فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس و سلامت روانی با بهزیستی روانشناختی والدین کودکان 12-7 ساله در شهرستان کرمانشاه ناحیه3
فهرست:
فصل اول کلیات تحقیق
مقدمه......................................................................................................................................2 1
بیان مسئله............................................................................................................................... 16
اهمیت و ضرورت پژوهش..................................................................................................... 22
اهداف پژوهش...................................................................................................................... 25
تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و متغیرها............................................................................27
فصل دوم ادبیات و پیشنیه تحقیق
مبانی نظری و یافته های پژوهشی........................................................................................... 31
عزت نفس در قرآن مجید..................................................................................................... 34
عزت نفس کلی..................................................................................................................... 35
عزت نفس اجتماعی.............................................................................................................. 36
عزت نفس تحصیلی............................................................................................................... 36
مولفه های عزت نفس........................................................................................................... 36
ماهیت عزت نفس.................................................................................................................. 37
نظریات مرتبط با عزت نفس................................................................................................... 38
سلامت روان.......................................................................................................................... 45
تعریف سلامت روانی............................................................................................................. 47
تعریف بهداشت روانی در فرهنگهای مختلف......................................................................... 49
اصول بهداشت روانی.............................................................................................................. 52
خصوصیات افراد دارای سلامت روانی.................................................................................... 53
عوامل موثر درتامین سلامت روانی........................................................................................... 57
نقش خانواده درتامین سلامت روانی......................................................................................... 57
نظریات مرتبط با سلامت روانی................................................................................................ 58
بهزیستی روانشناختی................................................................................................................ 65
عقب ماندگی ذهنی ................................................................................................................ 70
عقب ماندگی ذهنی آموزش پذیر............................................................................................ 71
ویژگیهای کودک استثنایی...................................................................................................... 71
نیازهای والدین کودکان استثنایی............................................................................................. 72
احساسات والدین کودکان استثنایی.......................................................................................... 73
پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع................................................................................ 75
فصل سوم فرایند پژوهش
روش پژوهش ........................................................................................................................... 103
جامعه آماری ........................................................................................................................... 103
نمونه و روش نمونه گیری.......................................................................................................... 103
ابزار پژوهش............................................................................................................................ 104
پرسشنامه بهزیستی روانشناختی................................................................................................... 102
پرسشنامه عزت نفس.................................................................................................................. 105
پرسشنامه سلامت عمومی.......................................................................................................... 106
روشهای تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................. 111
فصل چهارم یافته های پژوهش
تجزیه و تحلیل داده ها.............................................................................................................. 113
بررسی جمعیت شناختی آزمودنیها........................................................................................... 113
بررسی حجم نمونه به تفکیک محل سکونت............................................................................ 113
بررسی حجم نمونه به تفکیک سن...........................................................................................114
بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان تحصیلات.......................................................................... 115
بررسی حجم نمونه به تفکیک نوع شغل.................................................................................... 116
بررسی حجم نمونه به تفکیک میزان درآمد................................................................................ 117
بررسی متغیرهای اصلی فرضیات تحقیق...................................................................................... 118
فرضیه اول................................................................................................................................. 123
فرضیه دوم................................................................................................................................ 124
فرضیه سوم............................................................................................................................... 125
فرضیه چهارم........................................................................................................................... 126
فرضیه پنجم............................................................................................................................ 128
فرضیه ششم...............................................................................................................................129
فصل پنجم نتیجه گیری
خلاصه یافته های پژوهش........................................................................................................ 125
بحث و نتیجه گیری................................................................................................................ 127
محدودیت های تحقیق............................................................................................................ 142
پیشنهادهای تحقیق....................................................................................................................143
فهرست منابع و ماخذ.............................................................................................................. 144
ضمائم.....................................................................................................................................149
منبع:
- قرآن مجید .
- آزاد حسین،(1378)سلامت روان ازدیدگاه الیس،فصلنامه اصول بهداشت روانی،شماره چهارم.
- آقاجانی سعید،اسدی نوقابی احمدعلی،(1381)،نظریه مشاوره وروان درمانی ،تهران،مرکزنشردانشگاهی.
- افروز غلامعلی،(1377)، مقدمه ای بر آموزش و پرورش کودکان استثنایی، تهران.
- افروز غلامعلی،(1385)،مصاحبه و مشاوره با والدین کودکان استثنایی،تهران،دانشگاه تهران.
- افروز غلامعلی،(1384)،روانشناسی وتوانبخشی کودکان آهسته گام، تهران،انتشارات دانشگاه تهران.
- احمدی، زینب مقایسه عزت نفس مادران کودکان کم توان ذهنی و مادران کودکان عادی شهر اهواز پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، اهواز 1377، ص1 .
- اختیاری امیری راضیه،(1383)،مقایسه بهداشت روانی دانشجویان مجرد ومتاهل خوابگاهی،خلاصه مقالات نخستین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران،دانشگاه شهید بهشتی.
-بازرگان عباس،سرمد زهره،حجازی الهه،(1387)،روشهای تحقیق در علوم رفتاری،تهران،انتشارات آگاه.
- بیابانگرداسماعیل،(1372)،روشهای افزایش عزت نفس در کودکان ونوجوانان،تهران،انتشارات انجمن اولیاو مربیان.
- بختیاری پروین،(1379)،برسی وضعیت بهداشت روان معلمان استان اصفهان،فصلنامه دانشگاه ازاد اسلامی اصفهان.
- بنی جمال واحدی شکوه السات،احدی حسن،(1370)،بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی،تهران،نشر نی.
- بهرامی احسان هادی،(1381)،بهداشت روانی در قرن بیست ویکم و چالشهای پیشرو،مجله روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه تهران،سال سی و دوم،شماره1،ص181-199 .
- پورافکاری نصرالله،(1376)،فرهنگ جامع روانشناسی-روانپژشکی وزمینه وابسته،چاپ دوم،تهران،نشر نی.
- تقوی سید محمدرضا، (1380)، بررسی روایی و اعتیار پرسشنامه سلامت روانی، تهران.
- رحیمی نژادعباس،پاک نژادمحسن،(1383)،ارتباط بین سازگاری خانواده باسلامت روانی وسطح ارضاء نیازهای روانشناختی فرزندان ونوجوانان،خلاصه مقالات کنگره آسیب شناسی خانواده در ایران،تهران،دانشگاه شهیدبهشتی.
- راس،آ،آلن،(1377)،روانشناسی شخصیت نظریه ها وعمل،ترجمه جمالفرسیاوش،تهران،انتشارات بعثت.
- زنجانی طبسی رضا،(1383)،ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روانشناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.
- سیف نراقی مریم،نادری عزت الله،(1382)،اختلالات رفتاری کودکان وروشهای اصلاح وترمیم آن،انتشارات بدر.
- سایت اینترنت.
- سنچولی حمیده،(1388)،رابطه تجربه ی معنوی با سلامت روانی در والدین دارای فرزندان استثنایی و والدین فرزندان عادی،پایان نامه کارشناسی ارشد .
- شاطرلو عالیه، افزایش عزت نفس دانش آموزان کم توان ذهنی از راه توجه به مولفه های خود پنداره، تعلیم وتربیت استثنایی ، 1386 شماره 74، ص27 .
- شریعتی تقی،داورمنش عباس،(1370)،نگرش پدران کودکان عقب مانده ذهنی در مورد عقب ماندگی فرزندانشان ومقایسه آنهادر سطوح مختلف فرهنگی،پایان نامه کارشناسی ارشد.
- شاملو، سعید،(1382)، بهداشت روانی تهران، رشد.
- شاملو، سعید،(1368)،مکتبهاونظریه ها در روانشناسی شخصیت،چاپ اول،تهران،انتشارات رشد .
- شکری امید،(1380)،تفاوت های جنسیتی در بهزیستی ذهنی ونقش ویژگیهای شخصیت،مجله پزشکی و روانشناسی بالینی ایران،شماره 4 .
- شفیع آبادی عبدالله،(1372)،نظریه مشاوره و روان درمانی،تهران ،انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
- علیزاده حمید،(1381)،تاثیر فرزند معلول یا ناتوان بر خانواده،تعلیم وتربیت استثنایی،1381،شماره14،ص3-7 .
- عمران نسب عمران،(1387)،برسی ارتباط بین اعتقات دینی وسلامت روان در دانشجویان سال آخرکارشناسی علوم پزشکی وخدمات درمانی ایران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علوم پزشکی زاهدان.
- عباسپورعلی،(1385)،رابطه بین کمالگرایی و عزت نفس باسلامت روانشناختی در دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد .
- فرهادی علی،(1384)،میزان شادمانی و ارتباط آن با عزت نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، فصلنامه اصول بهداشت روانی،سال هفتم،شماره 25 .
