فهرست و منابع پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش)
فهرست:
چکیده.................................................................................................
مقدمه..................................................................................................
فصل اول – تعادل....................................................................................
- تعاریف لغوی و اصطلاحی........................................................................
- عدل.................................................................................................
- معنای اعتدال.......................................................................................
- معنای عدالت.......................................................................................
- واژههایی که با عدل پیوند معنایی دارند.........................................................
- استقامت............................................................................................
- قصد.................................................................................................
- قسط.................................................................................................
- وسط.................................................................................................
- توسط................................................................................................
- تعادل................................................................................................
- تعادل در مقصد (تعادل در خداشناسی)...........................................................
- عدل الهی............................................................................................
- عدل خدا در خلقت جهان..........................................................................
- تعادل در خلقت انسان..............................................................................
- تعادل در مبدأ (تعادل در خودشناسی)............................................................
- ضرورت تعدیل در قوای طبیعی تحت فرماندهی عقل..........................................
- نشانگرهای رفتار و شخصیت متعادل.............................................................
- مراحل وصول به تعادل............................................................................
- تعادل جسمانی......................................................................................
- تعادل عقلانی (اجتماعی)..........................................................................
- تعادل روحی (معنوی).............................................................................
- ارتباط و نحوه تأثیر امور جاری و موظف و ویژه در یکدیگر.................................
- نشانههای عدم تعادل و سلامتی در امور مذکور..................................................
- در امور جاری (فردی)............................................................................
- در امور اجتماعی...................................................................................
- در امور ویژه (معنوی).............................................................................
- تعادل در مسیر (تعادل در فرمان خداشناسی).....................................................
- تعادل در شریعت و طریقت و حقیقت............................................................
- صراط مستقیم......................................................................................
- تعادل در انسان کامل...............................................................................
- انسان کامل صاحب مقام برزخ البرازخ است.....................................................
- مقام برزخیت کبری = تعادل در بین غیب مطلق و شهادت مطلق..............................
- تعادل اسمایی (اسماء جمالی و جلالی)...........................................................
- تعادل در تشبیه و تنزیه............................................................................
- عقل حد واسط ربوبیت و عبودیت................................................................
- تعادل در دو قوه عقل عملی و نظری.............................................................
- تعادل در دو جنبه یلی الخلقی و یلی الحقی......................................................
- تعادل در علم و عامل...............................................................................
- تعادل در عقل و قلب (عشق)......................................................................
- تعادل در اقبال و ادبار قلب........................................................................
- تعادل در خوف و رجاء............................................................................
- تعادل در قبض و بسط..............................................................................
- یقین به خداوند موجب اعتدال آدمی میشود...................................................
- تعادل در هیبت و انس.............................................................................
- ادب پرهیز از افراط و تفریط....................................................................
- تعادل در فرق و جمع (جمع الجمع)..............................................................
- تعادل در رضا و غضب.............................................................................
- تعادل در رتق و فتق................................................................................
- تعادل در انبساط....................................................................................
- تعادل در فناء.......................................................................................
- تعادل در تسلیم و تفویض..........................................................................
- تعادل در توکل.....................................................................................
- تعادل در خلوت و جلوت..........................................................................
- تعادل در دنیا و آخرت.............................................................................
- برخی از نتایج ایجاد تعادل در انسان..............................................................
- فصل دوم – توسعه.................................................................................
- تعریف لغوی و اصطلاحی.........................................................................
- توسعه از دیدگاه فلسفی...........................................................................
- توسعه فرهنگی.....................................................................................
- منظور از خلقت بشر، ظهور استعدادات نهانی است..............................................
- تجلی شهود الهی تابع استعدادات است...........................................................
- هدف از خلقت تحقق تمامیت انسان است........................................................
- استفاده از تمام قوا (توسعه انسانی)...............................................................
- توسعه وجودی از منظر قرآن.....................................................................
- توسعه از منظر عرفان..............................................................................
- نبوغ عرفانی........................................................................................
- محورهای توسعه الهی..............................................................................
- اهداف توسعه.......................................................................................
- گسترش علم و عقل یکی از اهداف توسعه.......................................................
- مبانی توسعه........................................................................................
- شاخصههای توسعه الهی...........................................................................
- انسان با ایمان، انسان توسعه یافته قرآنی.........................................................
- مظهر اهتداء و ضلالت قلب انسان است (شرح صدر و ضیق صدر)............................
- قلب المؤمن عرش الرحمن (توسعه دل)..........................................................
- علایم توسعه وجودی...............................................................................
- شرح صدر...........................................................................................
- علامت شرح صدر دستیابی به حلم است..........................................................
- انس..................................................................................................
- انبساط...............................................................................................
- من انسان کامل من فراگیر است..................................................................
- وسعت نظر عارف..................................................................................
- سرور................................................................................................
- راههای افزایش توسعه وجودی...................................................................
- پذیرش توحید راه اساسی افزایش ظرفیت روانی...............................................
- خداخواهی..........................................................................................
- طی مراتب کمال در انسان کامل..................................................................
- سیر و سلوک.......................................................................................
- عبادت (عبودیت)..................................................................................
- تقوی مایه شرح صدر و گسترش دل.............................................................
- گستردگی ظرفیت روانی و حلم نتیجه علو همت است.........................................
- شکر.................................................................................................
- عوامل مؤثر در ایجاد ظرفیت روانی.............................................................
- مظاهر توسعه وجودی..............................................................................
- سلوک فردی.......................................................................................
- سلوک جمعی.......................................................................................
- نتایج توسعه وجودی...............................................................................
- تنگی و فراخ قبر تابع انشراح صدر و عدم آن است.............................................
- نتیجه گیری........................................................................................
- فصل سوم – حیات طیبه در ایران 1400 (ه.ش).............................................
- تعریف حیات معقول...............................................................................
- عبور از مراحل خام «حیات طبیعی محض» به مراحل حیات معقول..........................
- حیات................................................................................................
- طیب.................................................................................................
- حیات دنیایی و زندگانی طیب....................................................................
- حیات طیبه..........................................................................................
- حیات طیبه بهره مؤمن صالح......................................................................
- ارکان حیات طیبه..................................................................................
- حیات طیبه انسان را به کجا میرساند؟...........................................................
- راه رسیدن به عزت چیست؟.......................................................................
- معنای صعود و شرح معراج........................................................................
- عمل صالح واسطه ارتقاء ارواح طیبه.............................................................
- نشانهها و ویژگیهای حیات طیبه................................................................
- سیمای حیات طیبه نزد پیشوایان معصوم.........................................................
- ایران در سال 1400 (ه.ش).....................................................................
- نتیجه گیری........................................................................................
- Abstract..................................................................................................................................................
فهرست منابع.........................................................................................................................................................
منبع:
زاهدی ، محمد جواد ، 1382 ،کتاب توسعه و نابرابری،انتشارات مازیار،ص
صفایی حائری، علی، مسئولیت و سازندگی، ص188
نظرپور ، محمد نقی ،ارزشها و توسعه ،1378،ص
ملکی ، حسن ،مقاله خانواده متعادل و توسعه پایدار، نشریه پیوند
نصر ، سید حسین ،آموزههای صوفیان،1381 ، انتشارات قصیده سرا،ص261
سعید تهرانی ، جواد ، اسلام و تجدید حیات معنوی جامعه، شرکت سهامی انتشار، 1351،ص204
شریعتی ،محمدتقی،تفسیر نوین، ، ص
شیرازی، صدر المتألهین محمد، ترجمه مفاتیح الغیب، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی،ص164
بلخی،جلال الدین،مثنوی مولوی، نسخه نیکلسون، دفتر چهارم، رویه 806
فراهانی فرد ، سعید ،نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام، بهار 78
طوسی، خواجه نصیرالدین،اوصاف الاشراف ، به تصحیح و توضیح نجیب مایل هروی، انتشارات امام،1361،ص147
جوادی آملی، عبدالله، هدایت در قرآن ، مرکز نشر فرهنگی رجاء، 1376، ص70
جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن مجید،بخش سوم سیره حضرت رسول (ص)، ص201
ذاکری، سید مجتبی،اخلاق عرفانی، انتشارات صدر، 1372
انصاری، خواجه عبدالله، صد میدان ، باهتمام قاسم انصاری، انتشارات طهوری 1360 ص70
الترکه ، صائن الدین علی بن محمد ،تمهیدالقواعد، با مقدمه سید جلال الدین آشتیانی ، 1976
جعفری ، محمدتقی ، تعلیم و تربیت اسلامی ، گردآوری وتنظیم محمدرضا جوادی ،1378
شیمل ،آن ماری،ابعاد عرفانی اسلام ،ترجمه وتوضیحات دکترعبدالرحیم گواهی،دفتر نشر فرهنگ اسلامی ،1374 ،ص381
جوادی آملی ،عبدالله، شمیم ولایت ، مرکز نشر اسرا، آبان 83 ، ص 714
ولی، شاه نعمت الله، رسائل ،ج4،ص181
میبدی ،ابوالفضل رشیدالدین، کشف الاسراروعده الابرار،ج3،ص484
طباطبایی،سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج12 ،جزء 14،ص 491
جعفری ، محمد تقی ،حیات معقول ، دفتردوم ، صص 36 - 37
حکیمی، محمدرضا، کلام جاودانه
صحیفه امام، ج5،ص440، 23/10/57
کارگزار (یعقوبی) ،ابوالقاسم، حیات طیبه پاک زیستی، صص 2 - 46
مطهری ،مرتضی، حق و باطل، به ضمیمه احیای تفکر اسلامی، انتشارات صدرا،1362،ص36
شاه آبادی ، محمدعلی ،رشحات البحار ،1360
درّی نجف آبادی ،توسعه و فرهنگ و سازندگی،صص11- 12
یثربی ، سید یحیی ، پژوهشی در نسبت دین و عرفان، 1379
فارسی ، جلال الدین ، نظام هستی، انتشارات امیرکبیر، 1370
هریسی تبریزی المسکن ، حسن ،غررالحکم و دررالکلم ، ج دوم، مترجم محمد علی انصاری ،
صص 503- 477
نوربخش،جواد، فرهنگ اصطلاحات تصوف، ج8 ، ص 49
گوهرین،سیدصادق، شرح اصطلاحات تصوف ، ص79
عطارنیشابوری، شیخ فریدالدین، تذکره الاولیاء، ، ص569
میبدی،ابوالفضل رشیدالدین ،کشف الاسرارو عده الابرار،جزء 14، ص452
جلابی هجویری غزنوی، ابوالحسن علی بن عثمان، کشف المحجوب، تصحیح ژوکوفسکی، چاپ ششم، تهران، طهوری، 1378، ص 501
نسفی، عبدالعزیز محمد، انسان کامل، با کوشش ماریژان موله، تهران، طهوری، 1379، ص 265
لاهیجی،محمد فیاض،مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، ص474
بحارالانوار، جلد 6، ص 178
جامی، عبدالرحمان بن احمد، نفحات الانس من حضرات القدس، تصحیح و مقدمه مهدی توحیدی پور،انتشارات علمی، 1375، ص 78
قمی،حاج شیخ عباس، مقامات العلیه فی سعادت الابدیه(خلاصه معراج السعاده)، انتشارات ارشاد، 1362، ص25
افلاطون:جمهور، ترجمه فؤاد روحانی ،ص38
ارسطو:سیاست،ترجمه حمید عنایت، ص7
طباطبایی،سید محمدحسین، المیزان فی تفسیرالقرآن،ج1،ص371
مطهری، مرتضی،بیست گفتار، ص9
خمینی ، سید روح الله، شرح جنود عقل و جهل، ص 149
طوسی، خواجه نصیرالدین،اخلاق ناصری، ص136
سیوطی، جلال الدین، الدّره المنثور، ج 3، ص 56.
انصاری، خواجه عبدالله، مقامات معنوی، ترجمه و تفسیر منازل السائرین، صص 3 -1
سبزواری ، حاج ملاهادی ، اسرار الحکم ، با مقدمه توشیهیکو ایزوتسو ،ص7
میزان الحکمه،ج6،ص78
موریسن،کرسی،راز آفرینش انسان،ترجمه محمد سعیدی،ص44
فرشاد، مهدی ،عرفان ایرانی و جهان بینی سیستمی ،1368،نشر بلخ، صص125-130
نهج البلاغه،خطبه 93،ص104
ابن عربی، محیی الدین،فتوحات مکیه، سفرالثالث، الباب الخامس عشر، فی معرفه الانفاس، ص369
حسن زاده آملی، حسن، انسان در عرف عرفان، 64
شاذروان، حسن ،عرفان مثبت- عرفان منفی،ص154
غزالی طوسی، ابوحامد امام محمد، گزیده کیمیای سعادت،ص45
کراجکی ، محمد ابن علی کنرالفوائد ، قم دارالذخائر، 1368،ج1،ص200.
برگرفته از سلسله مباحث کارگاه آموزش فرهنگ قرآن کریم
آملی، سید حیدر،تفسیر المحیط الاعظم و البحر الخضم،ج1،ص228
نوری،حسین بن محمد تقی، مستدرکالمسایل و مستنبط المسائل، قم، مؤسسه آل البیت، 1365، ج11،
ص174.
مرقاتی،سید طه،مجموعه مقالات قرآن و توسعه فرهنگی (1) ،ص151
نصر،سیدحسین،آرمانها و واقعیتهای اسبلام،ص76
کاشانی، کمال الدین عبدالرزاق، لطایف الاعلام فی اشارات اهل الالهام ،ص418
ابن عربی، محمد بن علی، شرح مناقب محی الدین عربی، شارح محمد صالح بن محمد موسوی خلخالی، 1363، ص98.
سبزواری ، حاج ملاهادی ، اسرار الحکم ، با مقدمه توشیهیکو ایزوتسو ، ص341
ابن عربی، محی الدین، شرح قیصری بر فصوص الحکم، فص آدمی، صص61 تا 73
ابن عربی، محیی الدین، فتوحات مکیه،السفر الثانی، تحقیق وتقدیم= د. عثمان یحیی ،تصویر و مراجعه = د . ابراهیم مرکور ص 332
تاجدینی ، علی ،مفتاح نور ، شرح اصطلاحات عرفانی امام خمینی ،ص135
خمینی، سید روح الله، سر الصلوه، صص 147 و 148
کیانی نژاد، نور و ظلمت، ترجمه مشکاه الانوار تألیف امام محمد غزالی،ص44
نصر ، سید حسین ،معرفت و معنویت ،صص 293 -290
صادقی ارزگانی،محمد امین، انسان کامل از نگاه امام خمینی(ره) و عارفان مسلمان،ص29، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی،1382،ص5
شیرازی، صدرالمتالهین محمد بن ابراهیم (ملاصدرا)،ترجمه و تفسیر الشواهد الربوبیه ،به قلم دکتر جواد مصلح،ص409
کاشانی، مولی محسن،المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، ص36و37
طباطبایی نجفی،سید مهدی بن سید مرتضی، رساله سیرو سلوک منسوب به بحر العلوم، با مقدمه و شرح علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی ، انتشارات حکمت،1360،ص 39
قمی ، قاضی سعید ،تعلیقات بر اتولوجیا،ص121
سبزواری ، حاج ملاهادی ، اسرار الحکم ، با مقدمه توشیهیکو ایزوتسو ، ص305
مکی،شیخ ابی طالب، قوت القلوب فی معامله المحبوب و وصف طریق المرید الی مقام التوحید، ج 1،
ص 441
الهامی ، داوود ، عقل و عشق، ص 169
لاریجانی،اسماعیل،مناجات خمسه عشر،چاپ اول، ص 63،انتشارات خلیلیان،1383
ابن سینا،حسین ،اشارات وتنبیهات، النمط العاشر فی اسرار الایات ، ترجمه و شرح دکتر حسن ملکشاهی، تهران، 1363،سروش،ج2،ص395
فرغانی، سعید الدین سعید ،مشارق الدراری شرح تائیه ابن فارض، ص65
سراج، ابونصر،اللّمع فی التصوف، ص374
فیض کاشانی، ملامحسن،منازل السائرین، صص284 الی 288
بینا ، محسن، مقامات معنوی،ترجمه و تفسیر منازل السایرین خواجه عبدالله انصاری، ج2 ،ص114
قشیری، ابوالقاسم، الرساله قشیری، تحقیق عبدالحلیم محمود و محمد بن الشریف، تهران، انتشارات بیدار، 1374،ص3
فتوحات مکیه ،ج2 ،ص152
حسینی، سیدابوالقاسم، اصول بهداشت روانی( بررسی مقدماتی اصول بهداشت روانی، روان درمانی و برنامه ریزی در مکتب اسلام)، 1379،ص76
ابن العربی،محیی الدین ابن عبدالله محمد بن علی ،المسایل، با تصحیح دکتر سید محمد دامادی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی،1370، ص136
قونوی، ابوالمعالی محمد بن اسحق صدرالدین،الفکوک، مقدمه و ترجمه محمد خواجوی ،فک ایوبی ،ص 143
فیض کاشانی ،ملامحسن، کلمات مکنونه من علوم اهل الحکمت و المعرفت ،ص122
فرشاد ، مهدی ،عرفان ایرانی و جهان بینی سیستمی ،1368،نشر بلخ، ص 183
وسایل الشیعه، ج27،ص27
خوارزمی، تاج الدین حسین، شرح فصوص الحکم، تحقیق آیه الله حسن زاده آملی،1377، مرکز انتشارات قم،فصّ حکمه فردیه فی کلمه محمدیه ،ص1119
العربی، محمد شهاب الدین، رسائل ، دار صا بیروت، ص 161
جعفری ، محمدتقی ، تعلیم و تربیت اسلامی ،ص191
کافی، ج2، ص186
خمینی،سید روح الله، آداب نماز، ص287
خمینی،سید روح الله، چهل حدیث ،صص531 و532
جوادی آملی،عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن کریم،حیات حقیقی انسان در قرآن،1382،ص211
النفحات ، ط 1، من الحجری ،ص18
جعفری، محمد تقی، شناخت انسان در تصعید حیات تکاملی، ذکر دفتر هفتم، 1362،صص86 -87
ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی، گامی بسوی دولت اسلامی، 1384، ناشر صادق آل محمد(ع)، ص155
صحیفه امام، ج5،ص440، 23/10/57
باوند، نعمت الله، درآمدی بر نظریه انقلاب اسلامی، 1378، نشر موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر،
ص 62
حقیقت ، عبدالرفیع ،پیام جهانی عرفان ایرانی یا تشریح ارزشهای معنوی فرهنگ ایرانی ،کومش ،1370،
ص 54
کیهان،20/6/76
روزنامه جمهوری اسلامی ،20/12/75
رستگار، محمد قطب الدین، عدل اصل دوم دین(عدل نوجوان)،1360،ص141