فهرست و منابع پایان نامه بررسی جاذبه های توریستی و موانع جذب جهانگردان به منطقه کلیبر ازدیدگاه مسؤلان شهری منطقه کلیبر در سال
فهرست:
مقدمه .......................................................................................................................... 1
فصل اول : کلیات
(1-1)-عنوان پژوهش................................................................................................... 4
(1-2)-بیان مسئله ........................................................................................................ 4
(1-3)-اهمیت و ضرورت تحقیق .................................................................................. 6
(1-4)-اهداف پژوهش.................................................................................................. 7
فصل دوم : چارچوب نظری ومفاهیم کلیدی
(2-1)- تعریف مفاهیم.................................................................................................. 9
(2-1-1)-تعریف لغوی جاذبه ...................................................................................... 9
(2-1-2)-تعریف لغوی موانع ....................................................................................... 9
(2-1-3)-تعریف لغوی جهانگرد (توریست).................................................................. 10
(2-1-4)-تعریف جهانگرد دیدگاههای مختلف....................................................................... 11
(2-2-1)-تعریف لغوی جهانگردی ............................................................................... 12
(2-2-2)-تعریف جهانگردی ازدیدگاههای مختلف ........................................................ 12
(2-2-3)-تعریف انواع مختلف جهانگردی .................................................................... 13
(2-2-4)-اشکال عمده جهانگردی ................................................................................ 14
(2-2-5)-انواع مسافرت .............................................................................................. 15
(2-2-6)-انواع کلی جهانگردی .................................................................................... 16
(2-3)-آثار فرهنگی و اجتماعی جهانگردی .................................................................... 17
(2-4)-چهارچوب تئوریکی پژوهش ............................................................................. 23
(2-4-1)-فرضیه های پژوهش ..................................................................................... 26
(2-4-3)-تعاریف واژه ها و اصطلاحات ....................................................................... 27
مدل تحلیلی پژوهش ..................................................................................................... 27
(2-5)-پیشینه تحقیق .................................................................................................... 30
(2-5-1)-پیشینه تاریخی صنعت توریسم ...................................................................... 30
(2-5-2)-عهد باستان .................................................................................................. 30
(2-5-3)-قرون وسطی ................................................................................................ 31
(2-5-4)-رنسانس....................................................................................................... 32
(2-5-6)-انقلاب صنعتی ............................................................................................. 32
(2-5-7)-جهانگردی در زمان کنونی ............................................................................. 33
(2-5-8)-تاریخچه جهانگردی در ایران ........................................................................ 34
(2-5-9)-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور .......................................................... 36
)2-5-10)-تحقیقات انجام شده در داخل کشور ............................................................ 49
(2-6)-توریسم و جهانی شدن ...................................................................................... 59
(2-6-1)-ویژگیهای جهانی شدن .................................................................................. 61
(2-6-2)-عوامل مؤثر بر جهانی شدن ............................................................................ 62
(2-6-3)-پیامدها وابزارهای جهانی شدن ...................................................................... 62
(2-6-4)-ابعاد جهانی شدن ......................................................................................... 63
(2-6-5)-واژه گردشگری الکترونیکی ........................................................................... 64
(2-7)-مفهوم جامعه شناسی جهانگردی ......................................................................... 67
(2-7-1)-شیوه های شناخت جهانگردی ....................................................................... 69
(2-7-2)-شناخت چند رشته ای جهانگردی .................................................................. 73
(2-8)-سیاستگزاری و برنامه ریزی گردشگری ............................................................... 73
(2-8-1)-تعیین استراتژیکی و سیاستهای گردشگری ...................................................... 73
(2-8-2)-سیاستگزاری ................................................................................................ 75
(2-8-3)-برنامه ریزی ................................................................................................. 78
(2-8-4)-اهمیت برنامه ریزی جهانگردی ...................................................................... 81
(2-8-5)-مدیریت ...................................................................................................... 84
فصل سوم : بررسی وضعیت جغرافیایی ، تاریخی ، سیاسی ، فرهنگی و جاذبه های توریستی شهرستان کلیبر
(3-1) -موقعیت جغرافیایی شهرستان کلیبر..................................................................... 87
(3-2)-بررسی پیشینه تاریخی شهرستان کلیبر.................................................................. 87
(3-3)-بخش اول : جاذبه های طبیعی شهرستان کلیبر....................................................... 90
(3-3-1)-آب و هوا ................................................................................................... 90
(3-3-2) -ناهمواریها.................................................................................................... 91
(3-3-3)-رودها........................................................................................................... 91
(3-3-4)-رودخانه ارس............................................................................................... 91
(3-3-5)-کلیبرچای .................................................................................................... 92
(3-3-6)-ایلنگه چای .................................................................................................. 92
(3-4)-جنگلها و مراتع شهرستان کلیبر............................................................................ 92
(3-4-1)-منطقه حفاظت شده ارسباران .......................................................................... 93
(3-4-2)-آب های معدنی ........................................................................................... 94
(3-4-3)-مخازن و معادن زیرزمینی .............................................................................. 95
(3-5)-بخش دوم : جاذبه های تاریخی و فرهنگی شهرستان کلیبر........................................................... 95
قلعه های تاریخی ......................................................................................................... 96
(3-5-1)-قلعه بابک .................................................................................................... 96
(3-5-2)-قلعه آوارسین................................................................................................ 97
(3-5-3)-قلعه پیغام..................................................................................................... 98
(3-5-4)-قلغه اغی ..................................................................................................... 98
(3-5-5)-قلعه قلعه کندی ............................................................................................ 98
(3-6)-برجهای تاریخی شهرستان کلیبر ..................................................................................................... 99
(3-6-1)-برج کلیبر .................................................................................................... 99
(3-6-2)-برج خانباغی ................................................................................................ 99
(3-6-4)-برج قارلوجا.................................................................................................. 99
(3-7)-اماکن مقدّس و مذهبی........................................................................................ 100
(3-7-1)-بقعه شاه قاسم .............................................................................................. 100
(3-7-2)-بقعه شاه حیدر............................................................................................... 100
(3-7-3)-بقعه شیخ محمد انصاری ............................................................................... 100
(3-9)-قصرهای (کانتور) تاریخی ................................................................................ 100
(3-9-1)-قصر آینالو................................................................................................... 100
(3-9-2)-کانتور وینق................................................................................................... 100
(3-10)-پلهای تاریخی................................................................................................. 101
(3-10-1)-پلهای تاریخی خدآفرین............................................................................. 101
(3-11)-گورستان اسکو................................................................................................ 101
(3-11-1)-مسجد کلاسور............................................................................................ 102
(3-11-2)-مسجد جامع کلیبر ...................................................................................... 103
(3-11-3 )- حمام خزنه کلیبر ..................................................................................... 103
(3-12)-مکانهای ورزشی ............................................................................................ 103
(3-12-1)-مکان سوارکار قرقیه ................................................................................... 103
(3-12-2)-کوهستان بذ (کوهنوردی)............................................................................. 104
(3-13)-صنایع دستی................................................................................................... 104
(3-13-1)-قالیبافی ..................................................................................................... 105
(3-13-2)-گلیم و جاجیم بافی..................................................................................... 105
(3-13-3)-فرشبافی..................................................................................................... 105
(3-13-4)-خورجین ................................................................................................... 105
(3-13-5)-ورنی بافی ................................................................................................ 106
فصل چهارم : روش تحقیق
(4-1)-نوع روش تحقیق .............................................................................................. 108
(4-2)-ابزار جمع آوری داده ها .................................................................................... 108
(4-3)-نحوه استخراج داده ها ....................................................................................... 109
(4-4)-اعتبار و روایی تحقیق ........................................................................................ 109
(4-5)-شیوه های تجزیه و تحلیل .................................................................................. 111
(4-5)-نمونه گیری....................................................................................................... 111
(4-6)-واحد آماری ..................................................................................................... 112
(4-7)-محدودیتهای تحقیق .......................................................................................... 112
فصل پنجم : یافته های پژوهش و تحلیل اطلاعات
(5-1)-آمار توصیفی .................................................................................................... 115
(5-2)-آمار تحلیلی ..................................................................................................... 184
فصل ششم:نتیجه گیری
(6-1)-خلاصه تحقیق................................................................................................... 227
(6-2)-نتیجه گیرى....................................................................................................... 228
(6-3)-ارائه پیشنهادات ................................................................................................ 229
(6-4)-منابع وماخذ...................................................................................................... 233
(6-5)-فهرست پایان نامه ها.......................................................................................... 239
(6-6)-ضمایم.............................................................................................................. 197
نمونه پرسش نامه........................................................................................................... 256
بررسی برخی ازعوامل موثر بر عدم جذب جهانگردان به کشور.......................................................................
منبع:
1 – آرون ، ریمون ، مراحل اساسی در اندیشه جامعه شناسی ، ترجمه باقر پرهام ، انتشارات علمی فرهنگی چاپ چهارم ، تهران 1377 .
2 – آبرکرامبی ، نیکلاس ، فرهنگ جامعه شناسی، ترجمه حسن پویا ، انتشارات چاپ بخش ، تهران 1372 .
3 – آمارنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی ، 1379 .
4 – آمارنامه استان آذربایجان شرقی ، سازمان برنامه بودجه ، تهران 1377 .
5 – آزاد ارمکی ، تقی ، نظریه های جامعه شناسی ، تهران ، سروش ، 1376 ، چاپ اول .
6 – الوانی ، مهدی ، دهدشتی شاهرخ ، زهره ، اصول و مبانی جهانگردی ، معاونت اقتصادی و برنامه ریزی بنیاد مستضعفان و جانبازان ، 1373 .
7- بیرو ، آلن فرهنگ علوم اجتماعی ، ترجمه باقر ساروخانی ، انتشارات سمت ، تهران ، چاپ چهارم 1373 .
8 – پاشا شریفی حسن ، نجفی زند جعفر ، روشهای آماری در علوم رفتاری ، انتشارات سخن ، چاپ هفتم 1375 .
9 – توسلی ، غلام عباس نظریه های جامعه شناسی چاپ سمت ، تهران ، چاپ چهارم ، 1373 .
10 – جان هاراوی ، درآمدی بر روشهای آماری کاربرد آمار در پژوهش ، ترجمۀ لینا ملکمیان و دکتر تقی برومند زاده ، تهران ، 1379 .
11 – داس ویل ، راجر ، مدیریت جهانگردی ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، تهران 1379 .
12 – دهخدا ، علی اکبر ، فرهنگ فارسی ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران 1338 .
13 – دیبایی ، پرویز ، شناخت جهانگردی ، تهران ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ، 1371.
14 – دواس ، دی ، اس ، پیمایش در تحقیقات اجتماعی ، نشر نی ، تهران ، 1376 .
15 – راهنمای جامع SPSS 10 ، محمود زرگر ، انتشارات بهینه ، 1380 .
16 – راهنمای کاربران SPSS 6 for windows ، شرکت آمار پردازان ، جلد اول و دوم انتشارات حامی ، چاپ اول 1377 .
17 – رضوانی ، اصغر ، جغرافیا و صنعت توریسم ، انتشارات پیام نور ، چاپ دوم 1374 .
18 – رفیع پور ، فرامرز ، روش مشاهده در علوم اجتماعی ، مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی 1369 .
19- رفیع پور ، فرامرز ، کند و کاوها و پنداشتها ، چاپ نهم ، شرکت سهامی انتشار ، تهران ، 1377 .
20 – ریتزر ، جرج ، نظریه های جامعه شناسی ، ترجمه محسن ثلاثی ، چاپ سوم ، تهران ، انتشارات علمی 1377 .
21 – ساروخانی ، باقر ، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ، تهران ، مؤسسه تحقیقات فرهنگی 1372 .
22 – ساعی ، علی ، آمار در علوم اجتماعی با کاربرد نرم افزار SPSS/PC+ انتشارات نشر جهاد ، تهران 1377 .
23 – سرایی ، حسن ، مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق ، انتشارات سمت ،
1372 تهران .
24 – شکویی ، حسین ، مقدمه بر جغرافیای جهانگردی ، دانشگاه تبریز ، تبریز 1354 .
25 – ظهوری ، قاسم ، کاربرد روشهای تحقیق علوم اجتماعی در مدیریت ،
تهران ، 1378 .
26 – خاماچی ، بهروز ، فرهنگ جغرافیایی آذربایجان شرقی ، چاپ سروش ،
تهران ، 1370 .
27 – خاماچی ، بهروز ، طرح مطالعاتی – تحقیقاتی گردشگری تبریز. شهرداری تبریز 1378 .
28 – کاترین مارشال ، گرچن ب . راس من ، روش تحقیق کیفی ، ترجمۀ علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی ، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، تهران 1377 .
29 –کینز.پل، کتاب آموزشی SPSS در محیط ویندوز ، ترجمۀ علیرضا منتظری انتشارات کانون نشر علوم ، چاپ اول ، 1377 .
30 –نوروسیس،ماریا، کتاب آموزشی آنالیز آماری داده هابا ، SPSS 8 ترجمۀ اکبر فتوحی – فریبا اصغری ، انتشارات کانون نشر علوم ، چاپ اول 1378 .
31 – کرلینجر ، فرد . ان ، مبانی پژوهش در علوم رفتاری ، حسن پاشا شریفی ، جعفر نجفی زند، آوای نور ، تهران 1376 .
32 – کوزر ، لوئیس ، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی ، ترجمه محسن ثلاثی ، انتشارات علمی ، تهران ، چاپ پنجم 1373 .
32 – عالم پور رجبی ، مسعود ، سیری در موزه دارای نظری به گنجینه ها و موزه های تبریز ، تبریز 1377 .
33 – عالم پور رجبی ، مسعود . سیمای میراث فرهنگی آذربایجان شرقی ، انتشارات و تولیدات فرهنگی تهران 1380 .
34 – عمید ، حسن ، فرهنگ فارسی ، 1343 ، انتشارات امیر کبیر ، تهران 1375 .
35 – کارنگ ، عبدالعلی ، آثار باستانی آذربایجان ، انتشارات راستی نو ،جلد اول ، تهران ، 1374.
36 – گیدنز ، آنتونی ، جامعه شناسی ، ترجمه منصور صبوری ، تهران ، نشر نی 1373 .
37 – گی ، چاک ، وای و همکاران (1377)، جهانگردی در چشم اندازی جامع ،ترجمه علی پارسایان وسید محمد اعرابی،تهران ، دفتر پژوهشهای فرهنگی،چاپ اول .
38 – لی ، جان ، ترجمه رکن الدین افتخاری ، عبدالرضا ، صالحی امین ، معصومه السادات ، گردشگری و توسعه در جهان سوم ، شرکت چاپ و نشر بازرگانی 1378 .
39 – فهرست آثار تاریخی آذربایجان ، انتشارات سازمان میراث فرهنگی استان ، 1375 .
40 – مایکل ، کالین و جنکینز ، جان ام ، سیاست گذاری جهانگردی ، ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و داوود ایزدی ، تهران ، دفتر پژوهشهای فرهنگی .
41 – مخلصی ، محمد علی ، فهرست بناهای تاریخی آذربایجان شرقی ، تبریز 1371 .
42–معین،محمد،فرهنگ فارسی ،جلد اول،چاپ هشتم،انتشارات امیرکبیر، تهران ، 1371 .
43 – منش زاده ، رحمت الله ، جهانگردی ، چاپ اول ، انتشارات مسعی ، تهران 1376 .
44 – نشریه آمار و اطلاعات سازمان ایرانگردی و جهانگردی استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی .
45 – هربرت بلالاک ، مقدمه ای بر تحقیقات اجتماعی ، ترجمه ابراهیم پاشا ، انتشارات سمت ، تهران 1372 .
46 – وطن خواه ، محبوبه ، بررسی مشکلات جهانگردی ، نشریه مسافران آبان 1376 .
47- بازانسون ، کیت ، ترجمه ابقری ابراهیم (1378) ، اسطوره ها ،مخابرات و منافع جهانی شدن، اندیشه جامعه 9
48-بهکیش ، محمد مهدی (1381) اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن ، تهران ، نشرنی ، چاپ دوم .
49-تارولستر : ترجمه کیاوند عزیز 1376 ، آینده سرمایه داری ، تهران ، موسسه انتشارات آگاه.
50-رجائی فرهنگ ، ترجمه : آذرنگ عبدالحسین (1380) ، پدیده جهانی شدن و وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی ، تهران ، نشر آگاه .
51-سیف احمد (1378) جهانی شدن تولید و تجارت مجله اندیشه جامعه 9.
52-شولت ، یان آرت ، ترجمه کرباسچیان ، مسعود (1382) نگاه موشکافانه بر پدیده جهانی شدن ، تهران ، انتشارات علمی و فرهنگی .
53-صنایعی ، علی ، (1380) ، بازاریابی و تجارت الکترونیک ، انتشارات جهاد دانشگاهی .
54-طاطاری، عبدالحمید ، جهانی شدن و جهانی سازی www.payam.com
55-قانع بصیری ، محسن (1382) ، جهانی شدن با نگرش بر حوزه های سیاست ، اقتصاد و فرهنگ ، مجله مدیریت ، سال سیزدهم ، شماره 76-75
56- کیلی ، ری ، مارفیلیت ، ترجمه نورانی و همکاران ، 1380 ، جهانی شدن فرهنگ و سیاست تهران ، نشر قومس .
57- محلاتی ، صلاح الدین ، درآمدی بر جهانگردی ، تهران ، 1380 .
58- معیری ، فرزاد ، 1382 ، جهانی سازی ، مجله تدبیر شماره 134.
59- نوازی ، بهرام ، 1382 ، ایران و پیامدهای جهانی شدن ، اطلاعات سیاسی و اقتصادی ، شماره 190-189 .
60- واترز ، مالکوم ، ترجمه مردانی و همکاران ، 1379 ، جهانی شدن انتشارات سازمان مدیریت دولتی ، تهران .
61- ماهنامه توریستی زمان شماره 41،سال 1378.
62- مجله گردشگری مهر 1377،سال اول شماره 1.
63- لومسدان،لسی،1380،بازاریابی گردشگری،ترجمه محمد ابراهیم گوهریان،دفتر پژوهشهای فرهنگی.
64- سازمان جهانی جهانگردی 1379،برنامه ریزی ملی ومنطقه ای جهانگردی،ترجمه،محمود عبدالله زاده،دفتر پژوهشهای فرهنگی.
65- دیلمانی،فریدون 1378،گسترش جهانگردی در ایران به جای فروش نفت،تهران انتشارات چشم انداز.
www.irandoc.cac.ir
www.iranmiras.org
www.artotours.org
www.iranar.nl
http://proques.umi.com
1- Blanton, D(1981), torism traning in Develpoing Countries: The social and cultural dismension, annals of tourism Research.
2- Ritcchie, j and Goeldner c (eds) (1987) travel, tourism and Hospitality Research, A Hand Book for managers. New york John: Wiley
3- Hal, Colin Michael and Jenk ins, John M.(1995) tourism and Public Policy.
4- LEA, John, tourism: and Development in the Third World.
5- International tourism: A Clobal Perspective Editor: Chucky. GEE, World tourism organization (w.t.o)
6-Dantzle, David Walter, M.A.,Clemson University.2007
7-Mcgrady ,Timothy J.,m.A.,Royal Roads University (Canada).,2007
8-Whitley, Bryan James, M.A.,State University of New York Empire state college,2007
9-Henckell, Sascha-Lena, M.S.,California state university, Long Beach,2007
10-Joseph, Brian A.,m.A, university of Wyoming,2007
11-MITZ, Robyn, M.A.,Royal Roads university (Canada),2006
12-Chen,Brendan Tai-Heng, Ed.D,university of South Dakota,2006
13-Parajuli, Keshab, M.A Utah state University ,2006
14-Lami,MarcucA . M.E.S.,University of Waterloo(canada),20006
15-Driedger-Simes, Karen R., M.Sc., The University of Regin (canada) ,2006
16-Diedrich, Amy, Ph.D.,University of Rhode IsIand,2006
17-Raj,Shiu, S.N.M.D.E,Dalhousie (canada university),2006
18-Wood, Angie Evans, Ph.D., The University of Southern Mississppi,2007
19-Creel, RandolPh S.,Ph.D., Cappella University ,2007
(6-5)-فهرست پایان نامه ها:
اسماعیلی ، صالح آذربایجان شرقی و شیوه های جذب توریست(وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) .
انصاف ، مرجانه ، نقش وسایل ارتباط جمعی در توسعه توریسم ایران ، 1374 .
احسانی ، محمد حسین توان شناسی جهانگردی استان سمنان ، کارشناسی ارشد ، دانشگاه شهید بهشتی .
بهمنی ، شمس ، بررسی مشکلات خصوصی سازی صنعت توریسم در ایران ، کارشناسی ارشد (مدیریت دولتی) ، دانشگاه علامه طباطبائی .
زارع بزک آبادی ، ابوالقاسم توانهای جهانگردی و راهبردهای توسعه آن در استان یزد ، کارشناسی ارشد (جغرافیای انسانی) ، دانشگاه شهید بهشتی .
زنده دل ، حسن مطالعات و برنامه ریزی صنعت توریسم استان آذربایجان شرقی 1373 با همکاری سازمان برنامه و بودجه استان آذربایجان شرقی انجام شده است .
سلیمی ، گیتا ، بررسی موانع فکری ، اجتماعی ، فرهنگی گسترش توریسم در ایران از دیدگاه جامعه شناختی ، کارشناسی ارشد (جامعه شناسی) ، دانشگاه تهران ، دانشکده علوم اجتماعی .
خاتمی ، صفر علی ، مکانیسم توریسم و وضعیت ایران در امر جهانگردی صنعت توریسم ، کارشناسی ارشد (علوم اجتماعی) دانشگاه تهران .
خوشنویس ، قاسم بررسی نظر مدیران هتلها درباره مشکلات هتل داری و راههای توسعه صنعت توریست دانشگاه علامه طباطبائی (دولتی) نوع طرح : کاربردی .
کفاشی ، مجید . بررسی عوامل مؤثر بر رونق صنعت جهانگردی ایران و تأثیر این عوامل در میزان رضایت جهانگردان با تأکید بر منطقه اصفهان . کارشناسی ارشد (پژوهش علوم اجتماعی) . دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن .
فرهمندی ، حسین ، بررسی میزان جذب توریسم از دیدگاه کارکنان سازمان ایرانگردی و جهانگردی شهرستان مشهد به صورت توصیفی در سال 1378 انجام شده است .
ملکی جو ، علی ، تأثیر تبلیغات در جذب جهانگردان خارجی به کشور از دیدگاه جهانگردان، کارشناسی ارشد (مدیریت بازرگانی) ، دانشگاه علامه طباطبائی .
محمدی ، جلال ، نقش توریسم (گردشگری) در تحولات شهر و شهرنشینی محمود آباد ، کارشناسی ارشد (جغرافیا و برنامه ریزی شهری) ، دانشگاه تربیت معلم .
مهرانی ، هرمز ، تأثیر بازاریابی بر جذب جهانگردی بیشتر از کشورهای جنوب خلیج فارس به ایران ، کارشناسی ارشد (مدیریت بازرگانی) ، دانشگاه علامه طباطبائی.
موحدی ، علیرضا ، بررسی عوامل مؤثر در عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنعت توریسم ، کارشناسی ارشد (مدیریت بازرگانی) ، دانشگاه علامه طباطبائی .
ناصری ، مسعود ، شناسایی موانع مؤثر توسعه صنعت توریسم ایران و طراحی الگوی تبیینی برای گسترش جذب توریست ، کارشناسی ارشد (مدیریت) دانشگاه علامه طباطبائی .