- فیضی ژاله،(1386)،رابطه سلامت عمومی،کمالگرایی وعزت نفس در پزشکان عمومی،پایان نامه کارشناسی ارشد .
- کرد تمینی بهمن،(1384)،نقش ازدواج مجدد در سلامت روانی همسران و فرزندان شاهد استان سیستان و بلوچستان،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.
- کلمز هریسف،(1375)،روشهای تقویت عزت نفس درنوجوانان،ترجمه علیپور پروین،مشهد،آستان قدس رضوی.
- لطافتی بریس، امین (1388) نظریه پردازان سلامت روان،76 فصلنامه تازه های رواندرمانی، سال شانزدهم، شماره 55 و. 56
- مشکی و همکاران(1387)، بررسی تاثیر برنامه آموزشی با به کارگیری عزت نفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان، فصلنامه علمی پژوهشی فیض، دوره دوازدهم، شماره 4.
- مفیدی فرخنده،(1376)،آموزش خانواده راهنمای عملی والدین و مربیان کودکان استثنایی،انتشاراتی سرآمد کاوش.
- مهرابی زاده هنرمند، نجاریان بهمن، مسعودی میترا، مقایسه سلامت روانی والدین کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر 12-7 ساله با سلامت روانی والدین کودکان عادی، پژوهش درحیطه کودکان استثنایی 1380 شماره 2ص187 .
- میکائیلی منیع فرزانه، مقایسه بهزیستی روان شناختی مادران دانش آموزان دبستانی دارای کم توان ذهنی وعادیف تعلیم وتربیت استثنایی، 1388، شماره 92ص88 .
- میلانی فر بهروز، (1374)،روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، تهران،نشر قومس.
- میلانی فر بهروز،(1382)،بهداشت روانی،چاپ هشتم،تهران، نشر قومس.
- نریمانی محمد، آقامحمدیان حمیدرضا، رجبی سوران، مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی کودکان عادی فصلنامه اصول بهداشت روانی، 1386 شماره 33 و34 ، ص15-24 .
- نجات حمید،(1378)،مفهوم سلامت روان در مکاتب روانشناسی،فصلنامه بهداشت روانی،شماره 3 .
- ولی زاده شیرین، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان دارای نیازهای ویژه، تعلیم وتربیت استثنایی 1387 شماره 85 و 84 ص70 .
- هرشن سن،دیویدپاور،پال دبلیو،(1988)،مشاوره بهداشت روانی:نظریه وعمل،ترجمه منشی طوسی محمد تقی،مشهد،انتشارات آستان قدس رضوی.
- یوسفی لویه مجید، مداخله های روان شناختی در مورد کودکان با نیازهای ویژه تعلیم و تربیت استثنایی1387 شماره 85 و 84 .
- هالان،دانیل پی،کافمن جیمزام(1371)،کودکان استثنایی(مقدمه ای بر آموزشهای ویژه)،ترجمه جوادیان مجتبی، مشهد،انتشارات آستان قدس رضوی.
- Adler. A. (1926). The Neurotic Constitution. New york Dood mead
- Burden.R.L(1980) measuring the effects of sters on the mother of handicapped imfamts: mast depression always follow?
- Beckman, P.J(1991). Comparison of mothers and fathers perceptions of the effect of young children with and without
- Cmic, k.,friedrich,w., Greenberg,m(1983).Adaptation of families with mentally retarded children: A model of stress, coping and family ecology.American journal of mental deficiency, 88, 125-231
- Corsini. R.(1973). Current Psychotheraphes. Peacock Pubilshers. Inc Itasaca. Lllonnis
- Corson. V.(1999)Bermer.A.Elizabeth.N.Mental Health Nursing. Sau Nders Compaany
-Edwards, A.J(1977),Education psychology, landon.15-66
- Ellis. A. doubson. (1988) How to live with and without anger New york: Reasers Digestpress
- Leinonen. J. a,solataus, t . S, Punamaki. R.I, (2003)jurnal of child psychiatry,44(2),227-41
- Ryff. C. D. Keyes. C. l. m Shomtkin .D. (2002). Optimal well-being :Empirical Encounter of two traditional. Journal of Personality and social psychology. 62 (6). 1007-1022
- Skinner. B. F. (1973). Beyond Freedom and Dignity palific Grov. Califormia u.s.a