پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 606
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۱۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۹,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

    بیان مسأله

    یکی از مشکلات تحصیلی که باعث تشویق و مراجعات مکرر والدین به کلینیک های بالینی می شود اختلالات یادگیری است، و چون کودکان پایه و اساس جامعه فردای هر کشور را می سازند. اگر مورد بی توجهی قرار بگیرند نتایج جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت (حمید، 1385). مشخصه نتوانی یادگیری در کودکان یا نوجوانان پیشرفت تحصیلی در زمینه خواندن، بیان نوشتاری یا ریاضیات در مقایسه با توانایی هوش کلی کودک است.

    متن بازنگری شد DSM.IV (DSM-IN-TR) بنابه تعریف فلچر، لیون، فاجس و جاونس (2007) دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری نمی توانند در مهارت های مختلف تحصیلی مانند گوش دادن و خواندن جامع، مهارت های خواندن پایه، محاسبه ریاضیات و حل مسئله منطبق با سن و استانداردهای سطح نمره موفق باشند. بر همین اساس اختلالات یادگیری را در چهار طبقه تشخیص گنجانده شده است. اختلال خواندن، اختلال ریاضیات، اختلال بیان نوشتار، اختلال یادگیری نامشخص (NOS) (کاپلان، سادوک، 2007).

    نتایج مطالعات بیانگر آن است که میزان شیوع این اختلالات از 2 درصد تا 30 درصد در نوسان است (نریمانی و رجبی، 1384). در DSM-IV-IR گفته شده که تقریباً 5 درصد دانش آموزان مدارس عمومی در ایالات متحده، دچار نوعی اختلال یادگیری هستند (آلتراس، 2007). فرا تحلیل بهراد (1384) نشان می دهد که میزان شیوع اختلال یادگیری در دانش آموزان ابتدایی 58/4 درصد می باشد و دانش آموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر است. در مطالعه نریمانی و رجبی (1384) میزان شیوع اختلال یادگیری در استان اربیل 13 درصد گزارش شده است. میزانترک تحصیلی مدرسه برای کودکان و نوجوانان مبتلا به این اختلال 40 درصد یعنی یک و نیم برابر متوسط است دادستانی، 1389، به نقل از نریمانی و همکاران). از جمله متغیرهایی که در کودکان ناتوان در یادگیری دچار مشکل است بهزیستی روان شناختی است. کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری به دلیل شکست های مکرری که در مدرسه و منزل با آن روبرو می شوند، از نظر بهزیستی روان شناختی در سطح پایین تر از کودکان عادی قرار دارند (گروسمن ونیمن، 2004). ریف بهزیشتی روان شناختی را تلاش فرد بای تحق توانایی های بالقوه خود می داند. این مدل از طریق ادغام نظریه مختلف رشد فردی (مانند نظریه خود شکوفایی مزلو و شخص کامل راجرز) و عملکرد سازگارانه (مانند نظریه سلامت روانی جاهودا) شکل گرفته و گسترش یافته است (کامپتون، 2001). بهزیستی روان شناختی در مدل ریف و همکاران از شش مولفه تشکیل شده است: مولفه پذیرش خود و معنی داشتن نگرش مثبت به خود و زندگی گذشته خویش است. اگر فرد در ارزشیابی، استعدادها، توانایی ها و فعالیت های خود در کل احساس رضایت کند و رجوع به گذشته خود احساس خشنودی کند، کارکرد روانی مطلوبی خواهد داشت. مولفه خود مختری به احساس استقلال، خود کفایی و آزادی از هنجارها اطلاق می شود. داشتن ارتباط مثبت با دیگران دیگر مولفه این مدل به معنی داشتن رابطه با کیفیت و ارضا کننده با دیگران است. مولفه هدفمندی در زندگی به مفهوم دارا بودن اهداف دراز مدت و کوتاه مدت در زندگی و معنادار شمردن آن است. تسلط بر محیط مولفه دیگر این مدل به معنی توانایی فرد برای مدیریت زندگی و مقتضیات آن است. مولفه رشد شخصی به گشودگی نسبت به تجربیات جدید و داشتن رشد شخصی پیوسته باز می شود (هوسر اسپرینگرو پودروسکا، 2005). کوپر (2007) شیوع مشکلات بهزیستی روان شناختی را در افراد ناتوان در یادگیری در مقایسه با گروه کنترل بیشتر گزارش کرده است. ابون و مک کنکی (2006) در افراد مبتلا به ناتوان در یادگیری مشکلات روان شناختی از قبیل افسردگی، اضطراب، ناسازگاری اجتماعی، عواطف منفی را گزارش کرده اند.

  • فهرست و منابع پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    جعفری,ف_(1384)اثر بخشی آموزش مهارت های ارتباطی پیش از ازدواج بر افزاش رضایت زناشویی زوجین پس از ازدواج.پایان نامه کارشناسی ارشد مشاور خانواده ,دانشگاه علامه طباطبایی.

    صبوری ,کیانا(1379)درمان میگرن و سردردهای عصبی ,مشهد:نشر نو آیین

    گلشن فومنی,محمد رسول01375).جامعه و آموزش و پرورش.تهران:شیفته

    عطاری,یوسفعلی ؛حقیقی؛جمال ؛خانه کشی؛زلفعلی (1381).بررسی رابطه میزان بی ثباتی هیجانی ,رفتاجامعه گرا و پرخاشگری با عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دختر و پسر راهنمایی شهرستان اهواز,مجله علوم تربیتی و روانشناسی درنشکاه شهید چمران اهواز ,دوره سوم ,سال نهم ,سال نهم ,شماره های 1و2ص16-1.

    یوسفی,مهران(1381).بررسی شیوعع میگرن در دانشجویان پزشکی و پزشکان

    دانشگاه علوم پزشکی زنجان ,مجله علمی دانشگائه علوم پزشکی زنجان و خدمات بهداشتی- درمانی استان زنجان ,سال سوم ,شماره 3.

    نادری,طیبه(1383)شیوع میگرن و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان مبتلا به سندروم قبل از قاعدگی.مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی –درمانی استان زنجان ,سال سوم ,شماره 3.

    -محمودی راد، آراسته، افقه، براتی سده (1386) بررسی نقش آموزش مهارت های ارتباطی و حل مسئله اجتماعی بر عزت نفس و هوشبهر دانش آموزان. ویژه برنامه توانبخشی در بیماران و اختلال های روانی

    -دادفر (1390) اثربخشی آموزش حل مسئله اجتماعی بر خود کنترلی، خود کارآمدی و تکانشوری دانش آموزان دارای استعداد اعتیاد، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    -جوادیان، مجتبی (1380) مقدمه ای بر کودکان استثنایی چاپ چهارم، نشر آستان قدس رضوی، ص 30-40

    -احمدی، رضا و اسدی، علی (آشنایی با کودکان استثنایی، چاپ اول ص 15-23)

    -تقی پور، منوچهر (1377)، بررسی و مقایسه باورهای غیر منطقی در اختلالات روان تنی با افراد بهنجار. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی.

    -خوشکام، ملک پور، مولوی (1387) اثر بخشی آموزش حل مسئله گروهی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان با آسیب بینایی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال هشتم، شماره 2

    -کاپلان و سادوک (2007) خلاصه روانپزشکی، ترجمه رضائی، چاپ اول، تهران، انتشارات ارجمند، ص 422-408

    نریمانی، آقاجانی (1383) اختلالات یادگیری، چاپ اول، انتشارات باغ رضوان 1 تا 20

    -مک موران، مک گرائر، (1391) حل مسئله اجتماعی و ارتکاب جرم، ترجمه خانجانی، فیروزیان، چاپ اول، تهران، انتشارات ارجمند.

    -نریمانی، سوران رجبی، افروز، خوشخو (1390) بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان. مجله ناتوانی های یادگیری دوره 1، شماره 128-109.

    -سلیمانی، بابلان، فرزانه، ستوده (1391) مقایسه نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان اختلال یادگیری.

    - زنجیر اصل (1391) بررسی مقایسه ای ارمکانیزم های دفاعی در بیماران قلبی عروقی و افراد سالم، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - مومنی(1389) بررسی اثر بخشی آموزشی مهارت های زندگی و وضعیت روانشناسی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - معروفی(1387) مهارتهای حل مساله از مجموعه آموزش برناه آموزشی مهارتهای زندگی، معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش ص 60-55.

    -  دشتی (1389) بررسی مقایسه ای خلاقیت و ابعاد شخصیت در رزمندگان خط شکن و غیر خط شکن اردبیل/ پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - آدینه (1389) مقایسه اثر بخشی دو روش حل مسئله اجتماعی و مهارتهای زندگی بر نیم رخ روانی زنان شاهد شهرستان خلخال، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - براهیمی اردی(90) نقش مکانیسم های دفاعی و  تاب آوری در پیش بینی آسیب پذیری روانی مبتلایان به آسم، پایان نامه کارشناسی ارشد.

    - ذاکری (91) مقایسه راهبردهای مقابله ای ویژگی های شخصیتی در افراد مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد و افراد بهنجار: پایان نامه ارشد.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, تز دکترا در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, رساله در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, پایان نامه در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, تحقیق در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, مقاله در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت