فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی در استفاده از فناوری اطلاعات (مطالعه موردی زندان های استان اردبیل )
فهرست:
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 2
1-2-بیان مسئله. 4
1-3-اهدف پژوهش... 7
1-3-1- هدف کلی.. 7
1-3-2-اهداف فرعی.. 7
1-4-سوالات پژوهش... 7
1-4-1-سؤال اصلی.. 7
1-4-2- سوالات فرعی.. 7
1-5- فرضیه های تحقیق. 7
1-5-1-فرضیه اصلی تحقیق.. 7
1-5-2- فرضیات فرعی: 7
1-5-3- متغیر زمینه ای.. 8
1-6-مدل تحلیل تحقیق. 8
1-7- اهمیت و ضرورت پژوهش... 8
1-8-انگیزه پژوهشگر. 10
1-9-تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش... 10
1-9-1-فرهنگ سازمانی.. 10
1-9-2-فناوری اطلاعات و ارتباطات... 12
3-7-1- کارکنان. 13
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تجربی تحقیق
2-1- مبانی نظری فرهنگ سازمانی.. 14
2-1-1-تعاریف فرهنگ سازمانی.. 16
2-1-2-اهمیت فرهنگ سازمانی.. 17
2-1-3-خصوصیات فرهنگ سازمانی.. 19
2-1-4-منابع فرهنگ... 21
2-1-5-شیوه پیدایش فرهنگ... 21
2-1-6-انواع فرهنگ سازمانی.. 22
1- فرهنگ قوی : 23
2-1-7-الگوها و تئوری های اساسی برای تبیین و تشریح فرهنگ سازمانی.. 25
2-1-7-1-الگوی آجیل پارسونز : 26
2-1-7-2-الگوی ویلیام اوچی.. 26
2-1-7-3-مدل فرهنگ سازمانی «پیترز» و «واترمن» 27
1- التزام عملی شدن. 28
2- توجه به ارباب رجوع. 28
3- خود گردانی و کارآفرینی.. 28
5- تبحر و چیرگی در مدیریت.. 28
7- بکارگیری ستاد اداری کم. 28
8-استفاده همزمان و مقتضی ازساختارهای مکانیکی وارگانیکی.. 29
2-1-7-4-تئوری های فرهنگ سازمانی دیل و کندی.. 29
2-1-7-5- الگوی « لینوین و استرینگر» 29
2-1-7-6-الگوی «هافستده» «هاریسون» 30
2-1-7-7-الگوی « ادگار شاین» 30
2-1-7-8-الگوی لیت وین و اترینگر. 31
2-1-7-9-الگوی کرت لوین.. 31
2-1-7-10-الگوی منوچهر کیا 31
2-1-7-11-الگوی استیفن رابینز. 33
2-1-8-رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی.. 33
2-1-9- ابطه فرهنگ و ساختار سازمان. 34
2-1-10-نقش فرهنگ سازمانی در مدیریت دانش... 34
2-1-11-رابطه فناوری و فرهنگ... 35
2-1-12-رابطه فرهنگ و مدیریت... 35
2-1-13-رابطه فرهنگ و رفتار سازمانی.. 35
2-1-14-کارکرد فرهنگ سازمانی.. 36
2-1-15-زنده نگه داشتن فرهنگ: 36
2-1-16-عوامل مؤثر در تغییر فرهنگ سازمانی.. 37
2-1-17-فرهنگ های سازمانی سالم و فرهنگ سازمانی بیمار. 38
2-2-مبانی نظری فناوری اطلاعات(IT) 38
2-2-1-تاریخچه فناوری اطلاعات... 38
2-2-2-مفهوم فناوری اطلاعات... 39
2-2-3- چیستی فناوری اطلاعات... 41
2-2-4-کاربردهای فناوری اطلاعات... 45
2-2-5-شاخص های فناوری اطلاعات (IT) 50
2-2-5-1-مفاهیم اساسی فناوری اطلاعات : 50
2-2-5-2-استفاده رایانه و مدیریت فایل.. 51
2-2-5-3-واژه پردازها 51
2-2-5-4-صفحه گسترده ها 52
2-2-5-5-بانک اطلاعاتی.. 52
2-2-5-6- ارائه مطلب... 53
2-2-5-7-اینترنت... 53
2-2-6-اینترنت چیست ؟. 54
2-2-7-شبکه عنکبوتی جهانی www... 54
2-2-8-موتورهای جستجو و بازیابی اطلاعات... 55
2-2-9-فناوری پوش... 55
- ارتباطات شبکه ای 56
2-2-10-راهکارهای استفاده از فناوری اطلاعات... 57
2-2-11-نقش فناوری اطلاعات... 57
2-2-12-ارزش فناوری ارتباطات... 58
2-2-13-توانایی های فناوری ارتباطات... 59
2-2-14-راهبردهای فناوری اطلاعات... 60
2-2-15-نظام های اطلاعاتی و ارتباطی.. 60
2-2-16-فناوری ارتباطات در زندگی آینده 65
2-2-17-مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه فناوری اطلاعات... 65
2-2-18-نحوه تأثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمان. 67
2-2-19-فناوری ارتباطات و تأثیر آن بر تحولات ساختار جامعه. 68
2-2-20-فناوری ارتباطات و اطلاعات، نیاز امروز مدیران فردا 68
2-2-21-مدیریت فن آوری اطلاعاتIT.. 69
2-3-پیشینه پژوهش... 70
2-3-1-پژوهش های انجام شده در زمینه فرهنگ سازمان و فناوری اطلاعات... 70
2-3-2-پژوهشهای انجام شده در زمینه فناوری اطلاعات... 72
2-4-جمع بندی پیشینه تحقیق. 78
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- قلمرو تحقیق (موضوعی،زمانی،مکانی) 80
3-1-1- قلمرو موضوعی.. 81
3-1-2- قلمرو زمانی.. 81
3-1-3- قلمرو مکانی.. 81
3-2-روش انجام تحقیق. 81
3-3-جامعه آماری.. 81
3-4-نمونه آماری.. 82
3-5-فنون و ابزار ها و تکنیک های گردآوری داده ها: 83
3-6-فنون و ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها 83
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه. 86
4-2-توصیف داده ها 86
4-2-1-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب اطلاعات عمومی پرسشنامه. 86
4-2-1-1-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب جنسیت... 86
4-2-1-2-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب وضعیت تاهل.. 87
4-2-1-3-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب میزان تحصیلات... 87
4-2-2-نتایج و یافته های توصیفی حاصل از سنجش و بررسی گویه های مربوط به شاخصهای هفت گانه فرهنگ سازمانی.. 88
4-2-2-1-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص نو آوری و ریسک پذیری.. 88
4-2-2-2-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص توجه به جزئیات. 89
4-2-2-3-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص نتیجه محوری: 90
4-2-2-4-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص توجه به افراد. 91
4-2-2-5- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص توجه به گروه ( گروه گرایی) 92
4-2-2-6- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص تهور طلبی.. 93
4-2-2-7-توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص ثبات وضع موجود : 94
4-2-2-8- توزیع نسبی کارکنان بر حسب وضعیت فرهنگ سازمانی در مجموع. 95
4-2-3- نتایج و یافته های توصیفی حاصل از سنجش و بررسی گویه های مربوط به شاخصهای هفت گانه مهارتهای ICDL.. 96
4-2-3-1- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص آشنایی با اصول و مفاهیم. 96
4-2-3-2- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص مدیریت فایلها 97
4-2-3-3- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص صفحه گسترده ها 98
4-2-3-4- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص بانکهای اطلاعاتی.. 99
4-2-3-5- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص اینترنت... 100
4-2-3-6- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص واژه پردازها 101
4-2-3-7- توزیع نسبی پاسخگویان بر حسب پاسخ به گویه های شاخص ارائه مطلب... 102
4-2-3-8- توزیع نسبی کارکنان بر حسب وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICDL)در مجموع. 103
4-3- تحلیل داده ها 104
4-3- 1-آزمون نرمال بودن توزیع. 104
4-3-1-1-آزمون نرمال بودن توزیع شاخص فرهنگ سازمانی: 104
4-3-1-2-آزمون نرمال بودن توزیع شاخص فناوری اطلاعات (ICDL): 105
4-3-2-آزمون فرضیه اصلی پژوهش.... 106
4-3-3-آزمون فرضیه های فرعی پژوهش.... 107
4-3-4-رگرسیون چند متغیره: 116
فصل پنجم: نتیجه گیری کلی و ارائه پیشنهادات
5-1-مقدمه. 120
5-2-خلاصه نتایج توصیفی.. 120
5-3-خلاصه نتایج تحلیلی.. 122
5-4- بحث و نتیجه گیری.. 125
5-5-محدودیتها و مشکلات پژوهش... 127
5-6-پیشنهادهای پژوهش... 127
الف)پیشنهادات کاربردی.. 127
ب)پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 129
منابع: 130
پیوست- پرسشنامه. 135
.
