پایاننامه دوره کارشناسی مدیریت و خدمات
چاپ و نشر
چکیده:
تحقیق حاضر گزارشی از گردش کار محصولات چاپی به روش افست میباشد. روش کار بصورت کتابخانهای بوده که در سه فصل تنظیم گردیده است.
در فصل اول: به روش چاپ پرداخته شده است. پروسه چاپ خود به بخش 1- پیش از چاپ 2- چاپ 3- پس از چاپ دستهبندی میگردد که هر بخش مراحل فنی و تکنیکی خاصی را دارا میباشد که ملزوم و تکمیل کننده بعدی بوده که به هر کدام پرداخته شده است.
در فصل دوم: به تقسیمبندی محصولات چاپی و انواع آن 1- فرمهای تجاری 2- بروشور و پوستر 3- کتاب 4- دفاتر و دفترچه 5- سربرگ و پاکت 6- سررسید و تقویم 7- جعبه و بستهبندی اختصاص یافته است. از آنجائیکه محصولات چاپی دارای تنوع فراوانی میباشند با تقسیمبندی به چند گروه عمده میتوان اسلوب مشخصی ارائه نمود که با توجه به اهمیت به آن اشاره گردیده است.
در فصل سوم: به مواد اولیه و مصرفی که برای جریان چاپ و مراحل تکمیلی آن مورد استفاده قرار میگیرد پرداخته شده است در این فصل ابتدا به مواد اولیه و مصرفی در چاپ کاغذ، مرکب و مواد مصرفی صحافی که جزء ملزومات چاپ میباشند به تفکیک و درجه اهمیت توضیح و تشریح گردیده است. همچنین در این فصل به گردش محصولات چاپی و ارتباط مراحل پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ با توجه موارد تشریحی آن در فصول گذشته با ارائه توضیح و نمودار، به ارتباط آن با مواد اولیه و مصرفی چارت کلی ترسیم شده است.
در این روش با شناخت اصول و رعایت مسائل مربوط به هر مرحله که مطابق با استانداردهای حاکم و رایج بوده، راهکارهای مناسب از روش گردش محصولات چاپی از شروع تا پایان، مرحله به مرحله ارائه شد، که اجرای صحیح آن تناسب با انجام درست هر بخش با بخش بعدی را دارد. گردش روان و متصل به هم از یک خط کامل تولید محصولات چاپی به روش، افست با ویژگیها و موارد خاص آن تا اتمام کار ارائه گردیده است.
نتیجه بررسی و ارائه این مطالب درخصوص چاپ، آشنایی بیشتر هنرجویان با ملزومات چاپ و نشر میگردد. امیدوارم توانسته باشم گامی مثبت در جهت اهداف دانشگاه چاپ و نشر براشته باشم.
مقدمه:
ارتباط یکی از مهمترین نیازهای بشر میباشد. انسان از طریق ارتباط با دیگران به قابلیت و نوآوری در زمینههای گوناگون دست مییابد و زندگی اجتماعی خود را شکل میدهد. که در این تبادل از یک سو اندیشههای او را پربارتر میکند واز سوی دیگر تجربیات و دانش او به سایرین منتقل میگردد.
برای جاودانه ماندن خاطرات خود را با علایم و نشانهها ثبت کرد که بتدریج با تبدیل و تکمیل این علایم خط اختراع شد. این اختراع تغییرات زیادی را در زندگی انسانها ایجاد کرد و به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای بشر ثبت شد و از ارتباط مستقیم و رودررو بینیاز گردید. دست نوشتههای اولیه بر روی سنگ، چوپ و چرم انجام میشد. با افزایش جمعیت و توسعه علوم دست نوشتههای کارآیی خود را از دست دادند وا نسان درصدد یافتن راهی برآمد که اطلاعات را سریعتر در دسترس همگان قرار دهد. نخستین کوشش انسان در این راه حکاکی کلمات روی لوحه گلی بود. کوشش بعدی در راه چاپ، حک کلمات روی قطعات چوب و سفال بود که بیشک تمدنهای باستانی مشرق زمین تلاش عظیمی در راه تکثیر به کار بستند و تجریبات اندوختند.
پیدایش فنون جدید چاپ در اروپا همزمان با رنسانس اقتصادی و فرهنگی بود. ابتدا چاپ از طریق صفحات حکاکی شده انجام پذیرفت و سرانجام به دلیل مسائل و مشکلاتی که وجود داشت حروف متحرک گوتنبرگ اختراع شد با پیشرفت در دانش و علوم و فنون با تکمیل روشهای چاپ، چاپ افست که بر پایه روش چاپ لیتو بود کامل گردید و در سال 1904 میلادی ابداع گردید که تا بحال در حال ابداع و کامل شدن تکنیکهای مختلف در روش چاپ افست میباشد.
چاپ به روش افست برای چاپ انواع محصولات تجاری و فرهنگی کاربر دارد (شامل: اوراق، برگهای تجاری، کاتالوگ، پوستر، جعبه و بستهبندی- کتاب و انواع مجله و روزنامه)
روش چاپ افست وابسته به ملزومات دیگری است که بدون آن قادر به فعالیت نیست به عبارتی با هم لازم و ملزم میباشند ملزوماتی از قبیل: کاغذ، مرکب و سایر مواد مصرفی که با توضیح و ارتباط آنها با یکدیگر سعی به ارائه مختصات فنی درهر بخش به اختصار، هماهنگی مابین آنها روشن گردد.
برای تهیه این تحقیق از منابع مختلفی استفاده شده که در آخر این فصل پایاننامه آمده است. این تحقیق جمعآوری از مطالب کتب و مقالاتی بوده که حاصل تجربیات و فعالیت از گذشته تا حال تمامی افرادی است که برای تجلی این صنعت زحمت و کوشش فراوان کردهاند. امید است در این راه توفیقی حاصل شده باشد.
فصل اول
روش چاپ
در ابتدا لازم است قبل از وارد شدن به جریان گردش کار محصولات چاپی به روش افست توضیحاتی در مورد روش چاپ داده شود. چاپ و جریان به سه بخش عمده تقسیم میگردد.
1-بیش از چاپ Prepress2-چاپ PREE 3- پس از چاپ Post press
1- پیش از چاپ Pre pess
عملیات پیش از چاپ شامل مرحلهای میشود که از طرح اولیه شامل متن و عکس طی روشهای مورد استفاده طرح اولیه در قالب فرم آماده جهت چاپ به وجود میآید.
(نمودار در فایل اصلی موجود است)
طرح اولیه باید بعد از انجام مراحل مختلف در طی عملیات پیش از چاپ به فرم تبدیل و آماده
چاپ گردد. این مراحل شامل چندین مرحله کاری به روی طرح اولیه و تهیه فرم نهایی جهت انتقال بر روی پلیت یا زینک میباشد که این مراحل به نام فتولیتوگرافی نامیده میشود.
1-1-فتولیتوگرافی
طرح اولیه در قسمت 1-تصویر یا عکس 2-متن میشود که در جریان کار لیتوگرافی با هم تلفیق شده و به صورت یک فرم واحد حاوی متن و تصویر میباشد.
(نمودار در فایل اصلی موجود است)
همانطور که در نمودار دیده میشود طرح اولیه با دو شاخه یعنی متن و عکس تقسیم میگردد که هر کدام مراحل آماده سازی مختلفی را شامل میشوند.
2-1-متن
متن بعد از جمع آوری و آماده سازی اولیه برای گزارش به صورت دستی یا الکترونیکی ارسال میگردد. آماده سازی به صورت دستی که حروف چینی نامیده میشود توسط حروفچین انجام میشود حروفچین متن را با تناسب و اندازه و نوع مناسب چیده ودر فرم اصلی با توجه به فضای موجود (جای تصویر) در صفحه اصلی فرم بندی مینماید.
1-2-1- حروفچین با استفاده از حروف متحرک
در حروف چینی استفاده از حروف متحرک از لحاظ مدت زمان چینش و تنظیم متن وقت زیادی را به خود اشغال مینماید که امکان تهیه متن به صورت فوری قابل اجرا نخواهد بود.
بعد از حروف چینی، غلط گیری و تصحیح متن که در فرم یا صفحه تخصیص یافته انجام می گیرد.
حروف چینی دستی در تهیه متون ساده در سیستم چاپ مستقیم بیشترین کاربرد را دارد که با پیشرفت در حروف چینی و تایپ الکترونیکی توسط کامپیور محدود گردیده است.
2-2-1- حروف چینی با استفاده از دستگاه
حروف چینی توسط ماشینهای حروف چین روش دیگر برای تهیه متن میباشد. حروف چینی به روش عکاسی با فتوکیپو زسیون یکی از روشهای مورد استفاده در حروف چینی ماشینی میباشد در ماشینهای حروف چینی فیلمی، قطعه فیلم یا کاغذ حساسی دارند که حروف به روی آن چیده میشود. این فیلم یا کاغذ را میتوان پس از ظهور بر روی زینک منتقل کرد[1].
در حروف چینی با روش عکاسی فرد حروفچین کارهای خود را روی قطعات فیلم ارائه میدهد و به جای کار بر روی سطح صفحهبندی، به روی میز مونتاژ کار خود را به انجام میرساند تولید نهایی ماشین حروف چیزی از جنس کاغذ یا فیلم حساسی است که پس از پایان کار حروف چین میبایست ظاهر گردد.
این عمل با تکنیکهای استاندارد تاریکخانه یا به صورت اتوماتیک و یا روشهایی که با توجه به نوع دستگاه در اتاق روشن امکانپذیر است انجام میگردد. پس از ظاهر نمودن فیلم کاغذ یا کاغذ حساس مطالب بار دیگر خوانده میشود و در صورت صحیح بودن آن صفحه بندی میگردد.
تایپ و حروفچینی امروزه توسط کامپیوتر و با وجود برنامههای نرم افزاری گوناگون در خصوص تایپ، ویرایش و صفحه بندی کاری ساده و پرسرعت میباشد که از زمان حجم کار کاسته و دقت وتنوع زیادی دارد.
3-1- عکس یا تصویر
بعد از تهیه تصاویر آماده شده طی مراحل گوناگون یا تصویر اورژینال برای چاپ آماده میگردد تا قابلیت برای مرحله بعدی ار یعنی چاپ داشته باشد. پردازش تصویر به دو روش به صورت فتومکانیکی و پردازش به صورت فتواللکترونیکی تقسیم میگردد.
1-3-1- پردازش تصویر به صورت فتو الکترونیکی
برای چاپ تصاویر تمام رنگی از چهار زنگ اصلی زرد، سایان، ماژنتا و سیاه استفاده میشود.
میلیونها رنگ موجود در اورژینال میبایستی برای چاپ به چهار رنگ اصلی تفکیک گردند که برای هر کدام یک فیلم ترامه تولید میشود. این امر با کمک فیلترهای رنگی صورت میگیرد و به نام تفکیک رنگ شناخته میشود.
فرقی نمیکند که تفکیک رنگ به چه روشی صورت گیرد چون که قانونمندی فیزیکی فیلترهای رنگی ثابت است.
قبل از آنکه به این بحث ادامه دهیم خوب است که مختصری در مورد رنگ پایه توضیح دهیم. در اصل دو فضای رنگ پایه یا ابتدایی Primaries شناخته شدهاند[2].
یکی فضای رنگ افزایشی addtive است که شامل رنگهای قرمزRed، آبی Blueسبز Greenمیباشد. در این فضای رنگ با افزایش مقدار رنگها به سفید نزدیک میشویم این سیستم عمدتا در سیستمهایی کاربرد دارد که خود منبع نور دارند و از موارد خاص این سیستم میتوان تفکیک تلویزیون، عکاسی و نمایش فیلم را نام برد.
فضای دیگر رنگ کاهشی Substarativeنام دارد که از سه رنگ اصلی زرد yellow، سرخ آبی Magenta و سبز آبی cyan تشکیل میشود.
این فضای رنگ در سیستمهایی کاربرد دارد که از خود نوری ندارند و نور را منعکس مینمایند. کاربرد ویژه آن در صنعت چاپ است. از آنجایی که در این فضا با افزایش رنگها به سیاه میرسیم و یا به عبارتی با کاهش رنگها به سفید یا بهتر بگوییم زمینه (مثل کاغذ) میرسیم به آن تفریقی میگویند.
در سیستم چاپ رنگ از یک رنگ چهارم یعنی سیاه Blak نیز استفاده میشود. سیاه در اصطلاح تخصصی غیر رنگ نامیده میشود uncolour سیاه جز رنگهای پایه در فضای رنگ نیست بلکه بر اساس مقدار سه رنگ زرد، سایان، ماژنتا محاسبه میشود.
سیاه در چاپ چهار رنگ عکس به اصطلاح به تصویر عمق depth یا کنتراست Contrastمیبخشد.
در شکل زیر شمایی از رنگهای اصلی را میبینید.
(شکل در فایل اصلی موجود است)
شکل (1-1)
هر فیلتر رنگی برای تفکیک در واقع مکمل رنگ چاپ مورد نظر است هر فیلتر رنگهای متشکله خود را عبور میدهد و در عین حال رنگ مکمل را جذب مینماید. به عنوان مثال میتوانیم فیلتر سبز را در نظر بگیریم.
سبز رنگ مکمل ماژنتا (سرخ آبی) است. فیلتر سبز اشعههای نوری منعکس شده و در سایان (سبزآبی) را از خود عبور میدهند و همزمان نور منعکس از ماژنتا را مانع میشود. بنابراین قسمتهای اورژینال که به رنگ سایان وزرد هستند به روی فیلم اثر کرده و آن را سیاه میکنند و در عوض قسمتهای به رنگ ماژنتا اورژینال از فیلم عبور نکرده و به روی این فیلم نیز نگاتیو خالی میمانند هنگامی که روی این نگاتیو، فیلم پوزیتو کپی میشود قسمتهای سایان و زرد حذف و قسمتهای ماژنتا ظاهر می گردند.
به همین ترتیب با فیلتر قرمز سایان و با فیلتر آبی فیلم زرد تهیه میگردد.
فیلم سیاه با سه بار نور دادن به سه فیلتر نام برده و بر روی یک نگاتیو آماده میگردد.
در شکل زیر شمایی ساده از کارکرد و فیلتر آبی مشاهده می کنیم.
(شکل در فایل اصلی موجود است)
شکل 2-1
2-3-1- پردازش، تفکیک رنگ، تهیه فیلم الکترونیکی
تفکیک رنگ از طریق اسکنر انجام میگردد. در اینجا توسط یک شاخه نور در اورژینال پیچیده شده روی سیلندر اسکنر خوانده میشود. انعکاس این نور در سیستم اپتیک دستگاه از فیلترهای آبی، قرمز، و سبز عبور داده میشود و هر یک شاخه نور به یک مبدل الکترونیکی نور Poto maltiplier هدایت میشود. مبدل الکترونیکی نور نور مرئی را مطابق میزان روشنایی آن به جریانات ضعیف و قوی آنالوگ analogالکترونیکی تبدیل مینماید. سیگنالهای تولید شده میتوانند توسط واحدهای پردازنده تک تک و یا به طور کلی تغییر داده شوند. این سیگنالها که تصحیح شده و به صورت دیجیتال درآمدهاند به سیستم اپتیک نویسنده (نور دهنده) هدایت میشوند تا دوباره به شاخه نور تبدیل شده و فیلم خام بسته شده روی سیلندر و قسمت خروجی را نور دهند.
بدین ترتیب بسته به ابعاد خروجی و ابعاد نهایی تصویر تک تک رنگهای تفکیکی از اورژینال خوانده شده تصحیح شده و روی فیلم نهایی نوشته میشوند. بر خلاف روش عکاسی که اورژینال به یکباره بر روی فیلم نهایی منعکس میکرد، این عمل در اسکنر در یک سیستم مدور فنری صورت میگیرد.
سیستمهای اپتیک خواننده و نویسنده با هم به موازات سیلندرها حرکت میکنند و در حالیکه هر دو سلیندر هماهنگ میچرخند اسکنرها شامل دو قسمت خواندن اورژینال و ایمیج ستر هستند. قسمت دوم در یک محفظه تاریک قرار دارد. اسکنرهای جدید معمولا مجهز به واحد دیجیتال محاسبه رنگ بوده و شامل یک مونیتوررنگی کنترل تصویر و یک مونیتور ساده برای تنظیم و انتخاب فرامین هستند. اکثرا هدایت و کنترل اسکنرهای جدید توسط کامپیوترهای متداول انجام میشود.
سیگنالهای تصحیح شده تفکیک رنگ در اصل اطلاعات دیجیتالی هستند با کدهای اطلاعاتی یک تا 256 که پیکسل pixelنامیده میشوند. این اطلاعات قابل استفاده در سیسستمهای متداول پردازش تصویر Imageprocesing بوده و می توانند در حافظه ضبط شوند بدین ترتیب میتوان تصاویر را به عنوان اطلاعات الکترونیکی ذخیره کرد. این اطلاعات به ترام گذاری چاپ ارتباطی ندارد و میتوانند بعدا تا حدودی معین در ابعاد بزرگتر و یا کوچکتر گردند. تنظیمات اولیه برای خواندن تصویر منجر به تعیین تعداد تفکیک نقاط resoluition میگردد ک متناسب با ترام نهایی خواهد بود.
چنانچه فیلم مستقیما در واحد نویسنده ایمیجتر Imagesetter اسکنر نور داده شود سیگنالهای تصویری مستقیما به آن واحد هدایت شده و دیگر ذخیره نمیگردند.
3-3-1- تفکیک رنگ به طریق الکترونیکی
از آنجا که تفکیک رنگ به طریق عکاسی مستلزم وقت زیاد و مصرف زیاد مواد شیمیایی و فیلم است از طرف دیگر به خاطر تقاضای روز افزون برای تفکیک رنگ با کیفیت بالا، اسکنرها جای خود را در این فرایند باز کردند.
در اینجا توسط یک شاخه نور اویژینال پیچیده شده روی سیلندر اسکنر خوانده میشود انعکاس این نور در سیستم اپتیک دستگاه از فیلترهای رنگ آبی، قرمز و سبز عبور داده شده و هر یک شاخه نور به یک«مبدل الکترونیکی نورphotomiltiplier))نور مرئی را مطابق با میزان روشنایی آن به جریانات ضعیف و قوی آنالوگ (analog) الکترونیکی تبدیل مینماید. سیگنالهای تولید شده میتوانند توسط واحدهای پردازنده تک تک و یا به طور کلی تغییر داده شوند. این سیگنالها که تصحیح شده و به صورت دیجیتال درآمدهاند به سیستم اپتیک نویسنده (نور دهنده) هدایت میشوند تا دوباره به شاخه نور تبدیل شده و فیلم خام بسته شده روی سیلندر و قسمت خروجی را نور دهند. بدین ترتیب بسته به ابعاد خروجی و ابعاد نهایی تصویر تک تک رنگهای ( و در صورت امکان دو تا دو تا و یا چهارتایی) از اریژینال خوانده شده، تصحیح شده و روی فیلم نهایی نوشته میشوند و برخلاف روش عکاس که اریژینال به یکباره بر روی فیلم نهایی منعکس میگردد، این عمل در اسکنرها بر روی فیلم نهای منعکس میگردد، این عمل در اسکنرها در یک مسیر مدور فنزی شکل صورت میگیرد-سیستمهای اپتیک خوانده و نویسنده با هم به موازات محور سیلندرها حرکت میکنند در حالی که هر دو سیلندر هماهنگ میچرخند.
اسکنرها اکثرا شامل دو قسمت خواندن اریژینال و ایمیج ستر هستند. قسمت دوم در یک محفظه تاریک قرار دارد. اسکنرهای جدید معمولا مجهز به واحد دیجیتال محاسبه رنگ بوده و شامل یک مونیتور رنگی کنترل تصویر و یک مونیتور ساده برای تنظیم رنگ و انتخاب فرامین هستند. نوردهی فیلم در واحد نویسنده توسط اشعه لیزر صورت میگیرد. تبدیل اطلاعات دیجیتال اسکنر به اطلاعات ترام گذاری شده دریک واحد پردازنده الکترونیکی خاص به نام زیپ Rester Image (processor اختصارا RIP) انجام میشود[3].
زاویه، فاصله و شکل نقاط ترام توسط نرم افزارهای خاص محاسبه و هدایت میشود. اسکنرهای سیلندری دارای کیفیت تصویر و تفکیک رنگ عالی هستند و به خاطر رزولوشن متغیر قابل تنظیم وضوح عالی تصویر را ممکن میسازند و رتوش و تصحیح تصویر، تغییر رنگها و تغییر و درجه بندی gradation فقط به طور کلی و برای تمام تصویر ممکن است.
سیستم های الکترونیک تمام مراحل کار اریژینال تا تمام صفحه (صفحه یک تکه متن و تصویر) را به انجام میرسانند اینها شامل قسمتهای زیر هستند:
الف- سیستم خواننده تصویر Scanner
ب- حافظهای پر حجم مغناطیسی
ج- واحد طبقهبندی و ترکیب اجزا conposing
د- خروجی اطلاعات بر روی ایمیج ستر
مزایای اصلی تکنیک کامپیوتری یکی کوتاه شدن زمان پردازش کار و دیگری صرفهجویی زیاد در مواد مصرفی است. اسکنرها اریژینالها را خوانده و آن را تبدیل به جریانات الکترونیکی میکنند نه برای تهیه مستقیم لیتوها بلکه جهت ضبط دیجیتال تصاویر مورد استفاده قرار میگیرند. سپس در واحد طبقهبندی و ترکیب اجزا مختلف به صورت الکتروینیکی ایجاد شده و بر روی مونیتور نشان داده شده و تصاویر دیجیتال در کنار هم چیده میشوند. جهت سرعت بخشیدن به کار در این مرحله اطلاعات دیجتال Finedata استفاده نشده بلکه شمایی از اجزا در کنار هم قرار داده میشوند.پس از اتمام کار اطلاعات صفحه «Layout» و اطلاعات کامل دیجیتال اجزا «Fine data» در مرحله انتقال الکترونیک به طور اتومامتیک به هم پیوند داده شده و تمام صفحه آماده میشود. در انتها تمام صفحه باز به صورت الکترونیک تفکیک رنگ شده و توسط ایمیج ستر بر روی فیلم نهایی نوشته میشود.
4-3-1- پردازش و تفکیک و تهیه فیلم به روش فتومکانیکی
(تفکیک رنگ در روش عکاسی)
این روش معمولا در دو مرحله انجام میشود در مرحله اول رنگ تفکیک شده بر روی فیلم هافتون ریزدانه عکاسی نور داده میشوند. در مرحله دوم از این فیلم هافتون فیلم ترامه تولید میشود بدین طریق میتوان در مرحله دوم تصویر را به راحتی کوچک یا بزرگ کرد. برای ترامه کردن رنگهای تفکیک شده معمولا از ترام کنتاکت «Contactscreen» استفاده میشود.
جهت اجتناب از وجود آمدن پیچازی «Moire» بایستی ترام هر رنگ زاویه خاصی داشته باشد این چهار زاویه 15 و 45 و 75 و 90 درجه هستند. ترام رنگ زرد همیشه زاویه 90 صفر درجه دارد لیتوهای تفکیک رنگ توسط لیتوگراف از نظر رنگ تصحیح میگردند.فتولیتوگراف بایستی با توجه به نوع کاغذ و شرایط چاپ و با استفاده از اطلسهای استاندارد رنگ «colorscale» تصحیح لازمه را به انجام رساند. به عنوان مثال میدانیم که جلا و کنتراست عالی اسلاید های پوزیتو هیچگاه در چاپ قابل دسترسی نیستند.
در اینجا یک لیتوگراف سعی مینماید با بالا بردن عمدی کنتراست رنگهای تفکیکی و بالا بردن میزان رنگ برای از اجزا تصویر آن چنان تغییرات مثبت ایجاد نماید که تصویر چاپی همان تاثیر اسلاید ارژینال را در بیننده به جای بگذارد.
کار فتولیتوگرافی به روی رنگهای تفکیکی نیاز مبری به احساس و تاثیرپذیری اطلاعات کاملی در مورد رنگ ها داردکه یک فتولیتوگراف بایستی آنقدر تجربه داشته باشد که با دیدن ترامها چهار رنگ تفکیکی تعیین نماید که در چاپ چه رنگی حاصل خواهد شد. تصحیح لیتوها از طریق تصحیح شیمیای Etchingدر واقع تصحیح منفی لیتوهای پوزیتو است. برای تصحیح مثبت بایستی لیتوها کپی شده و تصحیح شیمیایی بر روی لیتوهای نگاتیو صورت گیرد. فیتولیتوگراف تصحیح در جزئیات انجام میدهد Partical correction که اسکنرها قادر به انجام آنها نیست. تصحیح شیمیایی اکثر با قلم انجام میشود. در اینجا جدول شیمیایی با قلم مو بر روی قسمتهایی از فیلم مالیده میشود که بایستی کم رنگ شوند.
این محلول شیمیای با یک لبه پلاستیکی یا از جنس چرم گوزن پاک میشود. این عمل آنقدر تکرار میشود که کمرنگی لازم به دست آید. چنانچه لازم باشد که جزیی از تصویر کم رنگ شود که حواشی آن مرز مشترکی با سایر اجزا دارد ابتدا آن قسمتها با لایه محافظ پوشانده شده و سپس کل فیلم در طشتی حاوی محلول شیمیای وارد میشود و برای تصحیح روش دیگری نیز وجود دارد که به نام روش خشک شناخته میشود. در اینجا با کپی کردن فیلمها و تنظیم نور کمتر یا بیشتر تغییر لازم صورت میگیرد.
قسمت هایی که باید از تغیری مصون بمانند با یک ماسک بریده شده به صورت دستی یا با فیلمهای دیگر پوشانده میشوند. کار دیگر لیتوگراف مونتاژ قسمتهای رنگی و سیاه و سفید برای تشکیل و تهیه تمامی صفحه است این مونتاژ وقت بیشتری از تصحیح رنگ به خود اختصاص میدهد.
پس از تهیه ماسکهای متن و عکسها و مونتاژ نهایی صورت گرفته و فیلمهای نهایی جهت تهیه زینک کپی میشوند.
2- چاپ Press
2-1- روش چاپ افست
چاپ افست یک عمل پلنوگرافی است سطوح تصویری و غیر تصویری روی یک صفحه انتقال دهنده تصویر (پلیت یا زینک) قرار دارد و عملیات شیمی گرافی، طوری روی این صفحه خاص (با آلیاژ ویژه) انجام گرفته است که بعضی از قسمت های تصویر مرکب را به خود میگیرد و بعضی از قسمت های تصویر مرکب را به خود نمیگیرد. این عمل در اثر عملیات شیمیایی انجام گرفته روی پلیت به وجود آمده و موجب به وجود آمدن سطوح مختلف انرژی روی زینک شده است. در نتیجه سطح چاپ شونده آب را دفع میکند و مرکب را به خود نمی گیرد و سطح غیر چاپ شونده آب را به خود گرفته و مرکب را دفع میکند بنابراین این صفحه انتقال دهنده (زینک) قبل از این که آغشته به مرکب شود، خیس میشود و آب در قسمتهای پذیرنده آب فیلمی تشکیل میدهد و در قسمتهای دافع آب به صورت ذرات خیلی ریزکروی میآیند و زمانی که نوردهای مرکب روی مناطق خیس زینک عبور میکند قسمتهای خیس مرکب به خود میگیرند.
(خیس شوندگی توسط آب مانع نشستن مرکب چاپ بر روی بخشهای غیر چاپ شونده میشود) و برعکس مناطق چاپ شونده که آب را به خود نگرفته آن را به صورت ذرات کروی ریزی درآورده است به مرکب آغشته میشود.
البته ماشینهای افستی هستند که بدون آب عمل چاپ را انجام میدهند که در آن صورت مناطق غیر چاپ شونده توسط سیلیکون دارای انرژی شده و مانع نشست مرکب میشوند. یعنی این نوع زینکها به هنگام شیمی گرافی به مناطق سیلیکونی و غیر سیلیکونی تقسیم میشوند.
افست یک روش غیر مستقیم است زیرا سطوح تصویری آغشته به مرکب به طور مستقیم به کاغذ منتقل میشوند بلکه توسط یک لاستیک مخصوص Blanketواسط به روی کاغذ منتقل میشود. این نوع عمل چاپی ابتدا جهت چاپ ورق حلب به کار برده میشد. سپس جهت چاپ بر روی کاغذ به کار گرفته شد[4].
1-2-1 دستگاه چاپ افست
یک واحد چاپ لیتوگرافی میتواند هم به صورت ورقی چاپ کند و هم به صورت رول انواع متعددی از واحدهای چاپ لیتوگرافی وجود دارند که به صورت ورقی چاپ میکنند.
شکلی را که در تصویر میبینید یک واحد چاپی تک رنگ بوده و شامل یک سیلندر زینک (صفحه انتقال دهنده تصویر)، یک سیلندر لاستیکی «Blancet» و یک سیلندر چاپ میباشد.
(شکل در فایل اصلی موجود است)
شکل 3-1
سه سلیندر مذکور با هم، همراه نوردهای طلایه مرکب و نورد خیس کننده آب مجموعا به نام یک دستگاه چاپ افست نامیده میشوند[5].
در هر مرحله چاپ ابتدا نورد خیس کننده (نورد آب) با زینک تماس می گیرد و سپس رولهای مرکب با سیلندر زینک تماس پیدا مینماید. کاغذ به هنگام عمل چاپ سیلندر لاستیک چاپ تحت فشار عبور داده میشود.
2-2-1- انواع ماشینهای چاپ افست
ماشینهای چاپ افست ورقی را میتوان از یک زینک تا چند طراحی و تولید کرد شکل عمومی و ساده ماشین یک یا دو چهاررنگ میباشد پنج رنگ و بالاتر از آن جهت چاپ کارهای اختصاصی و آماده میشود (شکل 4-1) (5-1) نشان میدهد که چگونه ماشین دو رنگ برای چاپ کامل ساخته میشود و یک ماشین چهار رنگ همانند دو دستگاه دو رنگ بوده که با هم جفت و جور شده و یا جداگانه در مسیر هم قرار داده شدهاند.
معرف این سیستم ماشین چاپ تک رنگ- دو رنگ و چهار رنگ به اضافه یک ماشین تکمیلی میتوان به صورت موثر تعدادی از رنگها را چاپ و ارائه داد. تمام ماشینهای افست ورقی تغذیه کننده ورق کاغذ قبل از چاپ بوده و دارای پالت جمع کن کار چاپی بعد از چاپ هستند.
شکل 4-1
(شکل در فایل اصلی موجود است)
شکل 5-1
(شکل در فایل اصلی موجود است)
- ماشین افست کوچک
از بعضی جهات این نوع ماشین های چاپ برادر ماشینهای پل کپی میباشد و عموما دارای اندازه چاپ A3و A4 هستند و به دلیل اینکه این ماشینها در کمپانیها و شرکتهای کوچک جایگزین ماشینهای پلی کپی میشوند از نظر کارکرد ماشین های سادهای هستند و میتوان آنها را برای تعداد زیادی از کارهای چاپ به کار برد. بعضی از انواع این ماشینهای چاپ کاملا اتوماتیک شده و زینکهای آنها را میتوان به آسانی تعویض و جایگزین کرد.
- ماشینهای افست ورقی بزرگ
ماشینهای افست سنگین، اوراق بزرگتری را نیاز دارند که حدودا به طور ماکزیم A0 میباشند. دارای ساختمان سنگین و بزرگی هستند و به منظور هدفهای ویژهای از نظر کار، خریداری و نصب میشوند. به جای طرز کارکرد ساده ماشینهای کوچک، دارای ساختمان پیچیدهای و نیاز به کارآموزی دقیق و طولانی دارند و دانش و مهارت ویژهای را برای انجام مراحل چاپ لازم دارند.
- افست رول
این نوع ماشین چاپ نسبت به نحوه عمل چاپشان به سه گروه تقسیم میشوند:
< >چاپ لاستیک به لاستیک، همراه با تغذیه کننده کاغذ به شکل (چه به صورت افقی و چه عمودی)واحد چاپ معمولی همانند افست ورقی با تغذیه کننده کاغذ رولچاپ سه سیلندری اصلیالف- ماشینهای چاپ رول لاستیک به لاستیک
در این نوع ماشین چاپ سیلندر لاستیک به جای سیلندر چاپ برای چاپ طرف مخالف در چاپ رول عمل میکند (شکل 6-1) هر کدام از واحدهای چاپ را ممکن است به طور جداگانه به گونهای در خط تولیدی نصب کرد که به صورت واحد منتقل چاپ عمل نمایند. هر یک از پنج واحد مستقل قدرت و قبول دو رول کاغذ را پیدا میکند.