مقدمه
در عصر حاضر صنایع، واحدهای تولیدی و خدماتی، مراکز پزشکی و بیمارستانها به در اختیار داشتن یک سیستم مدون و مجهز نگهداری و تعمیرات تجهیزات به نسبت توسعه و افزایش حجم فعالیت های آنها فزونی مییابد و وجود یک سیستم مجهز و برنامهریزی شده مدیریت نگهداری و تعمیرات از آن جهت ضروری و الزام آور است که نه تنها کنترل مستمر و اطلاع کامل از اوضاع و احوال و نحوه عملکرد تجهیزات، ادوات، ابنیه، تاسیسات، ماشین آلات و سرویسها را ممکن می سازد بلکه از طریق سیستم های مدیریت بر پایه ریسک نیز اطلاعات را در جهت کمک به قدرت تصمیم گیری مدیریت مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. لذا ارائه مطلوبترین سرویسهای نگهدرای و تعمیرات تجهیزات با اتخاذ بهترین روشها برای تداوم کار تجهیزات با حداکثر بازدهی و تحمل حداقل هزینه امکانپذیر می گردد. اما آنچه که در این مقوله حائز اهمیت است عبارتست از ایجاد فرهنگ و نگرش نگهداری و تعمیرات بهره ور در کلیه سطوح مراکز درمانی و طبقات مدیریتی بعبارت دیگر نگهداری و تعمیرات مختص یک قسمت یا اداره نبود. بلکه در این سیستم کلیه افراد یک مرکز درمانی بعنوان کارگردانان اصلی در نگهداری تجهیزات و اموال این مراکز سهیم و شریک بوده و هر کس در جایگاه خود با انجام فعالیت های شخصی سعی در حفظ، نگهداری و بهبود مستمر تجهیزات و نهایتاً رضایتمندی بیمار و ارتقاء خدمات درمانی کشور را سبب میشود.
تعریف سیستم:
نظام یکپارچه مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات (CMMS)[1] به مجموعه مدیریت، برنامه ریزی و نظارت مکانیزه بر کلیه عملیات موردنیاز و از پیش تعیین شده جهت کنترل سلامت و بهبود شرایط عملکرد تجهیزات در طول چرخه عمر با در نظر گرفتن سرمایه اولیه و هزینه های بهره برداری اطلاق می گردد.
اهداف سیستم:
نظام یکپارچه مدیریت نگهدارزی و تعمیرات تجهیزات (CMMS) بر پایه اهداف استراتژیکی استوار است که اهم آنها بقرار ذیل با اجرای آن نظام محقق خواهد شد:
کاهش و صرفه جوئی قابل توجه در کلیه مراکز درمانی کشور (cost)
افزایش قابلیت اطمینان عملکرد تجهیزات درمانی کشور (Reliebility)
افزایش قابلیت در دسترس بودن تجهیزات و ادوات درمانی (Availibility)
افزایش بازدهی و عمر مفید تجهیزات و دستگاههای پزشکی (Eficiency & Lifecycle)
ایجاد ایمنی نسبی برای بیماران، کارکنان و مراکز درمانی کشور (Safty & Security)
افزایش کیفیت خدمات در تمامی مراکز درمانی کشور (Quality)
افزایش رضایت بیمار در مراکز درمانی کشور
بازتاب اجتماعی مناسب نزد مردم کشورمان از مراکز درمانی کشور
کاهش تنش های ناشی از انجام کار در مراکز درمانی کشور
کاهش نرخ خرابیهای تجهیزات، قطعات مصرفی، منابع موردنیاز مراکز درمانی کشور.
موضوع
میزان سود و منفعت
شیوه های بکار گرفته شده در سیستم
افزایش قابلیت اعتماد تجهیزات
50% از هزینه نگهداری و تعمیرات اصلاحی
1- تجزیه و تحلیل سوابق
2- بهینه نمودن برنامه های پیشگیرانه
3- TPM
بهینه نمودن روشهای کاری و تداخل وظایف
25% از هزینه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و اساسی
1- حمایت تعمیر تجهیز
2- بهینه نمودن فعالیتهای نگهداری و تعمیرات
3- علم و آگاهی و شایستگی مدیریت
تغییر هزینه
10% الی 20% هزینه های کلی سازمان
1- مدیریت تجزیه و تحلیل هزینه نگهداری و تعمیر تجهیزات
2- گزارشات فنی و اقتصادی در سازمان
کاربرد سیستم:
با بهره بردای کامل از سیستم مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات امکانات ذیل در اختیار سازمان و مدیریت قرار خواهد گرفت.
دسترسی آسان و سریع به اطلاعات موردنیاز در سطوح مختلف و متناسب با هر طبقه و اداره ای در مراکز درمانی
گردش عملیاتی منسجم فعالیت ها و اقدامات با توانائی پیگیری و امکان آشکارسازی مشکلات
تحلیل اطلاعات و وقایع به منظور بهینه نمودن روشها با تهیه صورت مسئله و حل آنها
تهیه و ثبت گزارش و تاریخچه عملکرد با محوریت تجهیزات
………
مبانی سیستم:
مبانی نظام یکپارچه مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات پزشکی و مراکز مرتبط بر پایه 7 قابلیت اصلی و 2 قابلیت فرعی (انتخابی) به شرح جدول اشاره شده استوار گردید. که متناسب با هر مجموعه و سادگی و پیچیدگی فعالیت ها، طراحی و مورد بهرهبردای قرار میگیرد:
مبانی
شرح مبانی
نمونههای قابلیتهای مبانی
مدیریت تجهیزات
هر دستگاه یا وسیله که بنحوی در انجام فعالیت های روزمره مورد استفاده قرار گرفته و جزء اموال منقول و غیرمنقول هر سازمان به حساب آید یک تجهیز نامیده میشود این ماژول از برنامه کلیه موجودیت های یک تجهیز را مشتمل بر بهره برداری، نگهداری و تعمیر و هزینه های مرتبط، به شکل کاملاً سیستماتیک مدیریت میکند.
1- تعریف، مفهوم و اطلاعات اولیه تجهیز
2- نمودار درختی و موقعیت هر تجهیز
3- نمودار فنی تجهیز
4- اطلاعات شناسنامه ای تجهیز
5- اطلاعات مالی، نگهداری و تعمیر
6- تهیه، تنظیم و مشاهده انواع گزارشات
7- ……..
مدیریت کالا
این ماژول از سیستم سه بخش کلی از نیازمندیهای سازمان را به شرح زیر شامل میشود:
1- عملیات انبارداری کالاهای مصرفی و قطعات یدکی
2- عملیات سفارشات و خرید بهمراه تجزیه و تحلیلهای مرتبط با اقلام موجود در انبار
3- عملیات تدارکات، خرید و تأمین کالا و قطعات
1- تعریف اطلاعات اولیه مواد، کالا و قطعات
2- تعریف، مشاهده و آنالیز هزینه قطعات در هر سه بخش
3- مدیریت اطلاعات فروشندگان، سازندگان
4- انجام تجزیه و تحلیل های ABC & ECQ