مقدمه :
از آغاز انقلاب صنعتی نیروی انسانی همراه با سرمایه،ماشین آلات و مواد مانند یک عامل تولید در نظر گرفته می شود ،بنابرین در این دوره از عمر سازمانها نیروی کار به عنوان یک کالا ی اقتصادی به حساب می آید از آنجا که افزایش بهره وری یکی از اساسی ترین راههای دستیابی به تولید بیشتر و به دنبال آن تامین رفاه و بهزیستی افراد در جامعه است ،شناخت عوامل موثر برافزایش بهره وری از آرمانهای اصلی محققان وپزوهشگران این زمینه بوده وهست .ولی تمام مولفان این رشته تقریبا اتفاق نظر دارند که برای افزایش سطح بهره وری تنها یک علت خاصی را نمی توان ارائه نمود بلکه عنوان می کنند که ارتقای بهره وری را باید معلول ترکیبی از عوامل گوناگون دانست.
در این راستا محققان علم مدیریت توجه خود را به بهبود روش ها ی تولید وسپس طراحی ساختارهای مطلوب ،سازماندهی وطراحی مجدد مشاغل واصطلاحات دیگری معطوف نمودند ولی متوجه شدند که هیچ کدام از این منابع اهمیت و ارزش نیروی انسانی را ندارد .
با توجه به اهمیت منابع انسانی برای تحقق اهداف سازمان ، توجه به بهره وری کارکنان که جزء سرمایه های اصلی هر سازمان محسوب می گردندحائز اهمیت می باشد در این مقاله نقش آموزش وانگیزش کارکنان در بهره وری مورد بررسی قرار گرفته ودرنهایت در خصوص راهکارهای عملی افزایش بهره وری نیروی انسانی سازمان امور مالیاتی پیشنهاداتی ارائه می گردد.
مفهوم بهره وری :
احتمالاً اولین باری که لغت «بهره وری» به صورت رسمی ذکر شد در یک مقاله توسط اقای کوئینزی[1] در سال 1766 بود و سپس توسط لیتره[2] در سال 1883 این واژه به مفهوم «نیرو یا تمایل به تولید» بیان گردیده است. همچنین اولین تعریف نسبتاً مشابه با مفهوم امروزی از بهره وری در سال 1911 اوایل قرن بیستم – توسط آلبرت آفتالیون[3] به مفهوم «ارتباط بین خروجی و عوامل به کار رفته برای تولید این خروجی» ارائه شده است.
ازدیدگاه سازمان بین المللی کار بهره وری عبارت است از نسبت ستاده ها به یکی از عوامل تولید (زمین، سرمایه، نیروی کار و مدیریت (0 در این تعریف "مدیریت "بطور ویژه یکی از عوامل تولید در نظر گرفته شده است .
آژانس بهره وری اروپا [4] در سال 1958 بهره وری را درجه وشدت استفاده موثر از هر یک از عوامل تولید تعریف کرد،وهمچنین این سازمان اعلام داشت که"بهره وری یک نوع طرز تفکرو دیدگاهی است براین پایه که هر فرد می تواند کارها ووظایفش را هر روز بهتر از روز پیش انجام دهد.