منبع:
آذرنگ، عبدالحسین، 1370، سیاست اطلاع رسانی و تکنولوژی اطلاعاتی، اطلاعات و ارتباطات، انتشارات وزارت فرهنگ ارشاد، ص110.
آقاجانی، حسینعلی، کجوری، داوود، 1383، مدیریت رفتار سازمانی، مفاهیم نظریات و کاربردها، چالوس، دانشگاه آزاد ص 154- 153.
ادراکی، محبوبه، 1384، خلاقیت همراه با مدیریت تغییر، نشریه تدبیر، شماره 163، ص82.
اسدی، علی 1371، «تکنولوژی و نظامهای اطلاعاتی»، مجموعه مقالات کنفرانس تکنولوژی و اطلاعات، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، ص22.
اسلامی ندوشن، محمد علی، 1354، فرهنگ و شبکه فرهنگ، تهران، انتشارات توس، ص65.
الی، ابل و دیگران، 1369، یک جهان چندین صدا، ترجمه ایرج پاد، انتشارات سروش، ص86.
باقری زاده، سید محمد، 1375، «فرهنگ سازمان در قلمرو و بالندگی سازمان» نشریه تدبیر شماره 63، ص28.
برزگر، محمد، 1380، اصول و مفاهیم فناوری اطلاعات، انتشارات بهینه، چاپ سوم، ص19.
بوداغیان، مصطفی، 1384، «فرهنگهای سازمانی سالم و فرهنگ های سازمانی بیمار» نشریه مدیریت دانش، شماره9، ص11.
تهرانی نیک بخش، صابری علیرضا، 1380، آشنایی با تجارت الکترونیک و زیر ساختهای آن، انتشارات انیستیتو ایز ایران.
تدین، شبنم، تهرانی، مهدی، 1380، مدیریت فناوری اطلاعات، مرکز آموزش مدیریت دولتی، ص 532- 521.
جهان کیت، هولمز دیانا، 1383، آشنایی با تکنولوژی اطلاعاتی، ترجمه مجید آذرخش، جعفر مهرداد، تهران انتشارات سمت چاپ سوم، ص46.
جان، ای، آر، بی، 1356، به سوی سیاستهای ارتباطی واقع بینانه: بررسی تحلیلی از گرایشها و اندیشه های نوین در زمینه ارتباطات، ترجمه، خسرو جهانداری، انتشارات، سروش، ص79-78.
حاضری، بغداد افسانه صراف زاده، مریم،1384، مدیریت دانش و خدمات مرجع در کتابخانه ها، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، شماره 4،ص6-5.
حسینی، علی، 1384، «مشکلات کشورهای در حال توسعه در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات» مجله تدبیر، شماره 158 ص25.
هری، عباس، 1372، «کتابداری مدیریت جدید» مروری بر اطلاعات و اطلاع رسانی، ص250.
خوارزمی، شهدخت، 1383، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتباس از سایت آینده نگر.
خوارزمی، شهیدخت، 1374، فرهنگ سازمانی، نشریه تدبیر، شماره22، ص20-16.
دپویی، گزاویه، یونسکو، 1374، فرهنگ و توسعه، ترجمه فاطمه فراهانی و عبدالحمید زرین قلم، تهران، انتشارات کمسیون ملی یونسکو در ایران، ص43.
دسلر، گری، 1371، مبانی در مدیریت، جلد دوم، ترجمه داوود مدنی، چاپ دوم، انتشارات آرین.
دهخدا، علی اکبر، 1341، لغت نامه دهخدا، زیر نظر دکتر معین، 50 جلدی، جلد 37، حرف ف، تهران، انتشارات دانشکده ادبیات تهران و سازمان لغت نامه دهخدا.
دیاناسی، فیزی، 1384، مدیریت اقتضایی متناسب با فرهنگهای سازمانی انواع و تغییر فرهنگ، ترجمه ناصر میر سپاسی، ص 4و 5.
دیوس، استانلی، 1373، مدیریت فرهنگ سازمان، ترجمه ناصر میر سپاسی، پریچهر معتمد گرجی، چاپ اول، انتشارات مروارید.
رابینز، استیفن، 1382، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران دفتر پژوهشهای فرهنگی چاپششم، ص372.
رادینگ، الن، 1383، مدیریت دانش، ترجمه لطیفی، حسین، انتشارات سمت، چاپ سوم، ص 69.
رضائی، علی،1384،«فن آوری اطلاعات و ارتباطات» مجله جهان اقتصاد، شماره 154، ص35.
روح الامینی، محمود، 1374،«زمینه فرهنگ شناسی» انتشارات عطار، چاپ دوم، ص73.
روشن، داریوش، 1383، تغییر فرهنگ سازمانی، نشریه تدبیر، شماره 146، ص83-82.
رولی، جنیفر، 1380، مبانی سیستم های اطلاعاتی، ترجمه سیف کاشانی، زهرا، انتشارات سمت چاپ سوم.
زارعی، متین، 1374، تبیین الگوی فرهنگ سازمانی بر اساس ارزش های اسلامی در محیط کار و نقش آن بر رضایت شغلی، پایان نامه، رساله دکتری در دانشگاه مشهد.
سپهری، مدرن، 1381، مهندسی مجدد فرایندهای سازمانی مجله تدبیر شماره 122، ص21.
شاین، ادگار، 1383، مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری، ترجمه برزو فرهی بوزجانی، شمس الدین نوری نجفی، تهران، سیمای جوان چاپ اول.
شریفی، اصغر، 1380، «ارائه چارچوبی برای نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات» رساله دکتری، دانشکده علوم تحقیقات، ص 45.
شریف نواز، فتاح، 1375، مدیریت انتقال تکنولوژی، انتشارات برنامه و بودجه، چاپ سوم، ص 40.
شکاری، غلامعباس، 1381، «بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و اثر بخشی کسب رهبری استان خراسان» رساله دکتری.
صرافی زاده، اصغر، 1383، فناوری اطلاعات در سازمان IT، انتشارات میر،چاپ اول.
صفائی، محمد رضا، 1383، مجله تکنولوژی آموزشی، شماره 146، ص40-41.
طاهری، مسعود، 1377، مدیریت تغییر و تحول سازمانی،انتشارات درخشش،چاپ اول ص63.
علی احمدی، حسین، 1384، به سوی جامعه اطلاعاتی، مجله تدبیر، شماره 153، ص38.
علی احمدی، علیرضا، 1384، شناخت فرهنگ، «فرهنگ سازمانی و مدیریت بر آن»، تهران، تولید دانش.
فاتحی، کمال، 1379، اثر فرهنگ و ارزش های اجتماعی بر استراتژیک مدیریت، نشریه تدبیر، شماره 69.
فرهنگی، علی اکبر، 1370، رسانه ها در جامعه اطلاعاتی امروز، فصل نامه اطلاع رسانی، شماره 2، ص6.
فولتن، جنیفر، 1378، آموزش و راهنمای سریع ویندوز، ترجمه داریوش فرسایی، انتشارات زند، چاپ دوم.
عباس، فرخ زاد، 1381، رابطه اطلاعات و ارتباطات، فصل نامه اطلاع رسانی شماره 3، ص43.
کاسکل، پارل، هارت، مایکل، 1377، آموزش همزمان ویندوز 95-98، ترجمه داریوش فرسایی،چاپ دوم، نشریه فرهنگی زند.
کیا، منوچهر، 1370، نقش فرهنگ سازمانی در نظریه پردازی مدیریت، نشریه مدیریت دولتی، شماره 13، ص 47-24
گودرزی، اکرم، 1381، اصول و مبانی و نظریه ها جو و فرهنگ سازمانی، جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان، ص 34.
محمودی، مهدی، 1384، نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری، نشریه تدبیر، شماره 160، ص 29.
مشبکی، اصغر، 1377، مدیریت رفتار سازمانی، انتشارات ترمه، ص 48.
ممی زاده، جعفر، 1377، فرهنگ شالوده سازمان، نشریه تدبیر، شماره 68.
معتمدنژاد، کاظم، جهای سوم در راه استقرار نظم بین المللی نوین اطلاعات و ارتباطات، انتشارات سروش، چاپ دوم، ص 11.
منوریان، عباس، شیرین، علی، 1382، رابطه فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی.
مومنی، هوشنگ، 1380، مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، انتشارات نشریه مدیریت و توسعه، شماره 59، ص 46.
مهربان،شیرین،1383،فرهنگ سازمانی و توسعه،نشریه تدبیر، شماره 148، ص 45،43.
مهدوی، محمد تقی، 1382، نیازهای اطلاعات تکنولوژی، سازمانی پژوهشهای علمی و صنعتی.
مهدوید، محمد تقی، 1373، بانکهای اطلاعاتی جهان، تهران، سازمانی پژوهشهای علمی و صنعت ایران، ص 2 و 1.
مهدوی عرب، مهدی، 1378، آشنایی با کامپیوتر، انتشارات بهینه، چاپ سوم.
میر سپاسی، ناصر، 1377، مدیریت منابع انسانی و روابط کار، چاپ پنجم، تهران، ناشر مولف، ص 49.
نواب زاده، امین، 1380، «فناوری اطلاعات IT فصلنامه آموزش جهاد دانشگاهی»، شماره 7، ص 35.
وفقی، فهیمه، 1384، کلید اکسل، انتشارات سجاد، چاپ چهارم، ص 9-7.
یونسکو، 1376، فرهنگ و توسعه، ترجمه محمد فاضلی و نعمت الله فاضل، تهران انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
منابع لاتین:
1-AduseiU Alexander yaw, (2000).” In formation communicontion technology development in third world countries: the case of Ghana”Dissertation a bstract. PhD , the ohiostate university..
2-Adkinson, stacyj , (2005). “Examining organizational culture and subculture in higher education: utilizing the competing values frame work and the three- perspective theory”. Dissertation a bstract Ed.D. Ballstate university.
3-Cunningham, Michael R, (2003).” organization culture and mergers: Management’s reflective perceptions of the relation ship between organizational culture and a merged firm’s ability to accomplish its pre- merger objectives”. Dissertation a bstract PhD. Newyork university.
4-Daniels, Carolina , (1994). Information Technology the management challenge.
5-Haigh, michelm , (2006). “organizational culture, identity, commitment, and citizenship behaviors: Antecedents, chang over time, interrelation ships”.
6-Hollifield, Sylvia, (2005). “ An examination of teacher Job satisfaction, work- related stress and organizational culture in three school district”. Dissertation a bstract PhD wayne state university.
7-Jian, Guowei, (2004). In formation and communication technology (ICT), culture, and power: To ward a “nco- socitechnical” theory of organizing. Dissertation a bstract PhD , university of colorad , at Boulder.
8-Kangas, Lisamario, (2006). “An assessment of the relation ship between organizational culture and continuos knowledge management initiatives”.
9-Lin, pao- cheng, (2005). “Leader ship style and organizational culture: A case study in a college of technology in Taiwn”. Dissertation a bstract PhD. University of the in carnate ward.
10-Min, Johns, (2003). Productivity growth and in formation communication technology in vestments in the united states. Dissertation a bstract PhD. George mason university.
11-Moorhead, Agaregor & Griffin, Rich W.(1998) organizational Behavior,.. Managing people and organization. 5 thed. Boston: Houghton Mifflinco. Pp: 94-99.
12-Peters, Thomas J & waterman, Robert H. (1981), In search of Excellence: lessons from America’s Best- tun companies. Newyork: HAPPER & Row. Pub. inc.
13-Ramcharitar, Anu Nadina, M. A, (2006). “Astudy of how organizational culture in fluencer the standard of customer service: A qualitative approach”. Dissertation a bstract M.A. Angelo state university.
14-Smith, shawn kevin, (2005). “Arts in education and organizational culture: the impact of the arts on the culture of a school”. Dissertation a bstract EdP university of southern calfurnia.
15- Stephen p. Robbins, 1997, “ Essentials of organizational Behavior” , fifth edition, Prentice Hall International. Inc. pp: 54,115.
16-Thomas, charalambos Bob, MA, (2002). “Information communications technologies in education: A Foustian bargain? Dissertation a bstract M.A. MC Gill university (Canada)
17-Zhang, man, (2005). “Indormation technology capability, organizational culture, and export performance”. Dissertation a bstract PhD Washington state university.
18-Zuber, Julianne K, M. A, (2003). Technology traning, and development: An exploratory study of Internation In formation and communication technology (ICT) development programs. Dissertation a bstract M.A American university.