فهرست و منابع پایان نامه مونوگرافی شهرستان بوکان با تکیه بر آداب و رسوم ازدواج
فهرست:
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه: ............................................................................................... 2
1-1- بیان مسئله ................................................................................... 4
1-2- ضرورت و اهمیت موضوع .............................................................. 5
1-3- سوالات تحقیق............................................................................... 5
1-4- هدف تحقیق.................................................................................. 6
1-5- پیشینه تحقیق................................................................................. 6
1-6- روش تحقیق.................................................................................. 7
1-7- محدودیت های تحقیق....................................................................... 9
1-8- مفاهیم......................................................................................... 9
1-9- زمان و جامعه تحقیق....................................................................... 10
1-10- مکان تحقیق: جغرافیای تاریخی گرمسار.............................................. 12
1-10-1-حدود و موقعیت ویژگی های طبیعی................................................. 13
1-10-2- ویژگی های جمعیتی شهرستان گرمسار............................................ 14
1-10-3- وضع سواد و وضعیت اجتماعی ................................................... 15
1-10-4- تقسیمات داخلی........................................................................ 17
1-10-5- نژاد مردم گرمسار..................................................................... 17
1-10-6- زبان و لهجه های محلی گرمساری ................................................ 18
1-10-7- مذهب مردم گرمسار.................................................................. 19
1-10-8- آداب و اخلاق – عقاید و افکار...................................................... 19
1 – 10-9- سرگرمیها ،جشنها و همگروهی ها............................................... 20
1 – 10 – 10 – آب و هوا..................................................................... 23
1 – 10 – 11 – رودها.......................................................................... 24
1 – 10 – 12 – پستی و بلندی................................................................. 26
1 – 10 – 13 – زندگی کشاورزی............................................................ 29
1 – 10 – 14 – محصولات کشاورزی....................................................... 29
1 – 10 – 15 – درختان میوه گرمسار (باغدار ی)......................................... 33
1 – 10 – 16 – پوشش گیاهی................................................................. 37
1 – 10 – 17 – حیوانات وحشی.............................................................. 38
1 – 10 – 18 – زندگی دامپروری............................................................ 38
1 – 10 – 19 – صنایع دستی.................................................................. 40
فصل دوم : ادبیات پژوهش
مقدمه................................................................................................ 43
2 – 1 – تعریف بازی از دیدگاه صاحب نظران.............................................. 44
2 – 2 – بازیهای کهن............................................................................ 45
2 – 3- بازیهای ایرانی........................................................................... 46
2 – 4 – طبقه بندی بازیهای سنتی............................................................. 48
2 – 5 – برخی ویژگی های بازیهای سنتی................................................... 50
2 – 6 – انواع بازی.............................................................................. 53
2 – 7 – ریشه های بازیهای کودکانه........................................................... 55
2 – 7 – 1 – عناصر بنیادین زندگی به ویژه خاک و آب................................... 55
2 – 7 – 2 – پدیده های طبیعی................................................................. 57
2 – 7 – 3 – پیوند انسان با جانوران......................................................... 57
2 – 7 – 4 – کار گروهی....................................................................... 58
2 – 7 – 5 – آیین های اسطوره ای و جادویی............................................... 59
2 – 7 – 6 – سنت ها و آیین های ملی و دینی و اجتماعی که ریشه های چندگانه دارند 61
2 – 7 – 7 – جنگ ها و تمرین های جنگی از بن مایه های مهم در تقلید بازی کودکان 62
2 – 7 – 8 – حرکت و کنش های بدنی....................................................... 63
2 – 7 – 9 – بازیهایی که ریشه در اصل لذت جویی دارند................................ 64
2 – 7 – 10 – زبان و نیاز به پیوند اجتماعی............................................... 67
فصل سوم : دیدگاه صاحب نظران در زمینه بازی
مقدمه................................................................................................ 71
3 – 1 – نظریات پیشوایان و بزرگان اسلامی................................................ 72
3 – 2 – نظریه های دانشمندان................................................................. 74
3 – 2 – 1 – نظریه کارایی یا انرژی اضافی................................................ 74
3 – 2 – 2 – نظریه استراحت یا رفع خستگی .............................................. 74
3 – 2 – 3 – نظریه اجمال فعالیت های اجدادی............................................. 75
3 – 2 – 4 – نظریه پیش تمرین............................................................... 75
3 – 2 – 5 – نظریه پویای دوران کودکی.................................................... 76
3 – 2 – 6 – نظریه پیاژه....................................................................... 76
3 – 2 – 7 – نظریه تصفیه و پالایش......................................................... 78
3 – 2 – 8 -نظریه اجتماعی شدن............................................................. 78
3 – 2- 9 – نظریه تکوین شخصیت........................................................... 79
فصل چهارم : چارچوب نظری
مقدمه................................................................................................ 81
4 – 1 – کارکرد.................................................................................. 82
4 – 2 – مکتب کارکردگرایی.................................................................... 82
4 – 3- کارکرد اجتماعی بازی ها.............................................................. 84
4 – 4 – بازی و فرایند جامعه پذیری.......................................................... 86
4 – 5 – کارکرد جسمی و ذهنی بازی ها..................................................... 89
4 – 6 – کارکرد بازی در رشد عاطفی........................................................ 90
4 – 7 – مکتب اشارعه گرایی.................................................................. 90
4 – 8 – مکاتب اشاعه گرا...................................................................... 91
4 – 8 – 1 – مکتب اشاعه آلمان............................................................... 91
4 – 8 – 2 – مکتب اشاعه انگلیس............................................................ 91
4 – 8 – 3 – مکتب اشاعه آمریکا............................................................. 91
4 – 8 – 4 – نقطه محوری نظریه اشاعه گرایی............................................ 92
فصل پنجم : یافته های تحقیق
مقدمه :.............................................................................................. 94
5 – 1 – مراحل بازی های سنتی............................................................... 95
5 – 2 – نحوه یارگیری.......................................................................... 96
5 – 3- بازیهای پیش دبستانی................................................................... 97
1 – زنگوله پا..................................................................................... 97
2 – دالی بازی..................................................................................... 98
3 – دسی دسی..................................................................................... 98
4 – اتل متل توتوله............................................................................... 98
5 – عروسک بازی................................................................................ 99
6 – کلاغ پر...................................................................................... 100
7 – لیلی لیلی حوضک........................................................................... 100
8 – سایه بازی.................................................................................... 101
5 – 4 – بازیها و سرگرمی هایی که در دوران دبستان مرسوم می باشد ................ 101
1 – قایم باشک..................................................................................... 101
2 – هفت سنگ بالا.............................................................................. 102
3 – بازی چال گردو............................................................................. 103
4 – گل بازی یا خاک بازی...................................................................... 104
5 – بازی جور کن............................................................................... 104
6 – نخ بازی...................................................................................... 105
7 – بازی کله شیطان............................................................................ 106
8 – بادبادک بازی................................................................................. 106
9 – فرفروک بازی............................................................................... 107
10 – شمشیر بازی............................................................................... 107
11 – الک دلک..................................................................................... 107
12 – بازی لپ پره.............................................................................. 109
13 – چارقد بازی................................................................................ 109
14 – آسیا به چرخ............................................................................... 110
15 – بالابلندی.................................................................................... 111
16 – بازی گرگ آمده گله ببره................................................................. 111
17- بازی اوستا بدو.............................................................................. 112
18 – بازی سک سک............................................................................. 112
19 – بازی جفتک چارکش...................................................................... 112
5 – 5 – بازی های نوجوانی و جوانی....................................................... 113
1 – بازی وسطی................................................................................. 113
2 – کشتی یا زورآزمایی........................................................................ 114
3 – طناب کشی.................................................................................. 114
4 – ملق بازی.................................................................................... 115
5 – قلاب سنگ بازی........................................................................... 115
6 – بازی عروس و داماد....................................................................... 116
7 – سوار سوار یا پیاده سوار.................................................................. 116
8 – آقاج توپی.................................................................................... 117
9 – اسب سواری................................................................................. 117
10 – تیراندازی.................................................................................. 118
11 – او بازی.................................................................................... 118
5 – 6 – بازیهای عمومی : مخصوص تمام شرایط سنی ( بازیهای فکری )،به استثناء کودکان 119
5 – 7 – تحلیل کلی.............................................................................. 121
5 – 8 – نتیجه گیری............................................................................ 122
پیوست............................................................................................. 126
فهرست مصاحبه شوندگان....................................................................... 127
منابع................................................................................................ 132
منبع:
آخته، ابوالقاسم، 1385، جشن و آئین های شادمانی در ایران،چاپ اول ،تهران،اطلاعات
احمدوند،محمدعلی،1387،روانشناسی بازی،چاپ پنجم،تهران،دانشگاه پیام نور
اسدی ،نوش آذر،1378،نگاهی به گرمسار سرزمین خورشید درخشان ،چاپ اول،تهران ،نشرپازینه
ادیبی، انصاری، حسین ، عبدالمعبود، 1383، نظریه های جامعه شناسی، چاپ دوم ، تهران ، نشر دانژه
انجوی شیرازی،ابوالقاسم، 1379:جشن ها و معتقدات زمستانی،ج2،تهران،امیر کبیر
امینی، ابراهیم، 1363، آیین تربیت ، چاپ یازدهم، تهران ، نشر اسلامی
بوتسوانا،با آوباب، ، 1382: فرهنگ کودکان و نوجوانان،زیرنظرتوران میرهادی،چاپ سوم،تهران،انتشارات فرهنگ کودکان و نوجوانان
بلوک باشی،علی،1386،بازیهای کهن،چاپ اول،تهران،انتشارات علمی فرهنگی
بشیریه، حمید، 1385: فرهنگ از دیدگاه انسان شناسی وقوم شناسی،تهران،نشرنگاه معاصر
پهلوان، چنگیز، 1378، فرهنگ شناسی، چاپ اول،تهران،نشر قطره
پزشپور،هادی،1382،مجموعه بازیهای کودکان ونوجوانان، چاپ اول،تهران،آشیانه کتاب
پروین گنابادی،محمد،1355،بازیهای محلی،تهران، نشرتوس
13- پانوف،پرن،میشل،1386، فرهنگ مردم شناسی،ترجمه دکتر عسکری خانقاه، چاپ سوم،تهران،نشرسمت
14- تامپسون ، رودلف، 1384، مشاوره با کودکان، ترجمه جواد طهوریان ، چاپ اول، تهران، نشر آرین
15- حسن پور،غلامحسین،1387،ورزشهای بومی،سنتی،محلی، چاپ دوم،تهران،بامداد کتاب
16- حسینی، سیده مریم، 1387: کودک و بازی و اسباب بازی،چاپ سوم،قم،نشر نسیم کوثر
17- روح الامینی، محمود، 1382: مبانی انسان شناسی ، تهران ، انتشارات عطار
18- صدیق سروستانی، رحمت ا...، 1382: برخی کارکردهای اجتماعی بازی ، فصل نامه پل فیروزه ( ویژه بازی ها ) شماره نهم ، تهران ، دفتر پژوهش های فرهنگی
19- طیبی ، حشمت ا... ، 1380 ، مبانی جامعه شناسی و مردم شناسی ایلات و عشایر ، چاپ چهارم ، تهران ، دانشگاه تهران
20- عسکری خانقاه، اصغر، 1373: مردم شناسی (روش ، بینش، تجربه) ، چاپ اول ، تهران ، نشر شب تاب
21- غلامی، غلامعلی، 1378: تئوری های اولیه بازی ، ماهنامه تربیت ، شماره 5 ، سال پانزدهم
22- فربد، محمد صادق، 1376، مبانی انسان شناسی ، چاپ دوم تهران ، تهران ، انتشارات عصر جدید
23- فکوهی ، ناصر، 1386: تاریخ اندیشه ها و نظریه های انسان شناسی ، تهران ، چاپ سوم ، نشر نی
24- قزل ایاغ ، ثریا ، 1379 ، راهنمای بازی های ایران ، تهران ، دفتر پژوهش های فرهنگی
25- کافی ، شیخ کلینی ، 1369 ، اصول کافی ، جلد ششم
26- ماسه، هانری، 1375: معتقدات و آداب ایرانی، ترجمه مهدی روشن ضمیر ، جلد 1 و 2 ، تهران ، انتشارات مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران
27- معینی، جهانگیر، 1374: نظریه و فرهنگ ، چاپ اول ، تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی بین المللی
28- محمدی، محمد هادی، 1379، ریشه ها و بنیاد های تاریخی بازی های سنتی، فصل نامه پل فیروزه ( ویژه بازی ها ) شماره نهم ، تهران ، دفتر پژوهش های فرهنگی
29- مهجور، سیامک، 1376، روانشناسی بازی ، چاپ پنجم ، تهران ، انتشارات دلگشا
30- نوابخش ، مهرداد ، 1382 ، نظریه های مردم شناسی، تهران