................................................... 406
منبع:
منابع فارسی
1) شش سیگما، استراتژی و تاکتیکهای اجرائی؛ تألیف جورج الکس؛ ترجمه اصغر مشبکی وغلامرضا عسگری؛ انتشارات ترقی؛ سال 1382.
2) شش سیگما چیست؟؛ تألیف پیتر پاند ولارنس هالپ؛ ترجمه دکتر رسول النساء، مهندس امیرصالحی پور و دکتر عباس سقائی؛ انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران؛ سال 1383.
3) اصول آمار و کاربرد آن؛ تألیف توماس اچ ووناکات و رانلدجی. ووناکات
4) مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)؛ تألیف دکتر فتاح شریف زاده؛ انتشارات ترمه؛ سال 1379.
5) مهندسی ارزش (VE)؛ تألیف محمد سعید جبل عاملی وعلیرضا میر محمد صادقی؛ انتشارات فرات؛ سال 1380.
6) جایگاه مهندسی ارزش در مدیریت پروژه؛ تألیف محمد سعید جبل عاملی، کامران قوامی فر، مزدک عبائی؛ انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور؛ سال 1383.
7) مهندسی مجدد شرکتها؛ تألیف مایکل همر و جیمز شامپی؛ ترجمه عبدالرضا رضائی نژاد؛ انتشارات رسا؛ سال 1375.
8) مهندسی مجدد و مدیریت دگرگون سازی سازمانها؛ تألیف نیکی ابلفسکی؛ ترجمه منصور شریفی کلوئی؛ انتشارات آروین؛ سال 1376.
9) شش سیگما، گزاره نوین مدیریت کیفیت؛ تألیف حمید رضا رضائی، مجله تدبیر شماره 128
10) شرکت راث و استرانگ؛ آموزش گام به گام شش سیگما، ترجمه سارا بهداد؛ انتشارات هامون؛ سال 1382.
- منابع لاتین
1)“Six Sigma SPC and TQM in Manufacturing and Services” ; by Geoff Tennant
“Implementing Six Sigma”; by Forrest W.Breyfogle III
www.mim.gov.ir
www.irandoc.ac.ir
www.iranaward.org
www.issabass.net
www.ge.com