باستان شناسی و هنر
چکیده
عناصری که مفهوم جدید را بر میسازند میراث روزگاران پیشیناند و برخی از آنها در مفاهیم کلی حضور دارند. هنرهای سنتی ایران بر آداب عمیق معنوی مبتنی است. راز عزت و ماندگاری این هنرها را قلمرو نامحدود هنر در ایران و اهالی متعهد ایران باید دانست. بنابراین هنر سنتی امریست در خور بررسی و تحقیق چرا که درک و دریافت آن و ملبس کردن هنر و صورتهای هنری آن آفرینش هنری راه ماندگار و رنگ و بوی کهنگی و زمانبندی از رخسار آن زدوده در تمامی اعصار ماندگار و جاویدان میگرداند. هنرهای سنتی به لحاظ بُعد ماندگار و جاویدانش در تمامی شئون زندگی امروز وآیندهی ما حضور داشته، خواهد داشت و به هیچ روی تعریفی مترادف با کهنگی نمییابد.
دایره همیشه به عنوان یک شکل کامل که نماد حرکت جاودانه مورد توجه هنرمندان بودهاست و بسیاری از هنرمندان در شرق و غرب سعی کردهاند آثار خود را بر مبنای دایره یا ترکیبهایی از دایره به وجود بیاورند. به ویژه در هنر نقاشان ایرانی نقاشان بزرگ برای ساختن آثار خود از ترکیبهایی بر اساس حرکت چرخش دایره الهام گرفتهاند. نقوش اسلیمی نیز از چرخش این دایرهها به وجود میآیند. این شکل نشانهای از گنبد مینایی آسمان و عالم ملکوت است.
این پایاننامه به صورت تحقیق کتابخانهایی بوده است. در این پایاننامه سعی شده با استفاده از نقوش دایره، اسلیمی و بته که جایگاه ویژهای در هنر سنتی ایران دارند نقشی برای استفاده در پارتیشن ارائه شود. شیوهی اجرای آن به صورت فیوزینگ با کوره حرارت از بالا بوده و بر روی قاب فرفورژه ارائه گردید.
بیان مسئله
در زندگی مدرنیته و پر مشغله جلوههای هنر سنتی ازدکوراسیون مدرن کم رنگ شده و رفته رفته دکوراسیون ها با شیوه وسبک های جدید چیدمان می شود. اما نقطه مقابل این سبک تنها سبک هنری پست مدرن است که هنر مدرن را از هنر سنتی جدا ندانسته و هنر سنتی را دوباره زنده و وارد زندگی مدرن خصوصا در دکوراسیون ها می کند.
با توجه به هنر سنتی غنی ایرانی الزام دانسته که هنر سنتی یا متریالهای مدرن که متاثر از پست مدرنیسم درزندگی مدرن امروزی وارد شود.
سوالات
هنر سنتی میتواند همچون گذشته در متن زندگی کنونی مطرح شده و مورد استفاده قرار گیرد؟
فرضیه
هنر سنتی میتواند در زندگی امروزی ایرانیان در صورتی نو کاربرد داشته باشد.
ارائه راهکار
هنرمندان میتوانند با حفظ هویت ملی نقوش و آثار، هنرهای سنتی را زنده نگه داشته و در متن زندگی جامعه کنونی مطرح کنند.
هدف کلی
هدف کلی از انجام این تحقیق این است زمینه آشنایی هر چه بیشتر مردم از هنر سنتی تا از انزوای این هنر ممانعت به عمل آید.
1-شناسایی مشکلات که باعث موانع استفاده از هنر سنتی می شود 2-شناسایی عواملی که باعث جایگزین شدن هنر مدرن بر هنر سنتی میشود .
2-مروری بر تحقیقات انجام شده:
مطالعات انجام شده به منظور دستیابی به جلوههای هنر سنتی به سبک فیوزینگ و فرفورژه در دکوراسیون داخلی محقق یافته، در این زمینه پژوهشهایی صورت گرفته که نمونه آن شامل:
1-کاربردهای هنری شیشه در فضای شهری تبریز، سیده پریناز سهرابی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، سال 90.
2-تلفیق تکنیک فیوزینگ و استین گلس و کاربرد آن در معماری مدرن. مهتاب محمد خانی. سمیه غمچگی. دانشکده هنر سمنان.86.
3-بررسی مطالعه نور در هنر و تفکر مانوی و کاربست آن در دکوراسیون داخلی با استفاده از تکنیک فیوزینگ گلس،آرش رضایی.دانشکده هنر سمنان 86.
4-بهره گیری از تکنیک فیوزینگ در ساخت احجام تزئینی و کاربردی.حسام ابراهیمی. دانشگاه هنر اسلامی تبریز فیوزینگ گلاس86.
3-روش انجام پروژه:
این پایاننامه به صورت تحقیق کتابخانهایی بوده است. در این پایاننامه سعی شده با استفاده از نقوش دایره، اسلیمی و بته که جایگاه ویژهای در هنر سنتی ایران دارند نقشی برای استفاده در پارتیشن ارائه شود. شیوهی اجرای آن به صورت فیوزینگ با کوره حرارت از بالا بوده و بر روی قاب فرفورژه ارائه گردید.
هنر سنتی چیست؟
1-1 تعریف هنر سنتی:
"هنرهای سنتی ایران بر آداب عمیق معنوی مبتنی است. راز عزت و ماندگاری این هنرها را، قلمرو نامحدود هنر در ایران و اهالی متعهد ایران باید دانست".(یاوری1384: 277) بنابراین هنر سنتی امریست در خور بررسی و تحقیق چرا که درک و دریافت آن و ملبس کردن هنر و صورتهای هنری آن آفرینش هنری راه ماندگار و رنگ و بوی کهنگی و زمانبندی از رخسار آن زدوده در تمامی اعصار ماندگار و جاویدان میگرداند.( رهنورد1381: 45) هنرهای سنتی به لحاظ بُعد ماندگار و جاویدانش در تمامی شئون زندگی امروز وآیندهی ما حضور داشته، خواهد داشت و به هیچ روی تعریفی مترادف با کهنگی نمییابد.
"محققان تعاریف مختلفی در خصوص هنرهای سنتی ارائه کردهاند؛ برای نمونه سنت گرایان برای هنر اسلامی هویت عرفانی قائلاند و هر نقش و طراحی را صورت تاویلی یک معنی باتنی میدانند".(بورکهارت.1893،62)
"هنر سنتی در نظر نصر هنری است قدسی که فاخرترین نوع هنر از دیدگاه اوست" (نصر.1378. 33)
"فرهنگستان هنر نیز در خصوص هنرهای سنتی تعریفی ارائه کرده که:" هنرهای سنتی، هنرها و صنایع بدیهی است که جوهر آن برگرفته از مبدا روحانی و دارای صورتی متناسب با آن گوهر است." ( یاوری، 1384، 1)
"تمامی سبکهای هنری هدفی را دنبال میکند و هدف اصلی هنر سنتی آن است که مفاهیم متعالی را از عالم مفاهیم بلند عقول به عالم محسوس و آن هم به صورت شکل و فرم و محتوی وارد کند. بنابر این کل تلاش در هنر سنتی برای تبدیل ماده به معنا و تبدیل معنا به ماده است. چرا که ماده به مفاهیم معنوی و مفاهیم معنوی به ماده ترجمه و تبدیل میشود." (بورکهارت، 1381، 1)
"هنر سنتی، سنتی است نه به دلیل جست و مایه آن بلکه به دلیل سازگاری و هماهنگیاش با قوانین کیهانی صور با قوانین رمز پردازانه با اصالت صوری آن با جهان معنوی ویژهای که در آن خلق شده است و نیز به دلیل روش کاهنانه این هنر سازگاری و هماهنگی آن با طبیعت مواد اولیه مورد استفاده و سرانجام با حقیقت در آن ساحت ویژه واقعیت که به آن احتمام دارد."
" حال اگر چنین هنری به موضوعات دینی بپردازد و چنین خدمتی را وظیفه خود کند هنر قدسی است."
به گفته سید حسین نصر " یک نقاشی طبیعت گرایانه از حضرت مسیح هنر دینی است ولی به هیچ وجه هنر سنتی نیست، در حالی که یک شمشیر، جلد کتاب و حتی آخورگاه وسطایی هنر سنتی است." ( نصر، 136: 6)
لیکن مستقیماً هنر دینی نیست گو اینکه به دلیل ماهیت سنت حتی کوزهها و سباحهای تولید شده در یک تمدن سنتی نیز با دینی که در قلب آن سنت قرار گرفته است به گونهای سربسته مرتبطاند. شاید در بهترین گزینهها برای تشخیص منظور
حکمالی جاویدان فرد از هنر باید هنر شرق و نیز هنر مسیحی قرون وسطی را نام برد.