فهرست و منابع پایان نامه مقایسه راهبرد های یادگیری دانش آموزان موفق و ناموفق
فهرست:
فصل اول
مقدمه............................................................................................................................................................. 2
بیان مسأله.................................................................................................................................................... 3
اهمیت و ضرورت پژوهش........................................................................................................................ 7
اهداف پژوهش............................................................................................................................................. 9
گزارههای تحقیق (سؤالها / فرضیهها)................................................................................................. 10
معرفی نوع متغیرها و تعاریف عملیاتی................................................................................................. 10
فصل دوم
مقدمه............................................................................................................................................................. 15
یادگیری از دیدگاه روانشناسی رفتارگرا................................................................................................ 16
یادگیری از دیدگاه روانشناسی شناختی.............................................................................................. 18
نظریه رشدشناختی پیاژه......................................................................................................................... 20
نظریه یادگیری گشتالت............................................................................................................................ 22
نظریه یادگیری معنیدار کلامی............................................................................................................. 23
نظریه پردازش اطلاعات............................................................................................................................ 26
راهبردهای شناختی - فراشناختی.......................................................................................................... 30
راهبردهای تکرار در تکالیف ساده یادگیری....................................................................................... 33
راهبرد مرور ذهنی در تکالیف پیچیده یادگیری................................................................................. 34
راهبرد بسط دهی در تکالیف پایه.......................................................................................................... 36
راهبرد بسط دهی در تکالیف پیچیده................................................................................................... 37
راهبرد سازماندهی در تکالیف پایه......................................................................................................... 38
راهبرد سازماندهی در تکالیف پیچیده یادگیری................................................................................. 39
فراشناخت..................................................................................................................................................... 40
معلمان کارآمد............................................................................................................................................. 46
پرورش مهارتهای فکری.......................................................................................................................... 47
پرورش مهارتهای حل مسئله................................................................................................................ 48
مهارتهای تدریس........................................................................................................................................ 52
دستورالعملهای قبل از مطالعه.............................................................................................................. 57
دستورالعملهای بعد از مطالعه............................................................................................................... 60
دستورالعملهای جهت گسترش حافظه............................................................................................... 61
دستورالعملهای بهسازی حافظه............................................................................................................ 63
ادبیات پژوهش موجود در موضوع مورد مطالعه................................................................................. 65
فصل سوم
1-3- روش تحقیق.................................................................................................................................... 74
2-3- جامعه مورد مطالعه........................................................................................................................ 75
1-3-3- نمونه مورد مطالعه و روش نمونهگیری................................................................................ 75
2-3-2- ملاک انتخاب نمونه.................................................................................................................. 76
4-3- ابزار پژوهش..................................................................................................................................... 76
1-4-3- معرفی ابزار................................................................................................................................. 76
2-4-3- اعتبار آزمون............................................................................................................................... 78
5-3- روش نمرهگذاری............................................................................................................................. 78
6-3- روش تجزیه و تحلیل آماری......................................................................................................... 79
فصل چهارم
میزان درآمد خانواده.................................................................................................................................. 81
میزان تحصیلات پدر آزمودنیها............................................................................................................... 82
میزان تحصیلات مادر آزمودنیها.............................................................................................................. 83
شغل پدر....................................................................................................................................................... 84
شغل مادر...................................................................................................................................................... 85
توزیع فراوانی دانشآموزان برحسب موفقیت تحصیلی..................................................................... 85
میانگین انحراف استاندارد راهبردهای یادگیری در دو گروه موق و ناموفق................................ 87
بخش استنباطی.......................................................................................................................................... 88
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضی فیزیک با درس حسابان 89
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضی فیزیک با درس فیزیک 91
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم تجربی با نمره درس شیمی 92
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم تجربی با نمره درس زیستشناسی 93
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم انسانی با درس جامعهشناسی 95
نوع راهبردهای یادگیری که دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته ریاضی بکار میبرند چیست؟ 98
نوع راهبردهای یادگیری که دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم تجربی بکار میبرند چیست؟ 99
تحلیل ممیز.................................................................................................................................................. 100
نوع راهبردهای یادگیری که دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم انسانی به کار میبرند چیست؟ 101
تحلیل ممیز.................................................................................................................................................. 101
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری.................................................................................................................................... 104
محدویتها.................................................................................................................................................... 112
پیشنهادها...................................................................................................................................................... 113
منابع فارسی................................................................................................................................................. 114
منابع انگلیسی............................................................................................................................................. 117
منبع:
- اتکینسون، ریتا. ل، اتکینسون، ریچارد. س وهیگارد، ارنست. ر(1375) «زمینه روانشناسی». ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
2- امینیان. امیرحسین(1373). «بررسی شیوههای مطالعه و یادگیری دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه شهید صدوقی یزد». پایان نامه کارشناسی ارشد تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
3- انصاری، رقیه(1376). «بررسی رابطه راهبردهای یادگیری با خلاقیت دانشآموزان». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران.
4- باصری، احمد(1374)، « بررسی مقایسهای راهبردهای یادگیری و مسند علیت دانش آموزان برجسته وعادی» پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
5- پاول اس، کاپلان(1381) روان شناسی رشد ترجمه مهرداد فیروز بخت
6- پیترکله، لورناچان(1372). «روشها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی». ترجمه فرهاد ماهر تهران: نشر قومس.
7- خوش خلق، ایرج. (1374)، «بررسی رابطه جهتگیری هدفی معلمان با راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان دانشآموزان». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیت.
8- دلاور، علی(1380)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی تهران انتشارات رشد
9- رابرت، ال. سولسو(1371) «روانشناسی شناختی». ترجمه فرهاد ماهر، تهران: انتشارات رشد.
10- رفوث، مری آن و لیندا و دوفابو، لئونارد (1375). « راهبردهای یادگیری و یادسپاری». ترجمه علینقی (کمال) خرازی. تهران: نشرنی.
11- سالاری فر، محمد حسین(1375). «بررسی نقش اجزاء دانش فراشناختی در حل مساله و پیشرفت تحصیلی». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
12- سرمد،زهره و بازرگان، عباس و حجازی،الهه(1376). «روشهای تحقیق در علوم رفتاری». تهران. انتشارات آگاه.
13- سیف. علی اکبر (1373). روانشناسی پرورشی. «روانشناسی یادگیری وآموزش». تهران انتشارات آگاه.
14- عباباف، زهره(1374). «مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان قوی و ضعیف 3 منطقه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
15- گانیه،رابرت،م (1368) «شرایط یادگیری»، ترجمه نجفی زند، جعفر. تهران: انتشارات رشد.
16- گلاورجان. ای و برونینگ، راجر، اچ (1375) «روانشناسی تربیتی اصول و کاربرد آن». ترجمه علینقی خرازی، تهران مرکز نشر دانشگاهی.
17- گیج نیت. ل و برلانیر، دیوید. سی (1374) « روانشناسی تربیتی وروان شناختی». ترجمه حسین لطف آبادی و همکاران. مشهد انتشارات پاژو. حکیم فردوسی.
18- لفرانکویس، گای(1375) «روانشناسی برای آموزش»، ترجمه شهنی ییلاق، منیچه.تهران: انتشارات رشد.
19- کامکار، علی(1376). « مقایسه شیوههای مطالعه و یادگیری در دو گروه از دانشجویان قوی و ضعیف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج». پایان نامه کارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
20- واحدی، شهرام(1376). «مقایسه راهبردهای یادگیری در بین دانشجویان دو زبانه وتک زبانه». پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
21- هرگنهان، بی آر و السون، متیواچ (1376). «مقدمهای بر نظریههای یادگیری».تهران: نشر دوران.
22- هیلگارد، ارنست و باور، گوردن (1371) «نظریه های یادگیری» جلد اول، ترجمه براهنی، محمد تقی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
منابع انگلیسی
1- Ames, C. & Archer, J.(1988). Achievement Goals in the classroom: Student’s Learning strategies and Motivation processes. Journal of the Educational psychology, 80(3), 260-267.
2- Anderson, J.(1990). “Cognitive psychology and the its Implication” New York, Third edication.
3- Belmont, J.M(1989) “Cognitive strategies and strategic learning”. American psychologist.Vol. 44:2, PP.142-148.
4- Bieler. R. F. Snoman. J. (1993) psychology applied to teaching Houghton Mifflin.
5-Case, R.(1988) Toward a neo-piagetian theory of Cognitive and emotional development. Developmental Review, 8,1-51
6- Dembo, M.H(1994). Applying educational psychology New York: Longman.
7- Flavell, J.H.(1976). “Metacognitive Aspects of problem solving”. Resnick (Ed.) The Nature of intelligence. Hillsdale, NJ; Erlboum-PP-231-235.
8- Glover, J.M. & Bruning, R.H.(1990) “Educational psychology: Principles and Application” Hrpercolins.
9- Joyce, & weil, M.(1986).: Models of Teaching” 3rd.Edition, Pretice-Hall Inc.
10- Neisser, U.(1967). :Cognitive psychology” , New York:Appleton-centry crofts.
11- Pintrich, P-R. & De Groot, E.V. (1990), Motivational and self- Regulated learning componets of classroom Academic performance. Jurnal of Education psycology, 81(1), 33-40.
12- Seifert, K.L.(1991).Education psychology .Boston” Hough ton mifflin company.
13- Wang, M.C; Geneva, H.D: Walberg, H.(1992). What helps students learn? Educational leadership, 50 ,PP 74-79.
14- Weinstein, G.E. & Mayer, R.E. (1986). The Teaching of learning strategies, In wittrock, M.C.(Ed). Hand Book of Reserch on Teaching, CPP.315-327. New York Macmillan.