پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل

تعداد صفحات: 234 فرمت فایل: word کد فایل: 654
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۴۱,۷۶۰ تومان
قیمت: ۳۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل

    حسابداری بازرگانی

    مقدمه:

    دیوان محاسبات کشور به موجب قسمت اخیر اصل (55) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حسابها، اسناد و مدارک مربوط را از کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، جمع‌آوری و مورد رسیدگی و حسابرسی قرار می دهد.

       اگرچه طی سالهای متمادی حسابرسی به عنوان بخش لاینفک حسابداری محسوب میشود اما روشهای سنتی و معمول حسابرسی که به منظور کنترل ، بررسی ، مطابقت و تاییئ انجام میگیرد از کفایت لازم برای حصول اطمینان از رضایت بخش بودن عملکرد مدیریت  برخوردار نیست. حسابرسی در واقع از آنجایی آغاز شد که حسابرسان مالی به بررسی صحت اطلاعات اکتفا نکردند  واین پرسش را مطرح کردند که اصولا ً چرا رویدادهای مالی انجام شده و آیا راه بهتری  برای آن وجود داشته یا خیر. حسابرسی عملیاتی رویه ای است که حسابرس به کمک آن مشخص  می کند که مدیریت تا چه حدی از منابع که به عنوان امین در اختیارش قرار داده شده در اقتصادی ترین و کاراترین حالت ممکن و در جهت دستیابی به موثرترین نتایج عملیات استفاده می کرده است.

     

     

    نتیجه گیری:

    اهم موارد و نارسائی های موجود در نظام اجرایی کشور که حسابرسی های دیوان محاسبات  به نوعی متاثر از آن می باشد به شرح زیر می باشند.

    الف) نظام تنظیم و تدوین بودجه

    1- اصلاح نظام حسابداری دولتی متناسب با الزامات نظام بودجه‌ریزی عملیاتی.

    2-الزام شرکتهای دولتی در تعیین قیمت واقعی تمام شده کالا و خدمات و اجرای نظام بودجه­ریزی عملیاتی.

    3- ایجاد تناسب بین اعتبارات اختصاص یافته به هر یک از دستگاههای اجرایی با شاخص­های کلان تعیین شده در قانون.

    4 حذف ردیفهای متفرقه­ایی که اعتبار آن قابل تخصیص به دستگاههای ذیربط می­باشد و تحدید آن به موارد غیر قابل پیش­بینی.

    5- تخصیص اعتبارات براساس عملکرد و نتایج حاصل از فعالیتها و متناسب با قیمت تمام شده.

    ب) نظام گزارشگری مالی بخش عمومی

    چارچوب نظری گزارشگری مالی یا مبتنی بر تصمیم است یعنی وظیفه آن تهیه اطلاعات مالی جهت تصمیم گیری‌هاست و بر این اساس، رضایت مندی استفاده کنندگان اطلاعات در درجه اول اهمیت قرار دارد و یا مبتنی بر پاسخگویی است و هدف آن برقراری جریان اطلاعات بین پاسخگو و پاسخ خواه است. در این رویکرد، منصفانه بودن سیستم حسابداری در درجه اول اهمیت قرار دارد و « دانستن» حق استفاده کنندگان به شمار می‌رود. ظرفیت چارچوب‌های نظری مبتنی بر پاسخگویی در تامین مطالبات استفاده کنندگان و همچنین نیاز دولت ها در کسب اعتماد مردم منجر به این موضوع شده است که گزارشگری مالی بخش عمومی در اکثر کشورهای توسعه یافته مبتنی بر پاسخگویی باشد. نظر به اینکه چارچوب نظری گزارشگری مالی در بخش عمومی علی­القاعده باید مبتنی بر تصمیم­گیری و پاسخگویی باشد، معهذا مطالعه نظام گزارشگری مالی بخش عمومی ایران، موید ضعف در ساماندهی اطلاعات مالی و تنظیم صحیح آنها و ضمانت اجرایی لازم در این خصوص به منظور جهت دهی به گزارشها می باشد و دستورالعمل های موجود در تنظیم حسابها نیز به گونه­ای می باشند که نه اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری را مهیا می­نماید و نه آنچه را که لازمه پاسخگوییست، فراهم می­سازد.

    پ) تصمیم و تصمیم‌گیری

    یافتن و انتخاب راه حل برای فائق آمدن بر یک مشکل معین را تصمیم می‌نامند و به فرآیند اتخاذ تصمیم، تصمیم‌گیری اطلاق می‌شود. اگر چه برخی تصمیم را از جمله وظایف مدیریت می‌دانند اما به دلیل احاطه تصمیم بر تمامی وظایف مدیریت، می‌توان آن را مترادف مدیریت دانست. صرفنظر از جایگاه تصمیم به عنوان وظیفه یا جوهره مدیریت، بی‌گمان، تصمیم و تصمیم‌گیری اهمیت به سزایی در دستیابی به اهداف منظور شده در برنامه‌ها دارد و فعالیتهایی که در جهت دستیابی به اهداف صورت می­گیرد، نتیجه تصمیماتی است که « خوب» یا « بد » بودن آن در میزان تقرب به اهداف مشخص می‌شود. نکته کلیدی در فرآیند تصمیم‌گیری، وابستگی تصمیم به محیط و تأثیر پذیری آن از عواملی همچون شرایط مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، مقتضی توجه ویژه است به گونه‌ای که اخذ تصمیم در سطح عمومی بدون توجه به اینگونه عوامل و یا هم ارز نمودن عوامل مذکور در تمامی حوزه‌های تأثیر تصمیم، منجر به ناکارآمدی تصمیم و تنزل اثربخشی فعالیت‌ها خواهد شد.  به عنوان مثال در یکی از بند های قانون بودجه سنواتی مقرر شده، اعتبار طرحها و پروژه‌هایی که در سالهای  1387 و 1388 به اتمام می‌رسند به صورت صددرصد تخصیص یابد و پرداخت شود؛ علیرغم هدف مطلوب بند مذکور، از آنجا که پرداخت تمامی اعتبار در سال خاتمه طرحها و پروژه‌ها، فی‌الواقع، جبران تأخیرهای انتقالی از سنوات قبل تلقی شده و اصولاً از نظر فنی امکان پذیر بودن این جبران و تأثیر تخصیص و پرداخت تمامی اعتبار اینگونه طرحها و پروژه‌ها بر تخصیص و پرداخت سایر طرحها و پروژه‌ها و در نتیجه بروز تأخیر در آنها  و همچنین توصیف همسان ماهیت تمامی طرحها و پروژه‌هایی که در سال های مذکور خاتمه می‌یابند، به گونه‌ایی که طرحهایی همچون طرحهای تعمیر و نگهداری نیز (حتی به قیمت تعویق در فعالیت طرحهای زیربنایی) باید خاتمه یابند و درج اینگونه احکام بدون توجه به محیط و عوامل تأثیرگذار آن، علاوه بر آنکه اثربخشی فعالیت‌ها را به شدت متأثر می‌سازد، هدر رفت منابع را هم موجب می‌شود .

    مع‌الوصف، نبود زیرساخت‌های مناسب بودجه‌ای در دستگاهها، لزوم دستیابی به اهداف کلان کشور، نبود مرجع واحد برای توزیع اعتبارات و فقدان ساز و کار مشخص، سبب شده تا  بودجه متناسب با سیاست و اهداف کلان کشور، تخصیص و توزیع نیابد. لذا ضرورت دارد، در تدوین و تنظیم بودجه که مرحله اتخاذ تصمیم دولت و مجلس جهت نیل به اهداف مصوب است عنایت ویژه به زیرساخت های لازم و مناسب اجرای بودجه شود.

    ت) نظام قوانین و مقررات

    با توجه به اصول پنجاه و سوم و پنجاه و پنجم قانون اساسی و فصول اول و دوم قانون دیوان محاسبات کشور و همچنین اصول متعدد حقوق عمومی نظیر اصل حاکمیت قانون، اصل تخصص و صلاحیت و اصل لزوم اذن مقنن در دریافت هرگونه وجه یا پرداخت هر نوع هزینه، جایگاه قوانین و مقررات در فعالیت دستگاههای نظارتی و اجرایی آشکار و عیان است. در این بخش به اشکالات موجود در حوزه‌های مالی و محاسباتی اشاره می­شود:

    1 کثرت مراجع وضع قوانین و مقررات

    با اینکه مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی، تنها مرجع وضع قانون مجلس شورای اسلامی می‌باشد، اما در عمل مراجع متعددی مبادرت به تصویب و وضع قوانین و مقررات می­نمایند که غالب این مراجع از حیث وضع مقررات در درون قوه مجریه قرار دارند، نظیر هیات وزیران، نمایندگان ویژه رییس جمهور، هیاتهای امنا، مجامع عمومی یا شوراهای عالی و هیاتهای مدیره که بعضاً با وضع مقررات مغایر قانون و متضمن بار مالی موجب عدم اجرای صحیح قوانین مصوب یا عدم تحقق اهداف قانونگذار در تصویب بودجه سالانه و یا برنامه­های توسعه­ای کشور و عدم شفافیت حسابدهی و نظارت مالی می­شوند. لذا اصلح است حتی­الامکان با تمرکز این مراجع، به نحوی عمل شود تا تصمیمات متخذه از رویکرد واحدی برخوردار شده و صرفاً مقرراتی که در چارچوب اختیارات قانونی اتخاذ می­کنند، منشاء اثر و واجد اعتبار شناخته شوند.

  • فهرست و منابع پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل

    فهرست:

    فصل اول

    مقدمه.............................................................................................................12

    نتیجه گیری......................................................................................................13

    فصل دوم

    بخش اول: تاریخچه حسابرسی و سیر تکاملی آن

    تاریخچه حسابرسی.............................................................................................18

    سابقه حسابرسی درایران......................................................................................20

    تعریف حسابرسی..............................................................................................23

    انواع حسابرسی................................................................................................24

    تفاوت حسابداری و حسابرسی................................................................................26

    انواع حسابرسان...............................................................................................26

    مقایسه حسابرس مستقل و داخلی ............................................................................28

    سایر رسیدگی کنندگان........................................................................................28

    اهمیت حسابرسی مستقل......................................................................................31

    تفاوت حسابرسی و ممیزی حساب...........................................................................33

    صلاحیت حسابرسان..........................................................................................34

    مسئولیت قانونی حسابرسان .................................................................................35

    موسسات حسابرسی...........................................................................................38

    سازمان اداری موسسات حسابرسی..........................................................................39

    مسئولیتهای کادر فنی موسسات حسابرسی..................................................................39

    خصوصیات کادر فنی موسسات حسابرسی.................................................................40

    بخش دوم : اصول رفتار حرفه ای حسابرسان و گزارش حسابرسی

    رفتار حرفه ای حسابرسان.....................................................................................42

    گزارش حسابرسی..............................................................................................45

    اهمیت گزارش حسابرسان.....................................................................................45

    طبقه بندی گزارش حسابرسی از نظر نحوه تهیه............................................................47

    طبقه بندی گزارش حسابرسی از لحاظ نوع اظهار نظر....................................................48

    نکات اساسی در تعیین وتشخیص نوع اظهار نظر بر گزارشات حسابرسی..............................51

    بخش سوم : استانداردهای حسابرسی و اصول مورد قبول حسابداری

    استانداردهای پذیرفته شده حسابرسی.........................................................................54

    اصول مورد قبول حسابداری.................................................................................56

    بخش چهارم : مراحل و برنامه حسابرسی و اطلاعاتی که حسابرس قبل از شروع به رسیدگی باید تحصیل کند.

    مراحل حسابرسی..............................................................................................61

    برنامه حسابرسی...............................................................................................62

    اطلاعاتی که حسابرس قبل از شروع به رسیدگی باید تحصیل کند........................................64

    بخش پنجم : کنترلهای داخلی و تکنیکهای حسابرسی

    تعریف کنترل داخلی...........................................................................................67

    عوامل موثر در کنترل داخلی.................................................................................67

    انواع کنترلهای داخلی......................................................................................... 69

    تاثیر کنترل داخلی بر عملیات حسابرسی....................................................................69

    وظایف حسابرس در مورد کنترل داخلی ...................................................................71

    کسب اطلاع از کنترلهای داخلی ............................................................................72

    تکنیکهای  حسابرسی.........................................................................................73

    بخش ششم : فرمها، یادداشتها و پرونده های حسابرسی

    تعریف فرمها ویادداشتهای حسابرسی.......................................................................81

    هدف از تهیه فرمها و یادداشتهای حسابرسی...............................................................82

    محتویات فرمهاویادداشتهای حسابرسی......................................................................82

    پروند ه های حسابرسی........................................................................................83

    کاربرگهای حسابرسی.........................................................................................84

    نقش کاربرگهای حسابرسی...................................................................................85

    انواع کاربرگها................................................................................................85

    رهنمودهایی برای تهیه و تنظیم کاربرگها....................................................................90

    بررسی کاربرگ های حسابرسی..............................................................................93

    بررسی کنندگان در جستجوی چه هستند؟.....................................................................93

    بخش هفتم : اجرای عملی حسابرسی

    اجرای عملی حسابرسی........................................................................................95

    مراحل مختلف فعالیتهای یک واحد اقتصادی................................................................97

    مراحل انجام حسابرسی ضمنی بررسی سیستم کنترلهای داخلی...........................................98

    پرششنامه های کنترلهای داخلی...............................................................................102

    انواع پرششنامه های کنترلهای داخلی........................................................................104

    رسیدگی به اجرای کنترلهای موجود..........................................................................105

    صورتخلاصه نقاط ضعف.....................................................................................106

    جمع بندی نتایج حاصله........................................................................................108

    گزارش نکات قابل توجه ضمنی..............................................................................108

    نامه مدیریت ضمنی............................................................................................109

    مراحل انجام حسابرسی نهایی.................................................................................109

    اثبات اقلام صورتهای مالی....................................................................................110

    جمع بندی نتایج حاصله .......................................................................................111

    رسیدگیهای اثباتی اقلام صورتهای مالی :

    داراییهای ثابت........................................................................................112

    حسابها و اسناد دریافتنی.............................................................................117

    موجودی نقد و بانک..................................................................................122

    حسابها و اسناد پرداختنی.............................................................................125

    رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه.............................................................................128

    گروه دوم رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه.................................................................130

    تفاوت بین دو گروه رویداد بعد از تاریخ ترازنامه..........................................................131

    روشهای رسیدگی به رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه....................................................131

    آشنایی با دیوان محاسبات......................................................................................132

    بخش هشتم : حسابرسی عملکرد مدیریت

    تعریف حسابرسی عملکرد.....................................................................................137

    مقایسه حسابرسی مالی و حسابرسی عملکرد................................................................138

    اهداف عمومی حسابرسی عملکرد............................................................................140

    مزایای حسابرسی عملکرد.....................................................................................142

    ویژگی های یک حسابرسی عملیاتی خوب...................................................................142

    عناصراساسی حسابرسی عملکرد ...........................................................................143

    مرحله برنامه ریزی در حسابرسی عملکرد مدیریت........................................................146

    منابع اطلاعات .................................................................................................140

     

    فصل سوم

    بخش اول : آشنایی با  قانون و مقررات دیوان محاسبات                                                                               

    - نگاهی اجمالی بر وظایف و اختیارات دیوان محاسبات مطابق قانون :

    قانون دیوان محاسبات کشور................................................................................153 -

     قانون اصلاح قانون و مقررات دیوان محاسبات .........................................................153–

    -وظایف و اختیارات دیوان محاسبات.........................................................................154

    سازمان و تشکیلات دیوان محاسبات........................................................................155-

     مقررات متفرقه دیوان محاسبات ...........................................................................160-

     نحوه کار هیئت های مستشاری..............................................................................157-

    - پاره ای از مواد قانون محاسبات عمومی کشور در ارتباط با وظایف مستقیم دیوان محاسبات کشور162                                                                                                                          

    بخش دوم: دستور العمل حسابرسی و رسیدگی شرکتهای دولتی مورد استفاده توسط دیوان محاسبات

    - تعریف برنامه حسابرسی...................................................................................166

    - بخشهای عمده برنامه حسابرسی :.........................................................................167

    برنامه حسابرسی وجوه نقد...................................................................................179

    -برنامه های حسابرسی اوراق بهادار قابل دادوستد........................................................182

    - برنامه های حسابرسی موجودیهای مواد و کالا...........................................................186

    - برنامه های حسابرسی پیش پرداختها , حسابها و حسابهای دریافتنی....................................189

    - برنامه های حسابرسی اموال , ماشین آلات و تجهیزات .................................................193

    - برنامه های حسابرسی حسابهای پرداختنی و سایر بدهی ها..............................................199

    - چک لیست رسیدگی به دفاتر قانونی........................................................................204

    - برنامه های حسابرسی حقوق صاحبان سرمایه............................................................206

    - برنامه های حسابرسی به درآمدها و هزینه................................................................209

    - برنامه های حسابرسی بهای تمام شده محصولات یا خدمات.............................................216

    - نمونه  ای از نحوه رسیدگی به اسناد عاملیت عامل ذیحساب نیروی انتظامی استان.................. 218

    - نحوه ی محاسبه برخی از فوق العاده ها و اضافه کاری و حق التحقیق وضریب حقوق و.......... 224

    بخش سوم : ضمائم و منابع

    ضمائم...........................................................................................................233

    منابع و ماخذ....................................................................................................234

     

    .

    منبع:

    ) نشریه شماره 87 سازمان حسابرسی ( جلد اول اصول حسابرسی ) .

    2) نشریه شماره 95 سازمان حسابرسی ( استانداردهای حسابرسی ) .

    3) کتاب اصول حسابرسی دکتر عزیز نبوی (‌جلد اول و دوم ) .

    4) کتاب حسابرسی آقای نصراله مختار .

    5) قانون محاسبات عمومی کشور.

    6) قانون دیوان محاسبات کشور.

    7) قانون بودجه کشور.

    8)نشریه شماره50سازمان حسابرسی (رسیدگی امور شرکتها)

     

    .

پروپوزال در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, گزارش سمینار در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, تز دکترا در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, رساله در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, پایان نامه در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, تحقیق در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, مقاله در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پروژه حسابرسی در دیوان محاسبات استان اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت