فهرست و منابع پایان نامه جنسیت و زیبایی شناسی
فهرست:
چکیده ............................................................................................................... 1
مقدمه................................................................................................................. 2
چکیده و ساختار مطالب........................................................................... 2
فمینیسم ................................................................................................. 13
تاریخ هنر از منظر فمینیسم....................................................................... 17
1- هنرمندان و هنر: مختصری از تاریخ مفاهیم....................................................... 23
مبانی مفهومی......................................................................................... 25
ایده هنرمند: اسلاف باستانی..................................................................... 31
میمیس: توهم و واقعیت........................................................................... 35
بحث از موزها در باب خلاقیت................................................................ 38
هنرورزی: افراد و گروهها....................................................................... 44
هنرهای زیبا و تصور مدرن از هنرمند...................................................... 48
نبوغ....................................................................................................... 54
نظریههای بیانگری در هنر........................................................................ 58
خلاصه..................................................................................................... 62
2- لذات زیبایی شناسانه...................................................................................... 67
زیبایی شناسی.......................................................................................... 67
ذوق و زیبایی......................................................................................... 73
آراء برک در باب زیبایی........................................................................ 76
آراء کانت در باب احکام ذوقی.............................................................. 80
ذوق چه کسی؟..................................................................................... 84
نظریههای مربوط به نگرش زیبایی شناسانه................................................... 88
نقدهای فمینیستی در مورد درک زیبایی شناسانه.......................................... 92
خلاصه..................................................................................................... 103
3- آماتورها و حرفهایها..................................................................................... 106
آموزش و پرورش: چه کسی میآموزد؟.................................................... 106
موسیقی................................................................................................. 110
اجرا
سرایش
نبوغ و فردیت
ادبیات................................................................................................... 123
نوشتن و فروختن
دگربار فردیت
نقاشی.................................................................................................... 131
دیدن
پرسپکتیو خطی
بازنگری گذشته..................................................................................... 142
خلاصه.................................................................................................. 144
4- جنسیت عمیق: ذوق و خوراک........................................................................ 147
حواس پنجگانه...................................................................................... 149
لذات محسوس و زیبایی شناسی.............................................................. 155 ذهنیت و عینیت 161
دفاعی از ذائقه....................................................................................... 166
خوراک و / در/ به عنوان هنر................................................................ 171
آیا پخت و پز یک صورت هنری است؟
خوراک در هنر
خوراک به عنوان رسانه هنری
خلاصه................................................................................................. 178
5- چیست هنر؟ (هنر چیست؟)............................................................................ 181
تعاریف و زمینههایشان........................................................................... 190
هنر و ضد هنر....................................................................................... 196
نظریه نهادی........................................................................................... 199
هنر به عنوان یک آیینه: آرتور دانتو........................................................ 201
آثار فمینیستی و مفاهیم متغیر هنری........................................................ 204
رسانه و پیام
بدن هنرمندان
خلاصه.................................................................................................. 222
6- لذات دشوار : والایی و اشمئزاز....................................................................... 225
ملاحظه مجدد ذهن و جسم...................................................................... 228
بار دگر والایی...................................................................................... 231
لوسی ایریگاری: ذهنیت جنسیت مدار...................................................... 243
اشمئزاز به عنوان یک واکنش زیبایی شناسانه........................................... 250
اشمئزاز و فروافتادگی: جولیا کریستوا...................................................... 255
اشمئزاز: مضمون و ایهام......................................................................... 260
خلاصه.................................................................................................. 262
یادداشتها.......................................................................................................... 265
فهرست تصاویر................................................................................................... 285
واژه نامه............................................................................................................. 286
نمایه................................................................................................................... 291
منابع و مأخذ مقدمه............................................................................................. 295
Abstract
منبع:
_ Battersby, Christine, Gender and Genius: Towards a Feminist Aesthetics, 1989
_ Encyclopedia of Aesthetics, by Michael Kelly, Oxford University Press, New York 1998, Oxford, (4 volumes)
_ Gouma Peterson, Thalia, and Patricia Mathews. The Feminist Critique of Art History, Art Bulletin, ( September 1987 )
_ Korsmeyer, Carolyn, “Perceptions, Pleasures, Arts”, Princeton, 1998.
_ Lippard, Lucy R. The Pink Glass Swan, New York, 1995.
_ Nochlin, Linda. “Why Are There No Great Women Artists”, Women, Art, and Power and other Essays, New York, 1988.
_ Parker, Rozsika & Pollock, Griselda. Old Mistresses: Woman, Art, and Ideology, New York, 1981.