روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی

تعداد صفحات: 119 فرمت فایل: word کد فایل: 398
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۵,۷۶۰ تومان
قیمت: ۲۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی

    مقدمه

     

    این مسئله بر کسی پوشیده نیست که مهمترین هدف در هر جامعه ای تعلیم و تربیت صحیح فرزندانی است که آینده کشور در دستان آنها می باشد و جامعه ای موفق خواهد شد که سیستم تعلیم و تربیت پیشرفته و منظمی داشته باشد، در سالهای اخیر متولیان و آموزش و پرورش پی برده اند که داشتن نیروهای کارآمد نیازمند توجه به سلامت روانی دانش آموزان در کنار آموزش است زیرا در صورتی که بهداشت روانی افراد تامین نشود و فقط تاکید بر حفظ مطالب و بازدهی بالا باشد نیرویی که پرورش می یابد در آینده به شکل های گوناگون برای جامعه مشکل ساز خواهد بود.

    امروزه بیشتر روان شناسان تربیتی معتقدند کارکنان مدرسه در سلامت روانی دانش آموزان دارای نقش های حرفه ای هستند. مسئولیت اولیای مدرسه فقط در پرورش نیروی عقلی و آشنا کردن دانش آموزان به مسائل اجتماعی و اخلاقی خلاصه نمی شود. مدرسه مسئول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگارانه و تامین نیازهای بلوغ عاطفی و سلامت روانی دانش آموزان نیز است. (گلاسر ، 1925 ، مدارس بدون شکست)

    معلمی که به مقام انسانی کودکان و نوجوانا ارج می نهد و نیاز به جلب توجه و محبت آنان را در مسیر صحیح هدایت می کند. نه تنها نیازهای روانی آنان را ارضا می کند بلکه برقراری روابط صحیح عاطفی، سازگاری با دیگران ، مسئولیت پذیری را نیز به ایشان می آموزد. در چنین فضای تربیتی افراد به بلوغ عاطفی می رسند و از لحاظ روانی سالم بار می آیند، سازمان جهانی بهداشت، بهداشت روانی را درون مفهوم بهداشت تعریف می کند و بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش های اجتماعی ، روانی و جسمی، بهداشت تنها نبود بیماری یا عقب ماندگی نیست.

    بهداشت روانی همان سلامت فکر و قدرت سازگاری فرد با محیط و اطرافیان است. همچنان که از جسم خود مراقبت می کنیم روح خود را نیز باید مقاوم کنیم تا زندگی بهتری داشته باشیم . در زندگی «چگونه بودن» خیلی مهمتر از «بودن یا نبودن» است. ایجاد فرصت برای شکوفایی استعداد، توانایی ها و کنار آمدن با خود و دیگران یکی از اهداف مهم و اساسی بهداشت روانی است جوامع مختلف سعی می کنند تا سیاسست های مربوط به بهداشت روانی را سازماندهی کنند. اصل کلی در این تلاش سالم سازی محیط فردی و اجتماعی است که افراد جامعه را در بر می گیرد. این نگرش حکم می کند که خانواده ها بیش از پیش با بهداشت روانی خانواده و چگونگی پیشرفت و درمان بیماری های روحی آشنا شوند.

    بلوغ را می توان یکی از مهمترین دوره های زندگی و یک روند منحصر به فرد دانست. این دوره یک زمان بحرانی رشد و نمو است که از نظر فیزیولوژیکی، فیزیکی و روانی تحولات بسیار عمیقی در فرد ایجاد می کند و باعث می گردد وضع جسمانی  و روانی نوجوان به هم بخورد. نوجوان در این دوره از نظر جسمانی در حال رشد ، از نظر عاطفی نارس، از لحاظ تجربه محدود و از نظر فرهنگ اجتماعی بسیار شکننده و تحت تاثیر است، این دوران زمان شکل گیری شخصیت فرد می باشد، تمام افرادی که در ارتباط با نوجوان می باشند باید به این مهم توجه کنند و محیط مناسبی برای تحصیل و گذران اوقات وی فراهم سازند. عدم آگاهی به تغییرات روانی در این دوره ممکن است منجر به بروز اختلافات خانوادگی و اجتماعی و منشاء بسیاری از انحرافات اخلاقی در نوجوان شود.

    افسردگی از جمله اختلالی است که ممکن است بیشتر مردم در طول دوره عمر آن را تجربه کنند و از طرفی هم افسردگی روی بیشتر کارکردهای فرد اثر می گذارد. یعنی انرژی فرد کاهش می یابد، اختلال در خواب پیدا می کند ، از اجتماع می گریزد. مشغولیات ذهنی افزایش می یابد، سطح عملکرد کاهش می یابد و بالاخره احساس بی کفایتی و حتی سرانجام هم تفکر خودکشی یا اقدام به خودکشی از جمله اثراتی است که افسردگی روی فرد افسرده می گذارد. (پور افگاری ، 1936)

    پدیده افسردگی از مسائل پیچیده روانی دنیای امروز می باشد و بسیاری از خودکشی ها در جهان مخصوصا در کشورهای پیش رفته ناشی از افسردگی است. اگر این بیماری با دوره بحران نوجوانی همراه شود عواقب وخیمی دارد . افسردگی میزان کارایی فرد را هم کاهش می دهد . و احتمالا افت تحصیلی هم در افراد مبتلا به افسردگی زیاد است.

    افسردگی از عوامل زیادی ناشی می گردد. وراثت، تجارب خانوادگی بخصوص داشتن پدر و مادر افسرده، از دست دادن یکی از والدین مخصوصا مادر در اوایل زندگی، محرومیت از علاقه و محبت والدین، حوادث ناراحت کننده و منفی در زندگی ، نداشتن روابط اججتماعی نزدیک با افراد قابل اعتماد و بالاخره نداشت یا از دست دادن حس احترام و اعتماد به خود از مهمترین عوامل ایجاد افسردگی است و عواملی مانند روابط بین افراد و عدم امکانات تحصیل می تواند در ایجاد افسردگی موثر باشد.

    چون تعدادی از دانش آموزان روستاهای دور افتاده جهت ادامه مقطع راهنمایی مجبورند از محل سکونت اصلی خود و بدور از خانه و کاشانه خویش در مراکز شبانه روزی ادامه تحصیل دهند، با مشکلات جدیدی روبرو می شوند.

    انتقال از یک محیط اجتماعی باز و آزاد روستاها به محیط محدود و بسته شبانه روزی، جدا شدن از کانون گرم و صمیم خانواده، زندگی در یک محیط قانونی و رسمی ، گذراندن اوقات فراغت بصورت منفعل در محیط شبانه روزی و تغییر مقطع ابتدایی با راهنمایی که خود یک نوع عامل استرس می باشد و مسائل دیگری که می تواند مشکلات روحی و روانی برای نوجوانان دختر و پسر این مراکز شبانه روزی ایجاد نماید.

    با توجه به این مشکلات تلاش می شود عمل افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مراکز شبانه روزی شهرستان خوی با استفاده از پرسشنامه مشخص گردد و گامی موثر در این زمینه برداشته شود.

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی

    فهرست:

    مقدمه. 9

    اهداف پژوهش... 13

    اهداف جزئی.. 13

    فرضیه های پژوهش... 13

    متغیرهای پژوهش... 14

    مقدمه. 16

    نقش تفاوت های جنسیتی در سلامت روان. 17

    مفهوم سلامت وبیماری روانی در اسلام. 19

    معیارهای سلامت روان. 21

    از قوه به فعل در آوردن استعدادهای ذاتی خود 22

    دوستی وکمک نسبت به کودکان. 22

    دیدگاه های مختلف در مورد سلامت روان. 24

    مکتب شخص شناسی.. 25

    دیدگاه های پدیدار شناختی.. 30

    بهداشت روانی در دوران مختلف رشد. 31

    قبل از تولد و زمان تولد. 32

    کودکی ( 1 تا 7 - 6 سالگی) 33

    دوره بلوغ(12-11تا 18سالگی) 34

    دوران جوانی(30تا40سالگی) 35

    دوران میان سالی (40تا65سالگی) 36

    دوارن پیری.. 37

    افسردگی چیست؟. 37

    اختلال افسردگی1. 38

    افسرده بودن. 40

    علائم افسردگی.. 40

    انواع افسردگی.. 43

    علل افسردگی.. 44

    علایم اصلی اختلال افسردگی.. 47

    علل افسردگی کدامند؟. 51

    عامل زیست شناختی چه نقشی دارد ؟. 51

    نظریات مختلف در مورد افسردگی.. 53

    پیشینه تحقیق نظری.. 65

    پیشینه تحقیق نظری.. 71

    بررسی پیشینه تحقیق علمی.. 76

    تحقیقات انجام شده 79

    الف) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 79

    ب) تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 80

    جامعه آماری.. 83

    نمونه آماری.. 83

    روش نمونه گیری.. 83

    روش جمع آوری اطلاعات.. 84

    تکنینک مورد نیاز در تجزیه و تحلیل داده ها 84

    بخش اول آمار توصیفی.. 86

    بخش دوم آمار استنباطی.. 105

    نتیجه گیری.. 112

    محدودیت پژوهشی.. 113

    پیشنهادات.. 114

    منابع و ماخذ  116.

    منبع:

    -  بیانگرد ، اسماعیل (1371) رابطه بین عزت نفس، کنترل وپیشرفت تحصیلی. فصلنامه تعلیم و تربیت .30

    2-  حسنی ، سید ابولقاسم (1374) اصول بهداشت روانی مشهد:آستان قدس رضوی.

    3-  دلاور ، علی .(1380) .احتمالات وامار کاربردی در روانشناسی وعلوم تربیتی.تهران : نورتکس

    4- رفیع پور ، فرامرز(1372) کندو کاوها وپنداشتها . تهران : شرکت سهامی انتشارات .

    5- سرمد،زهره ، وبازرگان ، عباس ، و حجازی ، الهه (1378) روشهای تحقیق درعلوم رفتاری.تهران :نیل .

    6-  طهماسبی پور، نجف ، وکمانگری ، مرتضی (1375) بررسی ارتباط نگرش مذهبی با میزان افسردگی وسلامت روان .فصلنامه تعلیم و تربیت ،66.

    7- باری بناب ، باقر (1374).باورهای مذهبی واثرات آن در بهداشت روانی.تهران : نشریه اندیشه ورفتار.

    8-  کریمی، یوسف(1379) روان شناسی اجتماعی .تهران : ارسباران .

    9- گنجی ، حمزه ،(1376) بهداشت روانی.تهران : ارسباران .

    10-  لطف آبادی ، حسین (1366) بهداشت روانی کودکان ومدرسه .فصلنامه تعلیم وتربیت ،11.12،ص29.

    11-  نجاریان ، بهمن (1370) رابطه بین عزت نفس وافسردگی دانش اموزان شاهدفصلنامه تعلیم و تربیت ،25.

    12- نصری ، عبدا لله (1368) مبانی انسان شناسی در قران تهران : واحد انتشارات بخش فرهنگی دفتر مرکز ی جهاد دانشگاهی.

    13- نویدی ، احد ، وعبدالهی ، حسین (1380)بررسی رابطه افسردگی والتزام عملی به اعتقادات اسلامی فصلنامه تعلیم وتربیت ،66صص11و29.

    14-  هومن ، حیدر علی (1371) پایه های پژوهش درعلوم رفتاری.تهران : دیبا

    15-هارولد کاپلان و بنیامین سادوک، خلاصه روان‏ پزشکى، علوم رفتارى و روان ‏پزشکى بالینى، ترجمه نصرت‏ الله پورافکارى، تهران، آزاده، 1373.

    16- حمزه گنجى، بهداشت روانى، تهران، ارسباران، 1376.

    17- آراهام مزلو، انگیزش شخصیت، ترجمه احمد رضوانى، مشهد آستان قدس رضوى، 1372.

    18- آبراهام مزلو، روان ‏شناسى شخصیت ‏سالم، ترجمه شیوا رویگریان، تهران، گلشایى، 1367.

    19-  دوآن شولتس، روان شناسى کمال، ترجمه گیتى خوشدل، تهران، نشرنو، 1368.

    20-  حسن محمد شرقاوى، گامى فراسوى روان ‏شناسى اسلامى یا اخلاق و بهداشت روانى در اسلام، ترجمه سید محمد باقر حجتى، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1366، ص 285.

    21- روشهای پیشگیری از افت تحصیلی، اسماعیل بیابانگرد، تهران: سازمان انجمن اولیا و مربیان، 1378، ص 15.

    22-  فصلنامه تعلیم و تربیت، سال هفدهم، شماره 2، ص 76.

    23- . روشهای پیشگیری از افت تحصیلی، ص 20.

    24- . نگاهی نو به روانشناسی آموختن یا روانشناسی تغییر رفتار، علی اکبر شعاری نژاد، تهران: چاپخش، 1380، ج 2، ص 600.

    25- روشهای پیشگیری از افت تحصیلی، پیشین، ص 126.

    26- . راز موفقیّت در بازار کار، اصغر کیهان نیا، تهران: یاسمن، 1375، ص 42.

    27- بهداشت روانی، حمزه گنجی، تهران: ارسباران، 1376، ص 194.

    28-  چگونه در کارمندان انگیزه ایجاد کنیم، کیت کنان، ترجمه: قاسم کریمی، تهران: قدیانی، 1377، ص

    29-  ماهنامه کارمند، سال اوّل، شماره 9، ص 10.

    30-  برگرفته از کتاب ایجاد انگیزه در کارکنان در یک هفته، کریستین هاروی، ترجمه: مامک پورحسین زاده، تهران: کیفیّت و مدیریّت، 1380.

    31-اخوت، ولی الله و جلیل، احمد (1362) افسردگی ، انتشارات رز

    32-پور افکاری، نصرت الله، (1369) نشانه شناسی بیماری های روانی،انتشارات رسالت

    33-معانی، ایرج، (1358)، بیماری های نامرئی، افسردگی های روانی، انتشارات جانبخش

    34-راس، میچل (ترجمه خواجه پور، غلامرضا 1369)، افسردگی، انتشارات مینا 

     

     

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, رساله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی رابطه سکونت در خوابگاه و افسردگی دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت