چکیده:
شهرستان سیرجان در قسمت جنوب غربی استان کرمان واقع شده و از شمال به رفسنجان و شهربابک از جنوب به استان هرمزگان از شرق به شهرستان بافت و بردسیر و از غرب به استان فارس محدود می شود.
سیرجان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گیری بر سر راههای ارتباطی کرمان، یزد، بندرعباس و شیراز و نیز وجود زمین های کشاورزی حاصلخیز و منابع معدنی از دیر باز تا کنون پذیرای مهاجران مختلف بوده است که همگی این عوامل در رشد و توسعه شهرستان مؤثر بوده اند.
با توجه به اینکه شهرستان سیرجان در نزدیکی بندر تجاری بندر عباس قرار دارد یک شهر انباری به شمار می رود که منطقه ویژه اقتصادی سیرجان این امر خطیر را بر عهده دارد. با گذشت زمان در این منطقه شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی نیز ساخته شد که چون اغلب تولیدات را در سطح وسیعی و برای صادرات انجام می دهند و با توجه به اینکه در جهت وزش باد غالب (شمال غربی- جنوب شرقی) بیشتر آلودگی خود را وارد شهر می کند.
شهرک های صنعتی سیرجان تا اندازه ای در این مقدار آلودگی دخیل هستند. شهرک صنعتی شماره (1) که در جنوب شرقی شهر و ظاهراً در 2 کیلومتری شهر می باشد (با توسعه فیزیکی و افقی شهر امروزه جزئی از شهر به شمار می رود.) در جهت وزش بادی است که از اواسط تیرماه تا اواخر شهریور ماه (جنوب شرقی – شمال غربی) می باشد، اما چون بیشتر واحدهای تولیدی آن کارگاهی و کوچک بوده آلودگی زیادی ندارند.( عباسلو- 79 ص54)
در کل باید گفت شهرستان سیرجان نسبت به شهرهای بزرگ آلودگی چندانی ندارد، اما اگر همین میزان آلودگی و فعالیت واحدهای تولیدی شهر در شهرک های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کنترل نشود سیرجان هم در اینده ای نه چندان دور به یک شهر آلوده تبدیل می شود.
مقدمه:
آلودگی هوایی که تنفس می کنیم از زمان های گذشته آغاز شده است. هر اندازه جمعیت و صنعت پیشرفت کند مقدار بیشتری از ذرات زغال سنگ و نفت مصرف شده از فضا باقی می ماند و در نتیجه میزان آلودگی هوا به سبب وجود این گونه مواد آلوده کننده جامد و بخار در هوا افزایش می یابد.
در سال های اخیر در همه نقاط جهان نسبت به این موضوع توجه زیادی مبذول می گردد و بیشتر دقت مسئولان امر مستقیماً متوجه منابع آلودگی می شود. لیکن با این حال نتوانسته اند تغییرات کافی در ترکیب جو هوا بدهند. منابع آلودگی بیشتر در هوای طبقه پایین است. محققاً بعضی از منابع فراوان مانند اتومبیل ها، اتوبوس ها و بارکش ها در مجاورت سطح زمین قرار گرفته است.
بیشتر لوله های خارج کننده مواد کارخانه های صنعتی در یک متری سطح زمین واقع شده اند. منابع مهمی که در بالای سطح محل زندگی انسان کشیده می شود، دودکش ها هستند ولی باید بگوییم حتی دودکش های خیلی بلند هم قادر به جلوگیری از ریختن مواد آلوده کننده به سطح زمین نمی باشند.
هر زمانی که سوالی درباره یک منبع اصلی آلودگی پیش می آید بایستی عوامل زیادی در نظر گرفته شود مثاً چه مقدار، از کدام ماده و به چه شکلی در هوا آزاد می شود. در کجا نسبت به اجتماع انسان و حیوان یا نبات آزاد می شود و از چه نوع موادی است، به علاوه در چه موقع و در چه شرایط جوی این مواد آلوده کننده در هوا آزاد شده است. مردم اغلب اوقات اتمسفر را به صورت سطل زباله ای به وسعت بی نهایت تصور می کنند.
در صورتی که واضح است این تصور اشتباه بزرگی است. طبقه مواد زائد را نباید به هیچ عنوان به صورت زباله دان زمین به حساب آورد. مقدار مواد آلوده کننده ای که می توانند به طوری بی خطر در هوا بماند منوط به مشخصات و خصوصیات اتمسفر در موقع آزاد شدن و پس از ان می باشد. در بعضی مواقع مقادیر زیادی دود ممکن است کم خطر باشد. در زمان دیگیری اضافه شدن مواد آلوده کننده بایستی قطعاً در حداقل نگاه داشته شود. برای حصول اطمینان از اینکه آیا آزاد شدن مقادیر زیاد مواد آلوده کننده خطرناک یا بی خطر است بایستی از خواص و مشخصات اتمسفر، وسعت، عمق و عرض و طول منطقه ای که این مواد در آن پخش و منتشر می شود اطلاع حاصل کرد.( مفیدیان -79 ص1)
مسأله آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه حادتر است و این امر بیشتر در شهرهای بزرگ و توسعه یافته آنها دیده می شود. شهرستان سیرجان هم از این مسأله مستثنی نیست.
فصل اول
طرح تحقیق
بیان موضوع و تشریح ابعاد آن:
امروزه دود ناشی از احتراق ناقص اتومبیل ها و فعالیت های کارخانه ای و مراکز تولیدی و خدماتی کوچک پراکنده در سطح شهرها، آلودگی های بی شمار صوتی، تنفسی و... سامان زندگی شهر نشینی را بر هم زده و انسان ها را بر آن داشته تا نیک تر و معتدل تر به مسئله بنگرند و خود را نجات داده و نسل آتی را از خطرهایی که امروزه برای آنان پیش می آید، مصون بدارند.
از این روست که به تدابیری چون توسعه پایدار، توسعه پایدار انسانی، طرح آسایش سرزمین، طرح کنترل آلودگی و... روی آورده اند.( زارع اشکذری –82 ص1)
سیرجان یکی از شهرستان های استان کرمان است که در جنوب غربی استان جای گرفته و دارای آب و هوایی خشک می باشد. ( اسدی-85ص17)
شهرستان با توجه به اینکه در مسیر راه ارتباطی جنوب (تهران – بندرعباس) قرار گرفته، مانند هر شهر گذرگاهی دیگری می تواند مراحل توسعه و رشد را طی کند و در حال طی کردن هم می باشد.
با توجه به توسعه فیزیکی و افقی شهر و افزایش جمعیت، استفاده از وسایل نقلیه موتوری و نیاز به صنایع کوچک تولیدی و خدماتی در سطح شهر بیشتر احساس-
می شود که این خود مقدمات آلودگی شهر را در هر مقطع فراهم می کند. به طوری که با توجه به جهت وزش باد غالب که شمال غربی – جنوب شرقی می باشد و با توجه به محل قرار گیری شهرک صنعتی (جنوب شرقی) و منطقه ویژه اقتصادی سیرجان (شمال غربی) که انواع صنایع غذایی – صنعتی را در خود جای داده است می توان گفت که انواع ذرات گرد و غبار ، دود و مواد شیمیایی را وارد هوا می کند.
این طرح پژوهشی تحت عنوان «منابع آلاینده هوای شهر سیرجان با تأکید بر شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی سیرجان» به بیان بررسی این موضوع می پردازد و سعی دارد که در پایان بعد از شناسایی منابع، راهکارهای مناسبی را هم مطرح نماید.
بنابراین مسایل اساسی که در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از:
آیا موقعیت جغرافیایی شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در آلودگی هوای شهر سیرجان مؤثر است؟
ایا جهت باد در الودگی شهر سیر جان موثر است؟
آیا سم پاشی باغات منطقه زید آباد در آلودگی شهر مؤثر است؟
1- اهداف تحقیق:
-هداف اساسی که این تحقیق دنبال می کند عبارتند از:
- بررسی مواضع آلاینده محیط یک شهر در حال توسعه
-ارائه راهکارهای مناسب جهت سالم سازی محیط زیست شهری و حفظ سلامت ساکنان آن.
- توجه به جنبه های کیفی و کمی صنایع جهت جلوگیری از ورود مواد آلاینده (آلوده) در هوای شهر.
- حفظ محیط زیست شهر – بهبود بخشیدن به ارتباط صنایع و ساکنان شهر که برای بوجود آوردن و سازماندهی یک زندگی سالم شهری لازم و ضروری است.
این تحقیق به دنبال بررسی این موراد می باشد.
3-1 اهمیت و ضرورت تحقیق
در قرن اخیر با پیشرفت هایی که در زمینه ی صنایع و وسایل نقلیه و گسترش آنها در شهرها و بسته شدن فضاهای شهری صورت گرفته، آلودگی مهم ترین مسئله ای است که امروزه در بیشتر محافل و مجامع علمی مطرح است که گاهی اوقات از آن به عنوان معضل یاد می کنند.
اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که بدانیم شهرها مکانی برای زیستن انسان می بشاد و امروزه با از بین بردن محیط های طبیعی و فضای سبز و افزایش بلوک های ساختمانی و صنعتی در اطراف آنها امکان یک زندگی سالم از انسان ها گرفته شده که این آینده ی بسیار بدی را برای نسل آینده ایجاد می کند.
وضعیت بشر برای آینده نامعلوم خود که در هاله ای از دود و دم اتومبیل ها و کارخانه ها شکل گرفته، جای بسی تأمل دارد.
هم چنین با توجه به این که امروزه با افزایش گازهای گلخانه ای، لایه ازن نازک شده و در پی آن ذوب یخ های قطبی باعث به زیر آب رفتن بعضی از خشکی ها شده است، توجه و مطالعه آلودگی و ارائه راه حل هایی در طی این رابطه اهمیت بیشتری پیدا می کند. خصوصاً اینکه بسیاری از شهرهای کوچک نیز با ورود تکنولوژی به شهرهای آلوده مبدل شده اند. این تحقیق در نظر دارد با برررسی منابع آلودگی هوا به خصوص در شهر سیرجان ، راه حل هایی مناسب را برای حل این معضل مطرح کند.
4-1 پیشینه تحقیق:
آلودگی هوا، یکی از پدیده های زندگی مدرن امروزی و ناشی از پسماندهایی است که در اثر فعالیت های شبانه روزی بشر به وجود می آید.
این پسماندها ناشی از تولید مواد غذائی، صنعتی، کالاهای مختلف و انرژی است. شاید بتوان علل اصلی آلودگی هوا را در احتراق ناقص جستجو کرد که طی آن، بر اثر عدم سوخت رسانی کامل و یا نسبت نامناسب هوا و سوخت، پس از احتراق، موادی نظیر منوکسید کربن، اکسید سولفور، اکسید نیتروژن ، ذرات خاکستر و یا هیدروکربورهایی که سوخته نشده وارد هوا می شوند. از آن جایی که این مواد بروی کل حیات اثر سوء می گذارند به عنوان آلوده کننده هوا از آنها یاد می شود.
آلودگی هوا تنها پدیده قرن حاضر نیست؛ بلکه در سال 1272 میلادی، ادوارد یکم پادشاه انگلیس سعی نمود با وضع قانون منع استفاده از زغال سنگ های نا مرغوب ، هوای دود زده و آلوده شهر لندن را سالم نماید.
در سال 1377 ریچارد سوم و بعد هانری پنجم (22-1314) گام هایی در جهت تنظیم مقدار تی برای نحوه استفاده از زغال سنگ مولد انرژی برداشتند.
اولین مقاله در مورد آلودگی هوا، در سال 1661 میلادی توسط جان اولین به رشته تحریر در آمد و در این مقاله پیشنهادهایی در زمینه چگونگی مبارزه علیه آلودگی
هوا عنوان گردید.( عباسپور -79ص8)
ل.ر. یابکوک در سال 1970 طی مقاله ای که در ژورنال آلودگی هوا منتشر ساخت پیشنهاد نمود که باید میزان آلودگی در یک ضریب تصحیح ضرب شود تا بتوان اندازه واقعی اثر کل مواد آلوده کننده در محیط را بدست آورد.( عباسپور -79ص82)
- کتاب مسائل محیط زیست که نویسندگان آن E.KELLER , D.BOTKIN می باشند و در سال 1379 توسط مهندس یونس کریم پور عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه ترجمه شده است این کتاب که در سال 1998 توسط نویسندگانش به رشته تحریر در امده به بررسی علل و پیامدهای لایه ازن ، گرم شدن زمین و الودگی هوا می پردازد و پس راهکارهایی برای بهبود وضع موجود ارائه داده است. ضمن اینکه در پایان استانداردهای هوای سالم، آئین نامه هوای پاک و هزینه کنترل هوا نیز مطرح کرده است.
- محیط زیست انسان و جلوگیری از آلودگی آن عنوان کتابی است از غلامعلی بنان که رد سال 1351 تألیف شده است.
در این کتاب به بررسی آلودگی های هوای تهران ، علت وجودی آن و
راهکارهایی برای حل آن ارائه شده است. مثلاً استفاده از سوخ گاز، آموزش افراد
و مردم در مقاطع مختلف، کنترل وسایل نقلیه و هم چنین اقدامات جنگلداری و مرتعداری در زمینه ثابت نگه داشتن ماسه های روان در مناطق بیابانی (مثل یزد) و کاشت بوته درخت در اطراف شهرها.
- کتاب مهندسی محیط زیست (جلد یک ) که توسط مجید عباس پور در سال 1371 به چاپ رسیده است. فصل اول این کتاب به آلودگی هوا – منابع آلوده کننده – وارونگی هوا – اثرات بارندگی بر الودگی هوا- کنترل آلودگی هوا و در نهایت پیشنهاداتی برای کاهش آلودگی هوا و طراحی سیستم های تهویه صنعتی مطرح می کند.
- کتاب انرژی و محیط زیست که توسط افرادی مثل عبدالرضا کرباسی، نسترن رحیمی، محمد علی عبدلی، بهمن جباریان، رضا صمدی، فرود آذری، دهکردی در سال 72 نوشته شده است.
این کتاب درباره انرژی های محیط زیست و منابع آلوده کننده آن بحث می کند و در کنار دیگر مباحث، بخش هایی از کتاب ه موضوعاتی مثل الودگی هوا ناشی از بخش امنرژی ، منابع الودگی، تولید و حذف آلاینده های هوا، انواع آلاینده ها، جنبه های اقتصادی آلودگی هوا، اثرات آلودگی هوا بر سلامتی انسان اختصاص دارد.
آلودگی محیط زیست عنوان کتابی است از خانم مینو دبیری که چاپ اول آن در سال 1375، انجام گرفته است. در این کتاب نویسنده به اهمیت محیط زیست و منابع آلوده کننده آن پرداخته است و در گوشه هایی از کتاب به ویژه در دو، سه فصل آن آلودگی هوا را تشریح کرده است. منابع آلوده کننده آن را منعرفی می کند و درباره باران اسیدی و راه های کنترل آلودگی هوا سخن می راند.
آلودگی محیط زیست عنوان کتاب دیگری است از آقای کامبیز بهرام سلطانی که در سال 1376 به زیر چاپ اول رفته است. نویسنده این کتاب نیز به معرفی آلودگی هوا، منابع آلوده کننده آن راه حل های جلوگیری از آلودگی آن و تأثیری که بر سلامتی انسان ها می گذارد بحث می کند.
محمد ملکوتیان (1375) از دانشگاه آزاد ایران در پایان نامه کارشناسی ارشد خود بات عنوان «آلودگی هوا» این پیده را بیشتر با تاکید بر خصوصیات شیمیایی توصیف نموده است.
ذات ا... محسنی (1366) از سازمان هوا شناسی کشور در پایان نامه کارشناسی ارشد خود با عنوان «تأثیر عوامل جوی بر روی آلودگی هوای تهران» به تشریح لایه مرزی ، هوای پایدار و سیستم های جوی حاکم در روزهای اوج آلودگی پرداخته و توضیحاتی نیز در خصوص جزیره گرمایی در شهر تهران ارائه داده است.
مهناز پروازی (1372) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود از دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «آلودگی هوای تهران و اثرات زیستی محیطی» به بررسی روابط متقابل زیست محیطی، هواشناسی و آلودگی پرداخته و نتایج تحلیلی آماری را در ایم خصوص ارائه نموده است.
اشرف السادات عزیزیان (1375) فارغ التحصیل رشته جغرافیا از دانشگاه تهران در پایان نامه خود تحت عنوان «آلودگی محیط زیست جنوب شهر تهران» به این نتیجه رسیده است که توسعه ناموزون و بی قواره شهر نشینی ، نبود ساختار و اصول صحیحی شهر سازی مخاطرات جدی بر محیط زیست وارد ساخته است.
رحمان خوش اخلاق و مرتضی شاهی (1381) در تحقیقی تحت عنوان تخمین خسارات وارده به ساکنان شیرراز به دلیل آلودگی هوا در شیراز که همان معکوس کیفیت هوا از دیدگاه محیط زیست می باشد به این نتیجه رسیده است که به طور متوسط هر شهروند شیرازی حاضر است برای جلوگیری از بدتر شدن کیفیت هوا، سالانه 2927 ریال از مالیات هایش هزینه گردد. در حالی که در وضعیت فعلی مبلغ سرانه مصرف شده جهت این هدف 90 ریال است که تنها 30% از مبلغ مورد تمایل واقعی شهروندان است.
سید محمد زارع اشکذری (1382) در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان «بررسی کمی و کیفیف بعضی از آلاینده های هوا و وسایل نقلیه شهری( در شهر یزد و برنامه ریزی شهری )برای کنترل انها» با روشی تجربی، توصیفی و تحلیلی و استفاده از نرم افزارهای رایانه ای به بررسی میزان الودگی وسایل نقلیه شهری در شهر یزد پرداخته است.
دکتر محمد حسن گنجی (سال 1365) در مقاله ای تحت عنوان «ملاحظاتی درباره آلودگی هوا و باران تهران» که در مجله تحقیقات جغرافیایی تهران به چاپ رسانده است به بررسی آلودگی های هوای شهر تهران پراداخته و برای مبارزه با آن اجرای یک برنامه آموزشی را در دستور کار قرار داده است. این مقاله از دو بخش:
بخش اول مختصری درباره اقلیم شناسی شهری و بخش دوم ملاحظاتی درباره باران 14 ساله تهران و اثر آلودگی هوا در بوجود آمدن آن و مشکلات ناشی از ان می باشد.
و در آخر با نتیجه گرفتن از اینکه همه افراد، درآلودگی هوای شهر تهران سهیم هستند راهکارهایی جهت آموزش افراد برای جلوگیری از آلودگی هوای تهران ارائه می کند.
«بررسی میزان سرب هوای شهر کرمانشاه در سال (78-77» عنوان پژوهشی است که توسط حاج علی یاربنده و علی الماسی تهیه شده است.
این تحقیق به منظور اندازه گیری سرب هوای شهر کرمانشاه طی سال های 78-77 صورت گرفت که طی این تحقیق یافته ها نشان داد گرچه برخی از نمونه ها در بعضی فصول غلظت بیش از حد استانداردها 5/1 میکروگرم در متر مکعب هوا داشت ولی میانگین سالیانه و فصلی سرب هوا کمتر از استانداردهای مذکور بود (P<0/0001) در فصل تابستان آلودگی بیشتر از سایر فصول و کمترین میزان الودگی در فصل زمستان مشاهده شد و هم چنین ارتباط آماری معنی داری بین آلودگی سرب هوا با وضعیت ترافیک و شرایط شبانه روزی مشاهده می شود.
«شبیه سازی مکانیزم پخش گازهای آلوده در محیط و بررسی پارامترهای این پدیده » از دکتر ولی کلانتر چاهوکی که در سال 78 انجام گرفته است.
به منظور آشنایی با نحوه پخش گازهای سمی در اتمسفر یک برنامه جامع کامپیوتری تهیه شده است. مبنای این برنامه بر اساس مدل توده بوده که از مدل های تحلیلی پخش گویی مشتقش ده است. این برنامه در برابر شرایط لحظه ای و غیر دائم اتمسفر کاملاً انعطاف پذیر بوده و قادر است تکیه پارامترهای دینامیک و غیر یکنواخت اتمسفر را مدل نماید. لذا در این برنامه اثرهای تنش برش باد افزایش ارتفاع گازهای گرم به علت نیروی شناوری، تأثیر حالت های مختلف پایداری اتمسفر، انرژی زبری، تغییر ناگهانی زبری، وجود موانع نظیر ساختمان و تپه، روی پیده پخش در نظر گرفته شه است. این برنامه قادر است انتشار گازهای سبکتر و سنگین تر از هوا را مدل نموده و به صورت زمان حقیقی نیز کار، باید در این جا، تأثیر کلیه عوامل ذکر شده بر روی انتشار گازهای سبک مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج تأمل از آن در هر حالت شامل نمودار و تغییر فیزیکی نتایج ارائه شده است.
تعیین پروفایل غلظت ذرات معلق در هوای شهر شیراز به روش فعال سازی نوترونی و جذاب اتمی در سال 79-78 که نویسندگان آن سیمین مهدی زاده، کمال حداد، شهرزاد، درخشان و مصطفی سهراب پور
در این تحقیق چهار ایستگاه نمونه برداری از هوای شهر شیراز به منظور بررسی پروفایل غلظت ذرات معلق در هوای این شهر در شمال، جنوب، شرق و غرب شیراز ، بر پا گردید. که بررسی نتایج سال 79 انجام و نمونه های سال 79 در دست بررسی قرار گرفت. در این بررسی ها عنتاصر :pb, mn, Al , k , cl با جذب اتمی و عناصر , SC, Ca , Br, Cr, Zn , V , Mn با روش فعال سازی نوترونی آنالیز گردیده است. نتیجه ی این آنالیز مؤید بالا بودن ترافیک در شوق شیراز و نتیجتاً آلودگی بالای سرب در این منطقه می باشد.
هم چنین بالا بودن فعالیت ساختمان و ، وجود کارگاهها و کارخانجات در جنوب و غرب شیراز با ، بالا بودن مقدار کلسیم و آمونیم در این منطقه متناسب می باشد.
«نقش پارامترهای اقلیمی در آلودگی هوا» عنوان مقاله ای است از آقایان ناصر جاودانی خلیفه و سهراب محمد نیا قرائی و تحت حمایت مرکز ملی اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور در سال 79.
در این مقاله با توجه به این موضوع سعی گردیده از طریق شناخت توزیع زمانی پارامترهای اقلیمی و آلاینده ها و تطابق زمانی آنها با یکدیگر به نقش پارامترهای اقلیمی در الودگی هوا پی برد. در این بررسی که وضعیت پارامترهای اقلیمی و ارتباطی آنها با یکدیگر، از ارتباط پارامترهای اقلیمی و آلاینده ها و وارونگی دما می باشد سعی شده تا به هدف مورد نظر که همان تعیین عامل عمده در میزان غلظت آلودگی هوا به شهر مشهد می باشد تا حدودی نزدیک شود.
«بررسی آلودگی هوا ناشی از صنایع بزرگ در شهرستان سمنان و راه های مقابله با آن» عنوان مقاله ای است از سید جمال الدین دریاباری در سال 79.
در این مقاله سه کارخانه بزرگ سمنان؛ کارخانه گچ سمنان – مازندران، کارخانه سفالین و کارخانه سلیس و ضایعات مربوطه مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است و هم چنین بدون فیلتر بودن دودکش ها و اندازه گیری گاز و ذرات خروجی از دودکش ها، محیط را مورد بررسی قرار داده است و در اخر هم برای کاهش آلودگی راهکارهایی را ارائه داده است.
اثرات آلودگی بر آثار سنگی تخت جمشید» عنوان مقاله ای است از سودابه سورعلی که در سال 79 نوشته شده است.
در این تحقیق و مقاله، آلاینده هایی را که در تخریب و فرسایش آثار تاریخی و فرهنگی نقش دارند مورد بررسی قرار گرفته است که به طور مثال دی اکسید حاصل از پالایش نفت خام و سوخت های فسیلی باعث آسیب به سنگ های آهکی می شود.
- «بررسی وضعیت منابع عمده آلاینده هوا در استان تهران» عنوان مقاله ای است از دکتر کریم پور فرهادی که در سال 79 تهیه شده است.
هدف و بررسی وضعیت کلی منابع آلاینده هوای استان تهران است که این منابع در دو بخش منبع آلاینده مستقیم و غیر مستقیم مورد بررسی قرار می گیرند، که طی آن علاوه بر تعیین نوع پارامترهای آلاینده هوا، نسبت به شناسایی و معرفی مراکز عمده صنعتی آلاینده های هوا و همچنین محل استقرار هر یک از این قبیل منابع آلوده کننده را مشخص و چگونگی آلوده سازی آنها را مورد بررسی قرار گرفته و میزان متوسط غلظت آلوگی خروجی حاصل از فعالیت واحدهای موصوف تخمین و برآورده شه است. پس به شناسایی و بررسی مراکز صنعتی مجتمع، مانند شهرک های صنعتی و نواحی مختلف صنعتی هستند در سطح استان مبادرت نموده و این زمینه چگونگی تولید و انتشار آلودگی حاصله مورد مطالعه قرار گرفته است.
«بررسی میزان آلاینده های هوای نیروگاه حرارتی بیستون کرمانشاه در سال 80 که توسط مهندس سید محمد عزیزی ، دکتر منصور غیاث الدین ، دکتر یحیی ناصری، دکتر جعفر نوری نوشته شده است.
در این پژوهش اندازه گیری آلاینده هی no, nox, co, so2 در تمام طول سال و در فصول و ماههای مختلف از دود کش ها و دود خروجی از اکونومایزر انجام گرفت. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که در هنگام گاز سوز بودن نیروگاهها میزان میانگین آلاینده های no, nox , co, so2 بر حسب ppm بسیار کمتر از زمانی است که بر اثر سوخت های فسیلی انجام گرفت.
با توجه به منابع فوق تا کنون در خصوص مطالعه منابع آلوده کننده هوا در استان کرمان به خصوص در مطالعه منابع آلوده کننده هوا در استان کرمان و به خصوص در شهر سیرجان و برنامه ریزی شهری برای کاهش آن پژوهشی صورت نگرفته است. لذا به منظور شناخت بهتر از وضعیت آلودگی های ناشی از منابع مختلف ( شهرک صنعتی- منطقه ویژه و راه جنوب) در شهر سیرجان و راهکارهای کاهش آن. مورد فوق برای مطالعه در پایان نامه انتخاب گردید.
5-1 فرضیات تحقیق
1. موقعیت جغرافیایی شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در آلودگی هوای شهر سیرجان مؤثر است.
2. جهت وزش باد، در میزان آلودگی شهر سیرجان مؤثر است.
3.سم پاشی باغات منطقه زید آباد، در آلودگی شهر سیرجان تاثیر چندانی ندارد.
6-1 تعاریف عملیاتی
از جمله اصلاحات مهم به کار رفته در این تحقیق که نیاز به تعریف دارند عبارتند از:
الف) آلودگی هوا:
هر گونه تغییر در ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی عناصر تشکیل دهنده هوا در آلودگی هوا را می گویند.( یار احمدی -84ص18) یا به عبارت بهتر:
هوای آلوده پدیده ای است که از ترکیب یا اختلاط هوا و مواد یا ذرات خاصی در مدت زمان معینی تولید می شود و در صورت تداوم، بیماری ها یا اختلالاتی برای انسان ، حیوانات و گیاهان ایجاد می کند. و به میزان قابل ملاحظه ای زندگی بشر را به خطر می اندازد.( عباسپور-79ص13)
ب) وسایل نقلیه:
در وسایل نقلیه که تأکید بر اتومبیل می باشد باید گفت مهمترین وسیله نقلیه خصوصی است، اتومبیل در آلودگی محیط زیست شهری بیشترین سهم را دارد. در بعضی از موارد 90 درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه موتوری مربوط به اتومبیل است.(زارع اشکذری82ص18)
ج) شهرک صنعتی:
محدوده ای است که به وسیله ارگانهای زیربط جهت استقرار صنایع در نظر گرفته شده است. این گونه مناطق در طرح هایی نظیر جامع و هادی شهری، جامع ناحیه ای و طرح های ساماندهی فضاها و سکونت کارگاهها روستایی تعیین می گرداند.(کیوانی – 82ص105)
د) منطقه ویژه اقتصادی:
مناطق ویژه اقتصادی ، مناطق حراست شده ای هستند که برای گسترش روابط تجاری و صنعتی کشورها، بدون پرداخت عوارض گمرکی بوجود می آیند و در حقیقت به عنوان محرکه ای در جهت تشویق صادرات صنعتی و غیر نفتی عمل می نمایند.( عباسلو-79ص2)
7-1 موانع و مشکلات تحقیق:
در انجام این تحقیق مشکلات و موانع و محدودیت های فراوانی وجود داشت که در درجه اول می توان به عدم وجود اطلاعات لازم در سازمان های مربوطه به ویژه سازمان حفاظت محیط زیست یاد کرد که معمولاً این تحقیقات و اطلاعات توسط مشاورین و مهندسین سازمان حفاظت محیط زیست در مرکز استان انجام گرفته است، و باعث شد بسیاری از مطالب درباره کارخانه ها و صنایع بر اساس مشاهده و به کمک تجزیه و تحلیل انجام گیرد.
در درجه دوم، می توان به عدم همکاری برخی از سازمان ها و نهادهای ذیرربط یاد کرد.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
1-2 هوا
هوا به عنوان یک تعریف مصطلح برای توصیف مخلوطی از گازهایی که هر یک قشر نسبتاً نازکی را در اطراف زمین بوجود می آورند به کار برده می شود.
اتمسفر کره زمین بر اثر پیدایش تعادل میان قوه جاذبه زمین و حرکت مولکولهای گازهای موجود در هوا بوجود آمده است جدول(1-2). زیرا نیروی جاذبه زمین همانگونه که بر روی سایر اجسام مؤثر است بر روی مولکول های مختلف نیز تأثیر می گذارد. در صورت نبودن این نیروی مؤثر به طور حتم مولکول های گازهای موجود، در اتمسفر در فضای خارج از اتمسفر ، یعنی در حقیقت تمام فضای پراکنده شده به این ترتیب اتمسفر به وجود نمی آید.
مرز پایینی اتمسفر یعنی سطح زمین و اقیانوس ها به خوبی مشخص ولی کاملاً ناهموار است. مرز فوقانی به خوبی مشخص نیست. دانستیه اتمسفر با افزایش ارتفاع کمتر می شود تا به تراکم ناچیز دور دست می رسد. نیمی از جرم اتمسفر در 4/3 مایلی از سطح زمین و 99درصد آن تا 20 مایلی از سطح زمین قرار دارد.(زارع اشکذری-82ص86)