پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی

تعداد صفحات: 155 فرمت فایل: word کد فایل: 481
سال: 1391 مقطع: کارشناسی دسته بندی: مهندسی الکترونیک
قیمت قدیم:۴۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی در رشته مهندسی برق – قدرت

    چکیده

     

    دراین پایان نامه ضمن مرور میزان متوسط بازدهی در سیستم های محرک صنعتی اهمیت انتخاب مناسب موتور در این موارد از دیدگاه مصرف انرژی مورد بررسی قرار می گیرد. اهمیت تطابق بین موتور و بار و بالا بودن ضریب ار از نظر انرژی مصرفی و بازدهی سیستم محرک – موتور مورد تاکید قرار می گیرد. ملاحظات اقتصادی در انتخاب موتور مناسب در محرک های صنعتی با استفاده از «زمان متوسط بین دو خرابی» و «زمان متوسط تعمیر» بر شمرده شده و با مقایسه بازدهی روش های مختلف کنترل سرزعت موتور رابطه ای بر محاسبه توان مکانیکی خروجی موتور – محرک ارائه می شود. سپس ضمن بررسی نحوه و میزان تاثیر بازدهی و ضریب توان محرک موتور یا بار، تاثیر استفاده از خازن بر ضریب توان مورد بررسی قرار می گیرد و همچنین با تحقیق و بررسی در مورد مسئله جایگزینی موتورها در صنعت که یکی از مسائل بسیار مهم و مورد مطالعه در کشورهای صنعتی و در حال توسعه می باشد، روش ها و دستور العمل های لازم جهت تعویض موتورها در صنعت و بویژه صنعت فولاد در جهت بهره وری بیشتر از دیدگاه کاهش مصرف انرژی، افزایش قابلیت اطمینان در خط تولید و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ارائه می گردد و با محاسبات نشان داده می شود که با انتخاب بهینه و جایگزینی موتورها می توان به مقدار زیاد هزینه انرژی الکتریکی و تعمیر و نگهداری را کاهش داده و همچنین با افزایش قابلیت اطمینان در خط تولید از هزینه های گزاف قطع خط تولید جلوگیری نمود. جایگزینی موتورها در چهار بخش تعویض موتورهای فرسوده و راندمان پایین با موتورهای راندمان بالا، موتورهای سایز بزرگ با سایز کوچک، موتورهای دور ثابت با دور متغیر، موتورهای تعمیراتی با موتورهای نو مورد بررسی اقتصادی قرار گرفته و با توجه به زمان بازگشت سرمایه در هر مورد راهکارهای لازم ارائه شده است.

    با توجه به نیازهای اولیه برای برآورد راندمان و عمر باقیمانده موتور، روش های تست در حین کار موتورها در صنعت نیز آورده شده است.

    مقدمه

     

    از انقلاب صنعتی اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم که کارهای دستی به صنایع ماشینی تبدیل می شود و ابزار ماشینی به سرعت تکامل می یابند، ماشین های ابزار به موتورهای الکتریکی مجهز می شوند، ماشین های الکتریکی جای خود را در میان صنایع سنگین مخصوصاً در جهت تولید و انتقال انرژی باز می کنند، با پیشرفت روز افزون ابزار تولید و نیاز در تسریع تولید فکر تبدیل صنایع به صورت خودکار شکل می گیرد و جامه عمل بخود می پوشد. بار روش های فرمان و تنظیم خودکار موتورهای الکتریکی مورد استفاده آنها ابعاد وسیعی پیدا می کند و از صنایع سنگین و پیچیده تا وسایل ساده خانگی را در بر می گیرد. به این ترتیب شناخت انواع ماشین های الکتریکی از نظر ساختمان، اصول کار و مخصوصاً عیب یابی و تعمیر بسیار ضروری بنظر می رسد. در موتورهای القایی جریان متناوب، سه فاز با روتور قفس سنجابی توان الکتریکی از طریق شبکه به قسمت ثابت ماشین یعنی استاتور منتقل شده و هیچگونه اتصال الکتریکی بین شبکه و قسمت چرخشی ماشین روتور وجود ندارد.

    موتورهای قفس سنجابی این مزیت بزرگی است زیرا نه تنها مراحل ساخت روتور سهل گشته بلکه با حذف سیم پیچی روتور و جایگزینی آن با هادی مس یا آلومینیومی عمر مفید روتور به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. لیکن در این حالت بدلیل عدم دسترسی به سیم پیچ روتور، ماشین بصورت ولتاژ و سرعت ثابت در آمده و در حال عادی دارای جریان و راه اندازی زیاد و گشتاور و راه اندازی کم می باشد. برای رفع این عیوب در عمل با تغییرات کمی در روتور می توان مشخصه های راه اندازی موتور را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. همچنین با به بکار گیری روش های خاص طراحی در سیم پیچی استاتور می توان قابلیت کار موتور در چهار سرعت ثابت را، در کار دایم ایجاد کرد.

    از اوایل دهه 1950 میلادی که استفاده از ابعاد بدنه استاندارد و بار دایم حداکثر (MCR) مطرح گردید، بازدهی موتورهای القایی سه فاز با روتور قفس سنجابی شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. لذا در دهه های اخیر بطور مداوم ابعاد بدنه برای توان خروجی ثابت کاهش یافته و بدین ترتیب بازدهی موتور روند صعودی داشته است.

    حداکثر بازدهی برای موتورهای القایی با توان خروجی 750 وات تا 100 کلیووات در محدوده 73 تا 92% قرار دارد. لذا در شرایط مطلوب بازدهی متوسط برای این موتورها را می توان 80% در نظر گرفت.

     

     

    - موتورهای الکتریکی

     

    موتورهای الکتریکی به آن دسته از ماشین هایی گفته می شود که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. به موتورهای الکتریکی، الکتروموتور هم می گویند. موتورهای الکتریکی در صنعت کاربردهای بسیار وسیع و گسترده ای دارند. کاربردوسیع موتورهای الکتریکی از سو و عوامل اقتصادی از سوی دیگر باعث شده است که محدوده کارکرد و ویژگی های ساختمانی آنها دارای تنوع بسیار زیادی شود. موتورها را از نظر نوع تغذیه الکتریکی به دو دسته: موتورهای جریان مستقیم و موتورهای جریان متناوب تقسیم می کنند.

    موتورهای جریان متناوب از نظر نوع تغذیه نیز به دو دسته تقسیم می شوند:

    موتورهای سه فاز

    موتورهای تک فاز

    موتورهای سه فاز به آن دسته از موتورهایی گفته می شود که استاتور آنها دارای سه دسته سیم پیچ است و به وسیله یک منبع جریان متناوب سه فاز تغذیه می شوند در شکل 1-1 ساختمان ظاهری یک موتور سه فاز نشان داده شده است.

    موتورهای تک فاز به آن دسته از موتورهایی گفته می شود که به وسیله یک منبع جریان متناوب تک فاز گفته می شوند. در شکل 2-1 نمای ظاهری یک نوع موتور تک فاز با راه انداز خازنی گفته می شود نشان داده شده است.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی

    فهرست:

    چکیده ‌ه

    مقدمه 1

    1- موتورهای الکتریکی 3

    موتورهای تک فاز 4

    1-1-رتور 6

    2-1-استاتور 6

    3-1-سپرها (درپوش های دو طرف موتور) 7

    4-1-کلید گریز از مرکز 8

    2- طرز کار موتور القا تک فاز 10

    1-2-سیم پیچی قفس سنجابی 10

    2-2-سیم پیچی های استاتور 10

    موتورهای تک فاز خازنی 13

    1- خازن 14

    1-1-خازن روغنی 14

    2-1- خازن های الکترولیتی 15

    تعیین مقدار ظرفیت خازن 17

    2-موتور تک فاز با خازن راه انداز 18

    1-2-ساختمان 19

    5-یک خازن عموماً از نوع الکترولیتی 19

    2-2-طرز کار 19

    3-موتور تک فاز با خازن دایمی 20

    موتورهای تک فاز متناوب با رتور اتصال کوتاه 23

    موتور القایی همراه با خازن راه انداز (Start) 26

    1-موتورهای سه فاز 29

    1-1-ساختمان موتور سه فاز 29

    3-1-نمونه ای از اتصالات موتور سه فاز 32

    ستاره ای- مثلث و مقاومت های تخلیه کننده 34

    موتور القایی سنجابی 34

    سیم ها 35

    تبدیل سیم های آلومینیومی به سیم مسی و بالعکس 37

    سطح مقطع 40

    یک خطای نابخشودنی 40

    معرفی مشخصات پلاک موتور 42

    2-موتورهای حفاظت شده در مقابل آب (Drip proofmo): 67

    3-موتورهای کاملاً بسته بدون تهویه (Totally enclosed, noneventilated motors) 68

    4-موتورهای کاملاً بسته با تهویه هواکش (Totally enclosed fan cooled) 68

    روش های ایمنی موتورهای الکتریکی 71

    طراحی موتورهای الکتریکی 71

    نوع کار موتورهای الکتریکی 74

    روش های انتخاب موتورهای الکتریکی 77

    ضریب عملکرد( ) 82

    انواع رومت های نصب (v یا B) 84

    درجه حرارت و ارتفاع محیط در کار موتور 85

    انتخاب موتورها 95

    مشخصات موتورهای تک فاز 99

    مشخصات موتورهای آسنکرون سه فاز قفس سنجابی 100

    مشخصات موتورهای آسنکرون سه فازه با رتور سیم پیچی شده 101

    1-مصرف انرژی 104

    2-تلفات موتور القایی و محرک 105

    3-ملاحظات اقتصادی 106

    4-عملکرد 108

    5-بازدهی و ضریب توان 109

    6-کنترل کننده موتور 111

    7-اینورترها 112

    8-سیکلوکنورتورها 112

    9- نتیجه گیری 112

    1-اهمیت و شرح مسئله: 115

    2-عمر یک موتور چقدر است؟ 116

    3-پیش بینی عمر باقیمانده موتورها 117

    4-روش های تخمین بار موتورها 119

    5-اثر بارگذاری در راندمان موتورها 120

    روش های تعیین راندمان 121

    6- اثر عدم تعادل ولتاژ در راندمان موتورها 122

    7-اثر عدم تقارن سیم پیچ ها در راندمان موتورها 123

    8-اثر سرعت در توان پمپ ها و فن ها 124

    9-اثر وضع موتور روی راندمان و قابلیت اعتماد آن 125

    10-اثرات کیفیت توان در راندمان و عمر موتورها 125

    11- محاسبات اقتصادی برای جایگزینی موتورها 126

    مراجع و منابع: 130

     

     

     

    .

    منبع:

     

    1- انصاری، ص، 1375، طراحی سیم بندی و سیم پیچی موتورهای الکتریکی تک فاز و سه فاز، انتشارات مهزیار.

    2- لسانی، ح، 1370، سیم پیچی، عبی یابی و تعمیر انواع موتورهای الکتریکی، انتشارات قائم.

    3- واحدیان، الف، 1378، کتاب مرجع برق و الکترونیک، انتشارات علوم روز.

    4- مالکی، ق، 1385، تکنولوژی برق صنعتی، انتشارات طرح.

    5- گلستانی دریانی، ن، 1384، جدول های مهندسی برق و سترمان، انتشارات امیر کبیر.

    6- احمدی، ب، 1385، برق صنعتی پیشرفته کاپا، انتشارات آیلار.

    7- مقاله:

    الف) اورعی، ه، انتخاب موتورهای القایی مناسب در کاربردهای صنعتی، دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف.

    ب) معلم، م، صرفه جویی انرژی در صنعت با انتخاب بهینه و جایگزینی موتورهای الکتریکی، دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت پژوهنده نیرو.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, رساله در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی و انتخاب بهینه موتورهای الکتریکی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت