پایان نامه اخذ مدرک کاردانی پیوسته
مقدمه :
در دنیای امروز اهمیت آموزش برای همه گان آشکار است این اهمیت در جوامع پیشرفته بیشتر به چشم می خورد در جوامع مختلف به قدری به مسئله آموزش پرداخته میشود که مردم و خصوصاً جوانان در سطوح مختلف به امر یادگیری می پردازند ، ودر سطوح مختلف به تحصیل می پردازند در این میان ممکن است قشری از جامعه وجود داشته باشد که ، می خواهند تحصیلات خود را ادامه دهند و یا یاد گرفته های خود را تکمیل کنند ، ازاین رو واژه آموزش مجازی به میان میآید ، تا سدهای آموزش را از سر راه مردم بردارد ولی ممکن است به خاطر مشغله های روزانه وقت آن راه را از میان راه افراد بردارد تا افراد بتوانند به بهترین وجه به زندگی خود ادامه دهند در ادامه این پروژه به تفصیل درباره این امر نوین پرداخته شده است .
در جوامع غربی و پیشرفته اهمیت این قضیه سالهاست ، که آشکار میباشد امید آن است که این مسئله در کشور ما نیز جا افتاده شود تا سدهای آموزشی از سرراه برکنار شود .
تاریخچه :
در بخش اول به بحث بررسی پیرامون تاریخچه آموزش مجازی میپردازیم که چگونه شکل گرفت و تا به امروز به صورت آموزش الکترونیکی درآمد .
مسئله آموزش از دیرباز دارای اهمیت خاصی بوده است تا آنجا که در کشورهای پیشرفته ممکن بود عده ای به علت زندگی در مناطق دورافتاده و غیر قابل دسترس ، دسترسی به آموزش جمعی نداشته اند ، و از جامعه آموزشی عقب می مانده اند ازاین رو در سال 1950 معلمی به نام ادموندریچاردسون اهل استرالیا ایده ای جالب را به میان گذاشت که طبق این ایده آموزش برای همه گان میسرمی شده اصول کار براین روال بود . که آموزش باید از طریق یک گیرنده و فرستنده انجام می شد . معلمانی باید استخدام می شدند تا در مرکزی به صورت دسته بندی در مقاطع مختلف فعالیت می کردند مثلاً ابتدایی اول صبح راهنمایی ظهر و دبیرستان شب توسط بی سیم ارائه می شد و امتحان در نزدیکترین حوزه مربوط به آموزش پرورش منطقه مورد نظر مثلاً سیدنی ملبورن و ... دانش آموزان در سطوح مختلف و در ساعات گوناگون طبق برنامه ای گرد هم می آمدند و در امتحان دروس مختلف شرکت می نمودند و کارنامه ها در پایان دوره ارائه می گردید ، در سیستم بی سیم ساعت 8 درس ریاضی آغازمی شد و دانش آموز 1 الی 2 ساعت فرصت داشت تا اشکالات خود را از طریق سیستم بی سیم با معلم مطرح می ساختند و معلم از طریق بی سیم سعی در برطرف کردن ، مشکلات دانش آموز مورد نظر داشت .
از آن سو هزینه کردن برای این سیستم بسیار هنگفت بود ولی تا سالیان مدید و جای گرفته شدن سیستم های کامپیوتری این روند همچنان ادامه داشت و واژه آموزش الکترونیکی به معنای امروزی پس از بوجود آمدن و جای گرفتن اینترنت در جهان بوجود آمد اولین بار ایده ارائه آموزش از طریق شبکه اینترنت درسال 1993 در ایالات متحده آمریکا توسط مهندسی به نام رائول گرانیک ارائه شد . بر طبق این مسئله باید یکسری افراد آموزش خاصی ببینند تا از طریق شبکه اینترنت بتواند سیستم آموزشی را توسعه دهند ، در این سیستم سیستم آموزشی به طریق زیر طبقه بندی ارائه می شد .
آموزش راهنمایی
آموزش دبیرستان
- سیستم آموزشی
آموزش ابتدایی
آموزش عالی در سطوح مختلف
< >آموزش ابتدایی : در وحله اول معلم دروس را در سطوح مختلف آماده می کرد و از طریق یک شبکه و سرور بسیار قدرتمند طی یک دوره خاص و حتی کوتاهتر از دوره معمولی به دانش آموز نو نهال ارائه میگشت آمآآ
که البته دارای مشکلات خاص مربوط به خود بود و در این دوره امر آزمایش نتیجه نسبتاً متوسط را در سطوح آموزش اولیه را به ارمغان آورد .
در سطح راهنمایی نتیجه نسبتاً خوبی را به ارمغان آورد دراین سطح به خاطر بالاتر بودن سن دانشآموزان و درک بالاتر آنها نتیجه نسبتاً بهتری را ارائه کرد .
گرانیک دریافته های خود ثبت کرد که این آموزش در وحله اول خود به علت ناشناخته بودن ممکن است با روندنزولی روبرو شود ولی روزی به صورت انفجاری درخواهد آمد .
در سطح دبیرستان این مسئله به صورت موفق تری انجام شد . دراین آموزش پس از دسته بندی دانش آموزان در سطوح مختلف ، در شبکه آموزشی مربوط به آن توسط معلمین مربوطه ارائه میگردید در طی این آموزش یک رمز ورودی و اسم کاربردی دانش آموز داده می شد تا از طریق کامپیوتر خود و شبکه اینترنت به شبکه مورد نظر وصل شده و از درس های خود استفاده می کرد، که در سطح خود از موفقیت نسبی برخوردار بود و در نوع خود بسیار مهم بود .
< >سطح آموزش عالی دانشگاه : مهمترین اثر این مسئله در سطح آموزش عالی بود که در ابتدای کار ، پس از انجام مشاهدات خاص و تصمیمات اتخاذ شده گروه دیدند که دراین سطح باید با انجام مشاهدات ویژه سیستم دیگری را برگزینند تا ممکن است مجبور باشند عوض داخل ایالات متحده آمریکا به خارج از آن نیز سرویس دهند ، ازاین رو تصمیم برآن شده تا سیستم شبکه توسعه یابد و حتی ماهواره های خاصی در این راستا تدارک ببینند تا سیستم و سرویس بهتری به سراسر دانشجویان و متقاضیان ارائه دهند .
آشنایی کلی با مفهوم آموزش مجازی (آموزش الکترونیک )
راهنمایی
بعد از مبحث تاریخچه و ملاحظه تاثیرات مختلفی که آموزش مجازی داشت و طبقه بندی های مختلف حال به بحث بررسی پیرامون آموزش مجازی میپردازیم .
آموزش مجازی برای انجام تعلیم از راه دور انتخاب گردید ولی بعدها با وجود آمدن کامپیوتر و برقرار شبکه جهانی اینترنت نام دیگری برای این روش اتخاذ گردید ، چون ادوات کامپیوتری بوسیله الکتریسیته کار می کردند مفهوم آموزش الکترونیکی و یا E-learning اتخاذ گردید، در ادامه به بررسی پیرامون این پدیده میپردازیم ، در دنیای امروز به علت تراکم مشغله های زندگی و کار خود ممکن است زمان این را نداشته باشند تاحضوراً درسر کلاسهای درس دانشگاهی حضور یابند از این رو در این مرحله آموزش الکترونیک به میان میآید ، که طی آن افراد میتوانند ، در هر جایی از جهان که باشند در منزل محل کار و یا ... از خدمات آموزش مجازی بهره مند شوند، در کشور مانیز این سیستم به صورت اولیه شروع به کار کرده که در ادامه ، گزارشی که توسط مدیر دانشگاه مجازی تهیه شده > البته در فصل های آتی < بخوانید و از فعالیتهای آن باخبر شوید. روند اجرای آموزش به طور کلی بحث خواهد شد ولی اختصاراً به این صورت میباشد .
استاد دوروس خود را 5/1 یک نیم ماه قبل از شروع کلاسها تألیف میکند . و در اختیار واحد آموزشی قرار میدهد و در واحد آموزشی تمهیدات دیگری در نظر گرفته شده .
در دانشگاه فرضی x یک سرور قدرتمند وجود دارد که عمل سرویس دهی را انجام میدهد ، دراین شبکه به هر یک از دانشجویان یک رمز و یک اسم کاربردی داده میشود که از طریق آن به شبکه دانشگاه متصل شده و درسهای روزانه خود را دریافت میکند ، دراین میان شایان به ذکر است که سیستم هوشمند ویژه ای جهت حضور غیاب دانشجویان در نظرگرفته شده است ، ور دروس عملی باید در واحد دانشگاهی مورد نظر انجام شود . برای هر یکسری دانشجو در رشته ها و گرایش های مختلف یک مسئول آموزشی درنظر گرفته میشود و با تمهیدات خاص آن ها را طبقه بندی می کنند ، این افراد یکسری دور دیده خاص توسط دانشگاههای معتبر می باشند که در رشته روانکاوی کامپیوتری دوره دیده اند تا توسط اصول خاص دانشجویان را از نظر روانکاوی و … برای این دوره آماده کنند ، آماده کردن از این منظور که این دوره ها به صورت مجازی یا >
Virtual < برگزار می گردد و یکسری تمهیدات خاص را می طلبد .
ازاین رو یکسری کلاسهای توجیهی در قبل این کلاسها برگزار می گردد ، تا در آن کلاسها مشاوران با انجام راهنمایی های ویژه و توصیف مراحل کار افراد را از قبل برای دوره ها آماده میکنند ، تا افراد با در دست داشتن راه کارها بتوانند بهترین انتخاب را برای آینده خویش انجام دهند ، البته شایان به ذکر است که این مسئله را باید قبول کرد که برگزاری این رشته ها در رشتههای گروه علوم تجربی و آزمایشگاهی امکانپذیر نخواهدبود که این رشته ها به امکانات و مدت بسیار زیادی احتیاج دارند و ازاین رو برگزاری آنها به طور کلی بعید به نظر می رسد ولی ممکن است در آینده با گسترش امکانات و سیستم های پیشرفته آن نیز امکانپذیر باشد و به توان آن را برگزار کرد ولی در زمان حاضر وبا امکانات حاضر در وحله اول رشته های علوم انسانی در اولویت خواهند بود ، رشته هایی مثل ادبیات - زبان انگلیسی حقوق - مدیریت - بازرگانی - و تخصصهای دیگر مثل فلسفه و روانشناسی در وحله اول ارائه خواهد شد.