پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش)

تعداد صفحات: 169 فرمت فایل: word کد فایل: 4296
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۴۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش)

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته عرفان اسلامی(m.sc)

    چکیده:

    «بالعدل قامت السموات و الارض»،قوام آسمانها و زمین به عدل است.چنانچه تعادل را از زندگی حذف کنیم، وجودی برای هستی باقی نخواهد ماند که عدل پایه و بنیانی است که قوام و استواری جهان به اوست.« العدل اساس به قوام العالم.»تعالی و ارتقاء جان آدمی به حیات طیبه الهی با ایجاد تعادل فردی در بستر تعامل جمعی است. تعادلی در مبدا، در مسیر و در مقصد.

    توسعه ای که در عدل است در هیچ طرح و برنامه دیگری نمی توان یافت. از آن جایی که توسعه در اسلام تنها به معنای افزایش فیزیکی نیست و جنبه های معنوی و ارزشی نیز اهمیت دارد ، جهت گیری سیاستهای توسعه در اسلام به سمت اهداف خاصی است که در راستا و تامین کننده هدف اصلی خلقت انسان است.انسان به خاطر همین سعه و جامعیت وجودیش، بر همه عوالم، حتی بر فرشتگان نیز برتری دارد و تنها اوست که می تواند حامل عشق و طلب باشد.یک عارف با سعه وجودی خود با همه جهان و همه انسانها یگانه است.

    قرآن کریم میفرماید: انسانی که در اثر حیات پاکیزه ،جانش به سمت الله حرکت کرد ، جاودانه خواهد بود و از ابدیت خاص برخوردار است چون عندالله می شود . این حیات طیبه باعث صعود و تکامل انسان می شود.برای تداوم حیات حقیقی و افزونی تاله آدمی، لازم است که انسان اولاً چیزی را روی اصول علمی ببیند و ثانیاً قواعد عملی آن را بپذیرد. ظهور برکات و عنایات، مرهون رشد علمی و عملی جامعه است و امت اسلامی در پرتو ایمان و عمل صالح به این فیوضات الهی بار می یابد.حیات واقعی که در یک فرد به جریان می افتد، با حیات دیگران نیز مشترک است. اساسی ترین مختص حیات، تعدیل و تصعید خودمحوری به سود انسان محوری است، که رو به کمال دارد.

    با صدور فرمان مقام معظم رهبری ، حضرت آیه الله خامنه‌ای مبنی بر تدوین و تنظیم برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب چشم انداز بلند مدت کشور (دو دهه آینده) و با عنایت به الزامات حاکم بر تحقق چشم انداز بلند مدت کشور و ویژگیهای کنونی رشد و توسعه کشور، در این پایان نامه سعی بر این است تا با طرح و تشریح کاربردی تعادل و توسعه انسانی بعنوان راهبردی به حیات طیبه الهی در کشور ایران طی دو دهه آینده از منظر عرفانی تبیین گردد.

    مقدمه :

    سپیده مشیت دمیده، آفتاب خلقت سرزده، معمار هستی دست اندر کار آفرینشی شگفت است و ... انسان از رحم غیب پای به دامان شهود می‌نهد.در جشن تولد این مولود مبارک، خدای تعالی خود صحنه آرا و میزبان است. کروبیان عالم بالا و ساکنان حرم سرّ و عفاف ملکوت را به مصلای قداست انسان فرامی‌خواند و فرمان می‌دهد تا بر او سجده برند. «فاذا سوّیته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین فسجدوا الا ابلیس...».

    شرح این حادثه بدیع که می‌توان آن را زیباترین رویداد و پرشکوه‌ترین جلوه اراده ازلی در جهان خلقت نامید جان‌های لطیف و ارواح طیبه را که اعجازهای بزرگ ایمان و اندیشه‌اند به اهتزاز آورده و معناهای ژرف در اندام الفاظ به سینه تاریخ سپرده‌اند. علی (ع) آن وجدان ملتهب حکمت الهی چنین به ترنم آمده:

    اتزعم انک جرم صغیر      و فیک انطوی العالم الاکبر

    و انت الکتاب المبین الذی         باحرفه یظهر المضمر

     و عارف رومی روح کلام علی (ع) را در قالب شعر پارسی بدین سان می‌دمد:

    گر به ظاهر آن پری پنهان بود             آدمی پنهان‌تر از پریان بود

    نزد عاقل آن پری گر مضمر است         آدمی صدبار خود پنهان‌تر است

    راستی که آدمی زاده طرفه معجونی است و این راز وجود و پری پنهان باید سیمرغ آسا بال و پر آراید تااز محیط جاذبه ملک و طبیعت بیرون رفته و بر قله فاف «دنی فتدلی» نشیند و در هاله مغناطیس خود چنان مجذوب شود که بیش از دو هلال با مبدأ اعلی فاصله نداشته باشد و به افتخار «ابیت عند ربی یطعمنی و یسقینی» نائل آید.

    انسان را حیوان ناطق یعنی جانور گویا می‌شناسیم،  لکن با این فرق که او را دارای قوه و منّه و لیاقت و قابلیتی می‌یابیم که هر گاه آن دارایی را به فعلیت برساند، انسان حقیقی و واقعی خواهد بود. یعنی انسان واقعی و حقیقی در عرف عرفان آن کسی است که به فعلیت رسیده است و متصف به صفات ربوبی ومحاسن اخلاق و محامد آداب است وگرنه همان حیوان ناطق یعنی جانور گویا است.

    آدم حقیقت انسانیت است که جامع و مظهر ذات و جمع اسماء و صفات الهی است که عالم خلق و آفرینش ظهور آن‌ها محسوب می‌شود. و به این اعتبار آینه حق و خلق است و  چون غرض از ایجاد، معرفت حق بوده و هیچ یک از مراتب وجود، استعداد آن را ندارند که حق را به نحو کمال و تمام بشناسند مگر انسان،بدین دلیل حقیقت انسانی، غایت ایجاد نیز هست و آفرینش محفوظ به بقا و دوام اوست. و هرگاه که این نوع از میان برخیزد – دوره عالم نیز به سر می‌رسد و دور آخرت آغاز می‌شود که رجوع آفرینش است به اسم اول که مصدر وجود است. حقیقت انسانی که کون جامع و آینه جمال و مظهر صفات قهر و لطف الهی است و به اعتبار خلافت و جانشینی خدا به ناچار باید دارای تمام اوصاف مستخلف باشد.

    چون عقل اول را آفرید، سی صد و شصت نوع از انواع کمال در او ظاهر گشت و حق تعالی بر حسب استعداد و قوه عقل اول، چهل وشش هزار هزار نوع و ششصد هزار نوع و پانصد و شش هزار نوع از انواع کمال و فیض وجودی بر او افاضه کرد و به مقتضای این فیضی بخشی‌ها عوالم متعددی خلق شد و انتشار فیض از عقل اول به اختیار صادر نگشت بلکه از راه فیضان سرزد.

    در درون ما نیروهایی است که اگر به کار گرفته شوند و رودهایی است که اگر رهبری شوند و غنچه‌هایی است که اگر شکفته شوند، ما را به وسعت‌ها و رشدها و حرکت‌هایی می‌رسانند و سیراب و شاداب می‌نمایند. در حالیکه غفلت از این نیروها و رها کردن آن‌ها ما را به رکود و ایستایی می‌کشانند و همین است که رسول باید ما را یادآوری کند و آگاه سازد.و این ما هستیم که باید به این سرمایه‌ها و اندازه آن‌ها پی ببریم و آن‌ها را به جریان بیندازیم و زیانش را جبران کنیم که گفته‌اند: رحم اله من عرف قدر نفسه * انسان سرمایه‌های زیادتری دارد. انسان فرزند تمام هستی است و تا بی نهایت راه در پیش دارد. لذا باید طوری تربیت شود که در تمام این عوالم و در تمام این مسیر بتواند چه بکند و چگونه بماند و چگونه برود. باید مرزها را برداریم و دیوارها را بشکنیم و با این دید وسیع به هستی و به انسان نگاه کنیم و انسان را به عظمتی بشناسیم که این هستی را زیر پا دارد.

    روشن است که جزء اصلی در تشکیل اجتماع صالح انسانی خود انسان است. انسان محور اصلی برنامه ریز‌ی‌ها، قوانین، علوم و دیگر مسائل جامعه بشری است. اصلاحات و تحولات وانقلاب‌ها نخست باید از درون انسان آغاز گردد. و در حوزه وجودی او صورت گیرد و سپس به برون جامعه سرایت کند. اقتصاد، سیاست، جنگ، صلح، اخلاق، ضد اخلاق، ارزش‌ها، ضد ارزش‌ها، خوشبختی‌، بدبختی، ایثار، خودخواهی، مهرورزی، نظم، بی نظمی و ... همه و همه به انسان باز می‌گردد. بهترین برنامه‌ها و آموزش‌ها باید به دست انسان‌های شایسته اجرا شود وگرنه سودی نمی‌بخشد و تحولی نمی‌آفریند. بهترین قوانین، بهترین مجریان را می‌طلبد، از این رو ساختن انسان و پرورش و رشد انسانیت انسان و تربیت اصولی افراد انسانی، مقدمه اصلی تشکیل هر نظام صالح و انسانی است و همین همواره هدف نخستین مصلحان واقع گرا و انسان شناس است.

    باری! چون تا کنون چنین دوران پایدار و جهان گستر پدید نیامده است و در اکثریت قاطع اعصار و قرون ظلم و بیداد،  نامردمی، نادانی، محرومیت  و... حاکم بوده است و نیروهای انسانی هرز رفته است وانسان‌ها به تکامل نرسیده‌اند و در مجموع عصر مرگ انسان و میرش انسانیت‌ها بوده است، نه عصر حیات و شکوفایی انسانیت‌ها، پس حیات راستین هنوز تحقق نیافته است و انسان همواره در انتظار فرارسیدن حیات طیبه است و شکوفایی کامل معنویت‌ها وانسانیت‌ها.

    استیصال و درماندگی علمی و عملی انسان کنونی از تسلط بر سرنوشتش در قرن معاصر، عصر جهانی شدن و انفجار اطلاعات یکی از ثمرات شومی که برای انسان به ارمغان آورده به انفعال کشیدن اوست.انسان عصر حاضر که ثمره سالیان سال پیشرفت تجربه و تکنولوژی است، امروز خود در حلقه مؤسسان به دام افتاده و خود به خدمت تکنولوژی درآمده و با مکیدن خون از شاهرگ حیات طیبه خویش دائما سرمایه وجود خود را با هدف تولید و مصرف بیشتر به سمت رضایت از حیات مدرن سوق می‌دهد و این همان نقطه جاودانه خواهی رو به پایین است. بحران هویت تعبیری است که شاهد مثالش انسان امروزی است، انسان گریزان از خود، از حقیقت خود،او هیچ گاه آغازکننده نیست، همیشه عکس العمل است. نمی‌داند چه باید بکند؟ و حتی نمی‌داند چه می‌تواند بکند؟«شرایط سوزشده نه شرایط ساز»!!!

    تنبّه، توجه و بازگشت به حقیقت و اصل خویش، درک خسرانی که در آن واقع است و تهوّع علمی و عملی از زندگی موجود مقدمه بروز نیاز، درک نیاز و حرکت او به سمت و سوی حیات مطلوب است. حیاتی که انسان با تمام ابعادش مورد نظر است (حیات دینی) و این مهم او را در وضع زندگی عینی او و آنچه که باید انجام دهد (وضعیت مقدور) که توأم با مهار، تسلّط و فراغت می باشد قرار می‌دهد. الگوی امور جاری، موظف و ویژه پیشنهادی است در این جهت. امید است که قبول حضرت حق افتد .

    تفکر سنگ اول رشد انسان و زیربنای تربیت او و سرنخ این کلاف سردرگم است. ادامه تفکر شناخت است و ادامه شناخت، محبت است و ادامه محبت، حرکت و عمل و آزادی و رشد و تکامل و آدم شدن و انسان شدن. شناخت نهایی به مقایسه و سنجش و به نظارت عالی عقل نیازمند است.حرکت و رشد مسائلی را مطرح می‌کنند:

    1- جهت و حرکت: الله (انا الیه راجعون)

    2- صراط مستقیم: نزدیک‌ترین راه تا رشد استعدادها «توحید، عبودیت، اتباع».

    3- مرکب‌هایی برای رسیدن: فکر، عقل، عشق و ایمان، فشار و بلا، عجز، اعتصام.

    4- راهبر: (رسالت و امامت)

    5- منزل‌ها: رحم، دنیا، بهشت، که بهشت منزل است نه مقصد.

    6- روش حرکت: شرایع و احکام، نظام‌ها و قانون‌ها.

    با تفکر دراستعدادهای انسان به این همه می‌رسیم و ارتباط و هماهنگی آن‌ها را حس می‌نماییم.با این تفکر، عظمت استعدادهای او را می‌یابیم و به کار عظیم او می‌رسیم که رفاه نیست و خوشی نیست، بلکه رشد و خوبی است. می‌یابیم که انسان چقدر ادامه دارد و در نتیجه هستی تا کجا گسترده می‌شود.با این شناخت انسان می‌خواهد تمام استعدادهای خود را بارور کند و تمام سرمایه‌ها را زیاد کند. انسان می‌خواهد خودش را زیاد کند نه ثروت و قدرت و علمش و در این سطح است که می‌تواند امیر باشد و می‌تواند از اسارت‌ها آزاد گردد.

    چنین استدلال می‌گردد که علوم مختلف، قدرت تقویت و توسعه ظرفیت روانی را دارند و هر ظرفی در اثر مظروف خود، دچار محدودیت می‌گردد، جز روان انسان که در اثر اضافه شدن علم، توسعه بیشتری پیدا می‌نماید. «کلّ وعاء یضیق بما جعل فیه الّا وعاء العلم فانّه یتسع به» بر اساس نتایج حاصل از توسعه ظرفیت روانی، این حالت همواره مورد تقاضای پیامبران،از خداوند بوده و از او خواسته‌اند که به آن‌ها شرح صدر بدهد و درنتیجه کارهایشان را آسان سازد. «قال رب اشرح لی صدری و یسّر لی امری» حداکثر شرح صدر و توسعه ظرفیت روانی حالتی است که مخصوص پیامبران الهی و برگزیدگان خدا است. به عنوان مثال خداوند با اعطای آن بر پیامبر اسلام (ص) منّت گزارده و آن را برتر از هر نعمت می‌داند. «الم نشرح لک صدرک و وضعنا عنک وزرک الذّی انقض ظهرک و رفعنالک ذکرک» و در اثر اعطای این حالت، پیامبر (ص) قدرت مقابله با مشکلات عظیم را پیدا نموده است.

    نتیجه شرح صدر به خود فرد برمی‌گردد و آسان شدن کارها، احساس سبکبالی و جلب احترام عمومی، در حقیقت همگی نتیجه شرح صدر و توسعه ظرفیت روانی می‌باشند. علامت شرح صدر دستیابی به حلم است که در قرآن به عنوان صفات پیامبران خدا معرفی شده است و حتی خداوند خود را به این صفت خوانده است.

    Abstract

    Stability of skys and Earth is on justice. If the justice is removed from life, the existence will be annihilated. As justice is a base and foundation of world firmness. Justice is the base of world firmness.

    Spirit transcendence and promotion depend on Divine good life and make individual equilibrium in group interactions, equilibrium inorganic, in path and in destination.

    In the Koran God says that, if the man who in his spiritual good life approach to God, will be eternal, because he will be near to God. This good life results in human ascend and perfection. For permanence of real life and increase of holy aspect of sprite, the  man should first, consider the scientific principals of things and second consider their practical rules. Man if estuation of blessings and providences indebted to scientific and practical development of society. And Muslim community takes divine emanations in the ray of religious faith and good deed.

    Real life which streams in a body relates to the life of others the most essential property of life is equilibrium and ascension of a man in the sake of others, which this leads us to perfection.

    Such a development exists in justice, does not exist in any other plans or programs. In Islam we do not consider only the physical aspect of development, but it is spiritual and valuable aspects are important. In Islam policies of development direct to typical  aims which these aims are in turn in direction to and supply the main aim of human creation.

     Because of this expansion and comprehensiveness, the man are superior to all worlds and angles, and only the man have passionate love and asking. A mystic with his sprite expansion is united with whole world and all humans.

    According to a command, issued by Khameneyi, leader of Iran  , based on compiling and arrangement of Fifth development program in Islamic Republic of Iran in the frame work of long term perspective of Iran during two coming decudes and with regard to obligations dominate over execution of this long term perspective, and present properties of development and growth in country, we try to introduce human equilibrium and extension, from mysticism point of view, as an approach of good life in Iran.   

  • فهرست و منابع پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش)

    فهرست:

    چکیده.................................................................................................

    مقدمه..................................................................................................

    فصل اول – تعادل....................................................................................

    - تعاریف لغوی و اصطلاحی........................................................................

    - عدل.................................................................................................

    - معنای اعتدال.......................................................................................

    - معنای عدالت.......................................................................................

    - واژه‌هایی که با عدل پیوند معنایی دارند.........................................................

    - استقامت............................................................................................

    - قصد.................................................................................................

    - قسط.................................................................................................

    - وسط.................................................................................................

    - توسط................................................................................................

    - تعادل................................................................................................

    - تعادل در مقصد (تعادل در خداشناسی)...........................................................

    - عدل الهی............................................................................................

    - عدل خدا در خلقت جهان..........................................................................

    - تعادل در خلقت انسان..............................................................................

    - تعادل در مبدأ (تعادل در خودشناسی)............................................................

    - ضرورت تعدیل در قوای طبیعی تحت فرماندهی عقل..........................................

    - نشانگرهای رفتار و شخصیت متعادل.............................................................

    - مراحل وصول به تعادل............................................................................

    - تعادل جسمانی......................................................................................

    - تعادل عقلانی (اجتماعی)..........................................................................

    - تعادل روحی (معنوی).............................................................................

    - ارتباط و نحوه تأثیر امور جاری و موظف و ویژه در یکدیگر.................................

    - نشانه‌های عدم تعادل و سلامتی در امور مذکور..................................................

    - در امور جاری (فردی)............................................................................

    - در امور اجتماعی...................................................................................

    - در امور ویژه (معنوی).............................................................................

    - تعادل در مسیر (تعادل در فرمان خداشناسی).....................................................

    - تعادل در شریعت و طریقت و حقیقت............................................................

    - صراط مستقیم......................................................................................

    - تعادل در انسان کامل...............................................................................

    - انسان کامل صاحب مقام برزخ البرازخ است.....................................................

    - مقام برزخیت کبری = تعادل در بین غیب مطلق و شهادت مطلق..............................

    - تعادل اسمایی (اسماء جمالی و جلالی)...........................................................

    - تعادل در تشبیه و تنزیه............................................................................

    - عقل حد واسط ربوبیت و عبودیت................................................................

    - تعادل در دو قوه عقل عملی و نظری.............................................................

    - تعادل در دو جنبه یلی الخلقی و یلی الحقی......................................................

    - تعادل در علم و عامل...............................................................................

    - تعادل در عقل و قلب (عشق)......................................................................

    - تعادل در اقبال و ادبار قلب........................................................................

    - تعادل در خوف و رجاء............................................................................

    - تعادل در قبض و بسط..............................................................................

    - یقین به خداوند موجب اعتدال آدمی می‌شود...................................................

    - تعادل در هیبت و انس.............................................................................

    - ادب پرهیز از افراط و تفریط....................................................................

    - تعادل در فرق و جمع (جمع الجمع)..............................................................

    - تعادل در رضا و غضب.............................................................................

    - تعادل در رتق و فتق................................................................................

    - تعادل در انبساط....................................................................................

    - تعادل در فناء.......................................................................................

    - تعادل در تسلیم و تفویض..........................................................................

    - تعادل در توکل.....................................................................................

    - تعادل در خلوت و جلوت..........................................................................

    - تعادل در دنیا و آخرت.............................................................................

    - برخی از نتایج ایجاد تعادل در انسان..............................................................

    - فصل دوم – توسعه.................................................................................

    - تعریف لغوی و اصطلاحی.........................................................................

    - توسعه از دیدگاه فلسفی...........................................................................

    - توسعه فرهنگی.....................................................................................

    - منظور از خلقت بشر، ظهور استعدادات نهانی است..............................................

    - تجلی شهود الهی تابع استعدادات است...........................................................

    - هدف از خلقت تحقق تمامیت انسان است........................................................

    - استفاده از تمام قوا (توسعه انسانی)...............................................................

    - توسعه وجودی از منظر قرآن.....................................................................

    - توسعه از منظر عرفان..............................................................................

    - نبوغ عرفانی........................................................................................

    - محورهای توسعه الهی..............................................................................

    - اهداف توسعه.......................................................................................

    - گسترش علم و عقل یکی از اهداف توسعه.......................................................

    - مبانی توسعه........................................................................................

    - شاخصه‌های توسعه الهی...........................................................................

    - انسان با ایمان، انسان توسعه یافته قرآنی.........................................................

    - مظهر اهتداء و ضلالت قلب انسان است (شرح صدر و ضیق صدر)............................

    - قلب المؤمن عرش الرحمن (توسعه دل)..........................................................

    - علایم توسعه وجودی...............................................................................

    - شرح صدر...........................................................................................

    - علامت شرح صدر دستیابی به حلم است..........................................................

    - انس..................................................................................................

    - انبساط...............................................................................................

    - من انسان کامل من فراگیر است..................................................................

    - وسعت نظر عارف..................................................................................

    - سرور................................................................................................

    - راه‌های افزایش توسعه وجودی...................................................................

    - پذیرش توحید راه اساسی افزایش ظرفیت روانی...............................................

    - خداخواهی..........................................................................................

    - طی مراتب کمال در انسان کامل..................................................................

    - سیر و سلوک.......................................................................................

    - عبادت (عبودیت)..................................................................................

    - تقوی مایه شرح صدر و گسترش دل.............................................................

    - گستردگی ظرفیت روانی و حلم نتیجه علو همت است.........................................

    - شکر.................................................................................................

    - عوامل مؤثر در ایجاد ظرفیت روانی.............................................................

    - مظاهر توسعه وجودی..............................................................................

    - سلوک فردی.......................................................................................

    - سلوک جمعی.......................................................................................

    - نتایج توسعه وجودی...............................................................................

    - تنگی و فراخ قبر تابع انشراح صدر و عدم آن است.............................................

    - نتیجه گیری........................................................................................

    - فصل سوم – حیات طیبه در ایران 1400 (ه.ش).............................................

    - تعریف حیات معقول...............................................................................

    - عبور از مراحل خام «حیات طبیعی محض» به مراحل حیات معقول..........................

    - حیات................................................................................................

    - طیب.................................................................................................

    - حیات دنیایی و زندگانی طیب....................................................................

    - حیات طیبه..........................................................................................

    - حیات طیبه بهره مؤمن صالح......................................................................

    - ارکان حیات طیبه..................................................................................

    - حیات طیبه انسان را به کجا می‌رساند؟...........................................................

    - راه رسیدن به عزت چیست؟.......................................................................

    - معنای صعود و شرح معراج........................................................................

    - عمل صالح واسطه ارتقاء ارواح طیبه.............................................................

    - نشانه‌ها و ویژگی‌های حیات طیبه................................................................

    - سیمای حیات طیبه نزد پیشوایان معصوم.........................................................

    - ایران در سال 1400 (ه.ش).....................................................................

    - نتیجه گیری........................................................................................

    - Abstract..................................................................................................................................................

    فهرست منابع.........................................................................................................................................................

     

     

    منبع:

    زاهدی ، محمد جواد ، 1382 ،کتاب توسعه و نابرابری،انتشارات مازیار،ص

    صفایی حائری، علی، مسئولیت و سازندگی، ص188

    نظرپور ، محمد نقی ،ارزش‌ها و توسعه ،1378،ص

    ملکی ، حسن ،مقاله خانواده متعادل و توسعه پایدار، نشریه پیوند

    نصر ، سید حسین ،آموزه‌های صوفیان،1381 ، انتشارات قصیده سرا،ص261 

    سعید تهرانی ، جواد ، اسلام و تجدید حیات معنوی جامعه، شرکت سهامی انتشار، 1351،ص204

    شریعتی ،محمدتقی،تفسیر نوین، ، ص

    شیرازی، صدر المتألهین محمد، ترجمه مفاتیح الغیب، ترجمه و تعلیق محمد خواجوی،ص164

    بلخی،جلال الدین،مثنوی مولوی، نسخه نیکلسون، دفتر چهارم، رویه 806

    فراهانی فرد ، سعید ،نگاهی به فقر و فقرزدایی از دیدگاه اسلام، بهار 78

    طوسی، خواجه نصیرالدین،اوصاف الاشراف ، به تصحیح و توضیح نجیب مایل هروی، انتشارات امام،1361،ص147

    جوادی آملی، عبدالله، هدایت در قرآن ، مرکز نشر فرهنگی رجاء، 1376، ص70

    جوادی آملی، عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن مجید،بخش سوم سیره حضرت رسول (ص)، ص201

    ذاکری، سید مجتبی،اخلاق عرفانی، انتشارات صدر، 1372

    انصاری، خواجه عبدالله، صد میدان ، باهتمام قاسم انصاری، انتشارات طهوری 1360 ص70

    الترکه ، صائن الدین علی بن محمد ،تمهیدالقواعد، با مقدمه سید جلال الدین آشتیانی ، 1976

    جعفری ، محمدتقی ، تعلیم و تربیت اسلامی ، گردآوری وتنظیم محمدرضا جوادی ،1378

    شیمل ،آن ماری،ابعاد عرفانی اسلام ،ترجمه وتوضیحات دکترعبدالرحیم گواهی،دفتر نشر فرهنگ اسلامی ،1374 ،ص381

    جوادی آملی ،عبدالله، شمیم ولایت ، مرکز نشر اسرا، آبان 83 ، ص 714  

    ولی، شاه نعمت الله، رسائل ،ج4،ص181

    میبدی ،ابوالفضل رشیدالدین، کشف الاسراروعده الابرار،ج3،ص484

    طباطبایی،سید محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، ج12 ،جزء 14،ص 491

    جعفری ، محمد تقی ،حیات معقول ، دفتردوم ، صص 36 - 37

    حکیمی، محمدرضا، کلام جاودانه

    صحیفه امام، ج5،ص440، 23/10/57

    کارگزار (یعقوبی) ،ابوالقاسم، حیات طیبه پاک زیستی، صص 2 - 46

    مطهری ،مرتضی، حق و باطل، به ضمیمه احیای تفکر اسلامی، انتشارات صدرا،1362،ص36

    شاه آبادی ، محمدعلی ،رشحات البحار ،1360

    درّی نجف آبادی ،توسعه و فرهنگ و سازندگی،صص11- 12

    یثربی ، سید یحیی ، پژوهشی در نسبت دین و عرفان، 1379

    فارسی ، جلال الدین ، نظام هستی، انتشارات امیرکبیر، 1370

     

    هریسی تبریزی المسکن ، حسن ،غررالحکم و دررالکلم ، ج دوم، مترجم محمد علی انصاری ،

    صص 503- 477

    نوربخش،جواد، فرهنگ اصطلاحات تصوف، ج8 ، ص 49  

    گوهرین،سیدصادق، شرح اصطلاحات تصوف ، ص79

    عطارنیشابوری، شیخ فریدالدین، تذکره الاولیاء، ، ص569

    میبدی،ابوالفضل رشیدالدین ،کشف الاسرارو عده الابرار،جزء 14، ص452

    جلابی هجویری غزنوی، ابوالحسن علی بن عثمان، کشف المحجوب، تصحیح ژوکوفسکی، چاپ ششم، تهران، طهوری، 1378، ص 501 

     نسفی، عبدالعزیز محمد، انسان کامل، با کوشش ماریژان موله، تهران، طهوری، 1379، ص 265

    لاهیجی،محمد فیاض،مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، ص474

    بحارالانوار، جلد 6، ص 178

    جامی، عبدالرحمان بن احمد، نفحات الانس من حضرات القدس، تصحیح و مقدمه مهدی توحیدی پور،انتشارات علمی، 1375، ص 78

    قمی،حاج شیخ عباس، مقامات العلیه فی سعادت الابدیه(خلاصه معراج السعاده)، انتشارات ارشاد، 1362، ص25

    افلاطون:جمهور، ترجمه فؤاد روحانی ،ص38

    ارسطو:سیاست،ترجمه حمید عنایت، ص7 

    طباطبایی،سید محمدحسین، المیزان فی تفسیرالقرآن،ج1،ص371

    مطهری، مرتضی،بیست گفتار، ص9

    خمینی ، سید روح الله، شرح جنود عقل و جهل، ص 149

    طوسی، خواجه نصیرالدین،اخلاق ناصری، ص136

     سیوطی، جلال الدین، الدّره المنثور، ج 3، ص 56.

    انصاری، خواجه عبدالله، مقامات معنوی، ترجمه و تفسیر منازل السائرین، صص 3 -1

    سبزواری ، حاج ملاهادی ، اسرار الحکم ، با مقدمه توشیهیکو ایزوتسو ،ص7

    میزان الحکمه،ج6،ص78

     موریسن،کرسی،راز آفرینش انسان،ترجمه محمد سعیدی،ص44

    فرشاد، مهدی ،عرفان ایرانی و جهان بینی سیستمی ،1368،نشر بلخ، صص125-130

    نهج البلاغه،خطبه 93،ص104

    ابن عربی، محیی الدین،فتوحات مکیه، سفرالثالث، الباب الخامس عشر، فی معرفه الانفاس، ص369

    حسن زاده آملی، حسن، انسان در عرف عرفان، 64

    شاذروان، حسن ،عرفان مثبت- عرفان منفی،ص154

    غزالی طوسی، ابوحامد امام محمد، گزیده کیمیای سعادت،ص45

    کراجکی ، محمد ابن علی کنرالفوائد ، قم دارالذخائر، 1368،ج1،ص200.

    برگرفته از سلسله مباحث کارگاه آموزش فرهنگ قرآن کریم

    آملی، سید حیدر،تفسیر المحیط الاعظم و البحر الخضم،ج1،ص228

     

    نوری،حسین بن محمد تقی، مستدرک‌المسایل و مستنبط المسائل، قم، مؤسسه آل البیت، 1365، ج11،

    ص174.

    مرقاتی،سید طه،مجموعه مقالات قرآن و توسعه فرهنگی (1) ،ص151

    نصر،سیدحسین،آرمانها و واقعیتهای اسبلام،ص76

    کاشانی، کمال الدین عبدالرزاق، لطایف الاعلام فی اشارات اهل الالهام ،ص418

    ابن  عربی، محمد بن علی، شرح مناقب محی‌ الدین عربی، شارح محمد صالح بن محمد موسوی خلخالی، 1363، ص98.

    سبزواری ، حاج ملاهادی ، اسرار الحکم ، با مقدمه توشیهیکو ایزوتسو ، ص341

    ابن عربی،  محی الدین، شرح قیصری بر فصوص الحکم، فص آدمی، صص61 تا 73

    ابن عربی، محیی الدین، فتوحات مکیه،السفر الثانی، تحقیق وتقدیم= د. عثمان یحیی ،تصویر و مراجعه = د . ابراهیم مرکور ص 332

    تاجدینی ، علی ،مفتاح نور ، شرح اصطلاحات عرفانی امام خمینی ،ص135

    خمینی، سید روح الله، سر الصلوه، صص 147 و 148

    کیانی نژاد، نور و ظلمت، ترجمه مشکاه الانوار تألیف امام محمد غزالی،ص44

    نصر ، سید حسین ،معرفت و معنویت ،صص 293 -290

    صادقی ارزگانی،محمد امین، انسان کامل از نگاه امام خمینی(ره) و عارفان مسلمان،ص29، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی،1382،ص5

    شیرازی، صدرالمتالهین محمد بن ابراهیم (ملاصدرا)،ترجمه و تفسیر الشواهد الربوبیه ،به قلم دکتر جواد مصلح،ص409

    کاشانی، مولی محسن،المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء، ص36و37

     طباطبایی نجفی،سید مهدی بن سید مرتضی، رساله سیرو سلوک منسوب به بحر العلوم، با مقدمه و شرح علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی ، انتشارات حکمت،1360،ص 39

    قمی ، قاضی سعید ،تعلیقات بر اتولوجیا،ص121

    سبزواری ، حاج ملاهادی ، اسرار الحکم ، با مقدمه توشیهیکو ایزوتسو ، ص305

     

    مکی،شیخ ابی طالب، قوت القلوب فی معامله المحبوب و وصف طریق المرید الی مقام التوحید، ج 1،

    ص 441

    الهامی ، داوود ، عقل و عشق، ص 169

    لاریجانی،اسماعیل،مناجات خمسه عشر،چاپ اول، ص 63،انتشارات خلیلیان،1383

    ابن سینا،حسین ،اشارات وتنبیهات، النمط العاشر فی اسرار الایات ، ترجمه و شرح دکتر حسن ملکشاهی، تهران، 1363،سروش،ج2،ص395

    فرغانی، سعید الدین سعید ،مشارق الدراری شرح تائیه ابن فارض، ص65

    سراج، ابونصر،اللّمع فی التصوف، ص374

    فیض کاشانی، ملامحسن،منازل السائرین، صص284 الی 288

    بینا ، محسن، مقامات معنوی،ترجمه و تفسیر منازل السایرین خواجه عبدالله انصاری، ج2 ،ص114

    قشیری، ابوالقاسم، الرساله قشیری، تحقیق عبدالحلیم محمود و محمد بن الشریف، تهران، انتشارات بیدار، 1374،ص3

    فتوحات مکیه ،ج2 ،ص152

    حسینی، سیدابوالقاسم، اصول بهداشت روانی( بررسی مقدماتی اصول بهداشت روانی، روان درمانی و برنامه ریزی در مکتب اسلام)، 1379،ص76

    ابن العربی،محیی الدین ابن عبدالله محمد بن علی ،المسایل، با تصحیح دکتر سید محمد دامادی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی،1370، ص136

    قونوی، ابوالمعالی محمد بن اسحق صدرالدین،الفکوک، مقدمه و ترجمه محمد خواجوی ،فک ایوبی ،ص 143

    فیض کاشانی ،ملامحسن، کلمات مکنونه من علوم اهل الحکمت و المعرفت ،ص122

    فرشاد ، مهدی ،عرفان ایرانی و جهان بینی سیستمی ،1368،نشر بلخ، ص 183

    وسایل الشیعه، ج27،ص27

    خوارزمی، تاج الدین حسین، شرح فصوص الحکم، تحقیق آیه الله حسن زاده آملی،1377، مرکز انتشارات قم،فصّ حکمه فردیه فی کلمه محمدیه ،ص1119

    العربی، محمد شهاب الدین، رسائل ، دار صا بیروت، ص 161 

     جعفری ، محمدتقی ، تعلیم و تربیت اسلامی ،ص191

    کافی، ج2، ص186

    خمینی،سید روح الله، آداب نماز، ص287

    خمینی،سید روح الله، چهل حدیث ،صص531 و532

    جوادی آملی،عبدالله، تفسیر موضوعی قرآن کریم،حیات حقیقی انسان در قرآن،1382،ص211

    النفحات ، ط 1، من الحجری ،ص18

    جعفری، محمد تقی، شناخت انسان در تصعید حیات تکاملی، ذکر دفتر هفتم، 1362،صص86 -87

    ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی، گامی بسوی دولت اسلامی، 1384، ناشر صادق آل محمد(ع)، ص155

    صحیفه امام، ج5،ص440، 23/10/57

     

    باوند، نعمت الله، درآمدی بر نظریه انقلاب اسلامی، 1378، نشر موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر،

    ص 62

     

    حقیقت ، عبدالرفیع ،پیام جهانی عرفان ایرانی یا تشریح ارزشهای معنوی فرهنگ ایرانی ،کومش ،1370،

    ص 54

    کیهان،20/6/76

    روزنامه جمهوری اسلامی ،20/12/75

    رستگار، محمد قطب الدین، عدل اصل دوم دین(عدل نوجوان)،1360،ص141

پروپوزال در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), گزارش سمینار در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), تز دکترا در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), رساله در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), پایان نامه در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), تحقیق در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), مقاله در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش), پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تعادل و توسعه راهبرد حیات طیبه در ایران 1400(ه ش)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت