پیشگفتار:
جهانی که زیستگاه ما در آن است جایگاهی بس بزرگتر از آن چه ما تصور می کنیم است فقط در 60 سال اخیر یا همین حدود ها که ما در یافتیم جهان ما چه عظمتی دارد. اکنون ما توانسته ایم به سطح ماه پای بگذاریم و 9 سیاره کشف کنیم ما کهکشان های اطراف را شناخته ایم از ویژگی های سیارات دیگری توسط ماهواره ها و رادیو و تلسکوپ ها و کاوشگر ها با خبر شویم .
توانسته ایم جهان اطراف را بهتر بشناسیم . علاقه ی مابه این مبحث آگاه شدن از خلقت خدا و پرده برداشتن از شگفتی های آفرینش اوست که چنین انسان را در تفکر خود برداشتن از شگفتی های آفرینش اوست که چنین انسان را در تفکر خود غرق کرده است و او را وامی دارد تا برای رسیدن به اهدافش دانش بیاموزد و تحقیق کند تا این جهان و ایران را به قله صعود برساند.
مراحل تحقیق
1 انتخاب موضوع و تعریف آن :
ما با توجه به توان علمی و تخصص و علاقه ی شخصی با همکاری دبیران و او لیا، خود موضوعی را جهت ارزیابی و تحقیق انتخاب می کنیم . مثال : تاثیر طرح نجوم در طرز تفکر افراد جامعه به خصوص علاقه مندان .
2 تجدید تحلیل موضوع تحقیق :
دامنه وحدود موضوع در قالب زمان ، مکان ، جمعیت وموضوع مشخص باشد مثلا : مشخص شود که منظور از نجوم چیست ؟
دانش آموزان مورد نظر دختر یا پسر هستند ؟
در کدام دوره تحصیلی ودر چه سالی بررسی می شود ؟
و...
3 جستجو ومطالعه منابع تحقیق :
با توجه به موضوع تحقیق به مقالاتی که در روزنامه ، کتاب ، مجله یا...نوشته شده است ، مراجعه کردیم ویا اگر در جاهای دیگر همانند این تحقیق صورت گرفته بود مطالعه شد وتسلط بیشتری پیدا کردیم .
4 ارائه فرضیه :
بعد از جمع آوری اطلاعات مقدماتی نسبت به موضوع ، نوبت به ارائه فرضیه می شود
فرضیه : حدس وگمان :
ماقبل از جمع آوری اطلاعات تحقیق است که پایه واساس پژوهش قرار می گیرد . در مثال فرضیه های زیر را می توان ارائه نمود : طرح نجوم : سبب ایجاد اطلاعات بیشتر در مورد نجوم در بین مردم می شود و...
5 انجام فنون وروش تحقیق :
ما پس از طرح فرضیه واطلاعات به دست آمده از روش های مناسب ( مصاحبه ، مشاهده ، پرسشنامه و.. )برای تحقیق خود استفاده می کنیم.
6 جمع آوری اطلاعات:
ما با استفاده از روش وابزار مناسب اطلاعات لازم را کسب و جمع آوری می نمائیم تا فرضیه های ارائه شده اش را رد یا اثبات کنیم . مثلا در طرح نجوم با مراجعه با کادر دفتری مدرسه واولیاء دانش آموزان یا با استفاده از مصاحبه به صورت تصادفی از تعدادی افراد اطلاعات را جمع آوری می کنیم .
7 تجزیه وتحلیل اطلاعات = ماپس از تعقیق وجمع آوری اطلاعات تجزیه وتحلیل آن می پردازیم . مابا توجه به پاسخ سوالات افراد مختلف اطلاعات فراوانی را به دست می آوریم . که باید پاسخ های هر سوال را به صورت جداگانه بررسی کنیم تا به نتیجه برسیم .
8 ارائه نظریه یا تئوری :
اگر با تجزیه وتحلیل اطلاعات حدس وگمان تایید یا اثبات شد به یک نظریه جدید دست یافته ایم .
طرح نجوم در طرز تفکر دانش آموزان به منظور آشنایی بیشتر باپیرامون خود بیش تر آشنا شویم .
9 ارائه گزارش تحقیق : (نتیجه گیری) :
ما بعد از مشخص شدن اثبات یا رد فرضیه به نوشتن وارائه گزارش می پردازیم واطلاعات را در اختیار سایر افراد قرار می دهد .
موضوع :
نجوم
پس از انتخاب موضوع ومطالعه مقالاتی که در ارتباط با طرح نجوم بود و همچنین با مراجعه به کتاب ها مجله ها روزنامه یا .... وهمچنین سایت های اینترنتی اطلاعاتی را کسب نمودیم وفرضیه مان را ارائه نمودیم که عبارت است از: (( طرح نجوم سبب شناخت جهان پیرامون خود می شود )) .
مقدمه :
از زمانی که بشر از خود واز جهانی که در آن سکنی دارد آگاه شده است . آسمان را با ترس و شگفتی ، منبع جذبه ای پایدار و افسون کننده دانسته است. ترس و شگفتی ، مطالعه و علم را سبب می شود . بشر که بی وقفه در تلاش فائق آمدن بر جهل وحل اسرار بود، سرانجام علم نجوم را پدید آورد.
نجوم علم مواضع ، حرکات ، ساختمان ها ، سر گذاشتها و سرنوشت های اجرام آسمانی است. نجوم در سیر تحول خود به عنوان یک علم ، بسیاری از قونین بنیادی حاکم بر این اجرام را کشف کرده است. اما ،ما هیت پژوهش علمی است که کار آن هر گز پایان نپذیر د واینجا نیز چون علم دیگر ، تلاش های بسیار به جا مانده که باید انجام گیرد.
مراحل تحقیق:
خلاصه تحقیق :
ما این تحقیق را به خاطر اینکه به نجوم علاقه داشتیم ، انجام دادیم .
این تحقیق درباره ی جهان اطراف ماست جهانی که در آن زندگی می کنیم .
بعضی ها راجع به این جهان نمی دانند که چه چیزهایی در اطرافشان می گذرد.
این تحقیق راجع به سیاره های جهان است کهکشان ها و ستاره های اطراف ما.
در این تحقیق نخست را جع به فضا های اطراف و سپس به راجع به فضا های دور نوشته شده است.
ما سعی خودرا کرد یم تا این تحقیق را به خوبی انجام دهیم ، امید واریم از این تحقیق بهره لازم را ببرید.
با تشکر
تاریخ نجوم
دوره زمین مرکزی
دوره کهکشانی
دوره کیهانی
تاریخ نجوم : 1
نجوم دوره اسلامی :
اعراب پیش از اسلام در نجوم محاسباتی و پیش بینی وضعیت افلاک تبحری نداشتند و دانش آنان محدود می شد به جهت یابی از طریق ستارگان و منازلی که برای ماه معین نموده بودند . بقیه دانش ایشان از نجوم مربوطه به پیش گویی های جوی وطا لع بینی بوده است .
او اخر قرن دوم هجری شروع آشنایی مسلمانان بافلسفه و علوم یونانیان از غرب ، و ریاضیات و فلسفه و عرفان هند وایران از شرق بوده است . خلفای عباسی اهتمام زیادی در حمایت از نهضت ترجمه آثار خارجی داشتند. هر چند به نظر می رسد خلفادر تشویق نهضت ترجمه به دنبال اهداف سیاسی خود بوده اند ، چرا که با پرداختن به فلسفه یونانی و عرفان شرقی و امتزاج آنها با علوم قرآنی می توانستند داعیان حقیقی خلافت را هرچه بیشتر در حاشیه قرار دهند . ولی دانشمندان آن دوره نه برای قرب به خلفا ، بلکه برای ارزشی که در علومی مانند نجوم و ریاضیات یافته بودند و همچنین نیاز های کاربردی به نجوم ( برای شمارزمان) و ریاضیات و هندسه ، ذوق و شوق بسیاری نسبت به این علوم در خود احساس می نمودند.
بتّانی یکی از منجمین سخت کوش آن دوره می گوید ، «در نهاد آدمی طبعی وجود دارد که برای دستیابی به حقیقت اشیاء کوتاهی می کند ، ولی می تواند با سخت کوشی و خویشتن داری مخصوصا به روزگار دراز ، را از میان برد. درستی نظر وبه کار انداختن اندیشه و برد باری بر رسیدن به چیز ها البته هر اندازه دشوار باشد، به طبع آدمی مدد می رساند. و مایه نیکبختی می شود وکمی برد باری و تنبلی و شیفتگی بر خود نمایی در نزد پادشاهان به بهانه اینکه به چیزی دست یافته است که دسترسی به آن ممکن نیست ، مایه خزلان است . از بزرگترین دانشها از حیث مقام و دلچسب ترین و جانفروزترین علوم که سخت باعث تیزی فکر و نظر می شود و عقل را پرورش می دهد ، پس از علوم دینی ، که نداشتن آن بر آدمی روانیست ، علم صناعت نجوم است .»
در آن زمان گفته می شد که سه دانش وجود دارد. فقه برای دین ، طب برای تن ، ونجوم برای زمان .
مسلمانان در عصر نهضت علمی خود به چیز نیاز مند بودند که آنان را به پژوهش کامل در مسائل نجومی رهبری کند کتابهایی که آنان را به اندیشیدن و ملا حظه کردن برانگیزاند وبه رسیدن به شناخت علتهای ظواهر ونمودها تحریک کند ، و شوق دست یافتن به علم نجوم به خاطرجلالت قدرآن ،ونه به خاطرمنافع مادی که از آن حاصل می شود ، در جان ایشان بیدار کند .از روی خوشبختی به کتابهای یونانیان دست یافتند. از جمله کتاب اصول اقلیدس . کتاب المجسطی بطلیموس که طریقه تطبیق واستعمال این براهین را در حرکت آسمانی و چگونگی رصد کردن و لزوم مداومت براین کار را به ایشان نشان داد.
ارتباط بعضی احکام شریعت با مسائل نجومی سبب توجه بیشتر مسلمانان به شناسایی امور
ابن سینا حدود یا تعریفات با مقدمه مترجم همراه بامتن عربی ،ترجمه محمدمهدی فولادوند،دوم ،تهران انتشارات سروش1366
تاریخ نجوم: 2
تاریخ نجوم رامی توان به سه دوره تقسیم کرد:دوره زمین مرکزی،دوره کهکشانی،ودوره کیهانی..آغازدوره اول درتاریخ باستان است وپایان آن درقرن شانزدهم .دوره دوم ازقرن هفدهم تاقرن نوزدهم طول کشیدودوره سوم درقرن حاضرآغازشدوهنوزادامه دارد.
1 دوره ی زمین مرکزی :
منجمان نخستین معنقدبودند که زمین باید در مرکز جهان باشد، و فرض می کردند که خورشید ، ماه و ستارگان به دور زمین ساکن می گردند. علاقه ی آنان که به معنای امروزی کلمه چندان علمی نبود ، به طور عمده معطوف بود به مسائلی علمی ، به رابطه واقعی یا فرضی رویدادهای اسمانی با حوادث زمینی و به جست و جوی آسمان به خاطر یافتن نشانه هائی از وقایع سعد و نحس .
با وجود این کشف های برجسته ای در این دوران صورت پذیر فت . گاهشماری با دقت زیاد رشد کرد.
دایره البروج مسیر ظاهری خورشید از میان ستارگان به دقت تمام تعریف شد. دوره کامل کسوف و خسوف تعیین گردید . و حتی در قرن دوم پیش از میلاد به حرکت محورزمین پی برده شد.
پایان دوره زمین مرکزی در قرن شانزدهم با شخصیت بزرگ نیکو لا توس ( 1543 1473 ) پیوند نزدیک دارد.
ادامه ی نجوم :
ادامه ی دوره کهکشانی : مکمل یکدیکر بودند: تلسکوپ رویت ستارگان را باوضوحی بیشتر ممکن می سازد ، طیف نما نور ستارگان را تجزیه می کند و اطلاعاتی در باره ستارگان در اختیار ما می گذارد . نبوغ . نجوم نیزمانندهرعلم دیگربرای پیشرفت خودنیازمندتلاش مغزهای بزرگی است که بتواندبینش،تخیل،شهود و نیز دانش زیاد را بر اطلاعات رصدی تطبیق دهند ، یو هانس کپلر ( 1630 1571 ) و سرایزاک نیو تون ( 1727 1642 ) کپلر با کشف قوانین حرکت سیارات و نیو تون با کشف قانون گرنش عمومی ، در زمره این اندیشمندان بودند .
دوره ی کیهانی :
در این دوره آشکارشد که کهکشان ستارگانی که خورشید ما بدان تعلق دارد فقط یکی از کهکشانهای بسیاری است که برخی بزگترو برخی کوچکتر از کهکشان ما هستند . بخشی زیادی از تحقیقات نجومی نیم قرن اخیربه این کوشش اختصاص داشته است که تصویری (( کامل )) از جهان به دست آوریم .
تلسکوپ های نوری بزرگتر و نیز تلسکوپ های رادیویی عظیم برای کمک به این تحقیقات ساخته شده اند .
نا بغه ی نظری بزرگی که در ذهن عامه مردم پیش از همه با این دوره ارتباط داده می شود ، دکتر آلبرت اینشتاین فقید ( 1955 1879 ) است( هرچند که او در درجه اول یک فیزیکدان و ریاضیدان بود . )
کیهانشناسی و اختر فیزیک سخت به نظریه نسبیت او متکی هستند . در این دوره ی نجومی است که ما زندگی می کنیم . وتا پایان آن راه دازی در پیش است .
ادامه تاریخ نجوم :
2 دوره کهکشانی : می توان گفت که نجوم جدید با این دوره آغاز می شود . کو پر نیکوس نشان داد که زمین ، نه تنها مرکز زمین نیست ، بلکه فقط یکی از سیارات است که به دور خورشید مرکزی می گردد . معلوم شدن که زمین که به هیچ روی منحصر به فرد نیست ، سیاره ای کاملا معمولی است که به طرزی معمولی ، حرکاتی معمولی دارد. در حقیقت آشکار شد که خورشید مرکزی خود ستاره ای از ستاره های بیشمار آسمان است ، یکی از میلیون ها ستاره مشابه حول وحوش ماست که برخی بزرگتر وبرخی کوچکتر از خورشید ، برخی سنگینتر ویرخی سبکتر از آن هستنددر این دوره روش مطالعه پیوسته علمی تر شد وانگیزه اصلی آن میل به شناخت ومهم قوانین بنیادی حاکم بر حکومت اجرام آسمانی وتوضیح چیزهایی که چشم می دید بود پیشرفتی که از قرن شانزدهم تا پایان قرن نوزدهم صورت گرفت ، نتیجه تلفیق کارآمدی از رصد های پردامنه ، وسایل پیشرفته وکار نبوغ آمیز علمی بود رصدها اطلاعات وسیعی که اهمیت بنیادی داشتند با کار سخت رصد کنندگان دقیق ، که نام بزرگ تیکو براثر (16011546) درصدرآنان است جمع آوری گردید .
وسایل البته معرفی تلسکوپ به نجوم توسط گالیلوگالیله (16421546) در 1610، نشانه مرحله مهمی در تکامل علم نجوم به شمار می رود ، همانطور که اختراع بعدی طیف نمانیز چنین بود .