فهرست و منابع بررسی موانع صادرات غیر نفتی در استان اردبیل؛ مورد مطالعه کالاهای منتخب استان
فهرست:
فصل اول:
1-1 مقدمه. 8
1-2 بیان مسأله تحقیق.. 10
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 12
1-4 اهداف تحقیق.. 13
1-5 سؤالات تحقیق.. 13
1-6 فرضیههای تحقیق.. 13
1-7تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای مستقل تحقیق.. 13
1-7-1 موانع انسانی و مدیریتی صادرات... 13
1-7-2 موانع ساختاری و اقتصادی صادرات... 14
1-7-3 موانع قانونی و سیاسی صادرات... 14
1-7-4تعریف مفهومی و عملیاتی متغیر وابسته تحقیق.. 15
فصل دوم..
2-1 مقدمه. 17
2-2-2 تجارت خارجی(صادرات) و کشورهای در حال توسعه. 18
2-2-2-1 تعریف تجارت خارجی(صادرات) 18
2-2-2-2 اهمیت تجارت خارجی(صادرات) 18
2-2-2-3 کشورهای در حال توسعه و وضعیت صادرات آنها 19
2-2-3 صادرات و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشورها 20
2-2-3-1 تعریف و مفهوم توسعه اقتصادی.. 20
2-2-3-2 رابطهی صادرات و توسعه اقتصادی.. 20
2-2-4 فرصتهای صادراتی.. 21
2-2-5 موانع صادراتی.. 26
2-2-7 انواع همکاریهای تجاری و اقتصادی.. 31
2-2-7-1 موافقتنامه تجارت ترجیحی.. 31
2-2-7-2 منطقه آزاد تجاری.. 32
2-2-7-3 اتحادیه گمرکی.. 32
2-2-7-4 بازار مشترک... 32
2-2-7-5 اتحادیه اقتصادی.. 32
2-2-8 تاریخچه صادرات غیرنفتی در ایران. 33
2-2-8-1 صادرات ایران از سال 1300 تا سال 1357(وقوع انقلاب اسلامی ایران) 33
2-2-9 صادرات غیرنفتی در ایران و فرصتها و چالش های فراروی آن. 37
2-2-9-1 سند چشم انداز20 ساله کشور. 37
2-2-9-2 فرصتها و موانع صادراتی در ایران. 38
2-2-10 استان اردبیل و صادرات غیرنفتی.. 39
2-2-10-1معرفی استان اردبیل.. 39
2-2-10-2 نقاط قوت استان اردبیل در صادرات... 46
2-2-10-3 فرصتهای استان اردبیل در صادرات... 48
2-2-10-4 وضعیت صادرات استان اردبیل.. 48
2-2-10-5راهبردهای میانمدت و کوتاهمدت: 55
2-3 مدل مورد نظر در تحقیق.. 59
2-3-1 تعریف متغیرهای مورد نظر. 60
2-3-2 موانع انسانی و مدیریتی.. 60
2-3-3 موانع ساختاری اقتصادی.. 60
2-3-4 موانع قانونی و سیاسی.. 60
2-3-5 میزان صادرات استان اردبیل در بازارهای هدف... 61
2-4 پیشینه تحقیق.. 61
2-4-1 پیشینه تحقیق در خارج.. 61
2-4-2 پیشینه تحقیق در ایران. 62
فصل سوم:
3-1-مقدمه. 65
3-2- روش تحقیق.. 66
3-3- جامعه و نمونه آماری.. 67
3-4 ابزار گردآوری اطلاعات... 67
3-5 نحوهی تدوین پرسشنامه. 68
3-6 روایی پرسشنامه. 68
3-7 پایایی پرسشنامه. 69
3-8 تجریه و تحلیل داده ها و اطلاعات ( روش های آماری ): 69
فصل چهارم:
4-1 مقدمه. 71
4-2 توصیف پاسخ دهندگان. 71
4-2-1 میزان تحصیلات... 71
4-2-2 سابقه عضویت در اتاق بازرگانی.. 72
4-2-3 زمینه اصلی فعالیت شرکت... 72
4-3 توصیف متغیرهای تحقیق.. 73
4-3-1 موانع انسانی و مدیریتی صادرات... 73
4-3-2 موانع ساختاری و اقتصادی صادرات... 73
4-3-3 موانع قانونی و سیاسی صادرات... 74
4-4 آزمون فرضیه های تحقیق.. 74
فصل پنجم:
5-1 خلاصه تحقیق.. 78
5-2 بحث و نتیجه گیری آمار توصیفی تحقیق.. 78
5-3 بحث و نتیجه گیری آمار استنباطی تحقیق: 79
5-4 نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات اجرایی.. 80
5-4-1 فرضیه اول و پیشنهادها 80
5-4-2 فرضیه دوم و پیشنهادها 81
5-4-3 فرضیه سوم و پیشنهادها 83
5-5 پیشنهادات پژوهشی آتی.. 83
5-6 محدودیتهای تحقیق.. 84
پیوست ها 85
منابع و مآخذ: 102
.
منبع:
1- اسماعیل پور ، حسن . مدیریت بازار یابی بین المللی تهران : نگاه دانش ، 1380.
2- اسماعیل پور، حسن. 1390. مبانی مدیریت بازاریابی . چاپ چهارم ، تهران : انتشارات نگاه دانش ، ص 372
3- اشراق ، آرمان؛ درگاهی ، حسین؛ اصلانی،سروش و مجبوری ، مهدی . 1389 .دانش مسایل روز در زمینه های مدیریت موسسات تولیدی خدماتی و طرح های عمرانی .چاپ هشتم ،تهران : انتشارات نگاه دانش ، صص 206-194
4- آقاجانی، زهرا. 1385. بازارشناسی استانی(قسمت اول).دوماهنامه بررسی های بازرگانی، شماره 18، مرداد و شهریور1385، ص 120-117.
5- آمار به نقل از : گمرک ایران ، سالنامه آمار بازرگانی خارجی سالهای مختلف(تهران: گمرک ایران، سالهای مختلف
6- امان الله امینی ،" صادرات غیرنفتی ایران آزمونی دشوار" ، اطلاعات سیاسی –اقتصادی، شماره 3 (آدر ماه 1365) ، ص 15
7- امید بخش ، اسفندیار . سمینار بررسی تبعات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی wto . اهواز : مدیریت منابع انسانی شرکت توسعه و نیشکر و صنایع جانبی ، 1381 .
8-
9- بازرگانی خارجی (بدون نفت)"، نشریه جهاد، شماره 104، (آدر و دی ماه 1366)، ص 9
10- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، حسابهای ملی ایران 1353 -1366 (تهران : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران 1370، ص 21
11- پور مقیم ، سید جواد . 1370 .تجارت بین الملل ( نظریه ها و سیاستهای بازرگانی ) . تهران: نشرنی
12- تجارت خارجی ایران (2)، نشریه شماره 267، فروردین 1361، ص 1029
13- تودارو، مایکل.(1363).برنامه ریزی توسعه مدلها و روشها ، ترجمه دکتر عباس عرب مازار ،تهران : سازمان برنامه و بودجه
14- تودارو، مایکل، 1362 ،توسعه اقتصادی در جهان سوم ، ترجمه غلامعلی فرجادی ، جلد اول ، تهرا : انتشارات مرکزی مدارک اقتصادی – اجتماعی ع چاپ اول ، 1364 ، ص
15- جان بست. 1369.روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری ،ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی.چاپ 3، تهران: انتشارات رشد،ص 286
16- جولیان باریر، 1363، اقتصاد ایران، تهران: موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی، ص 164
17- حافظ نیا ، محمدرضا. 1382. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی .چاپ نهم، تهران: انتشارات سمت، ص 155و12
18- حسین عرفانی،صادرات غیر نفتی و راه های مشارکت مردم در توسعه آن ،گمرک جنوب تهران، تهران: بی تا ، ص 8
19-
20- حقیقی ، محمد. 1389 .بازرگانی بین الملل . چاپ هشتم ،تهران : موسسه انتشارات دانشگاه تهران (دانشکده مدیریت ) صص 42 و 43
21- خدادادحسینی ،سیدحمید و شاه طهماسبی ، اسماعیل .1389، اندازه گیری کارایی کشور ایران در مقایسه با کشورهای منتخب بر اساس صادرات غیر نفتی رویکردDEA. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی، تهران ، 2-1 تیرماه 1389. بر گرفته از آدرس اینترنتی: (http://www.aryanabook.com/dea.html)
22- دژ پسند ، فرهاد.عبدیان . مسعود. منافع ومضار پیوستن به سازمان تجارت جهانی ، مجله برنامه وبودجه ، سازمان مدیریت وبرنامه ریزی، شماره 13و14
23- راسخی ، سعید؛ شهرازی, میلاد؛ عبداللهی،محمدرضا. اثرنامتقارن نرخ ارز و نوسان آن بر صادرات غیر نفتی ایران. فصلنامه علمی – پژوهشی ، پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی – سال دوم – شماره هفتم ، تابستان 1391، ص
24- رناتورو جیرو ، آزاد سازی تجارت وحاکمیت قانون درجهانی به هم وابسته . رضا پاکدامن ( مترجم ) ،تهران ، موسسه مطالعات وپژوهشهای بازرگانی ، 1375 .
25- روزبهان ، محمود . 1390 .مبانی توسعه اقتصادی . چاپ پانزدهم (سال 1390) ،گیلان ، انتشارات تابان ، ص 5
26- روستا، احمد؛ ونوس، داور وابراهیمی، عبدالمجید.1389.مدیریت بازاریابی.چاپ چهارم، تهران: انتشارات سمت، ص448
27-
28- ساده، مهدی. 1375. روش های تحقیق با تاکید بر جنبه های کاربردی .تهران: مولف
29- سعید دادخواه، افزای ش صادرات غیرنفتی و ضرورت تغییر ساختار اقتصادی ، اطلاعات سیاسی، اقتصادی ، ش 7 (فروردین ماه 1366)، ص 26
30- سیف ، احمد . جهانی کردن : واپسین مرحله امپریالیسم ، اطلاعات سیاسی – اقتصادی شماره 194 -193 مهر و آبان 1382 ص 21-8)
31- سیف ، احمد . جهانی کردن و فرضیه چارز داروین . اطلاعات سیاسی – اقتصادی شماره 202-201، خرداد و تیر 1383، ص 157-155
32- شکیبایی، علیرضا.شاه سنایی، حسن. 1391. بررسی همگرایی اقتصادی و همزمانی چزخه های تجاری در گروه شانگهای. فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی ، سال دوازدهم، شماره سوم ، پاییز 1391، ص 90
33- عابدین، محمدرضا. پیامدهای بازرگانی و برقراری ترتیبات ترجیحی میان ایران و کشورهای عربی و تهران : موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگاین ، 1384.
34- عارفی ، شهرام . 1378. بررسی نوع و کیفیت و ارزش اقتصادی کالاهای صادراتی غیر نفتی استان آذربایجان شرقی . پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته اقتصاد،دانشگاه علوم و فنون مازندران
35- عبدی، ابراهیم و تبادلی مسعود . 1388 .اولویت بندی بازارهای هدف صادراتی استان اردبیل با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره فازی: مطالعه موردی محصول سیب زمینی،ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورز ایران، تهران. بر گرفته از آدرس اینترنتی: (http://www.civilica.com/Paper-IAECHYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"07HYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"-IAECHYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"07HYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"_HYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm"177HYPERLINK "177.html%22http://www.civilica.com/Paper-IAEC07-IAEC07_177.htm".htm)
36- عظیمی (آرانی)، حسین . 1390،مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران – چاپ دوازدهم تهران: نشر نی ص 32-31 و 108
37- علیرضا راشدی اشرفی ،مروری برسیاستهای بازرگانی خارجی ایران ، ضمیمه اقتصادی اطلاعات، (یکشنبه 7/6/1361) ، ص 15
38- فرجی ، نصراله . آمار توصیفی و استنباطی در روان شناسی و علوم تربیتی . چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات پوران پژوهش ، ص 225
39- قاضی زاده ،مصطفی. 1384 .بررسیوتعیینعواملمؤثربرموفقیتشرکتهایصادراتیایرانیدربازارهای آسیایمیانهوارائهراهکارهای مناسبجهتافزایشسهمبازار، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت. بر گرفته از آدرس اینترنتی: http://www.civilica.com/Paper-IRIMCHYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"03HYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"-IRIMCHYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"03HYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"_HYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html"127HYPERLINK "http://www.civilica.com/Paper-IRIMC03-IRIMC03_127.html".html))
40- قره باغیان، مرتضی. 1370 .اقتصاد رشد و توسعه . جلد اول.تهران: نشر نی ، ص 139
41- متانی، مهرداد.1386.مبانی روش تحقیق در مدیریت. قائمشهر: مهرالنبی ،صص 108
42- محمود روزبهان، مبانی توسعه اقتصادی ، چاپ اول ، تهران: مولف. 1371، ص 42 ص 26 جهرمی خودم
43- محنت فر، یوسف و خاکپور ، حسین. ارزیابی میزان صادرات غیر نفتی و اثر آن بر رشد اقتصادی در ایران یک تحلیل تجربی (1383-1355)، مجمومه مقالات برگزیده دوازدهمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور با محوریت تدوین استراتژی توسعه صادرات ، تبریز 21 و 22 مرداد 1385
44- مدنی ، فرشاد . تعیین نقش و جایگاه نقاط تجاری در توسعه صادرات کالا و خدمات . تهران : موسسات مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ،1384.
45- مریدی ، سیاوش ، فرهنگ اقتصادی . انتشارات نگاه
46- مطهری ، مرتضی. فلسفه شناخت . چاپ چهارم، تهران: انتشارات صدرا، 1368،ص 50
47- معاونت بازرگانی سازمان صنایع ملی ایران، بررسی روند صادرات و واردات و پیچیدگی های توسعه اجتماعی –اقتصادی ایران ، اطلاعات سیاسی اقتصادی ، ش 1(آذر 1365، ص 18)
48- مهرابی بشرآبادی، حسین و نشاط، اکرم .1384 . بررسی عوامل موثر بر مزیت نسبی صادراتی و اولویت بندی بازارهای هدف پسته ایران ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی ، شماره 55، برگرفته از آدرس اینترنتی: hvttp://www.ensani.ir/fa/content/HYPERLINK "http://www.ensani.ir/fa/content/248758/default.aspx"248758HYPERLINK "http://www.ensani.ir/fa/content/248758/default.aspx"/default.aspx))
49- میرزائیان،رحمن . 1387. بررسی موانع توسعه فعالیتهای صادرات غیر نفتی استان ایلام ، اولین همایش ملی توسعه فعالیتهای اقتصاد، تهران، 4-3 دی ماه 1387. بر گرفته از آدرس اینترنتی: (22،اولین"http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"01HYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"-ICEADHYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"01HYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"_HYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین"030HYPERLINK "030.html)%22،اولین%22http://www.civilica.com/Paper-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22-ICEADHYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%2201HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22_HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22030HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22.html)HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22%22HYPERLINK%20%22http://www.civilica.com/Paper-ICEAD01-ICEAD01_030.html)%22،اولین%22،اولین".html)
50- ناصرزاده ، محمدرضا ؛ جلیلیان ، حسین و اصلانی ، سروش . 1390 .نظریه های عمومی مدیریت . تهران ، انتشارات نگاه دانش ، صص 153-150
51- نراقی، یوسف.(1370). توسعه و کشورهای توسعه نیافته (تحلیلی از جنبه های نظری تاریخی توسعه نیافتگی )، تهران: شرکت سهامی انتشار ص 47
52- موسوی جهرمی، یگانه ،1379، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، چاپ ششم تهران: انتشارات پیام نور
1- Aaby N.E., S.F. Slater. Management Influences of Export Performances: A review of the
2- Adams G., G. Hall. Influences on the Growth of SMEs: An International Comparison // Entrepreneurship and Regional Development, 1993. 1. – pp. 73-84
3- Anderson, J. E. & van Wincoop, E. (2004). Trade costs. Journal of Economic Literature, 42(3), 691-751
4- Artur Lewis , The Theory of Economic Grouth , 1951.
5- Axinn C.N. Export Performance: Do Managerial Perceptions Make A Difference? // International Marketing Review, 1988. 5. – pp. 61-71.
6- Ayres, Robert (1989). Technological Transformations and Long Waves. p. 9
7- Bailey, M.J. , Trvias , G.S. and Ulan , M. (1987) The Impact of Exchange Rate Volatility on Export Growth: Some Theoretical Considerations and the Empirical Results , Journal of Policy Modeling , 9 (1) , p. 225-244.
8- Bank, Policy Research Working Paper 1871.
9- Bell, J. (1997). A comparative study of the export problems of small computer oftware exporters in Finland, Ireland and Norway. International Business Review 6(6): 585-604
10- Bilkey W.J. An Attempted Integration of the Literature on the Export Behavior Firms // Journal of International Business Studies, 1978. 9. – pp. 33-46.
11- Cavusgil S.T., J.R. Nevin. Internal Determinants of Export Marketing Behavior: An Empirical Investigation // Journal of Marketing Research, 1981. 18. – pp. 114-119.
12- Cavusgil S.T., V.H. Kirpalani. Introducing Products into Export Markets: Success Factors // Journal of Business Research, 1993. 27. – pp. 1-15.
13- Dean D., B. Menguc, C. Myers. Revisiting Firm Characteristics, Strategy, and Export Performance Relationship: A Survey of the Literature and an Investigation of New Zealand Small Manufacturing Firms // Industrial Marketing Management, 2000. 5.– pp. 461-477.
14- Dichtl E., H. Köglmayr, S. Müller. International Orientation as a Precondition for Export Success // Journal of International Business Studies, 1990. 1. – pp. 23-41.
15- Empirical Literature 1978-1988 // International Marketing Review, 1989. 4. – pp. 7-26.
16- Ethier , w . (1973) International Trade and the Forward Exchange Market , American Economic Review , 63 (3) , pp. 494 – 503.
17- Evidence from aggregate data , Contemporary Economic Policy , 18 (1) , pp. 70-80.
18- Fang , w.s. , Lai , Y.H. and Miller , s.m. (2006) Export Promotion through Exchange Rate Changes: Exchange Rate Depreciation of Sfabilization? , Southern Economic Journal. , 72(3) , pp . 611 – 626.
19- Friedman. G. IngrowTw center in Regional EconomicDevelopment (ed). N.M. Hansen. 1972.
20- Frledmann , J. InGrow Thn center in Regional Economic Development (cd) , N.Mhansen , 1972.
21- Gunnar. Murdal. Agaenst The stream .certical Essayson Economics , The macmillanpress LTD. London. 1925 . 182
22- Haidar, Jamal Ibrahim, 2009. "Investor protections and economic growth," Economics Letters, Elsevier, vol. 103(1), pages 1-4, April
23- Jaco van der Walt, Barriers to exports faced by manufacturing SMEُs in South Africa, Gordon Institute of Bussiness Science, University of Pretoria, 2007
24- Jain S.C., L.R. Tucker. The Influence of Culture on Strategic Constructs in the Process of Globalization: An Empirical Study of North American and Japanese MNCs // International Business Review, 1995. 1. – pp. 19-37.
25- Joseph J, Stern&Mary Kay, Gugerty1996Structural barriers to trade in Africapp. 34-36
26- Katsikesas C.S. & Morgan R.E. (1994). Difference In Perception of Exporting Problems Based on Firm Export Market Experience. European Journal of Marketing.Vol.28, No5:17-35
27- Kendrick, J. W. 1961 "Productivity trends in the United States," Princeton University Press.
28- Kneffer , M.M. (1994) Is Export Price Adjustment Asymmetric? Evaluating the Market Share and Marketing Bottlenecks Hypotheses , Journal of International Money and Finance , 13(1) , pp. 55-70.
29- Koh A.C. Relationships among Organizational Characteristics, Marketing Strategy and Export Performance // International Marketing Review, 1991. 3. – pp. 46-60.
30- Leonidou L.C., C.S. Katsikeas, S. Samiee. Marketing Strategy Determinants of Export Performance: A Meta Analysis // Journal of Business Research, 2002. 55. – pp. 51-67.
31- Lee C.S., Y.S. Yang. Impact of Export Market Expansion Strategy on Export Performance // International Marketing Review, 1990. 4. – pp. 41-51.
32- Leonidou, L. C. (1995a). Empirical research on export barriers: Review, assessment and synthesis. Journal of International Marketing, 3(1): 29–43.
33- Leonidou, L. C. (2004). An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal of Small Business Management, 42 (3): 279-303.
34- Louter P.J., C. Ouwerker, B.A. Bakker. An Inquiry into Successful Exporting // European Journal of Marketing, 1991.6. – pp. 7-23.
35- Lucas, R. E. 1988. "On the mechanics of economic development," Journal of monetary economics, 22(1), 3-42.
36- Mahdevi , s . (2000) Do German , Japanese , and U.S. Export Prices Asymmetrichlly Respond to Exchange Rate Changes?
37- Marston , R.C. (1990) pricing to Matket in Japanese Manufacturing , Journal of International Economics , 29 (3-4) , pp. 217-236.
38- Moodley S. E-commerce and Export Markets: Small Furniture Producers in South Africa // Journal of Small Business Management, 2003. 3. – pp. 317-327.
39- Morgan, R.E. (1997) Export stimuli and export barriers: evidence from empirical research studies. European Business Review, 97(2) 68-79
40- Myrdal. Gunnar , Against The stream , critical Essags on Economics. The macmillan press LTD. London , 1934 , p . 182
41- Narayanan.K. & Reddy.V.(1992) . Trade Experience of India Agricultural: Behaviour of Net Export supply function for Dominant Commodities . Indian Journal of Agricultural Economics , 47, pp. 48-61
42- Panagariya A. E-commerce, WTO and Developing Countries // World Economy, 2000. 8. – pp. 959-978.
43- Parker B., M.M. Helms. Generic Strategies and Firm Performance in a Declining Industry // Management International Review, 1992. 1. – pp. 23-39.
44- Performance Evaluation of Foreign Trade and Economic Growth in Nigeria, Usman owolabi Akeem, Faculty of Manangement Science, PMB 4000, Ladoke Akintola University,2011
45- Raven P.V., J. McCullough, P. Tansuhaj. Environmental Influences and Decision Making Uncertainty in Export Channels: Effects on Satisfaction and Performance // Journal of International Marketing, 1994. 3. – pp. 37-59
46- Sullivan, Arthur; Steven M. Sheffrin (2003). Economics: Principles in Action. Upper Saddle River, New Jersey 07458: Pearson Prentice Hall. pp. 471.
47- Testom , G. and lutz, C. (2006) A classification of export marketing problems of small and medium sized manufacturing firms in developing countries. International journal of Emerging Market, 1(3), 262-281
48- -UNKTA.Handbook of International Trade and Development Statistics. 1987. Suppplement. Table 3.1.c.pp.64-65
49- Vivers, W .and Calof, J. (1999) A framework for creating an export society in South Africa. International Journal of Social Economics, 26(7/8/9), 915-924
50- Vivers, W .and Calof, J. (1999) A framework for creating an export society in South Africa. International Journal of Social Economics, 26(7/8/9), 915-924
51- Yeats, A. J. (1998) Just How Big is Global Production Sharing?, Washington DC, World
52- UNCTAD(2002) Trade points Reviwe2001-2002 UNCTAD,New York
53- Zou S., S.T. Cavusgil. Global Strategy: A Review an Integrate Conceptual Framework // European Journal of Marketing, 1996.30. – pp. 52-69.
منابع پرسشنامه
منبع : مقیمی، سید محمد و رمضان، مجید، 1390، پژوهشنامه مدیریت، جلد هفتم، انتشارات راهدان، تهران.
Paulo Azzi da Silva, Angela da Rocha, ”Perception of export barriers toMercosur by Brazilian Firms”, International Marketing Review, vol.18, no.6, 2001, pp.589-610)
فاخری، مهدی. 1382 . سازمان جهانی تجارت و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران.تهران: وزارت امورخارجه، مرکز چاپ و انتشارات. ص 60-41
بشیری، عباس و حکمتی، صمد. 1385. جایگاه صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی در سال افق چشم انداز توسعه کشور . مجمومه مقالات برگزیده دوازدهمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور با محوریت تدوین استراتژی توسعه صادرات ، تبریز 21 و 22 مرداد 1385. ص
Yamada, H. (1998) A Note on the causality between export and producitivy; Economics Letters 61: 111-114.
Awokuse, T. O. (2003) Is the export-led gowth hypothesis valid for Casnada?; Canadian Journal of Economics 36: 126-136.
Edwards, S. (1993) Openness, trade liberalization,and gowth in developing countries; Journal of Economic Literature 31: 1358-1393.
Helpman, E. And Krugman, P. (1985) Market structure and Foreign Trade; MIT Press, MA.
Love, J., and Chandra, R. (2005) Testing export=led growth in Bangladesh in a multivariate VAR framework; Journal of Asian Economics, 15: 1155-1168.
رازینی، ابراهیم علی و یاستانی، علیرضا.(1381)تحلیلیبرنقشوعملکردبازارچههایمرزی. تهران: معاونتبرنامهریزیوبررسیهایاقتصادی وزارت بازرگانی:دفترمطالعاتاقتصادگروهتجارتخارجیشمارهثبتاسنادمعاونت
.(معاونت اقتصادی سازمان امور دارایی استان اردبیل، 1390. نگاهی به وضعیت اقتصادی استان اردبیلدر سال1389.ناشر: معاونت اقتصادی سازمان امور دارایی استان اردبیل.ص )
.