فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر بهزیستی روان شناختی معتادان
فهرست:
چکیده....................................................................................................................7
فصل اول :کلیات تحقیق
مقدمه..................................................................................................................10
بیان مسئله.............................................................................................................11
اهمیت و ضرورت پژوهش...................................................................................... 14
اهداف پژوهش........... .......................................................................................... 16
تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها و متغیرها.............................................................. 17
فصل دوم: ادبیات و پیشنیه تحقیق
مبانی نظری و یافته های پژوهشی.............................................................................. 20
اعتیاد..................................................................................................................30
مهارت های زندگی.................................................................................................22
بهزیستی روان شناختی............................................................................................25
پژوهشهای انجام شده در ارتباط با موضوع...................................................................34
فصل سوم :روش شناسی
روش پژوهش ...................................................................................................... 39
جامعه آماری ....................................................................................................... 39
نمونه و روش نمونه گیری.................................................................... .................. 39
ابزار پژوهش....................................................................................................... 39
پرسشنامه بهزیستی روانشناختی.......................................................... ..................... 39
روشهای تجزیه و تحلیل داده ها..................................................................................40
فصل چهارم: یافته های پژوهش
بررسی جمعیت شناختی آزمودنیها.................................................... ........................ 42
یافته های توصیفی..................................................................................................43
یافته های استنباطی.................................................................................................45
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری پژوهش......................................................................................49
محدودیت های تحقیق...............................................................................................52
پیشنهادهای تحقیق...................................................................................................53
فهرست منابع و ماخذ...............................................................................................54
ضمائم.................................................................................................................57
.
منبع:
1- آقاجانی سعید،اسدی نوقابی احمدعلی،(1381)،نظریه مشاوره وروان درمانی ،تهران،مرکزنشردانشگاهی.
2-آقاجانی، م ) 1381 ( بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و منبع کنترل نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی چاپ نشده. دانش کده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه الزهرا.
3-اعرابی، ش ) 1380 (بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی نوجوانان. دختر شرکت کننده در برنامه های اوقات فراغت سازمان بهزیستی اصفها ن. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی چاپ نشده .دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
4- ادوارد پ.سارافینو،روان شناسی سلامت(ترجمه الهه میرزایی ). (1387)، تهران، رشد
5-پورافکاری نصرالله،(1376)،فرهنگ جامع روانشناسی-روانپژشکی وزمینه وابسته،چاپ دوم،تهران،نشر نی.
6- سایت اینترنتی –www.porzhe.com
7- شفیع آبادی عبدالله،(1372)،نظریه مشاوره و روان درمانی،تهران ،انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
8- کلینیکه .ال .کریس. مهارتهای زندگی (ترجمه شهرام محمد خانی ) . (1381) ،تهران :اسپندهنر
9- رامشت ،مریم،فرشاد، سیامک(1383):بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد دانشجویان ،دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.
10- طارمیان ،فرهاد،مهریار ،امیر هوشنگ،(1387)، اثر بخشی برنامه آموزش مهارت زندگی به منظور پیشگیری از مصرف مواد در دانش آموزان دوره راهنمایی -جدید الورود درباره مهارتهای زندگی و ارتقاء توانمندیهای روانی-اجتماعی آنان ، مجله علمی ،پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان.
11- رضایی،زهرا(1389) بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر افزایش سلامت عمومی دانش آموزان ناحیه 4 تبریز پایانامه ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل.
12- ناصری ،حسین :نیک پرور ،ریحانه . (1383) . بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهداشت روانی دانشجویان ،دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.
13- نظر پور ،محمود ،همکارانش ،(1388) ،اثر کارگاه مهارت های زندگی بر تغییر نگرش و آگاهی نسبت به سوءمصرف مواد در دانشجویان ، مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
14- ربیعیان ، منصور،(1370) . بررسی اپیدمیولوژیک اعتیاد در استان تهران، 1370
15-رحمتی،عباس(1383) تاثیر آموزش مهارت های مقابله ای به شیوه بحث گروهی بر نگرش دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر. پایان نامه دکتری دانشگاه علامه طباطبایی.
16- رفاهی ،ژاله (1387 (: آموزش مهارت های زندگی راهکار پیشگیری از آسیب های اجتماعی نوجوانان فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت صص0146 -131
17- محمد خانی ،شهرام (1385) مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر؛ ارزیابی اثر آموزش مهارت های زندگی بر عوامل.... پایان نامه دکتری روانشناسی بالینی .دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
18- علیپور ،محمد اسماعیل، لرستانی ،فهیمه (1387) پیشگیری ،درمان و کاهش وابستگی به مواد،تهران پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان .
19- مقدم،شمس علیزاده،وفایی بانه،(1383)،بررسی اثر بخشی برنامه آموزش مهارت های زندگی بر میزان آگاهی از این مهارتها در گروهی از دانش آموزان مقطع چهارم دبستانهای شهرستان سنندج ، مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
1- Botvin,G. J. Kantor , L .W.(2000). Preventing alcohol and tobacco use through life skill training journal of alcohol research& health .24(4).10-21.
2-Botvin GJ, Griffin KW, Nichols TD.Preventing youth violence and delinquency through a universal school based prevention approach prev sci .2006;
3- Dukes,R.L & Lorch,B.D.(1989).concept of self ,Mediating fac_tors and adolescent deviance.Sociological Spectrum,9(3)
4- Keddie,A.M.(1992).psychosocial factors associatel with teenage pregrancv in jamaica. A dolescenc5.Singh ,h,Mustapha,N.(1994).some factors associated with sub stance abuse among secondary school students in Trinided and Tobago. Journal of durg Education.24(1)
Rice,C(1991).-5- Mac Donald L,Bradish ,D.C.,billingham ,S,Dibble,N , & Families and schools together:An innovative Substance abuse prevention program .Social work in Education,(3)2.
-6- Mohamadkhani SH. Structural model of drug use in high risk students: effectiveness of life skills training on risk and protective factors of drug use.-
-Tehran university of welfare sciences and rehabilitation. 2006
, 7-Masahito Tomotake, Yasuhiro Kaneda, Jun-ichi Iga, Sawako Kinouchi Hirofumi Aki –Sumiko Shibuya-Tayoshi, Shin-Ya Tayoshi, Ikuyo Motoki, Kazuhiko Moriguchi,Satsuki Sumitani, Ken Yamauchi, Takahide Taniguchi, Yasuhito Ishimoto shu-ich Ueno,Tetsuro ohmori- Subjective and objective quality of life, levels of life skills and their clinical determinants in outpatients with schizophrenia Psychiatry Research 158 (2008) 19–25
8-Pick , S. , Givaudan , M., & poortinga , V.H. (2003)." Sexuality and life skills education :A multistrategy intervention in mexico.American Psychologist,58, 3 , 230 _ 234
9-Pitman , A. ,& Matthey , S. (2004). "The SMILES program: A group program for children with mentally -
ill parents or siblings". American Journal of Orthopsychiatry, 74, 3, 383
10- Ryff. C. D. Keyes. C. l. m Shomtkin .D. (2002). Optimal well-being :Empirical Encounter of two traditional. Journal of Personality and social psychology. 62 (6). 1007-1022
11-.Singh ,h,Mustapha,N.(1994).some factors associated with sub stance -abuse among secondary school students in Trinided and Tobago. Journal of durg Education.24(1)
12- Smith ,E,A.(2004) .Evaluation of life skills training and Infused-life skills Training in a rural setting :outcomes at two years.journal of Alchohole durg- Education.
13-.Smith,T.A Genry,L.S. Ketring ,S.A.(2005) Evaluating a Youth Lead- ership life skills Development program.journal of e,27(108)
14-Sobhi N -G & Rajabi S Efficacy of life skills training on increase of mental health and self esteem of the students Procedia Social and Behavioral Sciences 5; (2010) 1818–1822;evention approach for youth at high risk for substance Use initiation.. Prev Med .2003.
15-.Choquet .M.kovess.v .& poutignat.N.(1993).Suicidel thoughts among -adolescents:an intercultural approach.A dolescence.28(11)
WHO. (1997)." Life skills and adolescence".www.who.com-16
Fariba bashardoost tajall - i BCreativity comparison-, zahra zandi-17
-between students who studied life courses and those who didn't Procedia Social and Behavioral Sciences 5 (2010)
skills
18 - Zollinger, T.W., Saywell, R. M., Muegge, C.M., Wooldridge. J.S., Cummings, S.F., Caine. V.A.(2000). Impact of the life skills raining curriculum on middle school student tobacco use in marion county, Indiana, Arch surg, 3,303-308.
.