روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای

تعداد صفحات: 41 فرمت فایل: word کد فایل: 4619
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۱۹,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای

    مقدمه

    تحقیق حاضر مربوط به درس روش تحقیق دوره کارشناسی حسابداری می باشد. امید است انجام این تحقیق عملیاتی گامی هر چند ناچیز در جهت تأمین اهداف خرد کلان، بهبود هر چه بیشتر وضعیت فروشگاه اتکا و در کل اقتصاد جامعه واقع شود: هر چند مطمئناً با توجه به محدودیتهای زمانی و مالی و غیره خالی از اشکال نمی‌باشد.

    این تحقیق شامل پنج فصل می باشد :

    کلیات پژوهش (طرح تحقیق)، شامل : تعریف مسأله، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف پژوهش، فرضیات تحقیق، کاربردهای تحقیق و دستگاههای استفاده کننده از آن، متغییرهای تحقیق (واژه های کلیدی)، تعریف عملیاتی واژه های کلیدی تحقیق، جدول زمانبندی طرح.

    تاریخچه.

    3- متولوژی تحقیق (روش شناسی) شامل : روش جمع آوری اطلاعات : روش نمونه گیری، آزمونهای آماری مورد استفاده در تحقیق.

    4- جمع آوری اطلاعات و پردازش آنها (تجزیه و تحلیل اطلاعات).

    5- خلاصه یافته ها و پیشنهادات .

    جای دارد از زحمات بی دریغ استاد راهنمای گرامی جناب آقای دکتر داوود حسین پور که از شروع کلاس روش تحقیق ما را با مفاهیم روش تحقیق و روشهای آماری آن، آشنا کردند کمال تشکر را داشته باشیم و نیز از همکاری مدید فروش فروشگاه اتکا (شعبه تبریز) و یاری دوستان گرامی در تدوین این تحقیق بسیار سپاسگذارم.

     

     

    تعریف مسأله

    موضوع انتخابی برای این تحقیق بیشتر مربوط به آمیخته بازاریابی، و تا حدودی خرید می باشد. با استفاده از این تحقیق می توان بررسی کرد که چه مشکلات و نکات ضعفی در فروشگاه و مدیریت آن از لحاظ بازاریابی و تخصیص هزینه ها  وجود دارد و بدنبال آن می توان نتیجه گرفت که چه استراتژیهایی توسط مدیریت بایستی اتخاذ شود (چه تغییراتی در فروشگاه با توجه به نکات ضعف و قوت آن در جهت ارضای نیازها و خواسته های مشتریان باید صورت بگیرد) که هدف رضایت مشتری: فروش و سود هر چه بیشتر فراهم شود.

    با عنایت به این اصل که توجه و عامل اصلی در چنین فروشگاه هایی مشتریان و خریداران می باشد در این باره ما به نظرسنجی از خریداران (مشتریان) می پردازیم. زیرا هر چه نیازها و خواسته های آنها بیشتر ارضا گردد موجب حصول فروش درآمد بیشتر می گردد و در این صورت می باشد که یکی از مهمترین و اصلی ترین هدف یک چنین فروشگاههای خرده فروشی که همانا سود بیشتر می باشد. دست یافتنی می شود.

    فاکتورهای ارایه شده در فرضیات این تحقیق از عوامل بسیار مهم بازاریابی می باشد که توجه در آنها و انجام عملیات اصلاحی) بطور مستقیم یا غیر مستقیم باعث افزایش تعداد مشتریان و همچنین میزان خرید آنها می‌شود.

    متأسفانه بر خلاف اهمیت و نقشی که مباحث بازاریابی در اقتصاد جهان و کشورهای پیشرفته دینا دارد بنا به دلایلی (از جمله وجود بخشهای تولیدی و تجاری انحصاری و دولتی، ناچیز بودن نقش بخشهای خصوصی در اقتصاد ایران، عدم وجود اقتصاد رقابتی و بخصوص سیاستهای غلط موجود و غیره) توجه به مباحث بازاریابی در کشور ما بسیار کم رنگ می باشد و تحقیقات و بررسیهای لازم در این خصوص بسیار ناچیز و در عین حال اکثراً غیر علمی صورت گرفته است، امید است با توجه به مسأله بسیار مهم جهانی شدن اقتصاد و تجارت ما کشورهای عقب مانده مثل ایران با ایجاد یک اقتصاد رقابتی در داخل (که توجه به مباحث بازاریابی جزء لازم و لاینفک آن می باشد) به حداقل استاندارهای لازم برای ورود به بازارهای جهانی دست یابند، زیرا مسئله جهانی شدن اقتصاد با گذشت زمان همچون سیلی فراگیر تمام کشورهای دنیا را در کام خود خواهد برد.

     

    اهمیّت و ضرورت پژوهش

    مطمئناً ظرفیت فروش این فروشگاه، خیلی بیشتر از فروش موجودش می باشد بنابراین امید است با استفاده از تجزیه و تحلیل بدست آمده از این تحقیق مدیریت فروشگاه را در بکارگیری استراتژیهای مطلوب و دست یافتن به فروش و سود هر چه بیشتر کمک و یاری برساند تا هم اهداف فروشگاه(دستیابی به فروش و سود بیشتر، کاهش هزینه های زاید وغیره) و همچنین اهداف مشتریان (احساس رضایت و تأمین هر چه مطلوب نیازها و خواسته های آنها و غیره) با سطح بالاتری تأمین شده و به یک نوع رفاه، رشد توسعه اقتصادی در جامعه دست یابیم.

     

    اهداف پژوهش

     

    توجه به نیازها و خواسته های مشتریان

    روشن کردن نکات ضعف و قوت در فروشگاه

    اتخاذ بهترین استراتژیهای مدیریت بر اساس اولویتها و اهمیت

    ارضای بهتر نیازها و خواسته های مشتریان

    افزایش مشتریان و همچنین میزان خرید آنها

    فروش و درآمد بیشتر فروشگاه

    افزایش سودآوری فروشگاه

    رشد و توسعه اقتصادی و افزایش رفاه جامعه

    رضایت بیشتر مشتریان

    فرضیات تحقیق

    1. بین جنسیت مشتریان و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    2. بین سطح سواد مشتریان و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    3. بین نحوه ایاب و ذهاب مشتریان به فروشگاه و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    4. بین همراهان خریداران و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    5. مشتریان فروشگاه نسبت به ایجاد بخش فروش تلفنی نظر خاصی ندارند.

    6. بین رضایت مشتریان و از قیمت کالاهای فروشگاه اتکا و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    7. بین رضایت مشتریان از کیفیت کالاهای فروشگاه اتکا و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    8. بین رضایت مشتریان از تنوع کالاهای فروشگاه اتکا و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    9. بین رضایت مشتریان از خدمات رفاهی ارایه شده در فروشگاه و  میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    10. بین رضایت مشتریان از عوامل بهداشت محیطی فروشگاه و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    11. بین رضایت مشتریان از اخلاق و طرز برخورد کارکنان فروشگاه و  میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    12. بین رضایت مشتریان از ساعات کار فروشگاه و میزان خرید آنها رابطه معنی وجود دارد.

    13. بین رضایت مشتریان از موقعیت مکانی فروشگاه و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    14. بین محل سکونت خریداران و میزان خرید آنها رابطه معنی داری وجود دارد.

    15. مشتریان نظر خاصی در مورد تبلیغات ارایه شده توسط فروشگاه ندارند.

     

    کاربردهای تحقیق و دستگاههای استفاده کننده از این کاربردها

    نتایج این تحقیق می تواند برای اکثر بخشهای مختلف فروشگاه ( با توجه به چارت سازمانی ارایه شده در ضمیمه) به منظور انجام عملیات اصلاحی و بازنگریهای لازم در نحوه فعالیتهایشان مفید واقع شود. در زیر برخی از این بخش ها را همراه وظایف مرتبط بیان می کنیم. همچنین نتایج این تحقیق می تواند تحت شرایطی به فروشگاههای مشابه نیز تعمیم داده شود.

     

    مدیر عامل                     1- تهیه، تأمین و تولید کالاهای مورد نیاز

    2- توزیع و فروش کالاهای مورد نیاز.

    3- نظارت بر حسن اجرای امور فروش و جلب رضایت مشتریان.

    4- ایجاد فروشگاههای زنجیره ای در سطح استان.

    5- …

    مدیر خرید                     1. ارایه پیشنهادات لازم در خصوص تهیه و تأمین کالاهای مورد نیاز.

    2. همکاری و هماهنگی در بهنگام نگهداشتن اطلاعات منابع خرید.

    3. انجام خرید کالاها از طریق خریدارهای قطعی، مشارکتی؛ امانی و پیش خرید کالا.

    4- …

    مدیر امور برنامه ریزی و انفورماتیک                     1. تدوین برنامه های عملیاتی شرکت استان به منظور ارایه پیشنهاد.

    2. اخذ پیشنهادات و انجام هماهنگیهای لازم با سایر واحدها در تهیه

    و ارایه برنامه.

    3. تدوین شاخصها و معیارها جهت بررسی و ارزیابی برنامه به

    منظور انجام بازنگریهای لازم.

    4. تهیه آمار و اطلاعات مورد نیاز شرکت و تأمین نیازهای اطلاعاتی

    مدیریت شرکت.

     

    مدیر امور فروش                                     1. تهیه فهرست کامل کالاهای مورد نیاز به انضمام مشخصات کمی

    و کیفی.

    2. بررسی سطوح قیمت کالا در منطقه و اضهار نظر در زمینه قیمتها

    به ستاد مرکزی.

    3. بازاریابی، گسترش و افزایش سطح فروش.

    4. پیگیری رفع نیازهای آموزشی کارکنان تحت سرپرستی

     

    مدیر داخلی فروشگاه                             1. رسیدگی به نقطه نظرات، انتقادات و شکایات مشتریان.

    2. انجام اقدامات لازم در خصوص ارتقاء فروش کالاهای عرضه

    شده.

    3. توجه به رفع مشکلات و تنگناهای فروش و انجام اقدامات لازم

    به منظور ارتقاء فروش.

     

    متصدی روابط عمومی                            1. فراهم نمودن موجبات شرکت در نمایشگاههای مختلف.

    2. انجام امور مربوط به درج آگهی ها در جراید عمومی.

    3. پیگیری انتقادات و اعتراضات واصله از سوی مراجعین و

    مشتریان.

     

    متصدی                                                             1. انتقال نقطه نظرات مشتریان نسبت به کالاها به مسؤلین خرید

    فروشگاه.

    2. نظارت دایمی بر کار فروشندگان تحت سرپرستی قسمت.

    3. انجام امور فروشندگی در موارد متقضی ومطابق با شرح شغل

    فروشنده.

    4. رسیدگی مستمر به میزان کالای موجود در سطح فروش در

    حدود مسؤلیت.

    متغیرهای تحقیق( واژه های کلیدی تحقیق)

    1. میزان خرید                                         9. خدمات رفاهی

    2. سطح سواد                                       10. عوامل بهداشت محیطی

    3. نحوا ایاب و ذهاب                                11.اخلاق و طرز برخورد کارکنان فروشگاه

    4. همراهان خرید                                    12. ساعات کار فروشگاه                      

    5. فروش تلفنی                                       13. موقعیت مکانی فروشگاه

    6. قیمت                                                  14. محل سکونت خریداران

    7. کیفیت                                                               15. تبلیغات

    8 . تنوع

     

    تعریف عملیاتی واژه های کلیدی تحقیق

    < >میزان خرید : ارزش فاکتور خرید مشتریسطح سواد : آخرین مدرک تحصیلی مشترینحوه ایاب و ذهاب : وسیله ای که خریداران جهت آمد و شد به فروشگاه اتکا استفاده می کنند.همراهان خرید : شخص یا اشخاصی که فرد خریدار را همراهی می نمایند (و هنگام خرید نزد خریدارند).فروش تلفنی : نوعی فروش که طی آن خریدار می تواند از طریق ایجاد اعتبار و پرداخت هزینه های مربوطه از طریق تلفن اقدام به تهیه کالاهای مورد نیاز خود نماید.قیمت : بهای نهایی کالا که به خریداران ارایه می شود (مقدار پولی که خریدار در قبال بدست آوردن کالا و یل خدمت باید بپردازد).کیفیت : مرغوبیّت، شهرت سلامت و بهداشت کالاهای ارایه شده در فروشگاه (صفات و مشخصاتی که برای مصرف مد نظر خریدار می باشد).تنوع : منظور تعداد کدهای سازنده فعال (تعداد شرکتهایی که کالاهای تولیدی آنها در فروشگاه ارایه شده) و همچنین تعداد گونه های مختلف از یک نوع کالا ( به عبارتی دیگر تعداد غرفه های موجود در فروشگاه و انواع مختلف کالاهایی که در آنها به مشتریان عرضه می شود.خدمات رفاهی : خدماتی که جهت رفاه و رضایت هرچه بیشتر خریداران و مشتریان توسط فروشگاه ارایه می شود و یا می تواند ارایه بشود مثلاً ایجاد پارکینگ، آب سردکن، صندقهای اضافی (به منظور سرعت پرداخت و کاهش هزینه صف)، خرید تلفنی و غیره .عوامل بهداشت محیطی : عواملی از قبیل نور، تهویه مناسب، استفاده از موسیقی، رنگهای روشن، و غیره، بطور کلی عوامل ایجاد محیط شاد و سالم.11 . اخلاق و طرز بر خورد کارکنان فروشگاه : نحوه اخلاق و طرز بر خورد کارکنان فروشگاه با مشتریان و خریداران .

    12. ساعات کار فروشگاه : ساعاتی از روز که فروشگاه درآن فعا لیت دارد و به مشتریان و خریداران خدمات فروش ارایه داده و به آنها کالا می فرشد. 

     

  • فهرست و منابع روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای

    فهرست:

    مقدمه ……………………………………………………………………………………………………… 1

     

    فصل اوّل : کلیات پژوهش/ طرح تحقیق ………………………………..…….……………………………………. 2

    تعریف مسأله ……………………………………..….……………………………………………………….. 3

    اهمیت و ضرورت پژوهش ……………………………………………………..……………………………….. 3

    اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………... 4

    فرضیات تحقیق ……………………………………………………………………………………………….. 5

    کاربردهای تحقیق …………………………………………………………………………………………….. 5

    متغییرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………... 7

    تعریف عملیاتی متغییرهای تحقیق ……………………………………………………………………………….. 7

    جدول زمانبندی طرح …………………………………………………………………………………………... 8

     

    فصل دوّم : تاریخچه ……………………………………………………………………………………..…. 9

    مختصری درباره تاریخچه ایجاد فروشگاههای بزرگ و خصوصیات آن ……………………………………  10

    تاریخچه و چگونگی پیدایش فروشگاههای زنجیره ای ………………………………………………………...  10

    تعریف فروشگاههای زنجیره ای …………………………………………………………………………………. 11

     

    فصل سوّم : متولوژی تحقیق(روش شناسی)…………………………………………………………... 12

    متولوژی تحقیق(روش شناسی) …………………………………………………………………………………. 13

    جدول آزمون آماری …………………………………………………………………………………………. 14

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده ……………………………………………... 15

    تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده ……………………………………………………………………… 16

     

    فصل پنجم : خلاصه یافته ها و پیشنهادات ..…………………………………………………………. 33

    خلاصه یافته ها و پیشنهادات ……………………………………………………………………………………. 34

     

    ضمایم : …………………………………………………………………………………………………….. 36

    چارت سازمانی ……………………………………………………………………………………………… 37

    عملکرد استانی (تبریز) …………………………………………………………………………………….  38

    نمونه پرسشنامه …………………………………………………………………………………………... 44

    جدول مادر …………………………………………………………………………………………………. 49

    منابع ………………………………………………………………………………………………………  

    منبع:

    اسماعیل پور، مجید، جزوه اصول بازاریابی و مدیریت بازار، سال تحصیلی 78-77.

     مدیریت بازاریابی، تألیف و ترجمه احمد روستا، داورنوس، عبدالمجید ابراهیمی، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهها (سمت). 1375.

     آشنایی با فرهنگ فروشگاهی، مترجمان : پرویز پزشکپو، حسن لاسجردی، معاونت طرح و برنامه امور تحقیقات و آموزش شرکت فروشگاههای زنجیره ای اتکا.

     آمار و اطلاعات فروش سالهای 77 و 1378 فروشگاه رنجیره ای رفاه (شعبه تبریز). 

پروپوزال در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, تز دکترا در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, رساله در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, پایان نامه در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, تحقیق در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, مقاله در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق فروشگاه های زنجیره ای
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت