گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها

تعداد صفحات: 97 فرمت فایل: word کد فایل: 4127
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۸,۸۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها

    این گزارش، توسط گروه کاری که از کمیته پیارک در رابطه با پل های راه تشکیل یافته، تهیه و تنظیم شده است.

    ریاست کمیته: ان. ناریتا

    هیأت دبیران: جی. چاتلاین(فرانسه) جی. پترسون (انگلیس) دی. استورار (انگلیس)

    اعضای هیأت:

    اچ.تی اودرور (هلند)            ای. پانیکو (رومانی)

    اچ اوهاشی (ژاپن)                        آر.پیج (امریکا)

    دی. پوینیو (فرانسه)            ای. رانزو (ایتالیا)

    دی. سامودوفسکی (اسلواکی)  سی. سیلوست (دانمارک)

    اف. ایبل (اتریش)                        باتیستا داس سانتوس (پرتغال)

    تی. ماتسوموتو (ژاپن) جی سیسلا (لهستان)              ام دانزل (سوئیس)

    پ. آلرمانی (هلند)              جی لاماسا (اسپانیا)                ال لیندبلاد (سوئد)

    کمیته پیارک در رابطه با پلهای راه.

     

    - مقدمه

    در بیستمین جلسه کمیته پیرامون پلهای راه که در فوریه 1992 برگزار شد، یک نظرسنجی در رابطه با، مدیریت پل- پیرامون شاخصی از شرایط صحت و ایمنی پلهای در حال استفاده پیشنهاد شد.

    سرانجام تصمیم گرفته شد که این نظرسنجی، در جلسه کمیته اجرایی که در 27 ماه مه همان سال در بروکسل برگزار شد، انجام بگیرد.

    این نظرنسجی، به منظور روشن نمودن وضعیت و گرایش های فعلی مدیریت پلهای در حال استفاده از طریق جمع آوری دانش و اطلاعات در رابطه با مدیریت پل در کشورهای مختلف، انجام گرفت. نتایج این نظرسنجی، بعدها می تواند در ارتقای تکنیکهای بازرسی و تشخیص، مورد استفاده قرار بگیرند.

    پرسشنامه های نظرسنجی در میان کشورهای مختلفی توزیع شد و بطور کلی هفده، کشور به این پرسشنامه‌ها، پاسخ دادند (به جدول1-1 نگاه کنید) این نظرسنجی براساس اطلاعات جمع آوری شده تکمیل شد. این گزارش، نتایج نظرسنجی و اطلاعات کسب شده را ارائه می نماید و پیشنهادی در راستا و موضوعات مدیریت پل در آینده، مطرح می نماید.

     

    جدول 1-1: کشورها و سازمانها

     

     

     

    کشور نام سازمان (به زبان انگلیسی)
    اتریش- A وزارت فدرال امور اقتصادی، شناخت بخش پل و تونل، بخش پل وزارت دولت فدرال
    دانمارک- DK مدیریت راه DN (R.D)
    فنلاند- FIN وزارت راه ملی فنلاند (Fin NRA)
    فرانسه- F مدیریت راه
    مجارستان- H مدیریت راههای عمومی وزارت حمل و نقل، ارتباطات و راههای آبی (M.T.C.E)
    ایتالیا- I مدیریت راه وزارت امور ملی ایتالیا
    ژاپن- J شرکت عمومی بزرگراه شهری (JAE)
    هلند- NL بخش ساخت و احداث وزارت کارهای عمومی
    نروژ- N وزارت راههای عمومی نروژ(NPRA) مدیریت بزرگراه‌ها
    لهستان- PL مدیریت جامع راههای عمومی (GDDP)
    پرتغال- P Junta Autoname de Estradas (JAE)
    رومانی- R موسسه تحقیقات حمل و نقل بخارست (Incertran)
    اسلوواکی- SK مدیریت بزرگراه‌ها
    سوئد- S وزارت راه ملی سوئد (SNRA)
    سوئیس- CH اداره بزرگراه فدرال سوئیس، کانتونز
    انگلستان- UK بخش حمل و نقل
    امریکا (NJ)- USA

    بخش حمل و نقل نیوجرسی

     

    توجه: پاسخهای در فصل دوم و سوم از سازمانهای فوق، بدست آمده اند.

    2- هدف و گستره نظرسنجی

    ساختار های پل، حلقه های ارتباطی مهمی را در یک سیستم راه، ایجاد می نمایند. پلها، یکی از بخشهای راه هستند که نیاز به بیشترین توجه دارند و 30 درصد از سرمایه گذاریهای کلی در بخش راه را به خود اختصاص می دهند. پلها، راههایی کلیدی به منظور تضمین ایمنی ترافیک راه، هستند و پلها نقش مهمی در حفظ و نگهداری محیط زیست دارند. نیمه دوم قرن بیستم، شامل توسعه جهانی چشمگیری در زمینه ترافیک راه بوده است که طی آن رشد قابل ملاحظه ای در تعداد پلهای احداث شده طی دهه 1950 و 1960 صورت گرفته است (جدول 2-1). هرچند این رشد در دهه 1970 به اوج خود رسید. با این حال، بسیاری از کشورها، برای احداث راهها، همچنان نیاز به سرمایه گذاری در پلها دارند.

    جدول 2-1: تعداد پلها، طول کلی پل (چهارده کشور در مجموع)

    کشور تعداد پلها
    اتریش 10641
    دانمارک 2018
    فنلاند 18380
    فرانسه 256000
    مجارستان 10451
    ژاپن 124604
    هلند 23000
    نروژ 18200
    لهستان 29869
    رومانی 11163
    اسلوواکی 13831
    سوئد 10230
    سوئد 3119
    انگلستان 16000

     

    طبق اطلاعات جمع آوری شده، طول اجرا شده در هر کشور متفاوت است. بنابراین به منظور مقایسه شرایط پلهای راه در میان کشورها، حتی الامکان از نقطه نظری برابر، این گستره با اطلاعات دقیق، بعنوان «راه اصلی» تعیین و تعریف شده است (به ضمیمه، جدول 1 نگاه کنید).

     

    از سوی دیگر، سرمایه گذاری در تعمیر و نگهداری پل های از قبل ساخته شده، نیز حائز اهمیت می باشند. پلهایی که در دهه 1950 ساخته شده بودند، در حال حاضر بالغ بر سی سال است که در حال استفاده بوده اند. این امر نیاز به توجه بیشتر در رابطه با تعمیر ونگهداری پل کارا و امن را به منظور نگهداری و تداوم راههای تردد، می طلبد. به منظور حفظ حراست از منافع عمومی، لازم است که نگهداری موثری از پلهای موجود به منظور افزایش طول عمر آنها، بعمل آید.

    از یک نقطه نظر واحد، شرایط موجود، امکان سرمایه گذاری نامحدود را نمی‌دهند و سرمایه گذاری در سیستم راه به موثرترین و کارآمدترین روش، موضوعی مشترک برای کلیه کشورها می باشد. به همین ترتیب، لازم است که درک و شناخت دقیقی از شرایط حاضر و آتی پلها داشته باشیم و تصمیم گیریهای معقول و متقاعد کننده ای در رابطه با توزیع و تقسیم بودجه ها از نقطه نظر حفظ و نگهداری راههای تردد و محیط زیست در حین توجه به شرایط موجود، داشته باشیم.

    مقوله مدیریت پل اخیراً در پاسخ به این نیازها، مطرح شده است. کمیته C11 به این مقوله، بعنوان یک استراتژی برای مواجهه با موضوعات گسترده مربوطه، به منظور تضمین ایمنی و توانایی استفاده از پلهای موجود به نحوی که در گزارش OECD تعریف شده بود، به خوبی واقف است.

    فعالیت های خاص، موضوعات گسترده ای از این قبیل را در بر می گیرند:

    تکمیل و روز آمد کردن موجودی پلهای در حال استفاده و اطلاعات مربوطه

    تخمین های بودجه و توزیع های آن

    برنامه ریزی بازرسی

    آموزش و پرورش پرسنل بازرسی و تعمیر و نگهداری

    تجهیزات و متدهای بازرسی

    دسترسی به کلیه اطلاعات مربوط به پلها

    تشخیص شرایط صحت و ایمنی

    تعمیر و تقویت

    برنامه تعویض و جایگزینی

    کنترل ترافیک

    کمیته C11 موضوع مدیریت پل را برگزید، به این دلیل که از نقطه نظر نیازهای فعلی در جاییکه مدیریت و نگهداری پل به منظور ایمنی راه و حفظ و نگهداری زیست محیطی، ضروری است، بسیار مهم است که یک سازمان بین المللی، تئوری مثبتی را در رابطه با متدهای کارآمد برای مدیریت پل، براساس تجربیات و مفاهیم انفرادی استفاده شده در کشورهای مختلف ارائه نماید.

    با این حال، تفاوتهایی در تاریخچه مدیریت پل و در سطوح گسترش و ارتقا که بدلیل تفاوت در شرایط جوی، تاریخ، فرهنگ و شرایط ارتقای راه در کشورهای مختلف، هستند، وجود دارد. بنابراین، تصمیم بر این گرفته شد که تا دوره جلسه 1995 مونترال، این تحقیق، بر روی موضوع مشترک یک، شاخصه ای از شرایط صحت و سلامت پلهای در حال استفاده، متمرکز شده چرا که این موضوع بخش عمده ای از فعالیت های مدیریت پل را در بسیاری از کشورها، تشکیل می دهد. پس از این موضوع، تکنیک بازرسی و تشخیص که به منظور شناسایی شرایط پلهای در حال استفاده، مورد بررسی قرار گرفت.

    این گزارش، نتایج این نظرسنجی را که طبق موارد و دسته های زیر، جمع بندی شده اند، ارائه می نماید:

    1) سیستم های بازرسی و مجموعه قوانین استفاده شده برای شناسایی پیشینه و سابقه پلها در کشورهای مختلف.

    2) سبکها و شرایط فعلی تکنیکهای بازرسی که در حال استفاده هستند یا در کشورهای مختلف، توسعه یافته اند.

    3) مثالهایی از تکنیکهای تشخیصی.

    3- سیستم های بازرسی و مجموعه قوانین

    1-3- موارد عمومی:

    به منظور نگهداری و مدیریت موثر پلهای در حال استفاده، چند سری فرآیند باید بطور سیستماتیک بکار گرفته شوند تا شرایط تخریب، شناسایی، پیوستگی و اتصال آن، بررسی و هرگونه معیارهای مخالف، مشخص شوند. بعنوان مثال فرایندهایی از بازرسی گرفته تا تشخیص. بنابراین، ضروری است که استانداردها یا دستورالعمل هایی که این موارد را تصریح می نمایند، استمرار پیدا کنند.

    ترکیبات متنوع و گسترده ای از طبقه راه و تعداد، نوع و تاریخ احداث پلهایی که تحت مدیریت هستند، در هر کشوری، وجود دارد. استانداردهای بازرسی، یا دستورالعمل هایی که در هر کشوری، در پاسخ به شرایط انفرادی به منظور کشف آسیب پل، وضع شده اند، میزان پیوستگی را شناسایی و در مورد لزوم تعمیر یا جایگزینی، قضاوت می نمایند. نتایج چنین بازرسیهایی در پایگاههای اطلاعاتی کامپیوتری، در بیشتر کشورها، استمرار پیدا می کنند، چرا که این نتایج، برای بازرسیهای بعدی‌و کارهای تعمیراتی، ضروری هستند. این استانداردها، دستورالعمل‌ها، نتایج جمع آوری شده بازرسیها و متدهای بازرسی، برای هر کشوری، در زمینه اداره و کنترل پلهای مشابه، بسیار مفید هستند.

    2-3- استانداردهای بازرسی یا دستورالعمل‌ها

    هر کشور گزارش کننده، استانداردهای بازرسی و دستورالعمل های وضع شده خاص خودش را دارد. یکی از بکارگیریهای اولیه استانداردها و دستورالعمل های موجود وضع شده، در امریکا و در سال 1970، صورت گرفت.

    در هر کشوری مبنای بکارگیری بازرسی، در استانداردها و دستورالعمل ها، مشخص شده است، جاییکه مهندسان، می توانند متدهای واقعی قابل استفاده را تعیین نمایند.

    مطالب و محتوای استانداردها و دستورالعمل ها در هر کشوری می تواند، متفاوت باشد، برخی از آنها براساس نوع ساختار طبقه بندی می شوند (مانند سازه روزمینی، سازه زیر زمینی و تجهیزات فرعی)، در حالیکه، سایرین براساس نوع بازرسی، گروه‌بندی می شوند.

    در بیشتر کشورهای تحت مطالعه، بازرسی اصلی، به تفصیل شرح داده شده اند این جزئیات شامل هدف، تناوب، سیستم/ متد، موضوع و اقلام، ثبت نتایج بازرسی و ارزیابی نتایج بازرسی می باشد. همچنین در بسیاری از کشورها، برای هر تعمیر و یا تعویض توصیه شده براساس نتایج بازرسی، این توضیحات، ارائه می شوند.

  • فهرست و منابع گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها

    فهرست:

    - مقدمه....................................................................................................................................................

    2- هدف و گستره نظر سنجی...........................................................................................................

    3- سیستم های بازرسی و مجموعه قوانین....................................................................................

    1-3- موارد عمومی...............................................................................................................................

    2-3- استانداردهای بازرسی یا دستنامه ها.....................................................................................

    3-3- منظور و گستره بازرسی...........................................................................................................

    4-3- تناوب و دفعات بازرسی............................................................................................................

    5-3- شیوه بازرسی...............................................................................................................................

    6-3- بازرس............................................................................................................................................

    7-3- مدیریت اطلاعات بازرسی........................................................................................................

    8-3- امکانات بازرسی...........................................................................................................................

    4- تکنیک های بازرسی.......................................................................................................................

    1-4- شرایط حاضر و گرایش ها.......................................................................................................

    1-1-4- تکنیک های بازرسی برای اعضای فولادی سازه...........................................................

    2-1-4- تکنیک های بازرسی برای اعضای بتنی سازه...............................................................

    3-1-4-تکنیک های بازرسی برای پایه های میانی پل، پایه های کناری پل

    فونداسیون ها...........................................................................................................................................

    4-1-4- تکنیک های بازرسی برای تجهیزات فرعی....................................................................

    2-4- مثالهایی از تکنولوژی بازرسی در حال توسعه....................................................................

    1-2-4- کاربردهای GPR برای ارزیابیهای کف پل (فنلاند).....................................................

    2-2-4-آزمایش غیرمخرب پلهای بتنی از طریق سیستمScorpion (فرانسه)........................

    3-2-4- سیستم بازرسی خودکار تاوه RC (ژاپن).......................................................................

    4-2-4- اندازه گیریهای کف پل با استفاده از رادار محرک (سوئد)........................................

    5-2-4- اندازه گیری پتانسیل (سوئیس)........................................................................................

    3-4- موضوعاتی در آینده...................................................................................................................

    5- مثالی از تکنیک های تشخیص در مدیریت پل.......................................................................

    1-5- تصویر کیفی ساختارها (فرانسه).............................................................................................

    2-5- معیاری برای مدیریت پلهای راه (ایتالیا)..............................................................................

    3-5- تخمین فراوانی پلهای راه (ژاپن)............................................................................................

    4-5- تحریم موقتی پل های PC پس کشیده (انگلستان).........................................................

    5-5- دستورالعمل هایی به منظور ایجاد حالت فنی پل (رومانی)...........................................

    6- خلاصه و توصیه ها.........................................................................................................................

    7- فهرست نگاری..................................................................................................................................

    8- ضمیمه............................................................................................................................................... 

     

    منبع:

    ندارد

پروپوزال در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, گزارش سمینار در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, تز دکترا در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, رساله در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, پایان نامه در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, تحقیق در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, مقاله در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, پروژه دانشجویی در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, تحقیق دانشجویی در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, مقاله دانشجویی در مورد گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها, پروژه دانشجویی درباره گزارش پیرامون یک شاخصه شرایط صحت و ایمنی پل ها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت